McHorten 5.0

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MaartenCornelissen, 26 nov 2017.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    De E-hobbel is genomen
    IMG_20180303_094232744.jpg
    Gesoldeerd door een professional
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Doe nog een krimpkousje om beide elco's en draden heen, zodat ze niet afbreken of ergens blijven haken ...
    Goede tape kan ook.
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    't Is net zo belangrijk dat je het nu zelf ook kan. Je moet leren vertrouwen op eigen soldeer-skills.
     
  4. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    De laatste onderdelen zijn binnen:
    neuslijsten.jpg
    5 meter vurenhouten neuslijsten uit de freesmachine van Dirk.
    Had eigenlijk iets slims bedacht met een gefreesde contour groef om de 10 cm, maar wat bleek, je kan ze dan net zo goed helemaal uit frezen...Ja zeg daar dan maar eens nee tegen.
     
    Michiel, TheNorb en DirkSchipper vinden dit leuk.
  5. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Door drukte niet veel kunnen doen in maart, maar tijdens de paasdagen weer wat voortgang gemaakt. De neuslijsten zitten op de vleugels en de 'romp' is klaar voor de bovenste laag triplex. Nog een blik voor ie dicht gaat:
    IMG_20180402_102823214.jpg
    Tuurlijk worden de onderdelen nog met dubbelzijdige tape en/of schuim vast gezet en ook de antennes worden nog netjes naar buiten gebracht.
    De accu's heb ik maar ten halve gekeerd. Dat met de draden vooruit in het accuvak schuiven ging niet lekker. De aansluitdraden daarom nog maar iets verlengt (heb nu toch die extra condensators voor de regelaar). Sluit ze straks van buitenaf aan. Het uitstekende kabel bochtje zit na het opsteken van de vleugels in de holle ruimte van de vleugel. Het is nog niet ideaal, maar ja dat had ik maar een echte zwever moeten bouwen
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2018
    TheNorb, DirkSchipper en flymax vinden dit leuk.
  6. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Klaar voor de eerste vlucht.
    IMG-20180414-WA0012.jpg
     
    lovetofly, Von W, Berrie en 13 anderen vinden dit leuk.
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    November vorig jaar begonnen en in relatief korte tijd met dit prachtige resultaat komen, hoed af! Ik kan me voorstellen dat je staat te popelen dit model aan het luchtruim toe te vertrouwen. Beeldverslag wordt op prijs gesteld.
     
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    WAUW!!! Wat een geweldige zwever zeg! Daar kijk ik met ontzag (en jaloezie;)) naar. Als die net zo goed vliegt als hij er uit ziet.......
    Vooral die Classic look, bijna als uit de tijd van de gebroeders Horten, doet het hem.

    En ik sluit me bij Erik aan. Foto's en filmpjes graag!

    Succes met de maiden!
     
  9. Sailord

    Sailord

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Maarten,

    Ik geloof dat ik ff binnenblijf. Deze zie (en hoor) je niet aankomen!

    Erg mooi inderdaad, ben al enige tijd fan van Hortens. Hoe kan het dat hier zo weinig mee gedaan is de afgelopen halve eeuw...

    Succes,

    Henk
     
    freekt vindt dit leuk.
  10. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Welnu, mijn hooggespannen verwachtingen van de eerste vlucht zijn nog niet uitgekomen.
    De bungee start ging goed, maar bij de landing daarna een flinke spin om de top-as. Vliegtuig onbeschadigd, alleen de dyneema aanstuurlijnen naar het linker roer: beide gebroken. "Ja Cor", hoor ik al denken, "dat zeiden we toch al, die slijten door". Alleen braken ze niet op de slijtageplekken bij het omkeeroog of het roerhoorntje maar op de knoop! IMG_20180415_203009880_BURST000_COVER_TOP.jpg
    Voor


    IMG_20180415_203123184_BURST000_COVER_TOP.jpg
    Na

    Het roerhoorntje zat nog gewoon in het balsa roer, ook de tape scharnier was nog intact, de dyneemalijn (18 kg trekkracht) gebroken. Had wel gelezen dat knopen de lijn verzwakken, maar dat dat zo erg zou zijn. Affijn, kon dus niet meer verder vliegen. Ga de lijnen bij beide vleugels vervangen door een ander knoop systeem.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Safed by the bell :). Liever op deze manier dan als het toestel op hoogte is.
     
  12. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Bij kites wordt dyneema in een sleeve gedaan alvorens het geknoopt wordt. Heeft te maken met wrijving, daar kan dyneema niet tegen.
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Waar kun je die sleeves kopen? link?
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Is een sleeve een dun stoffen kokertje wat je om de draad heen schuift en dan in het geheel een knoop maakt? Of werkt dat anders.
    Zit zelf ook aan 'wikkelen en klemmen' te denken, zoals de DLGers dat doen bij de servo-hoorntjes: De draad een paar maal door het gaatje en om het hoorntje wikkelen en dan vast zetten met de servo schroef. De spanning neemt dan langzaam af in de draad, met als voordeel dat je de lengte nog relatief eenvoudig kunt verstellen. Stelde me dat zo voor bij de roerhoorn:
    roerhoirn 2.jpg
    De rand van het gaatje is afgerond. Wellicht in praktijk nog een extra wikkeling door het gaatje (en een sleeve om het draadje?) Bij een test in een proefstukje kreeg ik er geen beweging in. Voor de zekerheid toch nog een 2x zo dikke draad besteld: 36 kg trekkracht.
    De knoop moet de draad wel erg verzwakt hebben, want bij het verwijderen van de oude draad kreeg ik hem maar met moeite met een afbreekmes doorgesneden.
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Volgens mij is een sleeve van glasvezel, maar nylon zou ook kunnen ...
     
  17. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Vanavond een nieuwe test vlucht gemaakt met dikkere servodraden zonder knopen. Starten met het bungee elastiek gaat probleemloos, daarna zwiert de Horten door de lucht. De besturing voelt indirect (reageert soms traag/niet op roer uitslagen). Is waarschijnlijk ook nog een kwestie van wennen, bij een Horten moet je flink moet anticiperen bij het sturen is mijn ervaring. Bij motorloop is veel down nodig en trekt hij naar links. Kortom, ontspannen vliegen was er nog niet bij. Gelukkig wordt dat alles ruimschoots goed gemaakt door het prachtige silhouet in de lucht, wanneer het licht door de bespanning heen schijnt.
    De landing ging deze keer recht uit, maar wel iets te hard. Het systeem met de inbusboutjes, waarmee ik de vleugeldelen aan elkaar schroefde, werd er aan een kant uitgetrokken inclusief een deel van de rib. Had die eindribben natuurlijk ook dikker en zonder "verlichtingsgaten" moeten maken zodat ze steviger zijn. Omdat het zwaartepunt nog wel wat naar voren kan, vervang ik bij de volgende vlucht de koolstof vleugel bevestiging strips door stalen strips. Eventuele breuk bij een harde landing is dan geen probleem meer, zodat de inbusbout constructie niet meer nodig is (kan dat ook niet meer stuk gaan).

    Wordt vervolgt.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Gefeliciteerd!

    Vergeet de inbusbout! Tape!
    Dan is de spleet dicht, en igv. een klap neemt de tape een hoop energie op. Daarna mag het restantstukje energie door de construktie zelf worden verwerkt.
     
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer je met motorloop veel down nodig hebt zal naar mijn idee het zwaartepunt eerder té ver naar voren liggen.
    Je moet dan om netjes te zweven tamelijk veel 'up' hebben, en als je dan met je motor meer snelheid maakt gaat hij te veel omhoog.
    Ook je verdere beschrijving zou daar op kunnen duiden, maar ik heb geen specifieke Horten ervaring.
    Dirk kun jij hier wat van zeggen?
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Het klinkt plausibel wat je zegt Rick. Ik heb dit ook nog nooit bij de hand gehad.
    Maar ik denk dat je wel gelijk zou kunnen hebben,
    om een andere reden: ik was bij de allereerste vliegpoging (niet bij de tweede/laatste). Toen was ook de indruk dat hij (te) langzaam vloog, en daardoor dus traag op de roeren.
     

Deel Deze Pagina