Jenckel-roeren

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Roel van Essen, 22 jan 2018.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zojuist op een ander forum gezien, voor mij nieuw en wellicht wel interessant voor bouwers die eens wat anders willen:
    het "Jenckel-roer".
    Een combinatie van 3 of zelfs vier roeren. De buitenste twee krijgen een grotere uitslag als de binnenste.
    Bij een drie-bladscombinatie sluit het middelste roer met de achterzijde naadloos aan op de voorzijde van het blad in de binnenbocht.
    Zodoende wordt de output van de schroef vrijwel haaks op de vaarrichting gedwongen en zou het roer effectiever zijn tijdens manoeuvreren.
    Hier een plaatje met de driebladsversie achter een enkele schroef:
    Jenkel 5.jpg

    Een schema van het basisprincipe:
    Jenckel 4.jpg

    Inbouwmogelijkheid in een model (mechanisch gestuurd)
    Jenckel 3.jpg

    Jenckel 2.jpg

    Jenckel 1.jpg
    Bij de laatste figuur zie je dat de beide buitenste roeren excentrisch worden meegewogen met het hoofdroer. Daarna maken ze dus ook hun grotere uitslag.
    Met de huidige zenders met al hun mixers kunnen we dit uiteraard ook elektronisch oplossen door de buitenste servo's met een V-kabel aan elkaar te koppelen en op een apart kanaal te schakelen.
    Voorbeeld:
    Hoofdroer op kanaal 1, buitenste roeren samen op kanaal 2.
    Kanaal 1 als "master", kanaal 2 als "slave" met een instelling van bijvoorbeeld 130% van de "master".
    Dat scheelt ruimte in het model en een boel gedonder met draad, pulley's en veertjes.
    Heeft iemand al eens zoiets in z'n modellen gebouwd?
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het Jenckel roerpatent kende ik nog niet. Lijkt een doorontwikkeling van het Hitzlerpatent, dat ook drie roeren heeft, waarbij het kleinere middenroer ook voor de andere staat en aan boord gedraaid één geheel maakt met het roer in de binnenbocht. Werd in de Duitse binnenvaart gebruikt. Schepen draaiden op de plek waar ze lagen. Hieronder in de link de uitleg van de Hitzler patentroeren. Beetje naar beneden scrollen. Gr. Klaas.
    http://www.swzonline.nl/system/files/archive//193018.pdf
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2018
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een stukje nostalgie! Leuk om te lezen, Klaas!
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een stukje nostalgie! Leuk om te lezen, Klaas!
     
  5. kajoe

    kajoe

    Lid geworden:
    20 aug 2013
    Berichten:
    71
    Locatie:
    bij de sluis van terherne fryslan
    dit lijkt wel op wat ik voor de Rotterdam aan roerwerk moet maken zij het dan dat het 4 roeren zijn deze kwamen indertijd van v.d. velden roerwerken .en waren hydraulisch ols je het roer aan boord legde liep het schip wat achteruit en fantastisch werkend spul maar omdat je voorop stond te sturen en iets te veel draaide zwaaide het achterschip vele soms meer dan 10 meter uit .
    moet de uitwerking nog maken op de model maat maar het geheel staat even in de koelkast tot na de zomer .
     

Deel Deze Pagina