Voor alle LB vliegers hier een, al dan niet, zinvolle discussie. De uitkomst kan belangrijke zijn voor diegene die wel eens in Duitsland vliegen. http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/672624-Blechplaketten/page3 Harry
Tja, jammer. Ik heb altijd graag in Duitsland gevlogen, maar zo'n afzichtelijk metalen plaatje op mijn F2B model... Thanks but no thanks.....
En al helemaal niet op een F2D-model.... Er zal niemand over vallen als je zonder plaatje vliegt, zo lang je registratienummer maar op het toestel staat.
Nou Bruno;................... Dan kan je ook vliegen in Nederland schudden! Er wordt in Brussel regelgeving opgesteld welke de identificatie van drones regelt. (Dus eerst in de Europese Commissie en daarna in de comitologie en dat alles vanwege privacy, inkijk, maar ook om de schuldige te pakken in geval van een calamiteit) Straks moet elke drone op afstand geïdentificeerd kunnen worden, ingebouwd in de elektronica van het model. In Duitsland zijn er blijkbaar plannen om hierop vooruit te lopen door middel van een aluminium plaatje van 30 mm x 15 mm. Ik heb in de Duitse wet- en regelgeving niets kunnen vinden waarin dit is vastgelegd. Maar het staat elke vliegclub en ook de Duitse KNvVL vrij aanvullende regels op te stellen en te handhaven. Blijkbaar is dat daar gebeurd. Oké. Straks moet dus elke drone op afstand geïdentificeerd kunnen worden, ingebouwd in de elektronica van het model. Is daar wat aan te doen? Als deze maatregel beperkt blijft tot drones, zal het mij worst wezen. Als deze maatregel geldt voor RC vliegtuigen, zal de KNvVL moeten lobbyen in de comitologie fase, wat ze nu ook al doen als belangenorganisatie, lees de nieuwsbrief maar. En Robbie ligt echt niet te slapen. Als dit zou gaan gelden voor lijnbesturing zou het ook moeten gaan gelden voor vliegeren en kitesurfen. Tenslotte ben ik van mening dat alleen wattjes elektrisch vliegen. MVG Max
Nog een geluk dat lijnbesturing in België, net zoals vrijvlucht, niet onder de term "modelvliegen" valt en er dus al helemaal geen eenduidige regelgeving rond bestaat. Maar het "op afstand identificeerbaar" maken van alles wat in de lucht hangt is al enkele jaren bezig. Transponderplicht bij paragliders en paramoteurs werd jaren geleden ook weggelachen, nu is het realiteit.
Omdat ik in Duitsland woon en vlieg ben ik wat meer bekend met de regeltjes hier, het is inderdaad een wet die in april 2017 van kracht werd,zie deze link: https://www.dmfv.aero/allgemein/die-neue-luftverkehrsordnung/ Mijn RC modellen heb ik uitgerust met het vereiste brandbestendige plaatje, echter niet gekocht voor de woekerprijzen die gevraagd worden door de handel (tot €5 per plaatje) maar zelf gemaakt van alutape en slagletters van 3 mm, weegt niks en kost bijna niks, is onzin maar ja het moet nu eenmaal en is eenvoudig. Mijn LB modellen weiger ik principieel van plaatje te voorzien omdat het geen vrij vliegend model is, vliegers en kite surfers hoeven het toch ook niet! Ik heb wel angst voor onze toekomst wanneer de regeltjesfabriek van de EU zich met ons gaat bemoeien, niet gehinderd door enige kennis van zaken! lees dit maar eens: https://www.dmfv.aero/presse/modellflug-als-beifang-im-netz-der-easa/ Hans
Hans; Merci; ik kon een en ander niet vinden. De FAI moet aan het werk. Nou, dan ga ik toch voor de traditionele Nederlandse oplossingen. Gedogen, mag niet maar kan toch. Illegaal vliegen of. Vliegeren met ondersteuning voor windstille dagen. MVG Max
Notificaties/meldingen Voor privébericht/conversaties kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. berichten niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over meldingsvoorkeuren contactgegevens voorkeuren Conversaties versus profielposts PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie. Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die berichten zijn openbaar op jouw @CL carrier profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen. Regio/provincie/woonplaats Het kan ook zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.
Zelfs binnenband kauwende, inclusief ventiel!, 101% echte kerels gaan elektrisch Hells Angels kunnen volgend jaar op zoek naar een stopcontact - de Gelderlander