14V voeding downmodden ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Airbus, 19 mrt 2018.

  1. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    hallo,
    Ik heb al een tijdje een 14V 350watt voeding aan de kant liggen...
    nu wil ik deze gaan gebruiken, maar geeft nogal veel volts namelijk 14.4V
    is het mogelijk om deze naar 13 of 13.5V te krijgen ? Hoe ?

    Mvg
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Als het om een lader gaat zal die vast wel de spanning aan kunnen. Maar vaak zit er in een voeding een potmeter met een voltage adjust.
     
  3. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    is voor een standkachel, en die kan niet hoger dan 14V aan ....
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Dus met 1 diode dat de amperage aan kan kom je met een 0.7~0.8v verlaging al in de veilige zone.....
     
  5. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    bedoel je geen weerstand ?
    diode is toch voor naar ene kant te vloeien ?
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2018
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Roelof bedoelt echt een diode.
    Over een siliciumdiode heb je een spanningval van 0,7 Volt, dus 14 V wordt ongeveer 13,3 .

    Je hebt een diode nodig van minimaal 30A, liefst meer.
    Zoek maar uit:
    https://www.eoo-bv.nl/532-silicium-vanaf-8a

    GJ
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Het gebruik van een weerstand om de spanning te verlagen werkt alleen correct als de stroom constant is, maar dat is het bij een kachel niet. Een variabele stroom betekent met een weerstand ook een variabele spanningsval.

    Een diode kent een redelijke vaste spanningsval OK, een hoogvermogen diode misschien iets meer variabel maar dat zal niet meer zijn dan 0.7v tot een 1.1 volt maar niet lager of hoger, dus geeft het een veel betere spanningsval dan een weerstand.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Die standkachel is niet meer of minder dan een paar stevige weerstanden. De regeling is een simpele thermostaat die de kachel aan en uit schakelt bij de ingestelde temperatuur. Wanneer er wordt opgegeven dat hij tot 14V mag worden gebruikt zal hij van 0,4V meer echt niet stuk gaan. Dat is nog net geen 3% meer spanning.
    Volgens mij kan je die voeding zonder problemen gebruiken. Vooropgesteld natuurlijk dat die voeding voldoende stroom kan leveren voor die kachel. De voeding zal bij 14,4V ongeveer 23A kunnen leveren. Hou het voor de veiligheid op 20A. Hoeveel heeft die kachel nodig? Dus is die 20A voldoende?
     
  9. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    De manual zegt operationeel van 10 tot 14Volt.
    Bij opstart trekt hij een piek van 21amp en gaat dan naar 17 a 18Amp, na 1 min zakt deze naar 2.6amp,
    en dit op een deep cycle 12V accu .
    Vind een duur toestel, om zo maar even te proberen :p
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dan zal je de voeding toch wat lager moeten zien te krijgen.
    Kan je ons meer gegevens van die voeding geven? Wat voor voeding is het? Heb je een merk en een typenummer?
    Aan de hand daarvan is het misschien mogelijk om meer gegevens boven water te krijgen zodat we je kunnen vertellen hoe je het moet aanpakken. Misschien is het zo simpel als een kleine instelling binnenin.
    Is er geen merk en/of typenummer te vinden kan je dan die voeding open maken en wat foto's van het binnenwerk maken en hier laten zien? Met een boel mazzel is aan de hand daarvan nog iets te zeggen.
    Het is jammer dat je zo'n eind weg woont anders zou ik die voeding misschien voor je kunnen nakijken en eventueel aanpassen.
     
  11. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Helaas in de handleiding is niets te vinden over eventuele instellingen. Ook op het internet heb ik tot nu toe niets kunnen vinden wat iets over het "binnenwerk" verteld. Als je foto's kunt plaatsen is het misschien mogelijk om daar iets op te zien. Daar wacht ik dus even op. ;)
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De voeding is nominaal 14 Volt, dat hij onbelast 14.4 V geeft is redelijk normaal. Waarschijnlijk zal het onder belasting wel wat afnemen.
    @Airbus, Je hebt het over een standkachel, als dat er een is voor het gebruik in een wegvoertuig met een 12 Volt systeem kan hij makkelijk de 14.4 Volt aan, de spanning van het boordnet bij vol ladende dynamo. Waarschijnlijk kan hij kortstondig meer aan, wanneer hij door een degelijke leverancier ontworpen is.
    Al met al zou ik het (als het een voertuig standkachel is) zondermeer aandurven de kachel aan te sluiten op de voeding.

    Een doorgewinterde electronicus kan de voeding trouwens vrij gemakkelijk 1 of 2 volt lager afstellen. Wanneer er een potmeter in zit zoals Ernst noemde is het een fluitje van een cent, maar ook zonder potmeter kan bovengenoemde electronicus vrij makkelijk de spanningsdeler in de terugkoppeling vinden en licht wijzigen. Grote wijzigingen kunnen instabiliteiten opleveren maar 1 of 2 volt op de 14 volt moet geen probleem zijn.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ohh, die Chargery kan je zo aansluiten, hoef je niks aan te doen.
    Als je hem op een belasting zet dan zakt ie netjes terug tot 13,5 Volt.
    En wat Rick zegt, als het een standkachel voor in een auto is dan kan die zeker 15 Volt aan.

    GJ
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dus eigenlijk moet de spanning van de voeding omhoog ;) ?
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Nee Ron, zeer waarschijnlijk mág hij 14.4 Volt zijn.
    Want een wegvoertuigstandkachel is gemaakt om heel te blijven bij minimaal 14.4 Volt en ook nog goed te werken bij 12 Volt of wat minder.
     
  17. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    dank voor de reacties,
    Als ik er een lader hang, en laad een 3S lipo op met 4amp, blijft de Voltage steeds staan op 14.47V
    Is eerder een kachel voor in een boot, want hij blaast hete lucht.
    Die kachels die in autos zitten, verwarmen het koelwater van de moter.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2018
  18. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    hierbij een paar fotos, ik zie geen potmeterke ofzo staan...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Helaas zal je "in de schakeling" moeten gaan zoeken om de juiste onderdelen te vinden om de spanning te verlagen. Op zich is dat niet moeilijk maar dat zeg ik omdat ik weet waar ik naar moet zoeken en hoe. Iemand die weinig of niets van de elektronica af weet moet dit echt niet doen. De 230V~ is daar te gevaarlijk voor. Je zal er misschien niet direct een doodklap van krijgen maar het risico dat het wel gebeurt is gewoon te groot. Probeer het dus alsjeblieft ook niet!
     
  20. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ernst, ga ik niet doen hoor.
     

Deel Deze Pagina