Accu en zonneenergie in de tuin?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Frits van Leeuwen, 6 feb 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oeps...
    Dan heb ik ook minder geld oo mijn rekening staan....

    Maar je hebt gelijk, fout met een nulletje, gebeurd ook wel eens bij de gemeente.

    GJ
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Afhankelijk van de LED kleur ('=' spanning) kunnen er drie (rood) tot vijf (wit) LEDs in serie op 12volt. Plus stroombegrenzingsweerstand.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2018
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nadeel van in serie zetten ken je vast wel van de ouderwetse kerstboomlampjes.
    Als er 1 stuk is... succes met zoeken.

    GJ
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat is zo gedaan met een multimeter. Bovendien, het zijn hoogstens vijf LEDs/metingen, en LEDs hebben langere levensduur dan gloeilampjes.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Niks multimeter, met een kleine schroevendraaier kan in 90% van de gevallen heel snel de defecte Led gevonden worden. (Is een nadenkertje. Tip, de schroevendraaier wordt niet op de juiste manier gebruikt.) :):)
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daarmee bestaat de kans dat de resterende LEDs te veel stroom voor hun kiezen krijgen.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat valt in de praktijk heel erg mee en het duurt maar heel kort. Het wordt behoorlijk veel toegepast heb ik gezien. ;)
     
  8. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Dan kun je de tweede defecte led met een tweede schoevendraaier vinden
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als de intentie is een paar ledjes te voeden, kan het allemaal vrij simpel blijven.
    Een Li-ion celletje (koop je voor paar euro), solar paneeltje en een laadregelaartje. Uit China gehaald kost dat allemaal een paar euro.
    https://www.ebay.com/itm/DD08CRMB-m...248083?hash=item3d3b523413:g:1rMAAOSwixhZf0gU

    Draaddiktes hoef je je bij deze spanning allemaal geen zorgen over te maken. Een stukje luidsprekerdraad of snoer wat je over hebt van de schemerlamp gaat ook prima.

    Maar als het om 1 ledje gaat, kun je net zo goed 1 9,9Ah Li-Ion cel nemen en een low-current LED (2ma) . Nachtschakelaartje erop en dat draait 5000uur op een acculading. 10 uur per nacht, dat is 500 dagen. Heb je 2 ledjes eropdraaien, 250 dagen, de verdere logica snap je wel..
    20 ledjes betekent 1x per maand batterijtje wisselen (of twee batterijen parallel, je snapt waar ik naartoe wil). Een tweede setje wat je in huis op kunt laden en klaar.
    Bij dergelijke lage stromen maakt het niet zoveel uit dat een accu onder 0C komt, dat is alleen bij hoge stromen schadelijk. Denk als referentie ook eens aan auto-accu's, die s nachts in de kouw staan, toch de auto starten en het jaren blijven doen bij dagelijks gebruik.

    Wil je toch solar kun je gewoon een tuin-lampje verbouwen (zoals in het eerste antwoord in dit draadje al aangegeven, prima idee). Daar zit alles al in wat je nodig hebt en veel kost het niet.
    https://www.ebay.com/itm/6-LED-Sola...182869708147?_trksid=p2349526.m4383.l4275.c10
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Iets te snel Gerben, stroom bepaalt draaddikte, niet spanning.
     
  11. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb in mijn rijdende hangaar (camper) ook een zonnepaneel met accu en daar veel ervaring mee:
    100 watt zonnepaneel en 12V 80Ah tractie accu (eerst AMG gehad maar daar slechte ervaring mee).
    Doel ontvanger accu's laden en een paar Lipo's voor kleinere vliegtuigen, ook standby systemen van de camper (gascombiverwarming en gaskoelkast).
    Alles goed berekend met de formules en tabellen van een kampeer site, 50 watt was minimaal benodigd, voor 100 watt gekozen.

    Ervaring:
    In de zomermaanden met korte nachten en lange dagen werkt dit prima de zonnepanelen houden de accu goed op peil.
    De theoretische laadstroom van 8 Amp haal je nooit (paneel ligt ook plat), maar per dag laad je toch zeker 25 Ah in de accu
    In de winter werkt het niet, korte dagen en veel bewolking en mist en de laadcapaciteit daal naar onder de 2 Ah per dag, veel te weinig.
    Zelfs met minimale vlieg activiteit raakt de accu na enkele weken diepontladen, en dan kun je hem weggooien.
    Dit is de eerste winter bijna gebeurd, nu monitor ik hem regelmatig en laad hem regelmatig bij met een 230 volt lader.
    In April werk alles weer als gepland en is bijladen niet meer nodig, tot oktober.......

    Zie dit ook in Alphen aan de Rijn met het Maximabrug zonnepark, in de zomer is de produktie 120% van het verbruik, in de wintermanden 10%
    (terwijl dit uitgebreid berekend was door experts als energieneutraal)

    Samengevat: Alle berekeningen die de verkopers maken gaan uit van zomermaanden.
    Voor wintermaanden heb je 10 keer zoveel panelen nodig.
    En als je in de wintermaanden de lampjes 2 maal zolang wil laten branden zelfs 20 keer zoveel panelen.

    Groeten Willem
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Willem, Ik denk dat je toch een set hebt samengesteld die niet klopt.
    Ten eerste, slechte ervaring met AGM accu.
    Dat is raar, in de industrie wordt 90% AGM gebruikt en er zijn zelden problemen mee.
    Een gelaccu is eigenlijk hetzelfde als een AGM accu, alleen bij een AGM maakt men gebruik van een glasvlies om het electrolyt op zijn plek te houden.
    Misschien een goedkope chinese of afgekeurde accu gekocht?
    En wat betreft het rendement bij bewolkt weer.
    De oude panelen leverden alleen goed vermogen bij zonlicht, de nieuwere panelen leveren redelijke spanningen, ook bij bewolkt weer.
    Het probleem zit bij jou denk ik in de omvormer.
    Sommige omvormers doen het pas vanaf een bepaald geleverd vernogen.
    Ze moeten bij wijze van spreken, eerst op gang geholpen worden.
    Je kan dat bij de specificaties zien.
    Dat kan zelfs bij zonnig weer 20% schelen.
    Wat betreft de Maximabrug..
    Dat is exact wat ik schreef over "groen" zijn en subsidie.
    Het bedrijf (KWS in Vianen, oftewel Vialis) heeft de goedkoopste panelen neergegooid, onder een hoek die niet klopt, met goedkope kabels en omvormers.
    Op papier werkt het prima, in de praktijk niet.
    Maar dat maakt niet uit, want ze hebben nu een stempel groen en ze hebben de subsidie gepakt en het belastingvoordeel (innovatiebox) blijft ook binnenstromen.
    Hoe ik dat weet?
    Ik zat regelmatig met de projectmanagers bij Vialis te kletsen en dan hoor je wel eens wat,

    GJ
     
  13. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik had in de camper een 2,5 jaar oude AMG accu die zo dood als een pier was (bij tweedehands aankoop).
    Vorige eigenaar had natuurlijk niets fout gedaan.
    Wat onderzoek gedaan en volgens mij kwam dat doordat die altijd parallel met de startaccu geladen is (natte lood accu)
    Er zijn verschillende laadprogamma's voor natte lood, gel lood en AGM lood accu.
    Parallel laden kan dus in feite niet

    Euwige probleem in een camper, ik laad op 3 manieren nu, motordynamo (extra groot met scheidingsdiodes), 230volt lader en zonnepanelen.
    Zonnepanelen staan normaal alleen op de woon accu, maar ik kan handmatig verbinden.
    Je wil dat de 3 laadmethodes voor alle accu's werken. en dat kan alleen als je gelijksoortige accu's hebt.
    In mijn oude camper had ik 1 start accu en 2 woon tractie accu's (2x80 Ah), gingen 10 jaar mee, geen problemen.
    Voor de nieuwe camper dus de keus:
    - 1 nieuwe AMG accu
    - 2 nieuwe tractie accu's (gelijke prijs, maar meer capaciteit, dus half zo vaak bijladen in de winter)
    - 1 nieuwe tractie accu met zonnepaneel (gelijke prijs, en ik hoopte dat ik dan helemaal niet meer hoefde bij te laden)
    Voor de laatste oplossing gekozen.
    Bij de grootste camper specialist (de Wit in Schijndel) een zonnepaneel gekocht, omvormer laten programmeren voor loodaccu (standaard programma is AGM accu).
    Zeker niet de goedkoopste gekocht, maar ook niet de duurste.
    Om precies te zijn Victron bluesolar 100 met de Victron PWM-pro 10
    Testrapport van de zonnepanelen leerd dat die maximaal 5,5 amp leveren bij 18 volt in het Lab.
    Laad netjes tot 14,1 volt als het zonnig is, maar in de winter dus niet.

    Groeten Willem
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.828
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik weet niet of de bedoeling is dat de ledjes heel de nacht branden.
    Je kan de accu toch ook beveiligen?
    Gewoon zorgen dat de ledjes uit gaan als de spanning onder de 9.5 volt zakt.
    Volgens mij moet je zoals ik eerder al aanhaalde eerst weten hoeveel watt/h je per dag/nacht denkt te gaan gebruiken.

    Mijn slechtste dag met mijn panelen is 125 watt/h
    Mijn beste is ongeveer 21 kWh.
    Opgewekt met 3000 wat piek.

    Mijn mening blijft gewoon (dan maar onder de fundering door ivm asbest ) dat 220 vele male goedkoper en makkelijker is.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    14,1 Volt is best hoog.
    Bij 20 graden zou de spanning 13,5-13,8 Volt moeten zijn.
    Bij een hogere temperatuur nog iets lager.
    Ik denk dat je lader op een 3 of 4 traps laadcyclus staat ingesteld, dat is normaal bij startaccu's.
    Hij begint dan met een soort boostlading met verhoogde spanning.
    Hij zou terug moeten zakken naar een "floatcharge" van 13,8 Volt en na een tijd gaat ie over naar storage van 13,2 Volt.
    Ik zou even een keer naar Almere rijden en ze bij Victron het systeem in laten regelen.
    Een camperboer is gewoon een autoverkoper, dus geen specialist in solar of laadtechnieken.

    GJ
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Denk dat we afdwalen van de vraag van de topicstarter..
     

Deel Deze Pagina