Vliegtuig kwijt help

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Afiso, 28 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Een niet-modelvlieger hier. Met kromme tenen wat argumentatie gelezen. Een paar citaten en mijn reacties.

    Onjuist.
    "Reguliere" modelvliegers dienen zich te houden aan de regels van hun club.
    Conformeer je je daar niet aan of wil je daar niet aan voldoen? Dan krijg je allereerst commentaar van mede-clubleden.
    "Hé joh, kap daar eens mee. We houden hier rekening met de omwonenden."
    Vervolgens word je netjes aangesproken door een bestuurslid:
    "Hé ik hoor klachten over jouw vlieggedrag. Wil je voortaan niet meer boven onze buren low passes maken?"
    Bij volharden in het niet-gewenste gedrag mag je afscheid van de club nemen.
    Zo werkt het bij de meeste verenigingen. Dat heet "sociale controle". Over het algemeen een prima systeem!

    Als je je nou gewoon tot je eerste twee zinnen had beperkt, was er geen discussie geweest.
    Ja, FPV-vliegen (met een weet-ik-veel-hoeveelcopter) of een vleugelkist KAN prima en met weinig meer risico's dan LOS vliegen.
    Het feit dat je met LOS-vliegen geen diepte ziet, is al ontkracht door Bert, dus daar zal ik verder geen woorden meer over vuil maken.
    Maar "dom rondjes vliegen boven het veld" is natuurlijk iets wat na drie minuten al vervelend wordt. Dus wordt er verder weg gevlogen, langs de Python op de Efteling, in de mist omhoog naast de Dom van Utrecht, een vrijwel verticale FPV stijgvlucht maken in een aanvliegroute van Schiphol... En zo staan er nog wat fraaie voorbeelden op diverse plekken op Internet.
    Ja, het kan net zo veilig als "normaal" modelvliegen, maar verdorie... Da's zo saai...
    "Niet omdat het moet, maar omdat het kan!" is tegenwoordig de leus.

    Waarom denk je dat de regelgevers acht jaar geleden al stelden dat je bij FPV-vliegen een spotter moest gebruiken?
    Omdat je, ook met een camera met pan&tiltfunctie nog steeds zeer beperkt bent qua zicht. Ja, ook met een groothoeklens. Zo'n lensje op een FPV-camera is wel een héél slecht substituut voor het menselijk oog: focust slecht, op grotere afstand is een relatief klein, naderend ofject pas op het laatste moment te zien. Het menselijk oog reageert instinctmatig op prikkels, op beweging. Beweegt er iets in je perifere zicht, wordt jouw oog daar bijna automatisch op gericht en gefocust. En als laatste over je zintuigen: de camera op je vliegmachine (rotor of plank) heeft geen oortjes. Oortjes die hem waarschuwen voor gevaar wat zich (nog) buiten het perifere zicht bevindt. Probeer eens met oogkleppen naast je ogen geplaatst een drukke weg over te steken en realiseer je hoeveel je op zo'n moment op je oortjes vertrouwd.
    En ene Sander S. riep het al, voordat hij het hier gezien had: hoe meer elektronica ergens in stopt, deste groter de kans dat het stuk gaat. Return to home kan ook falen.

    Wat nog steeds niet tot je blijkt door te dringen is het simpele feit dat een aantal mensen hier niks tegen FPV heeft, maar dat ze aardig pissed off worden als iemand simpele zaken op vlieggebied, die door hele redelijke mensen met elkaar zijn afgesproken en waar door diverse clubs hard voor is gewerkt, nogal nonchalant naast zich neerlegt.
    Door dat soort incidenten is de goede naam van modelvliegend Nederland de laatste tien jaar achteruit gevlogen.
    Ondanks het feit dat modelvliegen in de jaren sinds 1945 een veiliger taak van sport is dan ganzenborden of "Mens erger je niet".
    De modelvliegsport is de laatste jaren gewoon in het verdomhoekje gekomen door klootzakken die "mooie" filmpjes willen maken of overlast veroorzaken op plekken waar ze niet mogen vliegen. Daarom reageren mensen zo fel.

    Er zou geen "hetze" tegen drones of FPV zijn als iedereen z'n gezonde verstand had gebruikt.
    Maar ja... Mijn filmpje moet natuurlijk spannender zijn dan dat van die ander...
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2018
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Denk er goed aan dat FPV vliegen buiten, "in de open lucht", in Nederland wettelijk verboden is. Dit is een totaal verbod, dus ook met een "spotter" en/of een leerling/leraar systeem mag het niet!
    Als je het wilt doen moet je van te voren daar een vergunning voor aanvragen. Dat heeft de KNVvL vorig jaar ook moeten doen om de FPV races te kunnen organiseren.

    Vorig jaar is er een internet consultatie gehouden over de nieuwe "Regeling Modelvliegen" waar ook dit verbod in staat. Lees de eindrapport van die consultatie eens door. Daar wordt voorgesteld om dat totaal verbod nog eens te bekijken. Het zou mogelijk moeten zijn om FPV vliegen onder strikte regels toe te staan.
    Met mensen die nu al de instelling hebben dat de regels er zijn om gebroken te worden wordt het een heel stuk lastiger voor de voorstanders om de regel veranderd te krijgen.

    Dus handen op elkaar en bravo voor al die mensen die bijvoorbeeld toch "dat ene filmpje" willen maken en voor de mensen voor wie de regels niet gelden. Als jullie zo doorgaan zal het verbod op FPV vliegen niet opgeheven worden. En blijf vooral ook die filmpjes met elkaar delen dan verspreid het bewijs van jullie "regel breken" zich goed en hebben de tegenstanders veel munitie om het voorstel tot op opheffen van het verbod aan flarden te schieten. :thumbsup: :hammer: :hammer: :hammer:
     
  3. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Onzin C.Q. correctie: In Nederland kan je gewoon legaal FPV vliegen, echter niet met een video-bril en niet buiten zicht veld.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En minstens EEN van deze regels hou jij je al niet aan....
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Justapoke, hier staan de regels maar ter aanvulling (volgens mij zijn de regels laatst weer aangescherpt) mag je alleen vliegen vanaf een modelvliegveld.
    En dat is dan een KNVvL veld, dus heb je ook een brevet nodig en zal je je aan de regels van de club moeten houden en een geldige WA verzekering moeten hebben.
    Vooral het stuk van de verzekering is dan ook interessant want binnenkort moet je een ID-plaatje op je model hebben dus dan ben je altijd te achterhalen.
    Er lopen op het moment zoveel onderzoeken in binnen en buitenland dat je kan verwachten dat FPV vliegen en misschen wel modelvliegen binnenkort helemaal verboden gaat worden en dat hebben de FPV vliegers aan zichzelf te danken.
    Ik riep dit jaren geleden al, dat FPV vliegers een gevaar zijn voor echte modelvliegers.
    Helaas heb ik gelijk gekregen.

    De regels:


    Er is nogal wat onduidelijkheid over het FPV droneracen of FPV vliegen, mag het nu wel of mag het nu niet.
    Indoor mag het wel en outdoor is het niet toegestaan, tenzij in een kooi gevlogen wordt, waarbij ook de bovenkant is dichtgemaakt met bijvoorbeeld een net.

    Een stukje geschiedenis
    Bij de opkomst van het massale 'drone' vliegen, medio 2013/14 kwam ook het fenomeen 'FPV' vliegen om de hoek kijken.
    Dat werd toen in eerste instantie gebruikt door drones die filmden of foto’s maakten vanaf grotere hoogtes, waar ook regelmatig mandragend verkeer vliegt.

    Omdat het zicht op de omgeving door een FPV bril te beperkt is en met weinig moeite vér buiten zicht gevlogen kan worden, heeft de overheid, in het belang van de veiligheid in het Nederlandse luchtruim en publiek op de grond, het FPV vliegen en droneracen verboden.

    Daarom staat in artikel 2b van de Regeling Modelvliegen dat de bestuurder van een modelluchtvaartuig tijdens de vlucht goed zicht moet houden op dat modelluchtvaartuig. We hebben dit destijds vanuit de KNVvL opgelost door te stellen dat vliegen met een waarnemer hier voldoende in tegemoet komt.

