specificaties motor uit te te rekenen?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ben20, 22 apr 2018.

  1. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Als ik op conrad zoek naar een dc motor is er enorm verschil aan waarden die opgegeven zijn. Soms alles; volt amp draaimoment watt,..., maar bij een ander dan enkel maar toerental

    Ik vraag me af hoe ik dan kan uitzoeken welke motor voldoet aan mijn eisen, als waarden als watt en amp niet zijn aangegeven?
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    wat zijn je eisen?
    er zijn voor b.v. vliegtuigen wat vuistregels
    bv 3watt/gram motorgewicht
    100watt/kilo voor trainer
    150watt/kilo voor eenvoudige kunstvlucht

    daarnaast is een electro motor wel redelijk flexibel, als je de stroom onder de aangeven max waarde houdt, kan je met het aantal cellen en de prop flink spelen

    ook kan je gebruik maken van div.websites

    b.v. https://www.modelmotors.cz/

    daar is een eenvoudige hulp die afhankelijk van model keuze een voorstel doet.
    dit voorstel is dan wel voor hun eigen producten, maar dat kan je dan weer terug mappen op je eigen winkel

    kijk ook b.v. bij hobbyking, die hebben ook een hulp-tool
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gebruiker scirocco geeft goede specifieke adviezen in het Power Systems - RCG subforum.
    Onderstaand algemeen advies/volgorde is van hem.

    While an absolutely critical part of the system ...
    ... Kv is actually the item one should choose last.

    1. Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it.
    2. Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power.
    3. Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate.
    4. Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts power.
    5. Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as eCalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.
    The reason I suggest picking Kv last is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. OTOH, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

    So Kv is not a figure of merit, not a rating, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, eg limited prop diameter if it's a pusher, or you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.


    Minor lay-out changes by RvS
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2018
  4. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158

    De toepassing is voor een rc grasmaaier, dus gewicht speelt geen rol. En omdat gras nogal wispelturig kan zijn van dikte, neem ik liever een zwaarder type motor. Ook al gemerkt dat het aantal turns niet steeds vermeld is, maar het aantal A lijkt me belangrijker om de juiste regelaar te voorzien
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Benodigd vermogen P:
    P = toerental/60 × 2π × koppel

    Koppel in newton·meter, toerental in omwentelingen per minuut.

    Hoeksnelheid is nog wel een inschatting van te maken (toerental meten bij soortgelijke maaier), maar hoe hier benodigd koppel te bepalen?
    Verder zul je een erg degelijke motor nodig hebben, zo'n RC motor zou wel eens behoorlijk duur kunnen zijn. Aandrijving, twee?, koelventilator van een auto?
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2018
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    of iets met tandriem-vertraging dan kan je toeren naar koppel 'converteren'
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat getal heeft geen nut voor de gebruiker, er kan niet mee gerekend worden. Het aantal turns is verwerkt in de Kv motorconstante, en daar kan wel mee gerekend worden.
    Ook, hoe lager Kv, hoe hoger het koppel voor gegeven stroom Kt:
    Kt = 1/Kv
    In SI-eenheden!, dus newton·meter per ampère respectievelijk radialen per seconde per volt.

    Max. stroom, en in mindere mate max.vermogen, en Kv zijn wel belangrijk. Efficiëntie η en nullast-stroom I0 hier niet belangrijk.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2018

Deel Deze Pagina