DC Wh of Ah metertjes

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ARG, 25 apr 2018.

  1. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Hallo,

    Deze vraag gaat niet specifiek over modelbouw maar aangezien hier waarschijnlijk relatief veel ervaring is met dit soort zaken leek het mij toch een goed idee om deze vrag hier te stellen.

    Ik ben op zoek naar een kleine Wh of Ah meter, zoiets als dit:

    http://www.rc-electronics-usa.com/ammeters/dc-amp-meter.html

    of

    https://nl.aliexpress.com/item/New-...tmeter-Ammeter-free-shipping/32522986372.html

    Is zoiets ook ergens in Nederland te koop?

    Bij deze vraag hoort natuurlijk een onderliggende vraag: wat wil ik hier eigenlijk mee doen/bereiken?

    Ik wil de gel-accu's (2x6V 7Ah in serie) in het elektrische autootje van mijn zoontje (zo eentje waar hij zelf in kan zitten en sturen) vervangen door LiFePo4 cellen (4S 5P, 20x Heter/Enerpower 26650 3400mAh - 10.2A LiFePo4).

    De actieradius met de gelaccu's vind ik te klein, zeker omdat ze ook al flink wat van hun oorspronkelijke capaciteit verloren zijn (per ongeluk een paar keer veel te lang aan de meegeleverde 'oplader' laten hangen).

    Nu heeft de auto een ingebouwde voltmeter in het dashboard en met de gel-accu's kon ik zo nog wel enigszins inschatten of we snel moesten omkeren of nog even verder konden rijden. Het spanningsverloop van LiFePo4 cellen is echter zoooo vlak dat ik daar niets meer aan zal kunnen zien.

    Om toch een idee te krijgen hoeveel er nog gereden kan worden leek het me een aardig alternatief om dan maar de gebruikte Ah of Wh te meten tijdens het rijden. In principe zou ik met 17Ah een flink eind moeten kunnen rijden maar toch vind ik het een prettig idee te weten of er nog speling is.

    Een alternatief of aanvullend idee is natuurlijk om ipv één pack er twee van te maken: 3P en 2P of 4P en 1P en naar het 'reserve' pack te wisselen als de eerste op raakt, maar dan moet ik die twee packs afzonderlijk laden. Daarnaast zijn de packs niet symmetrisch (kan er natuurlijk altijd nog cellen bijbestellen) en daardoor zou het grotere pack waarschijnlijk meer laadcycli meemaken dan het kleinere 'reserve' pack. Eén enkel pack heeft daarom ergens wel de voorkeur.

    Samenvattend, mocht iemand weten waar dit soort metertjes in Nederland te koop zijn (voor een vergelijkbaar bedrag als in de links) of nog een ander slim idee hebben dan hoor ik het graag.

    P.S. Wat betreft de veiligheid: Voor het gebalanceerd opladen zal ik een (authentieke) iMax B6 mini gebruiken. Verder wil ik nog een 'LingSY Lipo Battery Low Voltage Tester Checker ' aansluiten om de cellen ook tijdens het rijden in de gaten te kunnen houden. En voor het parallel aansluiten van de cellen overweeg ik om zekeringdraad te gebruiken, voor het geval één van de cellen interne kortsluiting krijgt. Lijkt alles bij elkaar voor sommigen misschien wat overdreven (het zijn LiFePo's en geen LiPo's) maar het is wel mijn zoontje van vier die er bovenop zit (wel nog met een dikke stoel ertussen) dus ik wil geen enkel onnodig risico.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  4. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Die was ik nog niet tegengekomen, bedankt! Jammer genoeg wel weer wat duurder (vooral vergeleken met die van AliExpress) maar hij kan ook meer, al heb ik dat niet nodig. Die van AliExpress doet ook alleen Wh en geen Ah wat ik iets liever zou hebben. Afgezien daarvan is de reden dat ik een lokale verkoper zoek dat ik hem eigenlijk zo snel mogelijk wil hebben, op zich heb ik geen probleem met bestellen bij AliExpress (althans niet voor dit produkt).
     
  5. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Misschien niet de juiste categorie of zoekterm gebruikt maar daar had ik al gekeken en helaas niet kunnen vinden wat ik zoek. De enige 'energiemeters' e.d. die ik tegenkwam waren bedoeld om het verbruik van huishoudelijke apparaten e.d. te meten.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In modelbouw is de kreet wattmeter gebruikelijk.
    Het is me niet duidelijk of deze ook verbruikte energie en/of verbruikt lading kan bepalen
    www.conrad.nl/p/extron-modellbau-1613504

    Een accu bestaande uit twee deel-packs beschouwen/gebruiken als één accu, dus altijd samen ontladen en laden.
    Zelfde merk, zelfde capaciteit, zelfde gebruikshistorie, zelfde C-waarde.
     
  7. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Die ziet er mooi uit en kan volgens de website en handleiding van de fabrikant inderdaad ook Ah meten:
    https://extron.pichler.de/Wattmeter-80A-Extron-Modellbau-Pichler

    Hij ziet er daar iets anders uit maar het artikelnummer is hetzelfde (X5500) dus Conrad zal wel een verouderde foto hebben oid. Dit is volgens mij precies wat ik zoek, bedankt!

    Zeker. Ik was niet van plan de configuratie van de 20 cellen steeds te wijzigen. Het wordt of één groot 4S 5P pack of twee losse packs van bijvoorbeeld 4S 3P en 4S 2P die ik dan dus ook apart gebruik en oplaad. En dat apart moeten opladen vind ik dus wel een klein nadeel.

    Tijdens het rijden zou ik, als het 3P pack leeg begint te raken, het 3P pack helemaal loskoppelen en in plaats daarvan dan het 2P pack aansluiten. Het idee was om van de beide accupacks de XT-60 stekker naar buiten te voeren en een contra XT-60 terug naar binnen richting de sturing/motoren en op die manier te kunnen wisselen.

    De Wattmeter die je noemt bij Conrad ziet er echter prima uit, ik denk dat ik die maar bestel en er gewoon één groot accupack van maak. Desnoods kan ik altijd nog een paar celletjes extra bestellen en alsnog een reservepack erbij zetten, maar eerlijk gezegd hoop ik dat met 17Ah de accu het langer volhoudt dan die kleine van mij (in dat laatste geval is er gelukkig nog een afstandbediening om de besturing van hem over te nemen :) ).

    Ik zie dat die fabrikant ook precies het soort cell-checker heeft dat ik wilde hebben (en inmiddels al besteld heb uit het verre buitenland).
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Uitgaande van een gewone borstelmotor of gewone borstelloze (PM-BLDC) motor, zoals die ook in modelbouw gebruikelijk zijn, zal de max.snelheid daardoor veranderen met factor (2/3)¹ , max.stroom daarbij zal veranderen met factor (2/3)²= 0,44, fors lager dus.

    Opgenomen stroom is rechtevenredig met spanning², gearing³ en Kv³.
    Opgenomen vermogen rechtevenredig met spanning³, gearing³ en Kv³.
    Kv in toerental per volt.

    edit: laat maar, niet goed gelezen, parallelschakeling, geen serieschakeling.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2018
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Lezen Ron, voor je antwoord: er staat 3 en 2P geen 3 en 2S
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ah, niet goed gelezen.

    Dergelijke meters heeft elke RC elektro-modelbouwwinkel wel liggen.
    Een overzicht van online en live winkels (sticky in dat subforum).
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gewoon het ding bij Aliexpress bestellen.
    Je moet wel deze hebben en niet de link die jij opgaf.
    Hij moet namelijk DC zijn en niet AC.
    Je hebt ook geen problemen met invoer want daar is ie te goedkoop voor.
    En alles wat je bij een modelbouwwinkel koopt is structureel te duur, als er modelbouw op staat dan gaat er meteen tientallen procenten bovenop.

    Deze dus:

    https://nl.aliexpress.com/item/DC-6...2c58-43bd-8bf9-c9702f7f1e14&priceBeautifyAB=0

    GJ
     
  12. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Oepsie, had hem even snel opnieuw opgezocht om een link in mijn bericht te kunnen plaatsen en toen niet opgelet of het AC of DC was. Had gisteren inderdaad ook al de DC versie gevonden (gewoon omdat ik DC in mijn Google zoek-term had staan) en niet eens gedacht dat er dan ook een AC versie van datzelfde ding zou bestaan.

    Ben ik niet in thuis dus ik neem het direct van je aan. Maar ik vond die van Conrad/Extron er wel erg netjes uitzien en heel redelijk geprijsd en heb hem samen met iets anders maar meteen besteld, kwamen er ook geen verzendkosten meer bij en dan ontloopt het elkaar niet zo veel. En ik wil hem vooral snel hebben.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, dan veel rijplezier.
    Je moet wel even de draden afzekeren maar volgens mij zit er in die autootjes al een zekering (ik heb ze ooit eens verkocht).
    En je hoeft niet bang te zijn dan een LiFePo of lipo een interne sluiting maakt, dat kunnen ze niet, een loodaccu kan dat wel.

    GJ
     
  14. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Het zijn voorzover ik weet inderdaad gewone borstelmotors (één per wiel, en dan nog een voor het stuur). Ik heb lang getwijfeld of ik Li-Ion (3S of 4S) of LiFePo4 (4s) zou gebruiken en uiteindelijk voor 4S LiFePo4 gekozen. De elektronica bevat Chinese componenten waarvan een aantal volgens de specsheets hele kleine marges hebben vwb de maximale spanning: 14V relays van Saynyou met VMax=110% van 14V, 16V Chinese elco's en nog van alles in het dashboard wat ik niet bekeken heb. Wilde het risicio niet lopen dat boven 15 of 16 volt er componenten de geest geven dus daarom uiteindelijk toch maar voor de 4S LiFePo4 gekozen.

    Ter info, ik ben elektrotechnisch ingenieur (als in ir.) dus enige (in ieder geval theoretische) kennis heb ik gelukkig wel.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb zo'n hekel aan dat volk. die wil je niet op een forum hebben, elektronentellers zijn het.
     
  17. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Er zit inderdaad een 5A zekering vlak bij de accu in een apart doosje.

    Heb je een bron voor die informatie? Ik ben zeker geen expert op dit gebied maar volgens mij komt dit toch wel eens een enkele keer voor, meestal als gevolg van fabricagefouten (ik weet niet of er bij LiPo's ook dendrieten kunnen groeien die een kortsluiting zouden kunnen veroorzaken, misschien is dat wat je bedoelt?). Bij een goede cel zonder fabricagefouten zal het misschien praktisch uitgesloten zijn, maar ik kan van buiten niet zien of mijn cel wel of geen fabricagefout heeft. LiFePo4 cellen zijn in ieder geval in andere opzichten inherent een stuk veiliger dan Li/LiPo dus misschien ook wel op dit punt maar ik kan daar niet echt veel over vinden dus een bron zou welkom zijn, altijd goed om bij te leren.

    Overigens lijkt het sowieso erg moeilijk om in Nederland zekeringdraad te kopen, is hier ook nooit echt gebruikt zoals in sommige andere landen maar ik had toch gedacht het wel ergens te kunnen scoren. Misschien in Belgische bouwmarkten ofzo?
     
  18. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Wat is er mis met elektronen tellen? Leukste hobby ooit :D
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb 10 jaar in de noodstroomsystemen gewerkt en daar heb ik ooit eens geopperd, waarom geen lifepo of lipo.
    Toen werd er door een duitse batterij o loog al gezegd, een lipo of lifepo maakt geen sluiting als ie stukgaat, hij verbreekt de verbinding dus dan is ie ongeschikt om in een string met batterijen voor noodstroom gebruikte te worden.
    Als een loodaccu het opgeeft verbind ie 9 van de 10 keer door en mis je op een string van 36 accu's maar 12 Volt maar je hebt nog altijd een spanning die hoog genoeg is.
    Bij lifepo ben je alles kwijt.
    En naderhand heb ik het ook nog in Shenzhen en bij een fabrikant gevraagd, die verzekerden me dat een lifepo (normaal gesproken) geen sluiting kan maken.
    Mits de klant zelf aan de cel gaat klooien.
    We hebben ook met Lifepo's geexperimenteerd en zelfs bij crashes gebeurt er helemaal niets, ook al is de cel 1 cm korter.

    Zekeringdraad kopen zal lastig worden.
    Vanwege veiligheid willen ze alle zekeringen in een houder hebben dus losse draden om een porseleinen buisje wikkelen krijg je nooit meer goedgekeurd.
    Maar het is ook volstrekt onnodig en je bouwt extra weerstand in je systeem.
    LiFepo cellen zijn heel mooi te verbinden met speciale koperen verbinders (bij Headway cellen zijn er zelfs houders en kappen te koop voor de Headway cellen).

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  20. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Interessant. Alleen dat 'normaal gesproken' blijft aan mij knagen, als alles altijd normaal zou zijn heb je helemaal nooit een zekering nodig :D

    Dan doen je toch gewoon zoiets als een 130S 5P LiFePo pack? :)

    Dat soort tests ben ik online inderdaad wel tegengekomen waarbij LiFePo cellen in beide richtingen geplet e.d. werden zonder ooit zelf gek te gaan doen. Ze worden kennelijk zelfs veilig genoeg geacht voor gebruik in mijnen.

    Dat is op zich waar, maar er zouden in een 5P config wel 5 van die zekeringdraadjes quasi-parallel staan (één set cell+draad in serie en dat 5x parallel) dus de totale weerstand daarvan zou wel meevallen. Per draadje zou er in principe maximaal 1A door gaan (het hele pakket is al op 5A gezekerd) en de zekering per cel zou pas hoeven ingrijpen als er 5A (of eventueel nog wat) meer loopt door dat ene draadje van de kortgesloten cel (de overige cellen kunnen als het goed is 4x9=36A leveren).

    Je bedoelt een bus bar? Heb je een linkje voor me? Dat zoek ik eigenlijk nog, kon ze bij nkon (waar ik de cellen besteld heb samen met 26650 battery spacers) niet vinden. Overigens heb ik wel een soldeerlip laten spotwelden op de cellen (zijn nog niet binnen). Wilde ze eerst zelf solderen maar op het laatste moment toch van gedachten veranderd.

    Kwam toevallig net dit tegen:

     

Deel Deze Pagina