    Zo gebeurt dat heden namelijk ook bij de professionele dronevliegers, maar daar wordt het expliciet als voorwaarde opgenomen in de ontheffing of vergunning.
    Dat is een aantal jaren gedoogd geweest, maar wordt niet meer door de overheid geaccepteerd.
    En verder dan zicht afstand vliegen keuren wij sowieso ook af.

    Hoe zit het met je aansprakelijkheidsverzekering?
    Ook verzekeringstechnisch is het een gecompliceerd verhaal. De meeste gezins – WA verzekeringen dekken het modelvliegen.
    Er is echter een hele grote maar... en dat is dat de meeste aansprakelijkheidsverzekeringen, ook buitenlandse, een uitsluitingsgrond hanteren in de kleine lettertjes.
    Meestal staat er dat aansprakelijkheid is uitgesloten als gehandeld is in strijd met wettelijke voorschriften.

    Als je in de open lucht gaat FPV droneracen of vliegen ben je hoogst waarschijnlijk niet tegen aansprakelijkheid verzekerd, immers je overtreedt de wet omdat je handelt in strijd met de Regeling Modelvliegen van de Wet Luchtvaart.
    Bovendien maak je je schuldig aan een strafbaar feit.


    Met de sterke opkomst van het FPV droneracen, is een andere situatie ontstaan. Het speelt zich af op hooguit enkele meters hoogte, binnen een beperkt parcours, totaal geen risico voor de 'mandragende' luchtvaart.
    Op dit moment ligt het FPV vliegen onder een vergrootglas bij de overheid, dus ook droneracen, en konden we formeel geen wedstrijden organiseren.

    Het is ons dit jaar gelukt van ILT (de Nederlandse Luchtvaart Autoriteit) een ontheffing te verkrijgen voor een reeks wedstrijden voor het NK Droneracen 2017 (FAI F3U klasse) waarbij outdoor FPV gevlogen mag worden, zij het onder voorwaarden.
    Daarmee is ook de aansprakelijkheid van de deelnemers gedekt.

    Wat is het alternatief?
    Droneracen in een kooi waarbij bovenkant ook afgeschermd is.
    Droneracen zonder bril
    Meedoen met het NK Droneracen
    Droneracen indoor. Het is voor alle zekerheid raadzaam bij je verzekering te informeren of zij de aansprakelijkheid tegen derden dekken bij deze activiteit.

    Wijziging van de regelgeving:
    We kijken samen met de Federatie Limburgse RC Vliegers of we het verbod op het FPV vliegen en droneracen, al dan niet onder voorwaarden, via het ministerie van IenM kunnen opheffen, maar zowel de tijdslijn als het succes ervan, is onzeker.
    We dienen binnenkort hiervoor in elk geval voorstellen in.

    Regelgeving op Europees niveau:
    Samen met de FLRCV, andere Aeroclubs, de FAI en de EMFU zijn wij in Europa hard aan het werk de Modelvliegsport binnen Europa te behouden zoals die nu is.
    Ook op dat niveau zijn er stromingen om de modelvliegsport nog verder te beperken.

    Wij houden je op de hoogte,


    KNVvL afdeling Modelvliegsport
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  6. sarco

    sarco

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wageningen
    Reageer bijna nooit maar die Justapoke is niet wijs , een gevaar voor modelvliegend Nederland
    .
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2018
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Is dat vliegtuig eigenlijk al terecht? :rofl:
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Wederom onzin.
     
  9. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Dat ik zo gek ben als een deur kan ik beamen, maar dat 2e is onzin.
     
  10. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Dank voor de info GJVO!

    Ik vlieg van een modelvliegveld (heb slechts 1x in mijn leven wild fpv gevlogen) en ben verzekerd en in bezit van een dymo labelaar.

    De clubs waar ik vlieg zijn echter geen KNVvL lid, en dat zijn de meeste clubs ook niet naar mijn weten. Dus dat zou een punt kunnen zijn. Of niet.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2018
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Helaas is het tegenwoordig zo dat alleen KNVvL aangesloten clubs (of bij deLimburgse vereniging aangesloten) "echte" modelvliegvelden zijn.
    Dus dan zou je niet verzekerd zijn, ook niet collectief.
    Al zou je nu bij een KNVvL aangesloten club gaan gastvliegen dan ben je nog in overtreding omdat je geen lid bent en niet zo'n onzinbrevet hebt.
    Hoe ik dat weet, omdat ik ooit eens een zweefmeeting wilde organiseren en duitsers uit wilde nodigen.
    De duitsers hebben een veel betere verzekering en regeling dan de nederlanders maar als ze geen wedstrijdbewijs hebben dan zijn ze niet verzekerd.
    Ik heb dat toen met de KNVvL kunnen regelen, zodat ik ze wel uit kon nodigen maar de club wilde er niet aan.

    Om je helemaal in te dekken zou je dus individueel lid moeten worden van de KNVvL alleen vlieg je dan nog op een illegale of gedoogde locatie.
    Ik vloog ook regelmatig wild (industrieterreinen, boerenland) en ik zat bij Amsterdam Sloterdijk ook in de aanvliegroute van Schiphol.
    Maar dat was dan vaak om even het model uit te testen, of een andere aandrijving, dus heel kort.
    Maar... dat was een normaal model, geen FPV, dus ik had altijd zicht op het model en de omgeving.
    Ik kon dus ook de politie-auto aan zien komen en van 600 meter hoogte naar 100 meter hoogte duiken.
    Mijn ervaring is dat als je normaal doet en je geen bril op je neus hebt ze redelijk coulant zijn.
    Maar ik heb zelf een dronevlieger tegengehouden en de politie gebeld, dat was bij Schiphol, en toen waren ze niet zo coulant, die kon meteen mee.

    En als er maar genoeg dingen uit de lucht vallen of het luchtverkeer hinderen dan krijgen ze gewoon de opdracht, alles wat op afstand bestuurbaar is in beslag nemen.
    Dan is het over met modelvliegen.
    Daarom zijn sommige mensen zo fel.
    Volgens mij is de regelgeving in Duitsland al een stuk strenger, volgens mij mag daar officieel niets meer.
    Tot 100 meter hoogte, geen FPV gedoe, niet hoveren met rook boven akkerland.
    En de agenten daar zijn niet zulke watjes als hier, Gerben en ik hebben meegemaakt dat ze ineens voor mijn auto stonden met getrokken pistolen omdat ze dachten dat we met een overval of zo te maken hadden (Nederlands kenteken is natuurlijk verdacht)..
    Dus geen grapjes met die mannen.

    GJ
     
  12. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Volgens mij heeft dat hele KNVvL gedoe met droneraces te maken?

    De manier waarop ik "FPV" vlieg valt gewoon onder modelvliegen volgens de wet. En dus ben ik (mede collectief) verzekerd voor zover ik weet.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zo vreselijk dom.............

    Staat het in je polis?

    Lees nu toch eens bericht #65.
     
    Justapoke vindt dit leuk.
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nope...

    "de wet" heeft het nu over die 50 en 120 meter.
    EN je mag niet vliegen waar het niet mag. CTR, algemene verorderning (sommige gemeentes sluiten het uit), natura 2000, etc.

    Alleen als je bij de Knvvl (als club)zit, wordt je als uitzondering op de wet gezien.
     
  15. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Jij hebt het over FPV vliegen met een video bril.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maakt niks uit... FPV vliegen is verboden, in die regels staat niks over een bril. Modelvliegen is vliegen terwijl de piloot naar het model kijkt, en niet "de piloot ZOU het toestel kunnen zien ALS hij zijn kop opsteekt inplaats van naar een scherm te kijken".
    Het gaat om de manier waarop je je toestel bestuurt. Niet om wat je wel of niet kunt zien ALS je dat zou willen....

    -Vliegen middels een video verbinding is GEEN modelvliegen, maar FPV vliegen, ongeacht het gebruik van een scherm of bril. Er is nergens een regel te vinden die zegt dat je met een scherm NIET aan het FPV vliegen bent, of met een bril WEL.
    -Wildvliegen binnen de CRT is verboden, PUNT.
    Jij geeft aan beiden te doen. Conclusie: je houd je niet aan de wet, dus je verzekering betaalt geen cent uit in geval van schade of wettelijke aansprakelijkheid. De KNVvL Paraplu-verzekering OOK NIET....
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nope.

    Zowieso moet je LOS vliegen, line of sight. Met FPV zie je je eigen toestel en de omgeving niet, dus automatisch niet toegestaan.
    Dit heeft men gedaan om te zorgen dat een modelvlieger zijn omgeving in de gaten houdt, en dat hij opzij kan voor mandragend vliegverkeer.
    Met FPV kun je je eigen omgeving niet zien.
    Met een scherm ben je ook niet continu op je toestel aan het letten. met een bril kan dit niet eens.
    dus beide niet toegestaan.
    alleen LOS vliegen is toegestaan.

    die wet waar je zelf al over begon, heeft alle vliegende modelbouw onder "drone" gezet.
    en dan kom je met die 50 en 120 meter in aanraking. ga je daar overheen, ben je in overtreding.
    Dat is op het moment zoals de wet werkt.
    daar kun je veel van vinden. Maar dit is wat er staat.

    De enige manier om aan de wet te voldoen, EN verder te gaan dan die 50/120, is een officiële club die de juiste vergunningen heeft.
    de vergunning/ontheffing voor die 50/120 IS de KnVVL.
    Aangezien het dan meestal over een vastgesteld gebied gaat, hebben we het in de regel over een club.

    je verzekering dekt alleen wanneer je jezelf ook aan de wet hebt gehouden, en daarbij iets is mis gegaan.
    ga jij maar bewijzen dat je met fpv spullen op het toestel binnen die 50/120 meter zat.
    want zo simpel is het. jij hebt bewijsplicht..
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De regeling modelvliegen geldt voor Droneracen en FPV vliegen.
    Droneracen is apart genoemd omdat men toen bezig was met wedstrijden en mede omdat men denkt, omdat het zo laag vlieg dat het wel mag.
    En wat bedoel je met "collectief verzekerd".
    Een verzekering van de club of de collectieve verzekering van de KNVvL.
    De collectieve verzekering van de KNVvL hoef je niets van te verwachten, die is alleen als je alles geprobeerd hebt en je eigen verzekering niet uitbetaald.
    En die van je club, dan zou je daar na moeten vragen.
    Vaak is alleen het bestuur verzekerd omdat zij hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden, als iemand bijvoorbeeld over een stoeptegel struikelt.
    In de praktijk is het zo dat men prive WA verzekerd moet zijn, de kans dat het anders is is zeer klein.
    Met de huidige cultuur en instelling zit je als modelvlieger altijd fout.
    Iedereen zal jou als de boeman zien, dus je moet echt zorgen dat je een goede verzekering hebt.

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  19. mau

    mau

    Lid geworden:
    6 okt 2010
    Berichten:
    26
    Locatie:
    HAOR
    Fpv is overal verboden.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  20. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb de regelgeving tot en met 4 oktober 2017 ingezien en kom tot de conclusie dat (het klootjesvolk) niet hoger mag dan 50 meter en niet verder dan 100 meter en 50 meter afstand houden van bebouwingen, waterwegen en mensen. Je moet je toestel te allen tijde met je eigen ogen in het zicht hebben. Hierbij neem ik ook aan dat je op de hoogte bent van regels omtrent Ctr, laagvlieg en natuurgebieden, als je deze regels in acht neemt zul je niet zo snel foutief handelen.

    Dan jouw stelling dat FPV overal verboden is, die klopt niet helemaal. FPV met een bril op je hoofd is in de buitenlucht niet toegestaan.
    FPV met een scherm op statief is wel toegestaan omdat je als piloot het toestel (natuurlijk) alleen met eigen ogen volgt, voor mensen anders dan de piloot is het leuk om via FPV een piloot beleving te krijgen.
    Dat is (in mijn optiek) wat Justapoke probeert duidelijk te maken. Van zijn verdere uitspraken en bedoelingen neem ik afstand.

    Is getekend door een wildvlieger die niet leest om te reageren, maar om te begrijpen.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina