Het bouwen van de Super Cirrus

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door pieter.peereboom, 19 mrt 2018.

  1. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Met enige regelmaat ben ik aan het surfen op de diverse sites die betrekking hebben op modelzwevers. Zo kwam ik terecht op de site van Aerofred en ik vond daar een tekening (niet op schaal) van de Super Cirrus.
    Super Cirrus 000.JPG
    Deze van de originele bouwdoos afgeleide modelzwever heeft diverse aanpassingen ondergaan die de vliegeigenschappen zouden verbeteren. De vleugel heeft een dubbele V-stelling gekregen en aan het uiteinde worden Wing tips bevestigd. Toen ik dit zag en las had ik direct het idee opgevat om deze afwijkende uitvoering te bouwen.

    In 2015 heb ik al een Cirrus gebouwd met een epoxy romp, elektro aandrijving en ailerons. Zie verder mijn bouwverslag op de site van de Modelvliegclub ACK.

    De vleugels van de Super Cirrus ga ik maken zoals in de tekening van Aerofred is aangegeven. Ik gebruik hiervoor de 1 op 1 tekeningen van de vleugels die ik al in mijn bezit heb.

    De romp wil ik bouwen van 1 mm triplex en een carbon hengeldeel. Ik heb al eerder rompen van modelzwevers nagebouwd van dun triplex en later ook met een staartboom van een hengeldeel. Dit is stevig en gemakkelijk te bouwen. Ik kan zelf geen rompen van epoxy maken en daarom is dit voor mij een goed alternatief. Verder vind ik het een voordeel dat triplex gemakkelijk te schilderen is. Het schilderen van een balsa romp is een ramp en ook het bekleden van rompen met krimpfolie vind ik niks.

    Ook mijn Super krijg een elektrische aandrijving en de staart ga ik anders maken dan op de tekening is weergegeven. Het wordt een V-staart met een vast en een scharnierend gedeelte. Ik wil het gewicht van de staart verminderen en de constructie eenvoudig houden. Het is bovendien weer eens wat anders dan de originele kruisstaart. De besturing blijft beperkt tot 2 kanalen; geen ailerons dus. Ik overweeg nog om remkleppen in te bouwen.

    Het bouwen van de Super Cirrus zal wel een lange termijn project worden. Ik moet nog aan meerdere zwevers kleine reparaties uitvoeren, nieuwe vleugels maken en er liggen nog wat opknappers te wachten. Kortom: ik heb eigenlijk wat te veel op de plank liggen. De planning is nu om de romp van de Super Cirrus te bouwen; de vleugels worden later gebouwd.

    Grootte V-staart bepalen

    Om de grootte van de V-staart te bepalen heb ik de originele staart uitgetekend zoals in de tekening weergegeven (is niet op schaal).

    Super Cirrus 002.jpg

    De zwarte lijnen stellen de originele kruisstaart van de Cirrus voor. De grootte van de V-staart (rode lijnen) wordt afgeleid van de projectie van de kruisstaart. De V-stelling wordt hierdoor 110 graden en de lengte van ieder staartdeel is ten opzicht van het hoogteroer vergroot van 32 naar 40 cm.

    Het is de bedoeling dat de constructie van de V-staart wordt zoals hieronder is weergegeven. De staart wordt met 2 nylon bouten aan de staartboom vastgezet zodat de instelhoek later nog aangepast kan worden. In de staartbuis worden alleen 2 gaten gemaakt waar de moeren in passen om de buis zo sterk mogelijk te houden. Het epoxy plaatje dient als ondergrond om de schroeven stevig aan te kunnen draaien.

    Constructie V-staart
    Super Cirrus 003.jpg
     
  2. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer
    Leuk project. Ik ga je volgen.

    Zelf zou ik kiezen voor een kleinere hoek dan 110 graden voor de V-staart. Zeker als je geen rolroeren inbouwt.
     
  3. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Beste Sander, bedankt voor je reactie. Ik heb lang zitten dubben over hoe groot de V-staart moest worden. Veel andere zwevers hebben 110 graden maar soms ook 100 graden. Ik kreeg de suggestie om het uit te tekenen. Nu is de V-staart even hoog als het oorspronkelijke hoogteroer. De (dubbele) V-stelling van de vleugels is afgestemd op besturing via 2 kanalen. Ik ben benieuwd hoe het gaat vliegen.
    Wil je aangeven waarom je voor een kleiner hoek zou kiezen als je geen rolroeren inbouwt? Is er een formule voor?
     
  4. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Mooie en leerzame website Sander.
     
  5. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer
    Dank je.
    Ik heb de hoek voor de V-staart de afgelopen 30 jaar zien veranderen van ca. 120 naar ca. 90 graden. En ik heb zelf ook gevlogen met modellen voorzien van een V-staart van 120 tot 90 graden. Mijn ervaring is dat een hoek tussen 90 en 100 het prettigste vliegt. Daar ben ik niet de enige in, vandaar de ontwikkeling de afgelopen decennia. Vermoed ik.
    Wat mij betreft cirkelt een model met een V-staart onder 95 graden prettig. Ik heb geen formules o.i.d.
     
    flyingdries vindt dit leuk.
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  7. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Bedankt voor de reacties Sander en Rick. Het bouwverslag loopt achter bij het bouwen, dus de hoek van de V-staart, die ik nu heb gebouwd, kan niet meer veranderd worden. Naar aanleiding van het vlieggedrag kan ik later altijd nog een andere staart maken, die gemakkelijk te monteren is omdat de staart met 2 schroeven aan de staartboom gemonteerd zit. Ik ga alle info verder bekijken en zo krijg ik veel informatie waar ik in de toekomst op terug kan vallen.
     
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    upload_2018-3-20_22-56-56.jpeg

    Hier nog wat super-cirrus info.
    Er zijn diverse versies van.

    upload_2018-3-20_23-3-18.jpeg

    Hier nog een versie met gewijzigd vleugelprofiel.

    upload_2018-3-20_23-8-8.jpeg

    En nog van dat.

    upload_2018-3-20_23-19-18.jpeg
     
  9. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Leuk materiaal. De Cirrus spreekt ook nu nog aan. Diverse leden van onze modelbouwclub ACK hebben in de afgelopen jaren een Cirrus gebouwd.
    Ik zie trouwens dat het Model Airplane News uit 1978 is. Ik kocht in 1981 de bouwdoos van de Cirrus bij Wastora in Zaandam, die toen een modelbouwafdeling had.
     
    Terence vindt dit leuk.
  10. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Ik heb de V-staart vergroot door de lijnen van het hoogteroer aan beide zijden met 4 cm te verlengen. Dit heb ik uitgetekend op een stuk tekenpapier. Het papier is ten behoeve van het bouwen afgedekt met huishoudfolie.
    De V-staart is opgebouwd uit balsa latjes die ik heb samengesteld uit 2 lagen van 3 mm dik. Ik had hier nog veel stukken van liggen en ik gebruik zo veel mogelijk reststukken. Alleen de voorlijst bestaat uit 2 stukken van 2,5 mm balsa met daartussen 1 mm triplex. De vorm en de afmetingen van de ribben/latjes heb ik afgekeken van andere zwevers. De V-staart heeft geen echt profiel maar is aan de voorzijde rond en aan de achterzijde taps geschuurd. Voor de stevigheid heb ik de staart gelakt met poriënvuller.

    Super Cirrus 004.JPG
    Op de volgende foto is te zien dat het originele (pendel)hoogteroer van de Cirrus (blauw) is vergroot voor de V-staart van de Super Cirrus.
    Super Cirrus 005.JPG
    Mallen voor de montage van de V-staart
    Super Cirrus 007a.JPG

    Om de 2 delen van de V-staart aan elkaar te monteren heb ik een mal van triplex gemaakt, dat ik heb afgekeken van de bouwdoos van de Triple Thermic.
    Ik vond dit echter niet handig genoeg voor de montage van de V-staart van de Super Cirrus omdat de twee delen van de staart er niet gemakkelijk op konden worden vastgezet. Ik heb daarom 2 extra plankjes gemaakt die ik er bovenop heb vastgelijmd.
    Nu kunnen de twee vaste delen van de V-staart met spelden in de juiste positie worden vastgezet en kan het balsa verbindingsstuk, waarvan de onderzijde in een hoek van 110 graden is geschuurd, worden vastgelijmd.
    Super Cirrus 008.JPG
    Van de twee stukken triplex, die zijn ontstaan bij het maken van de mal, heb ik een tweede mal gemaakt. Hierop kan de V-staart, nadat deze is gelijmd, ondersteboven vastgezet worden, zodat de onderkant van de V-staart gemakkelijk kan worden bewerkt.
    Super Cirrus 009.JPG
    De onderzijde van de V-staart wordt vlak geschuurd, waarna er een strook 0,4 mm triplex op gelijmd wordt.
    Super Cirrus 010.JPG

    Voor deze bewerkingen wordt de tweede mal met balkjes en klinkers ondersteund zodat het roer een klein stukje boven het werkblad uit komt. De afstanden van de roereinden tot het werkblad worden opgemeten en moeten gelijk zijn. De V-staart vervolgens vast zetten met spelden en nu kun je de onderzijde horizontaal/vlak schuren.

     
    mac, aurectar en Theo P vinden dit leuk.
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Dit komt goed, zo te zien.
     
  12. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Ik kreeg laatst de opmerking: "Is dat niet een oude foto die je voor je Avatar gebruikt?" Ja, het is inderdaad een oude foto uit 1987. Ik vind het een mooie foto en het is de eerste zwever die ik heb nagebouwd. Het origineel was de Algebra 100 van Mick Reeves. De bouwdoos bevatte ingedekte styropor vleugels en de romp van 1 mm triplex bestond uit onderdelen die je zelf moest bouwen. De besturing was met 2 kanalen en de vleugels hadden pijlstelling. Toen de Algebra gecrasht was heb ik hem nagebouwd: de romp wat slanker maar wel van 1 mm triplex. De staart heb ik gemaakt met een pendelroer omdat de originele staart naar mijn idee te laag zat. De vleugels heb ik in ribbenbouw gemaakt. Dat was veel werk om de balsa ribben in een pakketje op maat te schuren. Verder heb ik de vleugels voorzien van ailerons en de V-stelling verkleind.

    Algebra 02.JPG
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2018
    aurectar vindt dit leuk.
  13. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    De onderzijde van de V-staart met een strookje van 0,4 mm triplex.

    Super Cirrus 011.JPG

    Aan de bovenzijde wordt een plaatje 0,4 mm epoxy gelijmd.
    Zo is de V-staart overeenkomstig de bedoeling gemaakt. Het was zeker de moeite om de mallen te maken.
    De volgende stap is het maken van een verbindingsplaatje van 1,5 mm triplex waarop twee moeren moeten worden gelijmd. Dit plaatje wordt later aan de staartboom gelijmd. Het maken van de gaten voor de moeren is een nauwkeurig werkje. In de staart worden 2 gaten geboord voor de schroeven overeenkomstig het verbindingsplaatje.
    Super Cirrus 013.JPG

    Het was noodzakelijk de 2 roeren een klein stukje korter te maken, omdat deze anders door de V-constructie tegen elkaar aanliepen.
    De staart heb ik vervolgens voorzien van rode, doorzichtige krimpfolie, omdat het onbeklede balsa zo snel beschadigt.
    Super Cirrus 014.JPG

    In de staartboom, waarvoor een hengeldeel van carbon wordt gebruikt, worden twee gaten geboord van 9 mm, waar de M4-moeren van het verbindingsplaatje inpassen.
    De staart wordt aan het verbindingsplaatje vastgeschroefd en het geheel wordt met plankband voorlopig aan de staartboom vastgezet.
    De V-staart wordt gesteld door met een stukje touw de afstand tussen de voorzijde van de staartboom en de twee tippen van de V-staart gelijk te maken.
    Als de afstanden gelijk zijn dan wordt het verbindingsplaatje in deze positie opnieuw met plakband vastgezet.
    Super Cirrus 015.JPG

    Het verbindingsplaatje wordt daarna geborgd met een paar druppels Ca-lijm.
    De staart wordt losgeschroefd en het plaatje wordt aan twee kanten met epoxylijm aan de onderzijde van staartboom vastgelijmd.
    Met een föhn heb ik de lijm licht verwarmd zodat de ruimten tussen de twee moeren en staart goed worden opgevuld.
    Super Cirrus 016.JPG

    De epoxylijm is rondom de moer uitgevloeid aan de binnenzijde van de carbon buis.
    Super Cirrus 016a.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Het bouwen van de romp

    De voorzijde van de romp wordt van 1 mm triplex gemaakt. Ik heb de afmetingen van de romp van de Cirrus overgezet op tekenpapier. Ik heb wel de romp iets minder hoog gemaakt en enkele lijnen wat vloeiender laten verlopen. Op de tekening heb ik de middellijn getekend in het verlengde van bovenzijde van de staartbuis. De V-staart loopt hier evenwijdig mee en de vleugel krijgt een instelhoek van 2 graden ten opzichte van deze lijn (bron instelhoek eerdere publicatie op het Modelbouwforum). De motordomping wordt 2 graden en de zijwaardsstelling 2 graden naar rechts. De maten, de vorm van de romp en de instellingen heb ik overgenomen van de Cirrus, die ik al eerder heb gebouwd.

    De voorzijde van de romp heb ik overgetrokken op overtrekpapier en uitgeknipt. Met behulp van het uitgeknipte stuk heb ik de vorm van de romp twee maal op 1 mm triplex plaat getekend en vervolgens uitgezaagd.

    Super Cirrus 017.JPG
    Aan de boven- en de onderzijde van de romp zijn met houtlijm grenen latjes gelijmd van 3 bij 3 mm. Hierbij moet je opletten dat je een linker en een rechter helft maakt.

    Super Cirrus 018.JPG
    Na het drogen van de latjes worden de twee romphelften met de buitenzijde tegen elkaar geklemd met hulp van een bankschroef en lijmklemmen. Zo kun je de romphelften exact gelijk schuren. Ik heb hierbij de lijmklemmen steeds een stukje opgeschoven en daarna het geheel in de bankschroef opgeschoven. Het te schuren gedeelte zit op die manier steeds boven of vlakbij de bankschroef zonder dat het kan bewegen.

    Super Cirrus 019.JPG
    De volgende stappen zijn het maken van de spanten en de vleugelversteviging voor de romp. Deze worden van 3 mm multiplex gemaakt. Dit heeft een betere kwaliteit dan het triplex dat ik voor de mallen heb gebruikt. Voor de vleugelversteviging heb ik een kartonnen mal gemaakt die wordt gebruikt voor het aftekenen op het multiplex. Bij de spanten is het belangrijk dat deze goed haaks zijn en dat de ruimte voor de 3 mm latjes en de vleugelversteviging nauwkeurig wordt uitgespaard. Zo wordt de bevestiging stevig.

    Super Cirrus 020.JPG

    Tussen de twee “vleugelspanten” moet de romp nauwkeurig evenwijdig lopen, zodat de vleugels mooi op de romp aanpassen. Voor het voorste en voorbij het achterste vleugelspant wordt de romp geleidelijk smaller voor een mooie aansluiting op respectievelijk de neus en de staartbuis.

    Super Cirrus 021.JPG

    Nu is het belangrijk om goed vooruit te denken hoe de verdere constructie verder gemaakt wordt. De gebogen lijnen van de romp moeten gelijkmatig verlopen. Waar en hoe verstevig ik de romp? Hoever kun je 1 mm triplex (voorzien van spanten en andere verstevigingen) in de juiste lijn buigen? Het is een kwestie van proefondervindelijk vaststellen.
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Buigen langs een (1) richting wil nog wel . . .


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  16. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    De zijkant van de romp is 1 mm triplex. Deze wordt aan de boven- en onderzijde versterkt met vuren latjes van 3 bij 3 mm. Je kunt de rompzijkant met deze latje makkelijk buigen. De spanten en de vleugelversteviging worden van 3 mm multiplex gemaakt (zie foto). Als dit is vastgelijmd dan is de romp op die plaatse niet goed te buigen. Daarom wordt de achterzijde van de vleugelversteviging, die achter het spant komt, iets afgeschuind zodat de romp daar makkelijker buigt richting staart.
    In de lengterichting van de romp komt er een vuren lat in van 3 hoog en 8 mm breed. 8 mm is te breed om makkelijk te buigen en daarom wordt deze lat tussen het voorste vleugelspant en het motorspant afgeschuind.
    Super Cirrus 029a.JPG

    Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik begin het te begrijpen.

    Zijn de twee spantjes op de de laatste foto van post #14 even breed en lopen de rompzijkanten parallel aan elkaar?

    Anders kun je dat mooie winkelhaakje wel opbergen . . .

    Succes!


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  18. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Tussen de 2 spanten op de foto loopt de romp evenwijdig. Dit is de plaats waar de vleugels aansluiten op de romp.
     
  19. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Ik heb het motorschot gemaakt van 2 mm epoxy. Omdat de motor een zijwaardsstelling naar rechts krijgt wordt de rechterzijde van de romp aan de voorzijde iets korter.

    Super Cirrus 022.JPG

    Met behulp van een sinustabel heb ik uitgerekend dat dit 1,5 mm moet zijn bij 2 graden en 44 mm (de breedte van het motorspant). Dit is de reden dat het latje aan de voorzijde van het rechter rompdeel 1,5 mm naar achteren is vastgelijmd. Het motorschot wordt later aan de achterzijde van de latjes gelijmd.
    Ik heb voor de latjes Ca-lijm gebruikt. Soms droogt Ca-lijm niet goed. Dit kun je oplossen door met een wattenstaafje (vochtig gemaakt met een beetje water) het hout bij de lijmplek licht vochtig te maken. Ca-lijm hardt uit door waterdamp uit de lucht.

    Super Cirrus 023.JPG

    De romp is provisorisch in elkaar gezet met klemmen en wat plakband. Zo kan je goed zien of de gebogen lijnen van de romp mooi verlopen en zo nodig aanpassen.

    Super Cirrus 026.JPG

    Nu wordt de definitieve breedte van de andere spanten te bepaald zoals het spant dat achter het motorschot komt en de 2 spanten waar de staartboom later aan vast gelijmd wordt.

    Super Cirrus 028.JPG
    Er komen verder nog 2 latjes van 8 x 4 mm in de lengterichting van de romp worden (tussen de achterste vleugelspant en het spant achter het motorschot). Aan deze latjes komt later de bevestiging voor servo’s, ontvanger en de accu. De latjes zijn gedeeltelijk taps gemaakt omdat de romp aan de voorzijde smaller is dan bij de vleugels en de latjes met 8 mm wat te breed zijn om met het 1 mm triplex van de romp de romp mee te buigen.

    Super Cirrus 029.JPG
    Eerst worden nu de 2 latjes met houtlijm aan de binnenzijde van de romp gelijmd. Tijdens het drogen wordt de voorzijde van de romp iets omhoog gezet door er een latje onder te leggen. Zo sluit de romphuid goed aan tegen de afgeschuinde latjes.

    Super Cirrus 030.JPG
     
    aurectar vindt dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk

Deel Deze Pagina