Panther Watercar

Discussie in 'Speedboten' gestart door Lex Verkuijl, 24 apr 2017.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Weer een stap verder, het casco begint nu serieus vorm te krijgen. De Spatborden plus zijkanten zitten er nu tegenaan, en alle randen zijn rond geschuurd.



    En de onderzijde. In de gaten in de wielkasten komen de doorgangen en kappen voor het intrekmechaniek. Daarmee wordt ruimte gemaakt om de schokbrekers ver genoeg in te kunnen trekken.


    Dat intrekmechaniek en de kleppen voor onder de draagarmen is dan ook de volgende stap.

    O ja ... gewicht nu 1,3 kg.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2017
    morgoth924, haje74, Tug.NL en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Wat een indrukwekkende constructie, ondanks de 'vreemde eend in de bijt' qua model,
    en te bedenken dat het straks én gaat rijden, én gaat varen.

    Is de romp in huidige staat constructief voldoende stevig, of komt er nog epoxy of andere aan te pas?
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    WoW, ga je het echt aan durven dit model ook te water te laten? Juweeltje.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Heren,

    Dank voor alle lof! (ook voorgaande reacties!)

    De romp is stevig genoeg, of wordt dat nog, zonder lagen epoxy of glasvezel. In principe zijn het allemaal, vooral de zijkanten, in elkaar grijpende doosconstructies. Ik kan hem nu nog iets torderen, maar dat zal weg zijn als de vloer onder de stoelen verlijmd is. Het enige dat aan versteviging gepland staat zijn (waarschijnlijk alumimium) dwarsstangen ter hoogte van de wielophangingen, bovenin de carrosserie. Die vangen dan de reactiekrachten van die wielophanging op.

    En ja, hij zal zeker nat worden! Ik heb dit project niet voor niets bij de speedboten geplaatst. :D Voor de zekerheid heb ik net alle latjes aan de binnenkant van een laagje lamineer-epoxy voorzien zodat iets water in de romp geen direct probleem is. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik de deuren beweegbaar maak, of er vast in lijm. Bij beweegbaar maken is er een risico van lekkage als er een golfslag van meer dan 3-4 cm staat, dan klotst het boven de dorpels uit... Bij een beetje sleper die volgas voorbij ploegt heb je dat al snel, nog afgezien van het in en uit het water rijden. Nog even kijken of ik dat betrouwbaar af kan dichten, anders komen de deuren vast ingelijmd, en heb ik een vrijboord van 8-10 cm.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2017
  5. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ziet er echt TOP uit!!!! Welke kleuren komen er op, of blijft hij zo.

    Ben heel benieuwd hoe het vaart en reageerd op stuur inputs.

    Ik blijf het volgen!!!
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Bijzonder project, in combinatie met de aandacht voor detail die we van je zijn gewend, zal het eindresultaat ongetwijfeld fantastisch worden.
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Weer even een bericht, het intrek mechaniek voor de achterwielen is getest en afgeregeld. De aandrijfassen schuiven keurig in elkaar en steken op het uiterste punt nog 5mm in elkaar, net voldoende. De wielen komen ook hoog genoeg, volgens plan. Als intrekservo gebruik ik een 15kg exemplaar dat door een Multiswitch gestuurde servo-slow module aangestuurd wordt. Zo kan ik de eindpunten en beweegsnelheid exact instellen, en kost het me geen RC kanaal.



    De hevels van de schokbrekers draaien iets verder door dan het onderste dode punt. en blijven dan tegen nokken aan stil staan. Ze kunnen dan niet meer terug schieten, en de combinatie van die nokken en de 4mm RVS draai as vangen dan de reactie krachten op.

    Hier nog een close up van servo en overbrenging.


    Bovenop de wielkasten komen geprinte kapjes over het schokbreker mechaniek. Deze zijn iets groter uitgevallen als ik zou willen, maar ergens moet er toch een concessie aan het functioneren van het model gedaan worden. Nu vallen ze straks nog wel gedeeltelijk weg in het luik. de bekleding en de luchtroosters naast het luik.

     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2018
    Zeiler, Rigger, MikeMohawk en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het gaat hard nu!
    Wat een waanzinnig model wordt dit! Zeker ook met de gemechaniseerde bestuurder er straks in!

    Werkelijk prachtig allemaal!
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  9. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat hef mechaniek werkt perfect, zeer goed uitgedacht. Top gedaan.
    Gr eddy
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  10. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Geweldig mooi gemaakt! Op het laatst in het clipje ( als de romp ondersteboven ligt) zie ik dat een deel van het vlak haaks aansluit op de achterkant van de wielkast (aan weerszijden van de jet-intake). Dat zit waarschijnlijk in het ontwerp maar remt dat straks niet vreselijk af?
    Alle andere overgangen van de wielkasten met het vlak hebben wel een meer dynamische vorm, vandaar mijn vraag. Verder ziet het er gelikt uit, wat een mooi model!
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2018
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Goed gezien Haje! Er komen nog onder veerdruk beweegbare kleppen onder de draagarmen waarmee die 'gaten' naast de banden afgesloten worden, en je een vlak glijvlak krijgt in plané. En voor de banden ook nog twee kleppen / flaps die het water mooi onder de wielen door moeten geleiden.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  12. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Wow dat wist ik niet van die kleppen; je maakt er mooi werk van! Worden die kleppen ook deels door de beweging van de servogestuurde wielophanging geactiveerd?

    Ben heel benieuwd naar het resultaat van al je noeste arbeid:koud:
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Het origineel doet dit met (geloof ik) een link-constructie tussen kleppen en draagarmen. Bij het model gaan ze door een rvs veertje naar boven getrokken worden, en sluiten daarmee bij intrekken van de wielen automatisch. Bij neerlaten van de wielen worden ze door de draagarmen simpelweg naar beneden weggedrukt. Hier zijn ze goed te zien aan de voorzijde:


    De kleppen voor de achterbanden doet Watercar door deze uit de dorpels ervoor te laten komen. Dat is lastig te doen, dus ik maak er op aanraden van Watercar een soort spatlappen van die op het land gewoon naar beneden hangen. In het water worden ze dan vanzelf door de waterdruk omhoog gestuwd en komen in de goede postitie te liggen.
     
    Unusual RC, Tug.NL en haje74 vinden dit leuk.
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ik loop momenteel tegen wat dingetjes aan met de voorwiel retract. Ik dacht dat achter het lastigste zou zijn, maar dat blijkt voor dus te zijn.... Allereerst wou ik de bediening met een hevelsysteem doen met de servo midden tussen de lagerpunten van de schokbrekers. Mis, dan krijgen de stangetjes onderling ruzie en is de slag te klein. Dan ook hier maar een systeem met tandwielen bedacht:



    Maar ... daarmee moet de servo kracht blijven leveren in de bovenste positie, vooral omdat de banden iets ingedrukt in de wielkasten moeten komen te liggen. En dat vind de servo niet fijn, wat hij met een voortdurende brom en stroomverbruik laat weten. Ik moet óf iets langere schokbrekers hebben zodat het bovenste dode punt min of meer boven het draaipunt kan komen te liggen, óf de de hevels moeten iets kleiner om ook dit effect te bereiken. Beide hebben voor en nadelen, hoe dan ook hebben beide opties effect op de veer- en retract slag van het voorwiel. Even op broeden .. o_O

    Ook de stuurstangen lopen erg kritisch. Op zich moet het net gaan lukken, maar met de wielen helemaal onder én helemaal boven komt er spanning op te staan.
     
    haje74 en Unusual RC vinden dit leuk.
  15. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    meschien met nog een paar tandwielen een balk tussen de schokbrekers draaien???
    of met een extra servo.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Heb je ruimte voor contragewichten?
     
  17. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Lex dan dit denk ik prima uitzetten in 2d CAD. Het is een geometrisch vraagstuk. Met de schokbrekers is wel het één en ander te doen ook om ze bijvoorbeeld korter te maken.

    Blijft een prachtig huzarenstukje, en ik wacht met spanning af hoe dit opgelost gaat worden ;)

    Contra gewicht is meer gewicht, is zonde. Mooiste is om over een dood punt te gaan, waardoor er geen kracht meer op komt te staan.
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Heren,

    Dank voor het meedenken!

    Dat is inderdaad het plan nu, zo heb ik het achter ook. Ik probeer eerst met kortere hevels en dezelfde schokbrekers als nu. Dat kost iets neerwaartse slag, maar die is sowieso voldoende. En anders iets langere schokbrekers waarmee dat dode punt 'gehaald' wordt.
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    De eindoplossing voor de voorwiel retract komt in zicht!

    Ik heb nu aangepaste draagarmen geprint die 1,5mm langer zijn, waarmee de stuurstangen net niet meer in de knel komen. Bovendien staan de voorwielen daarmee net iets beter in de wielkasten.

    Ook de montageplaat is aangepast met een montagepunt voor de reactiearm dat 12mm verder uitsteekt. Daarmee is de geometrie bij intrekken beter, draait het wiel verder naar binnen, en kan daarmee verder opgetrokken worden zonder dat er teveel spanning op komt te staan. Het verder indraaien zorgt er ook voor dat de stuurstang niet klem loopt bovenin.

    De draai hevels zijn 2mm korter gemaakt waardoor ze nu over het dode punt bovenin heen kunnen draaien.

    Er zijn langere schokbrekers onderweg. Maar 5 mm meer, maar dat is dan genoeg om het wiel helemaal bovenin te krijgen, en toch voldoende slag naar beneden te behouden.

    Ondertussen ben ik ook bezig met de romp; sprayrails en de kleppen.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2018
    haje74 en Unusual RC vinden dit leuk.
  20. DGF

    DGF

    Lid geworden:
    13 jun 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Colmar/France
    Hello
    What is the thickness of the structural parts?
    Thank
     

Deel Deze Pagina