7 cilinder 120 cc radiaal motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door pat1311, 14 nov 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat gaat in de praktijk problemen opleveren.... tenminste, bij mij wel.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk eerlijk gezegd, dat zoiets "in het echie" met een slijpbank gedaan wordt.



    Dit zou je kunnen doen met een gewoon nokprofiel, en een vertraging van 1:3 tussen profiel en nokkenschijf, alleen het grote probleem is dat je er dan een speciale machine voor moet bouwen.
     
  3. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik denk eerlijk gezegd, dat zoiets "in het echie" met een slijpbank gedaan wordt.

    Ik bedoel dus niet in het echie,maar bij andere hobbybouwers van radiaalmotoren met conventionele middelen.



    Ja, ik begrijp dat je met een nokkenslijpmachine nokken kunt slijpen,maar die heb ik niet en ga ik ook niet bouwen,ik moet roeien met de riemen die ik heb,dat is nou net het mooiste deel van deze hobby,met een andere weg toch de bestemming bereiken
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  4. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb net de tekeningen van de Edwards zitten te bekijken en daar zit een klepliftdiagram bij met 1 graad intervallen.

    Lijkt me vrij grof maar het geeft me wel vertrouwen dat mijn aanpak gaat lukken.
     
  5. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb net een proefstukje gemaakt op een stukje alu.

    Test geslaagd 20180210_131540.jpg

    Als je goed kijkt zie je de segmentjes op de opgaande flank en dit was met 1 graad intervallen.

    Ik denk dat dit goed gaat komen.:)
     
    Paul Konings en morgoth924 vinden dit leuk.
  6. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Top.
    Hoe heb je dit nu gedaan?
     
  7. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Nou,ongeveer jouw methode van de lynx maar dan horizontaal ipv verticaal.
    Zo kan ik ook de binnen radiussen maken als de straal van de frees maar kleiner is dan 20mm .

    plaatje,


    20180210_151153.jpg


    Dit is in alu,in C45 zal ik eerst de contouren grof uitfrezen om de laatste pass precies op maat te frezen.
    Het is alleen opletten dat je geen foutjes maakt

    Ik heb het ff op papier gezet.

    20180210_151910.jpg
     
  8. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    @brutus,

    De lynx heeft misschien 3x5 minuten gelopen. Is blijven draaien zonder problemen.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Rare meneer (collega? vader?) dient even semi-dreigend toegesproken te worden:
    Óf achter danwel uit het propellorvlak blijven, óf stante pede vlaai inleveren bij hogere instantie.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2018
    Rutten vindt dit leuk.
  10. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Loopt heel mooi ook nog,erg leuk dat je 'm ook gebouwd hebt,ik vond dat een erg leuk en leerzaam project.

    Loopt jouw versie op methanol?Ik heb de mijne maar meteen voorzien van een bougie en cdi.

    En waarvan heb je de Edwards nokkenschijf gemaakt en heb je 'm nog gehard?
     
  11. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Het bouwen was zeker leerzaam om te doen. Je merkt dat bij de 2e motor dat het makkelijker gaatg

    Was een bewuste keus om het op methanol te laten draaien. I.v.m. de benzine lucht in huis.

    Nokkenschijf is van 42CrMo4 gemaakt. Deze heb ik laten nitreren bij een verhardingsbedrijf.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, sorry, ik zie dat je Methanol draait. Dan gaat dat inderdaad probleemloos....

    Ik meende dat je benzine draaide, en dan gaat dat duidelijk wat minder goed.
     
  13. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Is dat goed te verkrijgen in kleine afnames voor particulieren?
    Enorm.hoge treksterkte!
    Is dat ook nog redelijk te verspanen?
    Ik heb hier ook aan gedacht maar ze hebben t niet waar ik mijn stafmateriaal bestel.

    Ik gebruik C45 of zilver staal sls het gehard moet worden,vooral omdat t makkelijk te verkrijgen is en ik het makkelijk thuis kan harden.
     
  14. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Bij de bevriende machinefabriek wordt ook aan particulieren geleverd.
     
  15. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Pb gestuurd
     
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Reststukken 42CrMo4 ook hier te koop https://www.borenexpress.nl/
    De aangeboden stukken hangt af wat hij zelf kan inkopen en kan daarom nogal eens wisselen .
    42CrMo4 is goed te verspanen , zelf maak ik er voor mijn (eenvoudige) modelmotortjes krukasjes en cilinderbussen van .
    Het is ook zelf te harden indien gewenst , in de machinefabriek waar ik vroeger gewerkt heb dikwijls lijsten (breedte +- 10 mm ) oppervlakte gehard met de "sjalumo" en water , ook C45 .
    Terwijl je de oppervlakte , lichtjes zwaaiend met de vlam , verwarmd tot kersrood en zo over het stuk loopt achterna komen met een zachte waterstraal en zo het stuk afkoelen en harden ,
    achteraf en uurtje ontladen in de oven op 350 gr. voor 42CrMo4 en 250 Gr. voor C45 , dit zijn gemiddelde waarden , dit werd nog aangepast volgens de verkregen hardheid en tot welke hardheid ze moesten ontladen worden ,
    toen was het voor 42CrMo4 meestal 56 à 58 rockwell en C45 een 52 rockwell , maar voor hobby , thuis gebruik zijn deze zeker goed genoeg .

    Nova 061.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2018
    Paul Konings vindt dit leuk.
  17. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    @jef,

    Durf jij het aan om een naaldlager op je krukpen te laten draaien ? Er van uit gaan dat je de krukas uit 1 stuk maakt.
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Heb ik nog niet geprobeerd , maar ik zou het niet doen denk ik zonder de pen te harden en te slijpen .
    Eventueel in plaats van een aangedraaide krukpen , een losse geharde pen in de krukas persen zoals bij de meeste 2-takt brom/motorfiets gebeurd .
    Of een binnenring over de krukpen persen waar de naaldlager op loopt https://www.kramp.com/do/action/Pro...147203&langId=-17&productId=501852&storeId=30

    Groeten Jef
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  19. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    bedankt voor je reactie. die bussen ken ik.
     
  20. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo heb ik het dus gedaan.
    Krukpen van C45 gehard en de rest van de krukas niet.
    Kan dus eventueel direct in een naaldlager.
    Krukas wordt er wel iets zwakker van(bij mijn model dan)

    Ben heel de week met de nokkenschijf bezig geweest.
    Erg bewerkelijk om conventioneel te maken en het resultaat vind ik nog steeds niet 100%.

    Ben ondertussen aan nr.5 bezig en die is bijna klaar,zal straks ff wat plaatjes posten.
     
    Paul Konings en Tug.NL vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina