McHorten 5.0

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MaartenCornelissen, 26 nov 2017.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Je conclusie voor de grote hoeveelheid down bij de motorloop lijkt me juist Rick. Standaard heeft een Horten door zijn grote verdraaiing en ver voorliggend zwaartepunt, veel 'up'. Als de motor aangaat en de snelheid hoger wordt gaat de neus daardoor omhoog. Toch denk ik dat het zwaartepunt nog meer naar voren moet. Hij is namelijk nog onstabiel om de top-as. Bij Hortens een teken dat het zwaartepunt te ver naar achter ligt.
    Het neutraalpunt heb ik met FLZvortex en XFLR5 bepaald: 306 rsp 309 mm van de neus. Op basis daarvan had ik een STM ingesteld van 20% (eerste vlucht) en 23% (tweede vlucht). Een Duitse modelbouw Horten kenner heeft als vuistregel: STM = slankheid + 10. In mijngeval, met een slankheid van 25, zou de STM dan 35% :eek: moeten zijn. Dat leek me zo veel dat ik met wat minder begonnen ben, maar wellicht krijgt hij straks toch nog gelijk. Ga het voor de volgende vlucht op 30% leggen, maar eerst de eindribben verstevigen.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2018
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wat ook nog een rol speelt (denk ik) is jouw motor-as. Die ligt nl. gelijk met de koorde van het wortelprofiel. Die pylon die ik voor die horten heb gemaakt maakt een hoek met de koorde. Die hoek is even groot als de aanstroomhoek van het wortelprofiel bij beste glijhoek (Cl/Cd-max), en dat bleek 6,95, afgerond 7 graden.
     
  3. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    En Maarten...?
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Echt een schreeuwend tekort aan bewegende beelden.


    jan.
     
  5. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Ha, ja, bewegend beeld, die heb ik niet. Reden is dat ik 'm nog niet geheel onder controle heb en er daarom (gezien zijn grote en gewicht) niet mee durf te vliegen als er veel andere clubleden op het veld zijn.
    Om het sterke gieren om de top-as en de trage reactie op de rolroeren tegen te gaan heb ik het zwaartepunt flink naar voren moeten leggen. Nu stuurt hij beter, maar de snelheid ligt dan ook een stuk hoger. Vooral bij de landingen spectaculair, helemaal als een tip eerder de grond raakt. Heb inmiddels al menig reparaties aan de vleugelbevestigingen moeten uitvoeren.
    Ben nu met winglets aan het experimenteren (niet tegen Dirk zeggen), maar ondertussen in gedachten al bij versie 2 (aerodynamisch ontwerp direct uitgelegd op winglets, plus een aantal constructieve verbeteringen).
     
    erikP vindt dit leuk.
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :eek::confused: Boeeeeh :D
     
  7. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    En Maarten...? morgen , samen met de Horten van Dirk...?
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :rofl: Dat moet ie nog flink doorbouwen!
    Voor zover ik weet zijn er alleen nog meer tekeningen! :confused:
     
    Peter À vindt dit leuk.
  9. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja, klopt ben stiekem bezig met de McHorten II
    afbeelding(1).png afbeelding(2).png
    Files gaan eerdaags onder de laser en dan op de E&A bouwplank.
     
  10. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    De zomer komt er aan...
     
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Het heeft even geduurd, maar versie 2 heeft vandaag het luchtruim gezien. Met winglets, dus McHorten kan ik hem niet meer noemen (dan komt Dirk op de koffie ;-) McWing dus voortaan.
    P1190543 McWing klein.jpg P1190531 McWing klein.jpg
     
    Arnold 85, Thedo, TheNorb en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Prachtig! Hoofdzaak: het vliegt. Is zij makkelijk het luchtruim in te krijgen?
     
  13. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik stond uiteraard met trillende handen aan de zender, maar hij vloog als een mak lammetje. En wonderbaarlijk, bij motorloop geen down nodig. Aan het eind van de ochtend kon hij onbeschadigd in zijn koffer weer mee naar huis.
    IMG_20200520_093219063 Mc wing kist.jpg
     
    Berrie, Arnold 85 en tjarko vinden dit leuk.
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Qua transport afmetingen lekker compact!
     
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Starten is nog wel wat. Het zwaartepunt ligt achter de vleugel in het niks en er is ook geen romp om vast te pakken voor een handstart. Ik had een start hulp gefabriceerd, maar Dirk wierp deze terzijde en pakte de vleugel met zijn blote mannenklauwen beet. Bungee elastiek maximaal uitgerekt en gaan. P1190522 mcwing start 1.jpg
    P1190528 mcwing start 2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2020
    Thedo, Berrie, Hein.z en 8 anderen vinden dit leuk.
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En qua zweefeigenschappen... hoe doet zij het in de thermiek?
     
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Er komen steeds meer wens-modellen bij zo en ik heb de eerste nog niet eens af. Hmmm.
     
  18. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer
    Nee, Dirk moet je niet op de koffie willen hebben. Ik had hem ook een keer aan de deur na het werk. Blijkt hij behalve trainingsbroeken ook over een pak met een stropdas te beschikken. Echt eng!
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  19. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Op deze zonnige dag de thermiek capaciteiten kunnen testen. Er moet flink wat thermiek geweest zijn, want 2 uur gevlogen en slechts 1000 mAh uit het 3S pakket.
    De starthulp werkt nog niet perfect. De veer is niet sterk genoeg om de pen te ontgrendelen tegen de kracht van het bungee elastiek in. Daar moet ik nog wat op verzinnen, want dan kan ik hem ook zelf starten.
    P1190560 klein.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2020
    eric_laermans en Berrie vinden dit leuk.
  20. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Voor de geïnteresseerde wat meer info over de starthulp. Die is nodig omdat de vleugel door het ontbreken van een romp, het hebben van een duwpropeller en een zwaartepunt wat daar weer achter ergens in het luchtledige ligt, niet op de normale wijze gestart kan worden. Start snelheid krijgt de vleugel van een bungee elastiek. M.b.v. de starthulp kun je hem stevig vasthouden.

    De pin die boven uit de starthulp steekt is de blokkeerstift die het vliegtuig vast houdt. Haal de de grendel over en de veer trekt de blokkeerstift naar beneden.
    upload_2020-9-23_17-38-57.png

    Aan de voorkant van de starthulp zit een messingbus waar de bungeehaak van het vliegtuig in haakt.
    upload_2020-9-23_17-43-10.png

    Onder op de vleugel gezien, blauw de bungee haak, rood het gat waar de pin in gaat.
    upload_2020-9-23_17-42-18.png

    Onder de vleugel, de bungee lijn is geel gemarkeerd.
    upload_2020-9-23_18-13-15.png

    En zo ziet een start bij windstilte er dan uit. Een clubgenoot haalt hier de trekker over, het streven is dat ik dat zelf ga doen, met één hand op de zender en de ander aan de trekker....



    De film is op hoge snelheid opgenomen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
    tjarko, crins, Thedo en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina