Bouwverslag Alsberg jet boot -schaal 1:5-

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Klaas Schouten, 22 okt 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ben je niet bang dat de as gaat slingeren zonder ondersteuning ergens (maar niet exact) halverwege?
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je hebt ondertussen diverse "verborgen" modificaties aangebracht.
    Vergeet niet bij de oliekeerring, met de openkant gemonteerd naar de hogere druk zijde, de stalen roestgevoelige spanveer te vervangen door een krappe O-ring.
    Mooi werk, complimenten.
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Men kan een as (buiten een krukas of ander machine deel, waarvan de lagers in lijn zijn gekotterd) niet door drie lagers ondersteunen. Één lager staat altijd uit de lijn(achtergrond, een vlak wordt begrensd door drie punten of een punt en een lijn, lees as). Klaas heeft het tussentijds slingeren goed opgelost. Hij heeft het midden van de as dikker gelaten, lees stijver.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2018
  4. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Hallo allemaal,
    Dank voor de complimenten en vooral ook voor het meedenken.

    @ron van sommeren: ik verwacht dat de as nu stijf genoeg is. Het idee is inderdaad zoals Stoompomp aangeeft, door verstijving van het middendeel van de as, verwacht ik dat de as stabiel blijft.

    Het is eerlijk gezegd uit nood geboren. Aanvankelijk wilde ik de as zelfs nog wat verjongen, daar waar de as de jet-inlaat kruist. Maar dat lukt me (vooralsnog) niet om te maken. Daarom stelde ik ook dat ik nu eerst met deze as aan de slag wil. Optimalisatie kan altijd nog. De as moet natuurlijk wel stabiel blijven.

    @Stoompomp: ik heb inmiddels een oliekeerring, met inderdaad een stalen veertje erin. Helaas zijn de afmetingen van de oliekeerring niet geheel hetzelfde als de oorspronkelijke kogellager. Ik zal daarom kijken of ik een andere keerring kan vinden. Ik zit er aan te denken om een keerring van delrin maken. Zou dat een oplossing kunnen zijn?

    Inmiddels een balanceer-apparaat voor de impellers via m-plaats gevonden. Het apparaat is onderweg, ben benieuwd. Zal van het weekend foto's van het apparaat plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2018
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Geef svp de afmetingen van het lager door, dan kan ik meezoeken.
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas,
    A.s. woensdag ben ik bij Brammer, omdat mijn oliekeerring16x6x5 in de schroefastunnel, defect is.
    Indien je van mijn aanbod gebruik wilt maken, dan kan ik hopelijk de benodigde keerring op 19 april in Rotterdam overhandigen.
     
  7. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Dag Stoompomp,
    Ik lees net je bericht, vanwege het mooie weer veel buiten geweest.

    Als je een oliekeerring kan vinden, graag.

    Hierbij de afmetingen.
    Binnen diameter 10 mm
    Buitendiameter 19 mm
    de flens heeft een buitendiameter van 21 mm

    de gehele kogellager is 6.95 mm dik, zeg 7 mm

    een flens is overigens geen must.

    Ik hoor graag of het gelukt is en anders spreken we elkaar op 19 april.

    met groet,
    Klaas
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas,
    Ik ga morgen mijn nieuwe oliekeerringen ophalen bi Brammer in Spijkenisse.
    Bij een keerring zijn drie afmetingen belangrijk: asdiameter x huis diameter x breedte.
    Bijvoorbeeld in mijn geval: as = 5 mm, huis/buitendiam. 16 mm, breedte 5 mm, dus dichting: 5 x 16 x 5 mm.
    Dus als ik het goed lees, in jouw geval: 10 x 19 x 6 mm? of anders dik 7 mm.
    Graag antwoord, zodat ik dit morgen goed kan vragen.
    In elk geval bestaat de keerring, zie
    https://www.technirub.nl/oliekeerri...html?maat_d1_num=10%2C10&maat_d2_num=19%2C550
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2018
  9. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    het klopt
    as = 10 mm, huis/buitendiam 19 mm, breedte 6 mm. hij mag ook 7 mm dik zijn

    neem er maar een paar mee als je wilt.
    ik weet niet of ze snel slijten

    zie ik het goed dat ze ongeveer 2 euro p/st zijn?
    dat is prima, doe maar voor een tientje als je wilt.
    dan kan ik er voorlopig mee vooruit

    alvast bedankt!
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik zal kijken hoeveel er op voorraad zijn.
    Overigens, ze worden wel duurder, omdat ik zal vragen of de roest gevoelige stalen binnenveer vervangen kan worden door een krappe O-ring.
    Ik zal wel zorgen om binnen de EUR 10,00 te blijven.
     
  11. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    oke, prima
    mochten ze iets duurder worden, dan is dat geen probleem
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb 4 stuks oliekeerringen 10 x 19 x 7 mm voor je besteld.
    Dus de dikkere, omdat de lip op de as langer is, lees een grotere slijtage tolerantie heeft.
    De roest gevoelige ringveer wordt door de leverancier vervangen door een krappe O-ring.
    Niet voor de kosten, 4 stuks, maar jouw toepassing is er niet een uit het boekje.
    Dus eerst testen op mogelijkheid en levensduur.
    Indien je deze eerder wilt ontvangen, geef dan je adres in een PB door.
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag je 4 stuks oliekeerringen opgehaald. Deze zijn EUR 0,30 per stuk duurder uitgevallen.
    Dit komt, omdat er geen O-ring als vervanging van de roestgevoelige stalen ringveer is gebruikt, maar de door de fabrikant originele RVS roestvaste ringveer is bijgeleverd. Gisteren weer geleerd wat mogelijk is, Overigens ook direct toegepast op de schroefas dichting van de Dockyard.
    Maar pas op!!. Deze veren zijn gemaakt uit AISI 302 / EN 1.4310. Dit roestvaste staal is, in tegenstelling tot de bekende niet magnetische RVS soorten, (licht) magnetisch. Dus detecteren van het verschil tussen staal en AISI 302 met een magneet is heel moeilijk.
    De RVS veren, bestel benaming: RVV 10 mm/520/302, zijn apart verpakt.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2018
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb slecht nieuws.
    Ondanks dat deze door een specialist zijn geleverd, klopt de maat niet.
    Door de vele jaren inkoop ervaring en ondersteuning door de technische diensten(ingangscontrole), wil ik nu toch eerst controleren.
    Nu, zowel voor jouw keerringen, als die voor mij, zijn er verkeerde ringveren geleverd.
    Over de oplossing zal ik je op de hoogte houden.
     
  15. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Dag Stoompomp,
    In ieder geval dank voor het bestellen van de onderdelen. Erg jammer dat er verkeerde onderdelen geleverd zijn, maar daar kan je ook niks aan doen.

    Ik spreek je waarschijnlijk a.s. donderdag, dan kunnen we bijpraten.

    Mbt de onderdelen, ik hoor wel hoe het gaat. Het heeft voor mij geen haast, duurt nog wel een tijdje voor ik zal gaan varen.
     
  16. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    @Stoompomp Dank voor de oliekeerring. Zie bijgaande foto, de ring past. Nu alleen de keerring nog, maar dat komt goed.

    oliekeerring.JPG

    Om misverstanden te voorkomen, in plaats van 3 kogellagers, ga ik 2 kogellagers gebruiken en gebruik ik een oliekeerring in het middelste punt (tussen de andere 2 kogellagers).
     
  17. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Update van de bouw

    Afgelopen weekend flinke stappen kunnen maken.

    Ik was reeds met het motorspant begonnen. Het motorspant maakt onderdeel van de motorstoel uit, zodat het geheel degelijk in de romp verlijmt kan worden.

    De motorstoel is geheel uit aluminium. De onderdelen zijn met M3 bouten aan elkaar gekoppeld. Bij het inbouwen in de romp, worden de delen tevens verlijmd.
    De gaten in het midden zijn voor de as en bevestiging van de motor. De gaten onder in het schot zijn voor de waterkoeling. De overige gaten zijn voor electra en telemetrie.

    Onderstaand het motorschot in stappen opgebouwd


    5055 Opbouw aandrijflijn.JPG

    5057 Opbouw aandrijflijn.JPG

    En uiteindelijk het geheel, met de motor als referentie erbij.


    5330 Motorstoel.JPG

    Het achterste vlak van de romp, het deel waar de jet-inlaat zit, heb ik als referentiepunt aangehouden. Dit vlak heb ik waterpas gesteld en vervolgens de jet, motor en de as als geheel waterpas ingebouwd.

    Ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen dat de jet en motor er 100% waterpas inzit. Ik heb gemerkt dat het toch wel een aardige klus was om dit te realiseren. Het is in idergeval wel de bedoeling dat de jet, motor en as nu zo recht mogelijk in de romp zitten.

    5051 Opbouw aandrijflijn.JPG

    eerst afmetingen van het schot tov de romp gecontroleerd

    5052 Opbouw aandrijflijn.JPG

    5054 Opbouw aandrijflijn.JPG

    vervolgens de afstand en de lengte van de as gecontroleerd. Daarna de motorstoel, zoals eerdere foto's afgebouwd en geplaatst volgens onderstaande foto's.

    5320 inbouw jetas.JPG

    waterpassing van de as in lengterichting van het schip

    5310 inbouw jetas.JPG

    waterpassing in lengte en breedte van het schip

    5300 inbouw jetas.JPG

    En nu het geheel rustig laten uitharden.

    Ik heb de delen met Stabilit Express in de romp verlijmt.

    tot zover de inbouw van de motor
     
    Unusual RC, ron van sommeren en haje74 vinden dit leuk.
  18. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Waanzinnig mooi Klaas! Wat een beest van een motor trouwens:worship:
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voorzichtige vraag. "Is het cola blikje het standaard 355 ml en niet de mini?".
    Als het het standaard blik is, dan ben ik het helemaal eens met de onderstaande opmerking van haje74.

    Hoeveel veel kW aan vermogen wil je uit deze motor halen?

    Andere info, de vervangende RVS ringveren ga ik a.s. donderdag ophalen.
    Indien je ze eerder wilt hebben, stuur dan een PB met je adres, zodat ik ze samen met de 3 andere keerringen kan opsturen.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2018
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Al eerder toegezegd en besproken.
    De invloed van centrifugaal pompen/impellers in serie geschakeld.
    Bijgaand de betreffende pagina's uit het leerboek van mijn kleinzoon.
    Motto:
    Opa leert van kleinzoon.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Unusual RC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina