Hoe werkt fail safe exact?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door SHR, 29 mrt 2018.

  1. SHR

    SHR

    Lid geworden:
    29 mrt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Limburg
    Hallo,

    Ben nieuw hier in het MBF en in de nitro rc wereld (wat betreft onderhoud en bouwen). Heb wel al heel veel gelezen over de brandstof en heb er vroeger veel mee gespeeld met een vriend die nitro rc had. Heb recent van mijn opa nitro rc en andere modelbouw geérfd. Het spul wat ik hier heb staan is incompleet en heeft al zeker 5+ jaar stilgestaan (leuke uitdaging dus wel, een blokje zat moervast deze heb ik wel nog draaiend gekregen. Vliegtuig motor was dat een OS Max 25, heel erg oldschool).

    Dus nu terug naar de vraag. De fail safe, doet deze nu zodra her radio contact verloren is de servo van de carb dicht zodat deze naar idle gaat? Is het niet handiger om dan de brainbox(reciever) aan te passen en daar te zeggen van als de connectie verloren is of de batterij is bijna leeg een kleine solenoid valve de fuel lijn gewoon dicht te gooien?

    Kan iemand mij hier wat uitleggen of een een linkje posten. Dan kan ik dit eens onder het vergrootglas nemen.

    Danke schön :)

    RHS
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2018
  2. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Geen inhoudelijk antwoord op je vraag hoe de failsave werkt, maar je beschrijving klopt.

    Ik zet mijn brandstofmotoren het liefst stil door het vliegwiel iets aan te tikken. De brandstofslang dichtknijpen, doet de motor optoeren, zonder de cruciale oliesmering, die bij een 2-takt in de brandstof zit. 2x verkeerd dus.

    De meest eenvoudige oplossing is simpelweg een moderne zender kopen. Daar zit de failsave functionaliteit al standaard ingebouwd. Kwestie van de servo’s in de gewenste failsave stand zetten / programmeren indien het radiocontact verloren mocht gaan.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een failsafe programmeer je naar de gewenste stand als inderdaad de ontvangst weg valt. Het hoe te programmeren is per zender of losse failsafe anders. Een failsafe op een te lage spanning is er niet altijd dus goed lezen of deze funtie er is.

    Een failsafe beschermd alleen niet tegen het wegvallen van de spanning, daarom spannen wij een veer of een elastiek (haar elastiekje) op de carburateur die bij het wegvallen de spanning de carburateur terug trekt. Helaas werkt dat alleen goed als je een betere servo hebt welke met de hand soepel te draaien is, veel RTR servo's zijn te stug daarvoor.
     
  4. SHR

    SHR

    Lid geworden:
    29 mrt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Limburg
    @Roelof
    Dankjewel voor de uitleg, dat is duidelijk. De servo's die er nu op zitten bewegen nogal zwaar (zoals de meeste goedkope servo's). De servo voor de busturing moet ik vervangen want die heeft de mounting holes afgebroken.
    Weet jij toevallig waar je ok servo's kunt krijgen? Was aan het kijken op aliexpress voor de onderdelen, zijn er daar ook goede verkopers (beetje kwalitatief dus)?

    @Richard E
    Wat bedoel je nu exact met
    . Begrijp me niet verkeerd, technisch gezien snap ik je grotendeels wel maar..
    Dit is toch hetzelfde als dat de nitro brandstof op raakt? Dan zou dus iedere keer als je nitro brandstof opraakt de nitro motor beschadigen of extra hard slijten? Nee toch, of wel? Er zit toch nog olie in het blokje van de brandstof die enkele seconden ervoor nog verbrand is + de castor oil. Bij een benzine blokje ontbreek je de ontsteking, klaar. Bij een diesel blok kun je of de compressie weg halen of de brandstof toevoer dichtgooien met een solenoid valve. Waarom bij nitro niet? (stomme vraag misschien, maar ben wel benieuwd). Nu snap ik wel dat een nitro model bouw motor eigenlijk heel anders is als een benzine of diesel blokje en dat er verschil in 2-takt en 4-takt zit enzovoort..
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2018
  5. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dus altijd zorgen dat je motor uit is, voordat de brandstof op raakt. Snappie.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  7. SHR

    SHR

    Lid geworden:
    29 mrt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Limburg
    Hoe dan? Dat was min of meer ook de vraag vanuit de failsafe. Ik heb vroeger wel eens een rc auto gecrasht (gelukkig niet heel hard) maar het gas bleef hangen toen hij op de kop lag. En ook zo vaak door gegaan totdat de brandstof op was.
    Kan me wel nog herinneren dat een motor vastgelopen was haha.

    Hm heb net eens gekeken. Denk dat ik wel een fatsoenlijke servo kom aan het kopen. Wil wel dat de besturing echt snappy is.
    Die goedkopere servo's hebben denk ik wel een probleem ze zijn wat langzamer hoeveel seconden doet die over 60 ° ? Dit staat helaas niet op DX.
    Als deze voor de bestruing gebruikt gaat worden is het wel fijn om een snelle te nemen denk ik?

    Heb er eentje gevonden voor 12 euro met metalen tandwielen erin deze doet;
    Towerpro MG958 spec sheet
    Operationele snelheid( 4.8v): 0.18sec/60 °
    Operationele snelheid( 6.0v): 0.15sec/60 °

    Maar een andere die 47 euro kost kan dit;
    SAVOX SC-1258TG spec sheet
    Operationele snelheid( 4.8v): 0.10sec/60 °
    Operationele snelheid( 6.0v): 0.08sec/60 °

    Kijk het verschil
     
  8. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Vliegwiel tegenhouden, met een houten stok, carburateur / luchtfilter met je vingers dichtdrukken, of desnoods de uitlaat dicht met vinger (kijk uit warm).
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je googled op die DX servo kom je veel meer winkels tegen, de specs:

    Specification:
    Cable legth: 32cm
    Operating torque: 20Kg.cm at 6.0V
    22Kg.cm at 7.4V
    Operating speed: 0.07sec/60°at6v
    0.06sec/60°at7.4v
    Idle running current: <300mA
     
  10. SHR

    SHR

    Lid geworden:
    29 mrt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Limburg
    Dacht dat het een merkloze servo was. Heb zelf niet zo'n geweldige ervaring met DX vandaar. Maar ziet er wel cool uit.

    Ah ja.. Dar had ik helemaal niet aan gedacht. Bedankt voor de tips nog.
     
  11. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Wat irritant lezen, dat alle post eerst ge-repost worden. Zoiets is nuttig als je wilt reageren op een tekst waar iemand anders al eerder op gereageerd heeft...

    als je de failsafe via de servo van de brandstof zet, gaat bij de meeste auto’s de rem meteen in werking.
    Iedereen veilig.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Over irritant lezen gesproken...
    De servo van de brandstof? Gasservo bedoel je?
    Bij de meeste auto's de rem in werking? Dat zal je toch echt moeten programmeren en ook controleren!!!!

    Ergens op dit forum had iemand een auto afgeschreven omdat hij vergeten was de failsafe te programmeren en op vol gas ging....
    Overigens als circuitrijder zou ik hem niet op vol rem willen hebben, ik wil niet dat die midden op het rechte stuk direct stilstaat.
     
  13. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Volwassen roelof... applaus voor jouw. Zo kennen we je!
    Aangezien de topic starter niet veel (meer) weet, is jip en janneke taal soms makkelijker dan de echte benaming. En, ik kon er even niet op komen. Succes in ieder geval
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Jouw Jip en Janneke taal wil niet zeggen dat iedereen het begrijpt. Zeg dan de servo voor de gasbediening, klinkt beter en bekender voor iedereen. En "de meeste savers gaan op de rem", wat doen die andere dan? Een saver aanzetten of installeren zonder hem ook te programmeren is de grootste fout die je kunt maken maar je zegt het alsof het automatisch zo is....
     
    SHR vindt dit leuk.
  15. Starscreamer

    Starscreamer

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Eibergen (Achterhoek)
    Dat testen lijkt met toch vanzelf sprekend ???
    Zullen mensen echt zo dom zijn o_O
    Ik kocht een failsafe en bij mij ging ie in eerste instantie ook volgas.
    Uiteraard had ik de auto niet aan het lopen en keek ik na de carburateur (stond wagenwijd open)
    Door hem inderdaad te programmeren werkt hij na behoren :thumbsup:
    Toen ik 100% zeker was dat ie goed was ging ik ermee rijden en stiekem deed ik ff mijn zender uit om hem te testen en hij werkt :yes:
     

Deel Deze Pagina