Reely Carbon Fighter Evo bouwpakket, goedkoper in RtR?

Discussie in 'Electro offroad' gestart door CDA441, 15 sep 2017.

  1. CDA441

    CDA441

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    Vandaag een grote blunder begaan, had mij verveeld omdat m'n Kyosho PureTen Alpha in twee is gebroken, en heb dan bij Conrad een Carbon Fighter Evo gekocht, een bouwpakket natuurlijk omdat het leuker is om dingen zelf in elkaar te steken.

    Nu dacht ik bij mezelf (bij het optellen van alle kosten) of het toch niet slimmer was om direct een RtR set te kopen, en daarna te upgraden naar mijn eigen smaak.

    Had nog onderdelen over van m'n PureTen (regelaar, motor, ontvanger etc...) maar die kreeg redelijk wat te verduren met al dat extra gewicht, en ben dus maar overgestapt naar brushless.
    Nieuw setje gekocht met programcard bij McRonse in België (T2M speedster Pro) en ook eindelijk een 2,4Ghz zender, na al die jaren kristal gereden te hebben.

    Nu rij ik nog met NiMh (gaat ook wel snel), maar ben langzaam aan aan het kijken naar LiPo, alleen is het nog steeds een kleine hobby naast alle andere hobby's die ik heb, en is de stap naar LiPo wel wat groot omdat je dan een andere lader nodig hebt.

    In totaal kom ik voor mijn zelfbouwpakket aan een +- 220€, zonder accu, terwijl de RtR inclusief servo's, motor, esc en zender zo'n 160€ kost :(

    Ondanks dit alles ben ik wel blij met mijn aankoop.
    Eindelijk de overstap van onroad naar offroad gemaakt, dan kan ik ook wat sprongen maken wat de PureTen jammer genoeg niet meer kan :')

    Ook nog de "beadlocks" gesuperlijmd omdat die altijd los kwamen bij een beetje bashen.
    Ik rij overigens zonder body omdat het vervelend is om die constant erop en eraf te halen :')

    Een paar piccies van m'n nieuwe aanwinst:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Specs:
    Absima CR2S.V2
    T2M Speedster Pro Combo 3500KV
    ModelCraft RS2 servo
     
  2. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Vind je het zo vervelend om de body te verwijderen en te monteren? Ik zie maar 4 bodyclips, zoveel werk is dat toch niet?
     
  3. CDA441

    CDA441

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    Jazeker, 't zijn redelijk kleine bodyclips, en met de rolkooi er nog extra op de bodypost, is het erg wat friemelen met de kleine clips :)
    Ben ook zo van het type die alles kwijt raakt als het eenmaal op de grond ligt :')
     
  4. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Ja dat had ik ook altijd met bodyclips, ik raak ze kwijt als ik ze twee tellen op de grond leg, daarom bestel ik ze tegenwoordig per 100 via ebay voor een paar euro. Als je zonder body rijd kan je ook schade rijden aan je electronica van steentjes wat tegen je electronica aankomt. Verstandiger om gewoon met body te rijden en een berg bodyclips te kopen. Of je boort de bodypost gaatjes iets uit zodat je er grotere bodyclips in kan steken. Of maak er een stukje tie rip aan de bodyclips vast, zodat je meer houvast hebt als je de bodyclips eruit wilt trekken.
     
    CDA441 vindt dit leuk.
  5. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Wat ook wel eens wilt helpen is om ze een stukje krom te buigen zodat ze niet vlak op de body liggen, dan heb je ook wat meer houvast om ze los te trekken.
     
  6. CDA441

    CDA441

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    De bodyclips waren al deels gebogen, maar ik heb er nog een paperclip aan vast gezet zodat ze er makkelijker lost te maken zijn.
    Vandaag gereden in nat gras zonder body, en dat viel allemaal echt goed mee.
    Had ik met body gereden zat er allemaal gras binnen in.
    Even schoonspuiten met de compressor en dan is ie weer klaar voor de volgende keer :)
    Misschien eens grotere wielen zoeken, dan heb ik wat meer bodemvrijheid, want nu is de onderkant redelijk bekrast :rofl:

    Overigens bij Conrad nog 2 setjes wielen gekocht omdat deze al wat slijten, en ook nog een motorkoeler.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2017
  7. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Als je grotere wielen erop gaat zetten houd dan rekening met de temperatuur van de motor, grotere wielen tov je huidige wielen zullen meer belastend zijn voor de motor met als gevolg dat de temperatuur te veel omhoog kan schieten.
     
  8. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Een bouwpakket is altijd leuker.
    Hoeft niet duurder te zijn dan rtr.
    Tamiya b.v.heeft nu ook pakketten met brushless.
    Vaak heb je zelf nog wel de zender/ontvanger + servo + accu.
    Wel altijd kogellagers toepassen.
    Daarna kun je natuurlijk naar harte lust upgraden, maar dan wordt het snel duurder.
    Als je de body niet gebruikt, waarom koop je hem dan? Hoef je alleen een chassis te bouwen!
     
    CDA441 vindt dit leuk.
  9. CDA441

    CDA441

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    Body kwam bij het pakket :) Chassis was niet apart te krijgen. Is maar een stuk lexan. Ik heb er ook al een gat voor de esc in gemaakt, anders past de body niet eens :')
     
  10. CDA441

    CDA441

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    Zo, vandaag weer even gespeeld/gebashed. Heb er nu een paar extra krassen bij op de rolkooi :')
    Onderkant van het chassis is hélemaal bekrast, dus heb ik wat gatband gebruikt om zo een slider te maken.
    Gemakkelijk en snel vervangbaar :)
    Hopelijk gaan de boordstenen de schroefkoppen er niet af rukken...

    [​IMG]

    Had ook een stalen bumper voor m'n Kyosho, maar die past jammer genoeg niet.
     
  11. CDA441

    CDA441

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    En vandaag is de motorkoeler en de setjes noppenbanden aangekomen :)
    Geen idee of de koelvin iets gaat uithalen omdat er geen koelpasta aan de pas komt. Achja, ik zie het wel :)

    Ook de voorste dogbones eruit gehaald omdat ik deels 2wd wil raggen zonder koprollen te maken als ik wat te hard op de rem ga.
    En ook nog de wielen gebalanceerd, maakt echt een verschil!
    Eerst wiebelden/trillen ze zo hard dat ik bang ben dat ze eraf breken op een of andere manier.
    Nu heerlijk stabiel, en minder stress op de ophanging en lagers.

    Nog een klein beetje gespeeld met de program card.
    Timing staat nu op very high (high deed niet echt veel), mede de motorkoeler.
    Wel minder koppel, maar meer snelheid :D
     
  12. CDA441

    CDA441

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    Na al een lang tijdje niet gereden te hebben heb ik een 3s lipo, lader en grotere wielen gekocht.
    Vraag me af hoe snel ie nu gaat :)

    Wil de buggy ombouwen tot monster truck omdat ik ook wel wheelies wil trekken en meer bodemvrijheid wil. Ik heb alleen nog een goedkope body nodig om de lipo te beschermen en zou maar beter ook een metalen slider/bumper bouwen.

    Tevens ook nog een setje reserve a-arm houders erbij genomen.

    Esc is 60A en de accu is 3000mah 20c, lijkt me nét gepast om er mee te rijden.
     
  13. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat de ESC 60A kan leveren betekent niet direct dat de accu maar 60A hoeft te kunnen leveren.
    De pieken kunnen hoger zijn, zeker met grotere banden op een hoger voltage.
    Houd hierom zeker de eerste rit de temperaturen zeker in de gaten, het kan zijn dat u voor een wat kleiner pinion moet gaan.
     
  14. CDA441

    CDA441

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    Ja daar was ik over aan het piekeren, sowieso ga ik nog een grotere accu halen, 25c of groter, en hogere mAh. Temperatuur kan ik eindelijk in de gaten houden met m'n laserthermometer, en heb nog andere pinions liggen.
     
  15. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Heeft u ook een lipo buzzer?
    Ze zijn er met verstelbare voltages, als u die heeft dan zou ik het gewoon proberen.
    Het kan misschien wel, er zal niet constant 60 ampère gevraagd worden, maar zelf heb ik graag overwaarde, zodat alles niet op zijn tenen hoeft te lopen.
    Houd er wel rekening mee dat het nu koud is, als het warmer word lopen de temperaturen van de componenten ook op uiteraard.
     
  16. CDA441

    CDA441

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    LiPo Buzzer heb ik besteld, maar ik heb ook een programmeerbare cut off op m'n ESC. Heb 'm gezet op 3.4V/cell.
    Ga uiteraard niet constant vol gas rijden wegens oncontroleerbaarheid.
    Vandaag uit geprobeerd, en dat gaat echt ongelofelijk snel. Temp na een paar minuten rijden:
    LiPo: 22,5°C
    ESC: 15°C
    Motor: 35°C (heb er een motorkoeler op zitten)
    Met hard remmen, hard gas geven, met grotere pinion (geen idee welke vertanding er nu in zit, maar het gaat alleszins nog goed)

    Overwaarde is inderdaad wel interessant, maar ik ben een leek op het vlak van LiPo's enzo :')

    Nu al een deeltje aan de "trophy/stadium truck" conversion gewerkt, na een 5-tal uurtjes werk:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Vraag me wel af of messing wel interessant is als rolkooi. Heb geen idee hoe ik alu of staal moet lassen zonder lasapparaat :')
    Wielen zijn van een Reely Dune Fighter 1:10
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Cool gedaan alvast de rolkooi! Je zult het snel merken of het sterk genoeg is. Maar messing is toch stevig? En gezien buisjes, niet zwaar lijkt me. Zwakste puntn zullen mogelijk eerder de solderingen zijn dan de buisjes zelf?
    Benieuwd.
    Doe je dat met een brander? Hoe hou je de te solderen stukken in goeie positie?
     
  18. CDA441

    CDA441

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    Thanks ShadesInBlack :) Heb inderdaad gekozen voor messing omdat het stevig is (steviger dan koper), en makkelijk te solderen, voor aluminium heb je acetyleen nodig, en dat is ook met wat hogere temperaturen.
    Ik doe dat met een brander voor Crème Brûlée, maar als die op is gebruik ik een "portable" dremel soldeerbout op gas (zonder tip, dan heb je een grote blauwe "jet" vlam.
    Qua zwaarte is het wat zwaarder dan aluminium.
    In het begin heb ik de stukjes met de hand vast gehouden, want messing wordt niet zo snel warm. Het duurt ook niet lang om het tin (geen idee wat ik nu gebruik) te laten smelten, alleen heb je wel soldeervet/flux nodig om een makkelijke verbinding te krijgen.
    Voor moeilijkere stukjes gebruik ik elastiekjes en tie wraps.
    Ik moet geloof ik nog betere schokbrekers hebben wegens het extra gewicht.
    Vandaag ga ik ook nog een messing plaat, boutjes, moertjes, een plaat, en een nieuwe staaf messing halen omdat ik met 4 stukken van 1 meter niet echt veel was :')

    Tevens heb ik ook het plastieken dakje van het buggy frame omgebouwd tot een slider om de A-armen en voorkant te beschermen.
    Foto's volgen :)

    Toevoeging:
    Vandaag wezen testrijden om de zwakke punten te vinden van het frame.
    Punten om aan te werken zijn de achterkant (vanzelfsprekend), de compound hoeken en de lange "ongebracede" delen van van de bevestigingen.
    Nu weer aan de slag met herstellen en bijwerken :)
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2018
  19. CDA441

    CDA441

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    Ik ben redelijk slecht in dingen meten en buigen, dus deed ik alles via het oog.
    Schade:
    Achtersteven door de wheelies is losgekomen (ik wist niet eens dat dat kon met zo'n zwaar gewicht)
    [​IMG]

    Platgedrukte en afgeschuurde A-stijl hoek
    [​IMG]

    Losgekomen A-stijl (zelfde kant als boven)
    [​IMG]

    Zo ga ik deeltjes terug samen solderen, met tie wraps (+ brace toegevoegd) :)
    [​IMG]

    Overzichtje:
    [​IMG]

    Bumper gemaakt van origineel dak
    [​IMG]

    Achterkant:
    [​IMG]

    En eens naar de andere kant kijken:
    [​IMG]

    De grote openingen wil ik nog dicht maken met buisjes, maar ik moet nog uitpluizen hoe ik dat doe, want anders kan ik de accu niet meer erin steken.
    @ruudxd ik heb geen problemen met temperaturen ondervonden met de 20C lipo. Draait alles koud (onder de 40°C) en de lipo komt niet boven de 25°C

    Het is een ziek karretje, moeilijk te besturen, en zoveel grip dat als je je bocht met wat gas neemt je direct over de kop gaat.
    Remmen gaat ook té gek. Doet ie een stoppie en doet hij een koprol.

    Geen messing plaat kunnen bemachtigen om grotere plaatsen te verstevigen :(

    Te doen:
    - Plaats voor camera maken
    - Frame verstevigen (dus gewoon verder werken)
    - Wheelie bar maken
     
  20. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Gaaf die kooi zo!
    Zou het nog helpen om de buisjes nog wat op te schuren voor het aanbrengen van de flux?
    Bij koper helpt het vaak is mijn ervaring.

    De temperaturen lijken inderdaad netjes, maar het is nog koud.
    Proberen kan nooit kwaad als je het al hebt liggen.

    Het voordeel van een LiPo buzzer is dat deze de spanning van de cellen individueel meet.
    De ESC gaat gewoon uit van de totaalspanning, gedeeld door het aantal cellen.
    Het nadeel daarvan is dat een cel zwak kan zijn, maar de andere vrij sterk, waardoor het totaal voltage toelaatbaar is, maar de aparte spanningen niet.
     
    CDA441 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina