[video] Turbine belandt in water. Schade, kosten?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door ron van sommeren, 11 nov 2017.

  1. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ben een beetje geschrokken van de geraamde kosten die jullie noemden dus ik ben met hulp van Jaap begonnen aan het zelf vervangen van de lagers.
    Is inmiddels aardig gelukt. Lager is besteld ( prijzig!) en gaat er binnenkort weer in. De paarse moer heb ik een beetje verwarmd en kwam makkelijk los. De as was een beetje geroest in het midden. Het voorste lager kwam er vanzelf uit ( er zit een veer achter) nadat ik de alu plaat een beetje verwarmde. Het achterste lager bleek nog 100 % en ga ik niet vervangen, de voorste was idd niet zo best meer. Typisch lager trouwens zonder kooi en met keramische kogeltjes. Heel erg uitkijken met die lagers, ze vallen zo ut elkaar omdat ze geen kooi hebben. Hieronder zie je de o-ring die het lager vastklemt, daarachter zit een bus die door een veer wordt aangedrukt. Het lager is met de letters aan de binnenzijde gemonteerd.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2018
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Setje lagers kost 130 euro.

    Je hebt wel de wielen tov de as en elkaar gemarkeerd? Deze moeten exact op dezelfde plek terug gezet worden. Daarna als nog balanceren (ook gezien the thermische schok).
     
  3. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het achterste wiel heb ik niet losgehaald , wel tov de voorste gemarkeerd.
    Balanceren toch nodig? niet eerst zo even proberen?
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou altijd even balanceren. Dat kan ook simpel in de hand door even de compressor erop te zetten met schone droge lagers.
     
  5. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
  6. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Altijd nabalanceren nadat er 1 wieltje of beide wieltjes los zijn geweest, ongeacht op de juiste positie terug monteren.
    Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een rotor 'toevallig' in balans was na dé en montage.
    Anders ben je na max 5 draaiuren weer toe aan een nieuw lager.
     
  7. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Lijkt mooi maar wat zijn de resultaten. de lagers zijn ook van invloed
     
  8. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Alles weer in elkaar gezet en laten lopen. Loopt weer perfect geen trilling. Alleen het gierend geluid bij het starten is er nog steeds..........
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2018
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Dan is je achterste lager om zeep. Was ook te verwachten want die is erg heet en krijgt de grootste klap met water en vuil. Rommel brandt er op in.
     
  10. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Gisteren na de waterlanding voor het eerst weer met de motor gevlogen. 3 vluchten gemaakt geen enkel probleem.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Heb je het achterste lager ook nog vervangen?
     
  12. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Nee, die heb ik geinspecteerd en kon op geen enkele wijze schade ontdekken, bovendien moet dan ook het turbinewiel eraf, dat gaat zo makkelijk niet. De kans op onbalans is daarna ook groter.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2018
  13. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Nog een kleine update: na de eerste paar vluchten wilde ik weer gaan vliegen maar kon ik de motor niet meer starten. Hij liep bij het starten als normaal op tot ca 550 gr C op daarna liep hij plotseling direct door naar 1000 gr C en werd de start procedure wegens high temp gestopt. Het bleek de egt sonde te zijn. Ik heb bij Jetcat voor 25 € een nieuwe besteld ( met 4 dagen in huis) en de motor start en loopt weer prima. Ik denk dat er capillair water in het buis van de meetsonde is getrokken waardoor deze niet meer goed werkte.
     
  14. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg

Deel Deze Pagina