Remklep aansturing/ bediening bij een bepaald systeem Oldtimer remkleppen

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Harry van Melick, 30 mrt 2018.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hier vond ik een geniaal eenvoudige remkleppen aansturing/bediening voor een bepaald soort Oldtimer zweefvliegtuigen met draai-remkleppen.
    Ik heb bij dit systeem remkleppen al de meest ingewikkelde constructies gezien en nu ik vraag mij nu af of iemand in dit Forum dit systeem ooit heeft toegepast. Meer 'K.I.S.S.' gaat niet denk ik.

    http://forum.scalesoaring.com/forum...y-peter-goldsmith-build-thread-by-jimd/page13
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    1 servo hier met trekdraden voor open en veertjes voor dicht in mijn ka3 Werkt tadeloos
     
  3. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Serge, ik twijfel er niet aan dat het systeem Ka3 goed werkt, maar dit is een nog veel eenvoudiger oplossing, vandaar mijn vraag.
    Hier wordt de remklep door de servo stevig dicht gehouden, de wind blaast de klep dicht.
     
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik heb deze techniek, die inderdaad erg simpel is, ook al wel op RES modellen gezien
     
  5. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ben aan het denken wat er bij dit systeem fout kan gaan, maar ik vind zo gauw niets.
    Alleen ff zoeken naar de juiste plaatsing van de staaldraad beugel.
     
  6. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Goed systeem Harry. Bedankt voor het delen van deze info.
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Wel een kwestie van je servohorn goed plaatsen zodat je niet bij het eerste keer aanzetten of de servo in de vernieling helpt of je spoiler in de kreukels trekt . Voor de rest heel prima
     
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ja, mooi systeem, wordt idd ook in RES gebruikt met daarbij aan de beide zijde toch nog een magneetje om er echt voor te zorgen dat de hoeken niet open waaien (ligt natuurlijk aan de positie van de servo en het materiaal van de remklep).
     
  9. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Is inderdaad bij een schaal zwever niet nodig omdat men daar de remklep zo torsie-stijf kan maken als men zelf wil.
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Er moet wel iets zijn om de klep dicht te houden want de onderdruk boven de vleugel trekt de klep open als deze alleen maar los licht.
    Daar is in die link dat beugeltje voor denk ik
     
  11. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Goed gezien Justus, de (lange) servoarm grijpt in de staaldraad beugel en trekt zo de klep dicht.
    Is de servo voldoende sterk houdt hij de klep mooi op zijn plaats.
    Het systeem is voor Oldtimer (schaal) toestellen , dus langzaam vliegend, of voor RES natuurlijk.
     
    jve vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina