Vliegtuig kwijt help

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Afiso, 28 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Wetten zijn gemaakt om overtreden te worden ........

    Al met al een heerlijk topic .
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik hier in de buurt vlieg zit ik als ik mijn deur uitloop al in CTR gebied.
    Ik kan hier prima op de boerenvelden vliegen alleen moet ik niet te hoog gaan maar als elke middag de Airbus A380 over de flats heenkomt dan kan ik wel tot ruim 100 meter hoogte gaan.
    Het zou alleen dom zijn om FPV te gaan vliegen en dan helemaal zonder spotter.
    Als je de verbinding kwijt bent dan zal je het model nooit meer terugvinden in de lucht.
    Zodra er dan wat gebeurd (model op de autoweg, op een balkon, speeltuin of iets dergelijks) dan is de normale modelvlieger daar de dupe van.

    En door rood rijden, ook al is het midden in de nacht... dat heb ik nog nooit gedaan en zal ik ook nooit doen.
    Er zal maar een gek door groen rijden aan de andere kant, dan heb je een klapper.
    Als ik tijd in wil halen dan ga ik wel harder rijden op de snelweg, dat is minder gevaarlijk.

    GJ
     
  3. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576

    Hahaha bagger.. keep on truck'n dude! :thumbsup:
     
  4. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Bij mij op de club zijn er al diverse keren vliegtuigen door normale modelvliegers verloren gegaan. Door storing verbinding of gewoon niet opletten of verblind door de zon of wat dan ook. Zelf minimaal 4 keer getuige geweest dat er een zoektocht moest gebeuren. (geen idee hoe vaak het in totaal voor gekomen is, maar het is een grote club en zo vaak ben ik niet aanwezig). Met LOS vliegen is er dus ook een groot risico.

    Oproep aan alle "echte / normale modelvliegers" die altijd over het gevaar van wildvliegen en FPV vliegen lopen te zeuren: stop dan zelf ook met modelvliegen want je bent zelf net zo'n groot "gevaar"!
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, rare club dan..
    Ik heb iets van 25 jaar bij clubs gevlogen en er is maar 1x een kist weggevlogen en dat was volgens mij door een los contact in de ontvanger (soldeerverbinding af fabriek niet goed).
    Ook tijdens wedstrijden waar 40 a 50 man ongeveer 4 vluchten in een weekend maken heb ik maar 1 keer meegemaakt dat een model verdween, maar dat krijg je als je met een 2 meter zwever op >800 meter hoogte zit.
    Het risico is te verwaarlozen maar FPV is een ander verhaal, je bent dan zo afhankelijk van je apparatuur en dat is niet alleen je besturing maar ook je downlink.
    Zodra je geen zicht hebt op je model dan ben je volgens mij fout bezig.
    En dat heeft niets met CTR of waar je vliegt te maken.
    En wildvliegen, ach, als je logisch nadenkt en niet ergens in een park bij spelende kinderen of zo gaat staan vliegen is er niks aan de hand.
    Op het moment merk ik dat ik geen modellen meer kan besturen dus ik doe dat ook niet meer.
    Zouden meer mensen moeten doen....

    GJ
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alles, alles, ja werkelijk ALLES om maar niet toe te hoeven geven dat buiten zicht FPV vliegen een probleem is... Net een amerikaan die naar een school-shooting kijkt maar beweert dat het niet aan de vrije wapenverkoop ligt.

    Keretje, die "zoektochten" dan moet je er ook bij vertellen, dat je je soms een ongeluk zoekt naar een vliegtuig wat 50 meter buiten het clubveld tussen het graan ligt.
    ALS er al sprake is van een zoektocht, dan is het vliegtuig binnen zichtafstand neergekomen, anders weet je niet eens WAAR je moet zoeken, en is een zoektocht tamelijk nutteloos...
    Maar linksom of rechtsom, die toestellen vlogen binnen de LOS, en DUS op een plek waar als het ding naar beneden komt, er geen schade aangericht word, want daar is specifiek de locatie van het clubveld op uitgekozen

    In alle jaren dat ik nu vlieg, en da's nu meer dan 35 jaar, heb ik nog maar 2 keer een echte "runaway" gezien, een toestel wat er ongecontroleerd vandoor ging en niet meer terug te vinden was....
    En beide in de jaren 80/90 toen 2.4 gieg, PCM, telemetrie en al dies meer zei, nog helemaal niet bestondm en ontvanger-accutjes maximaal 500 mAh waren en dus nog wel eens onbedoeld leeg raakten gedurende de middag.
    Als jouw club er al 4 had in de beperkte tijd dat jij op de club aanwezig bent, dan is er een ernstig veiligheids-probleem op die club, dan mogen ze de veiligheidskeuring van de modellen wel wat opschroeven.

    Durf je de naam van de club te vermelden? of loop je dan het risico dat er gelijk iemand van die club weerwoord geeft en zegt dat je onzin uitkraamt (dat de modellen, zoals ik al eerder aangaf, door andere oorzaken naar beneden kwamen, en binnen zichtafstand, en DUS op een plek waar dat per definitie geen kwaad kan?)

    Oproep I aan justaprick, om eens even gewoon wat logischer na te denken, en vooral rekening te houden met de gevolgen voor anderen, (strengere regelgeving voor de gehele hobby) van zijn eigen gedrag,
    Oproep II aan justaprick, om eens op te houden met wijzen naar gewone modelvliegers en te roepen "maar wat zij doen is OOK gevaarlijk" terwijl dat niet zo is!
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En denk jij dat er tussen 2 en 5 geen mensen op een fiets over straat gaan????
    Als jij daar op dat moment rijd, betekent dat PER DEFINITIE, dat er WEL een hond op straat is (jij dus) en dat er DUS ook anderen op straat kunnen zijn.
    Om je een idee te geven, ongeveer 5 a 10% van de werkenden in Nederland werkt "wel eens" tot "zeer regelmatig" 's nachts....

    "veilig en gecontroleerd" door rood rijden bestaat niet!

    Zoals ik al zei, alles, alles, ja werkelijk ALLES uit de kast halen om maar niet te hoeven toegeven dat wat je doet fout is, maar niet te hoeven inzien dat je de verkeerde voorbeelden aanhaalt, en dat je gewoon geen poot hebt om op te staan in deze discussie, maar TOCH je gelijk wilt hebben (toch wilt doen waar je zin in hebt, ongeacht de gevolgen voor anderen, ongeacht de gevolgen voor de gehele hobby).

    Je plaatst jezelf momenteel in een heel slcht daglicht...
     
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Nee helemaal geen rare club. Wel ook met redelijk wat vliegers op leeftijd, misschien dat het daar ook mee te maken heeft.

    In al die jaren ook nooit een mid-air gezien? Ook dan kan eigenlijk niemand er iets aan doen (die dingen gebeuren voor dat je er erg in hebt) en de controle over je kist ben je dan vaak gewoon kwijt.

    Feit is dat aan modelvliegen een risico verbonden is. Geen enkele club zal kunnen garanderen dat er nooit iets zal kunnen gebeuren.

    Ik ben het met je eens dat aan FPV een risico verbonden zit, in sommige gevallen net iets meer dan LOS. Het hangt er echter ook van af hoe je FPV vliegt. Het kan redelijk veilig, met net zo veel of weinig risico als LOS. LOS heeft ook nadelen want je ziet geen diepte. En met de juiste apparatuur kun je zelfs nog veilig buiten zicht FPV vliegen. Voor een paar tientjes heb je tegenwoordig gewoon return to home in je kist en beperk je dat risico tot een minimum.

    Techniek staat ook niet stil.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet je.... de eerste keer waaschuw ik. Maar de tweede keer dat bijvoorbeeld een pasgeboren kleine in de achtertuin in het zonnetje ligt, of ik zit lekker te knutselen en mijn halfgebouwde model word van tafel geveegd door een bal van gewaarschuwde kinders die over de schutting komt vliegen, ja, dan gat het mes er in...

    Weet je wat jouw probleem is? Jij gaat er vanuit dat alles goed gaat, dat er niets aan de hand is. Probeer je nu eens voor EEN keertje in te denken, wat er allemaal fout kan gaan....
    Dat die bal over die schutting op een kinderhoofdje terecht komt. Of een hete theepot van een tafel stoot en een bejaarde daardoor 2e graads brandwonden oploopt of zo....
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    LOS geeft je JUIST "diepte" die je met FPV niet hebt.... waarom denk je dat jij TWEE ogen hebt? Stereoscopisch zicht? Wel eens van gehoord?
     
  11. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Onzin.
     
  12. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Probeer jij dan maar eens LOS een parcours te vliegen wat op de grond uit is gezet. Hebben ze bij jullie op de club nooit van die wedstrijden gedaan waar je op redelijke afstand in een smalle landing strip moet landen? Of tussen poortjes door vliegen? Weet je wel hoe moeilijk dat is in vergelijk met FPV, waar je WEL kan zijn waar je precies aan het vliegen bent?

    Van stereoscopisch zicht heb ik zeker gehoord ja, ik heb zelf sinds kort nog maar weinig zicht in 1 oog. Daardoor moet ik compenseren tijdens het LOS vliegen, simpelweg wat meer marge aan houden bij bomen etc. omdat ik tegenwoordig nog moeilijker kan zien waar ik precies zit.

    Nog een laatste tip: Misschien moet je zelf eens een keer FPV gaan vliegen, dan weet je tenminste waar je over praat!
     
  13. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Onzin.
     
  14. Dickie

    Dickie Guest

    JUSTAPOKE het is je weer gelukt om iedereen in de gordijnen je jagen.
    Of heb je helemaal niets anders te doen.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je zou bijna denken dat "het" Cees W. heet...............................
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Pfff.... jij bent echt HEEL goed in het "appels met peren vergelijken", of niet soms?

    En dat jij nog maar 1 oog hebt, is iets waar JIJ voor moet compenseren (en als je dat niet lukt, ophouden met vliegen, die beslissing kan alleen JIJ nemen).

    Probeer dat maar eens aan een agent, rechter of officier van justitie uit te leggen....
    Sorry, maar je bent een gevaar voor jezelf en je omgeving, met die houding van je.

    Doe ik al.... mischien moet je eens ophouden met te denken dat je alles beter weet, en dat al die regeltjes er totaal voor niets zijn (of op zijn hoogst voor al die andere domme mensen die niks snappen), op in elk geval niet op jou van toepassing, want jij weet alles toch beter: jij kan veilig FPV vliegen buiten LOS (en fuck de rest van de wereld als dat ten koste gaat van de hobby in zijn totaliteit), jij kan veilig door rood licht rijden ondanks je ene oog (en fuck de rest van de wereld die in een rolstoel of erger terecht komt).
     
  17. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Man je weet wederom niet waarover je praat. En ik vlieg zelf doorgaans helemaal geen FPV buiten LOS, maar juist binnen zicht veld.

    En ik heb nu beperkt zicht in 1 oog, dus nog steeds 2 ogen. Wat voornamelijk alleen problemen geeft op korte afstand; met lezen zonder bril. Mijn zicht op afstand is verder prima, met auto rijden en vliegen heb ik voorlopig nog geen problemen. Genoeg mensen die op jonge leeftijd al minder goed zien. Maar amusant om te zien dat jij je oordeel al weer direct klaar hebt.

    Misschien moet je zelf eens proberen (met je beide ogen) niet alles zo zwart wit te zien.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2018
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Beste Justapoke, het is de slijtage van mijn toetsenbord niet waard om te blijven proberen jouw domme instelling te veranderen. Jij bent simpelweg voor geen enkele goede reden vatbaar. Zo goed als al de beweringen die jij doet zijn, om een uitspraak van jouw aan te halen, "ONZIN".
    Hier laat ik het bij, brutus, N.P.S. en anderen, we kunnen hem maar het beste in zijn sop gaar laten koken. :(
     
    onno10 vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vind het altijd wel interessant om te horen wat iemand anders zijn mening is.
    En ik zou sommige personen wel eens willen zien vliegen, kijken hoe goed ze een model onder controle kunnen houden.
    Ik ken wat mensen van het forum die zogenaamd heel goed kunnen vliegen en als je ze in het echt ziet vliegen dan hou ik mijn hart vast.
    En nee... een brevet zegt helemaal niks, ik heb zo'n beetje alle brevetten en ook de prestatiebrevetten maar op het moment kan ik niks heelhuids aan de grond krijgen.

    GJ
     
  20. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    @Justapoke. Heel erg bedankt voor de reacties in dit topic.
    Jouw reacties tonen aan dat er maar een kleine groep modelvliegers is die denken dat regels niet voor hen gelden.
    De grote groep andere modelvliegers denken er heel anders over zoals hier te lezen is.
    Jouw reacties zijn daardoor prima bruikbaar om de regelgevers te laten zien dat er maar een kleine groep is die aangepakt moet worden.
    Nogmaals bedankt. Ga zeker zo door ! Dat levert nog meer bewijs op waar we wat mee kunnen.....
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina