450 size uitgestorven?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Bas_Gendt, 23 aug 2017.

  1. JEffBr

    JEffBr

    Lid geworden:
    16 sep 2008
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Uithoorn, the Netherlands
    Sorry, niet mee eens. Ik heb een paar 450's en ze gaan er allemaal uit. Ik heb een Trex-500 DFC en dat is al een wereld van verschil met een 450, en praktisch net zo klein. Veel stabieler en vliegt gewoon veel fijner.
    Zoals gezegd heb ik een tijd terug mijzelf heli leren vliegen met een Trex-450SE V2 met Fly Bars, en toen ik groter ging vliegen merkte ik pas het grote verschil. Een 450 is gewoon veel te gevoelig voor wind etc. en daardoor veel nerveuzer.
    Een 500 om mee te leren zou ik een ieder aanbevelen, en een 550-600 nog beter want die vliegt nog stabieler, vooral met gewone Fly Bars. Daarnaast kan je hem gewoon 'rustiger' instellen zodat de bewegingen niet zo 'heftig' zijn. Al zou je dat met een FBL ook kunnen doen natuurlijk.

    Uiteraard is dit alles zuiver persoonlijk.!

    Groet, JeffBr.
     
  2. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Ik vlieg juist met hele kleintjes - een 450 is het grootste wat ik heb, en ik kan 'm maar zelden 'uitlaten'.
    De gein van die kleine dingen, je hebt een veld/weiland in de buurt en hatsjee.

    Vliegen bij slecht weer en dikke wind vind ik sowieso niks.
    Dan ga ik wel lekker m'n schuur opruimen of klussen.
    Ik heb ze ook zo klein daar vlieg ik desnoods mee door de schuur...
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als dit gaat over het advies naar een nieuwe grondpiloot:
    dan heb jij waarschijnlijk nog niet veel problemen gehad met de heli :D

    Ik ben zelf instructeur bij onze club..
    heb er zo een paar de grond in zien gaan.
    heb ook leerlingen hele rare fouten zien maken, waardoor het ding alle kanten op ging zonder controle.
    vaak heb ik of mijn medevliegers ze voor de potentieel erg gevaarlijke fouten kunnen behoeden..

    Als zo'n fout wordt gemaakt zonder instructeur/goede hulp, gaat het 100% zeker mis.
    ik heb technische mankementjes gespot bij leerlingen, die 100% zeker binnen 2 a 3 vluchten een oncontroleerbare heli opleveren..
    zo ook mijn mede instructeurs.

    daarom ben ik altijd heel erg voorzichtig met het aanraden van heli's bij beginners.
    een 450 hakt nog steeds diep genoeg, en kan ook genoeg aanrichten.
    maar een 600 komt een stuk verder, is ook een heel stuk dodelijker.
    1 of 2 jaar geleden is er nog een ervaren 3d vlieger om het leven gekomen, omdat de 700 maat heli even iets te dicht bij hemzelf kwam.

    de kans dat dit bij een gevorderd vlieger gebeurt, is niet groot.
    maar bij een beginner wel.


    Ik ben met je eens dat een grotere heli stabieler en lekkerder vliegt.
    maar, een flybar 450 kun je ook makkelijk met windkracht 3 lessen.
    ik vlieg mijn 450 nog met windkracht 5.. al is het dan stevig stoeien met hem.
    als jouw 450 heel erg gevoelig is voor wind, heb je kans dat er iets in de kop niet goed zit.
    een te korte flybar kan dit veroorzaken, te stroeve beweging in de kop.. als hij "plakt" vliegt het niet best.
    ook wel eens gehad bij een leerling, dan vliegt het als een half controleerbare dweil.

    Dit verhaal is even voor de mensen met de vraag: "ik begin met vliegen, wat moet ik kopen "
    dan vind ik een 450 zonder hulp gevaarlijk zat.
    Met hulp kun je nemen wat je wilt.


    Kun je eenmaal vliegen, kun je ook alles pakken wat je wilt.
    en dan is groter meestal beter, zolang het budget en ruimte het toelaat
    ikzelf vlieg ook meer met de 600 en de andere grotere toestellen.
    maar die kleine speel ik meer mee, wat minder bang of zo..
     
  4. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Problemen zat, tweedehands gekocht en eerst helemaal uit elkaar getrokken. :rtfm:
    O.a. hadden ze de boel verkeerd aangesloten, het 'gaspedaal' zat op de 'voorover/achterover'.
    Nou als je al zoiets ziet dan vertrouw ik de rest ook niet he.
    Nog wel meer zooi tegengekomen (o.a. her en der loctite vergeten en zo).

    Maar het is een Esky BeltCP dus ik wil d'r niet al te wild mee doen.
    Misschien dat ik eens een 'echte' ga kopen... ooit.

    Ik vlieg ook met 4CH en dat is ook te doen met wind. Maar leuk? Nou nee.
    Over het veld scheuren wil natuurlijk altijd wel. Echter netjes bochtjes draaien wordt een stuk moeilijker.

    En of ik nou 'echt kan vliegen' wil ik niet beweren. Ik kan redelijk aanklungelen. :thumbsup:
    Ik weet ook niet wat dat is, ik vind klein gewoon leuk. Zoiets vind ik enorm lollig: http://www.helicopteros-radio-control.com/helicopteros_rc_000008.html :koud:
    Ben momenteel aan het plannen maken voor zoiets, maar dan 6CH, en er een schaalromp omheen prutsen.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ging trouwens niet over jou hoor @Pizzaman
    ging over de post daarboven, van @JEffBr

    Maar je geeft wel mooi mijn punt aan;-)
    450 is groot zat voor een beginner zonder hulp..
    kun je eenmaal vliegen, mag je het zelf weten:D
     
  6. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Dat snap ik maar de overweging leek mij wel nuttig.
    Ik zit bv niet ver van Oldeberkoop, zou daar kunnen leren vliegen.
    Wellicht ook aan te raden...

    Echter, ding in de auto, erheen, vlieglessen, weer terug.
    Natuurlijk altijd op de tijd dat vrouw boodschappen wil doen.

    Nee ik ga gewoon klein beginnen en dan zie ik het wel.
    Krijg je een 4CH van 20 gram voor je knar dan valt de schade wel mee.
    Hoewel, als je de chihuahua van de buren raakt kon d'r wel eens een slachtoffer vallen.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Olderbekoop lest ook met 450 helikopters, ik vind het een prima formaat om mee te leren vliegen en sleutelen eraan is ook nog te doen zonder vergrootglas. Ik leerde het met 700 formaat met brandstofmotor maar toen was er niks anders.
    Ik heb ook veel mis zien gaan op onze club tot ernstig letsel aan toe. De 450 kun je ook temmen tot een rustig vliegende heli. De meeste kant en klare modellen staan op 3D afgesteld want dat verkoopt beter. Als je dat voor het eerst optoert, schrik je je het leplazerus. Met wat hulp van een ervaren iemand heb je in no-time een rustig machientje dat prima vliegt voor de normale mens.
     
  8. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Stabiel kan ook saai zijn.. een 450 is juist leuk omdat hij zo nerveus (kan) afgesteld worden. Als je goed met een nerveus afgestelde overpowerde 450 kan vliegen dan weet je tenminste dat je echt goed in je reacties/helivliegen bent.

    Een 700 is gewoon een saai stabiel (gevaarlijk) ding. maar wel met een prachtig geluid. :)
     
  9. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Ja Oldeberkoop lest met de KDS 450, zo eentje ga ik nog eens kopen, heb een 450 schaalromp liggen.
    En dan rustig vliegen, als ik wil jakkeren koop ik wel wat anders. Realistisch (of zoiets) vind ik veel mooier.
    Overigens kan je ook loops maken met een 4CH kost effe moeite (alleen niet op de kop vliegen).

    Als tussenstapje lijkt me zoiets wel lollig en mooi handzaam. Schijnt ook aardig crashbestendig.

    [​IMG] [​IMG]
     
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik ben een heli beginner, maar doe er nu al jaren over om het te leren.
    Vlieg al jaren met vliegtuigen, maar de heli's begonnen nu ook te kriebelen. Vind het mooi om te zien hoe iemand zo een machine onder controle kan houden, toen dacht ik, dat wil ik ook. Dat het al jaren duurt, dat ligt niet aan een heli, maar aan mij.

    Jaren terug ooit een Thunder Tiger raptor 30 overgenomen.
    Op de club vliegen enkele mensen heli. Deze om hulp gevraagd. Maar daarbij dus de klassieke beginner fout gemaakt. Eerst kopen, dan vragen om hulp.
    De brandstof heli zou kunnen, maar mijn clubleden gaven aan dat een elektro misschien makkelijker is als beginner. Geen last van afstellen of afslaan van de motor.
    De raptor weer de deur uit gedaan en op aanraden van een clublid een mini titan aangeschaft. Dit duurde al een paar jaar voordat ik de knoop doorgehakt had.
    Waarom de mini titan: Kunststof frame, geen carbon. Makkelijk om aan onderdelen te komen en ze zijn niet te duur.
    De clubgenoot gaf ook aan, een grotere vliegt fijner. Maar als je hiermee kan vliegen, dan kan je met die grote ook vliegen. En als er een foutje ontstaan, dan is het niet zo duur als bij een grote heli

    Daarom een mini titan aangeschaft, waar een all-in-one module van thunder tiger in zat. Bij de eerste vluchten had ik regelmatig last dat de staart links af draaide. Is dit nu mijn fout of die van de heli??? Doordat we niet wisten wat de all-in-one module precies doet. Kwam de conclusie, die moet eruit.
    Het eruit was het probleem niet, maar het vertrouwen tussen de oren was weg waardoor de heli zo'n 2 á 3 jaar op de kast gestaan heeft.
    Tijdens de winter had ik hem vast en toen ook gelijk de knoop doorgehakt. Dit seizoen ga ik het weer oppakken.
    De all-in-one eruit gegooid en een GY401 erin met een savox servo op de staart.
    Vervolgens de heli en zender meegegeven aan een clublid. Deze heeft alles ingesteld en gecontroleerd. Enkele kleine aanpassingen zijn door hem gedaan en toen kwam mogelijk ook de fout boven water waarom de staart spontaan draaide. Een schroefje in de staart was losgetrild, waardoor één blad teveel ruimte had gekregen en dit vermoedelijk de oorzaak was van de spontane bewegingen. Mijn clubgenoot heeft de heli ingevlogen en verder afgesteld. Daarna ben ik begonnen met het zelf leren van het vliegen.

    Inmiddels lukt het me om een accu leeg te hoveren als ik achter de staart sta.
    Nu moet ik de geestelijke knop om zien te krijgen, dat ik zijwaards ga hoveren en daarna weer verder.

    Al met al, ik ben blijk met deze maat heli.
    De instap kosten zijn lager.
    Of er nog andere 450 maat heli's te krijgen zijn, weet ik niet. Ik ben blij met mijn mini titan. Als ik deze onder controle fatsoenlijk onder controle kan houden, dan ga ik kijken naar een grotere maat heli.
     
  11. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Ja dat is wel een goed idee denk ik om het zo te doen.

    Ik heb het geleerd met zo'n 3-kanaals coax, met dubbele rotors. Daarmee door de kamer vliegen.
    Je leert dan goed oriënteren en dat soort dingen. Daarna met een 3-kanaals, buiten. Da's dan makkelijk.
    Immers je knalt niet tegen lampen en muren en tafels en stoelen. Maar het waait wel, dat leer je dan bij.

    Met een 6-kanaals gaat het ook, al moet ik zeggen het is een rammelbak zo'n Esky.
    Ik bewaar de schaalromp dan ook voor wat beters... maar dat kleine vind ik eigenlijk wel heel leuk.
     

Deel Deze Pagina