KNRM Valentijn Class scale 1:7

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door haje74, 19 sep 2011.

  1. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Dank voor deze toelichting. Bij een volgend project ga ik dit zeker proberen.

    Ik lamineer namelijk altijd buiten. Ik vertrouw die dampen eerlijk gezegd niet. En werk natuurlijk met handschoenen en masker. Maar die folie helpt dan meteen ook tegen vliegen die zichzelf op je werk storten.

    mbt het aflakken, raad je nog een bepaalde lak aan, of kan ik elke lak uit de autobranche wel gebruiken (die hiervoor als geschikt is gekenmerkt).
     
    haje74 vindt dit leuk.
  2. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Ligt eraan wat je wilt doen met het oppervlak. Als je gewoon wilt afwerken op kleur dan voldoen de meeste 1K systemen, dus ook autospuitlak van bijv Motip maar er zijn er hier die daar veel meer ervaring mee hebben dan ik.

    Wil je het onderdeel echter later mallen, dan kun je beter een 2K systeem gebruiken zoals DoubleCoat van de IJssel. Dat hecht beter en is chemisch resistent.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2018
  3. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Oke, thanks!
     
    haje74 vindt dit leuk.
  4. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Mooi transparant afwerken van een carbon laminaat kan ook goed met 2K epoxy systeem “Surfclear” van Sicomin. Dit is populair bij surfboard-bouwers. Anders zijn er ook epoxy systemen verkrijgbaar met een zgn UV-stabilisatiepakket, o.a. verkrijgbaar bij bijvoorbeeld de Polyesterwinkel of meneer Boot.

    Voor het schuren zou ik aanraden om eerst eens met een zaklamp en een spiegeltje te kijken hoe erg het gesteld is met de randen van het laminaat onder het dek. Daarna kun je met bijv. stevige tuinhandschoenen aan en een velletje P100-120 schuurpapier de boel goed afwerken/voorbereiden voor lakken.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2018
  5. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Zo... na jaren het hele verslag nu eens een paar keer doorgelezen; wat een verhaal...
    Het model is er nog steeds, onaf, in de staat zoalsop de laatste foto. Ik zit erover te denken er weer wat mee te gaan doen.
    Mocht dat zo zijn, dan zal ik hier wel weer wat posten.

    Ik moet zeggen dat ik blij ben dat het meeste van het bouwverslag hier nog bewaard is.

    Er is in de loop van de jaren veel gebeurt op persoonlijk vlak endat heeft ervoor gezorgd dat ik stopte met de bouw: hernia's, ontslag, depressies... ik dacht dat ik gek werd.

    Maar goed, dat is inmiddels merendeels in het verleden. Ik heb wel een idee hoe ik verder wil, en heb er weer ruimte voor... Ik zou het model graag afmaken, en hopelijk lukt me dat hier.

    Haje
     
    Zeiler, HansN, Katwijk56 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Welkom terug Henk-Jan!
    Typerend voor modelbouw dat een project soms jaren stil komt te liggen, of helemaal geen doorgang meer vindt!

    Goed om te horen dat je toch weer gaat beginnen! Life sucks soms helaas, twee van de zaken die je noemt ook helaas meegemaakt, hoewel bij mij ontslag niet als verrassing kwam (bedrijf hield op te bestaan in ons land).

    Op waterjet gebied niet heel veel gebeurd op dit forum. Zelf ook na ruim 3 jaar niks meer aan mijn project gedaan te hebben weer begonnen en inmiddels afgerond. Nu bezig met het volgende model en aandrijving, al blijft tijd een dingetje :(

    Ben benieuwd of je nog steeds voor benzine gaat via de MHZ tandwielkast naar 2 drives!
    Heb zelf ook een Zenoah als aandrijving overwogen, echter hier bij mij in de buurt dan weinig plekken om te varen i.v.m. de herrie!
     
    haje74 vindt dit leuk.
  7. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Ik zit er ook over te denken over te stappen op een elektrische aandrijving.. de romp is nog helemaal leeg, dus een makkelijke beslissing. En het geeft inderdaad een veel groter vaargebied :)

    Hendrik Jan
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Inmiddels de welbekende Excel sheet enorm kunnen uitbreiden dankzij testen met telemetrie in de praktijk. Kom inmiddels met berekening aardig in de buurt van de werkelijkheid!

    Ook meer ervaring met elektrisch en hoge vermogens...dat is ook geen sinecure!
    Voorverwarmen van lipo's en geïnvesteerd in een serieuze lader en lipo's.

    Voor een model van de grootte van jou Valentijn lijkt het mij toch een erg kostbare exercitie te worden.
    Stukje topic terug gelezen. Hou MP al een jaar in de gaten. Zenoah's 26°cc en watergekoeld komen sporadisch voorbij.
    Lijkt wel of hele brandstof varen over en voorbij is. De veranderde wereld met leveringsproblemen heeft onze hobby ook geraakt. Maar ook de milieu lobby alsook geluidsoverlast is steeds een groter issue.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  9. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    @Unusual RC

    Ik ben heel benieuwd naar wat je met mijn excell sheet hebt gedaan, en hoe je het hebt uitgebreid en aangepast om het goed werkend te krijgen!

    Waar kan ik het vinden?
    Kun je het evt. opsturen?
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2022
    Unusual RC vindt dit leuk.
  10. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Omdat sommige mensen mijn jet commercieel zijn gaan verkopen, alsook de sheet op die manier zijn gaan gebruiken, geef ik hem niet meer vrij :(
    Als mensen willen weten wat de beste oplossing is voor hun eigen situatie, dan ben ik altijd bereid dit uit te rekenen.

    Aangezien jij de originele maker van de sheet bent, deel ik hem graag met je!
     
  11. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Michiel, bedankt!

    Als ik er aan toe kom, neem ik graag contact met je op om er samen naar te kijken, om tot een goeie setup te komen.

    Voor nu zal ik me vooral (schoorvoetend :) bezig gaan houden met het afbouwen van de composiet romp en opbouw. Ik heb een aantal ideeen. Daarna kom ik graag bij jou terug mbt de aandrijving.

    Bedankt!
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Je hebt zoveel ruimte in je romp!
    2-takt motoren gaan passen inclusief goede dempers vermoed ik. Maar dempen is bij 2-takt onvermijdelijk het knijpen van het vermogen.

    Zelf zou ik een 4-takt willen, maar die bestaan niet in waterkoeling uitvoering. Benzine vliegtuigmotoren ombouwen is een optie. Ik heb de middelen daar niet voor. Ook nog niet gezien, op een omgebouwde Honda graskantenmaaier na. Dan zit je met vermogen en toerental. Daar zit minder pit in dan 2-takt met resonantie uitlaat of electro. En maximaal 10.000 toeren!

    Electro is sowieso lichter en compacter, met name de motoren zelf.
    Zelfs met lipo's meegerekend in gewicht kom je nog onder het gewicht uit van een 26cc Zenoah met uitlaat.
    Kwa kosten zijn met name de lipo's en een goede lader met de onvermijdelijke losse (server)voeding de grote kostenpost.
    Wellicht kom je weg met 56110 inrunners (diameter 56mm, lengte 110mm exclusief koelmantel)

    Ik weet de exacte afmetingen van je jets niet meer. Wellicht staat het in het voorgaande ergens, geen idee meer ;)
     
    haje74 vindt dit leuk.
  13. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb er een watergekoeld 39cc 2-takt blokje voor liggen, incl motordrager, expansieuitlaat, carburateur etc.. Nadeel is dat het een Chinese Blata kopie is, dus de kwaliteit valt tegen. Geen idee of het voldoende power kan generen om de 2 jets via de mhz gearbox aan te drijven...
     
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Heb je een idee over maximaal vermogen en toerental?
    39cc 2-takt zou veel vermogen moeten kunnen leveren met de juiste tuning en afstelling van de resonantie uitlaat.
    Heb 26cc's gezien die er met gemak 5pk uitpersen. Dat zijn geen Zenoah blokken meer overigens, maar kwalitatief betere met een dito prijs.

    Edit: heb hele topic globaal doorgelezen, 9pk als je alle bewerkingen kan uitvoeren. Tandwielkast splitter + tandriemen snoepen wat efficiency weg, dan moet 3PK per jet wel lukken bij 13krpm?

    Ben erg benieuwd naar de getallen van je Chinese jets:
    Impeller diameter, diameter naaf, spoed in mm en diameter uitstroom opening.
    Op zich is 3PK een prima waarde per jet!

    En met 3D printen kun je "wear-ringen" laten printen in kunststof om de efficiency te verhogen, inclusief excentrische compensatie. Aangezien die opgesloten kan komen te zitten in de alu behuizing maakt de sterkte weinig uit. Bij echte PWC's is het ook een kunststof huls die vervangbaar is.


    Een gulden regel voor jet-aandrijvingen is waterverplaatsing = stuwkracht!
    Dan ben je meestal wel verzekerd van goede (schaal) prestaties.
    Kijk naar de Valentijn's in een kleinere schaal die uitgerust zijn met Kehrer 28mm jets.
    Die kunnen maximaal 3,5kg stuwkracht leveren per stuk x 2 = 7kg. De modellen zijn meestal tussen de 6 a 9 kg en geven een zeer realistisch vaarbeeld, vaak volgas nog iets teveel zelfs. En dat wil je eigenlijk wel hebben, ietsje over nog: Kruissnelheid!

    Mijn vorige jet-boot woog nog geen 3kg met 11kg stuwkracht. Dat was complete overkill!
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2022
  15. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Dat zou in principe goed moeten komen.
    Alleen weet ik niet of ik niet toch beter een elektro-aandrijving installeer
     
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Kom met de gegevens van je jets, en laten we uitrekenen wat mogelijk is ;)
     
  17. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Ik zit midden in een verhuizing, wanneer ik er aan toekom zal ik alle spullen eens bij elkaar zoeken, en de nodige maten nemen
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Rustig aan! ;)
    Meen dat jou drives ooit via HK te koop waren. Echter toen ontbraken ook de gegevens op impeller diameter na meen ik.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  19. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb het ooit allemaal eens opgemeten, en ook foto's van gemaakt dacht ik. Geen idee waar ik die gegevens heb...

    Dat idee om voor elke jet een wear-ring te printen vind ik top. Zeker met excentriciteit indien nodig (en dat is nodig, weet ik nog)
     
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik heb zo'n apparaat hier staan, wellicht kan ik je daarmee helpen.
    In PETG (zelfde materiaal als frisdrankflessen uit de supermarkt) moet dat wel goed komen.

    De excentriciteit opmeten wordt nog de grootste uitdaging.
    Mooie is wel dat het kunststof prima te schuren valt.
    0,5mm ruimte is voldoende. Dan schuren zandkorrels de "wear-ring" al heb ik gemerkt.
     
    haje74 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina