Veron Cardinal VRA

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Frans Bal, 4 mrt 2018.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    IMG_20180427_173807736.jpg IMG_20180427_174720109.jpg
     
    Gea en jef vinden dit leuk.
  2. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Volgende pakje om uit te pakken.

    IMG_20180427_175916188.jpg

    Een heel klein onderkruipertje bij de neuslijst even krabben met een mesje.

    IMG_20180427_180124908.jpg

    Richtingroertje wordt blauw. Spuitbusje is besteld ff wachten.

    IMG_20180427_180333198.jpg
     
    HBZWEEF en JHvdK vinden dit leuk.
  3. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Kan niet anders zeggen dan :thumbsup:
     
  5. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bedankt.
    IMG_20180429_134532278_BURST000_COVER_TOP.jpg
    Bijna klaar. Richtingroertje nog even blauw spuiten.
    Er moest wel wat lood in de neus om het zwaartepunt in de goede richting te krijgen.
    Stabilo is iets zwaarder door de aanpassingen en de stuurstangen. Het korte neusje helpt dan ook niet. Gewicht zal wat boven de 300 gram uitvallen. Verwacht dat dit geen probleem is.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2018
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    De Cardinal is vliegklaar. Het staartje heeft een kleurtje gekregen en de ontvanger zit ook op de plek.

    IMG_20180503_190516119.jpg

    IMG_20180503_190624274.jpg

    IMG_20180503_190540027.jpg

    Van het weekeinde maar een vluchtje wagen
     
    maaskie vindt dit leuk.
  7. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi hoor Frans. Hoop 'm binnenkort op de Speulderhei te zien vliegen.
     
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Hééél netjes.
    Mag ik vragen hoe en met wat je het cockpit "glas" gelijmd hebt?
     
  9. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tuurlijk.
    Het glas is met canopy glue geplakt.
    http://hobbyin.nl/product/formula-560/
    Droogt mooi transparant op.

    Vandaag printer papier voor het maken van water decals gekocht.
    Testors inktjet water decal paper.
    Testje gedaan en dat werkt prima.


    Groet
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Net terug van het veld.
    Voor de eerste vlucht nog een fototje.

    IMG_20180505_121148750.jpg
    En dan vliegen. Beetje wind maar niet overdreven. Hup motortje aan een zetje en vliegen.

    Man wat is het modelletje gevoelig op het richtingroertje. Als je maar aan corrigeren denkt ligt het ding zowat op de kop. Ergens gelezen dat het model een neiging tot het maken van " Dutch Rolls" had. Nou da's dus niet overdreven. Beetje met het zwaartepunt gespeeld naar voren bracht niets. Uitslag RR drastisch verkleind, hielp iets maar nog steeds een levendig stuurgedrag.
    Met motor uit gaat het veel beter, hoewel sturen spannend blijft is de wiebeligheid weg.
    Denk dat de combinatie van het kleine kielvlak met het grote dragende Stabilo dit effect veroorzaakt. (Vooral bij motor aan)

    Gelukkig is alles nog wel heel.

    Een vlak stabilo-tje en iets groter kielvlak zal dit alles wel oplossen. Voordeeltje, staart zit op het model geschroefd.

    Komt bij jullie dit gedrag enigszins bekend voor?

    IMG_20180505_121214159_HDR.jpg
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  11. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mmmmm kielvlak voor RC moet dus wat groter.
    Onder een plankje uit een "nieuwe" kit ook voor RC.
    Links het RC kielvlak rechts het ,FF origineel.


    Screenshot_20180505-185653.png

    Ik ga het kielvlak en RR met een stukje depron en tape provisorisch vergroten en dan eens kijken wat dit brengt.
     
    crins vindt dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat gebeurt er als je niet stuurt?
    Klinkt namelijk een beetje alsof je hem (haar?) als een RC kist wilt vliegen, dus teveel down trim en teveel motorvermogen en vooral continue sturen.
    Met een klein beetje motor moet het ding al onder 30 graden klimmen en met de motor uit lekker uitzweven, daar is het een VV sportmodel voor.
    Die vliegen niet als een Calmato of een Taxi.
    In principe vlieg je dit soort kistjes zonder aan het hoogteroer te komen, prachtig dat het nu in flight trimbaar is (dat noem ik echte vooruitgang), maar sturen kan prima met alleen L/R. Probeer evt. pompbewegingen er maar eens met alleen rudder uit te sturen.
    Ik geloof niet dat iets aan stabilo en/of kielvlak veranderen gaat helpen, maar als het blauwe deel het roer is (~35%), dan is dat wel heel veel voor zo'n kistje. 15-20% zou voldoende moeten zijn.
    Lekker 'sportief' vliegen met rudder-only gaat heel best, maar daar heb je een 'iets' andere configuratie voor nodig (en bijbehorende skills :D).
     
  13. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    IMG_20180505_192633985.jpg
    Dat scheelt best een stukkie.
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Bruno, precies wat je schrijft.

    Het modelletje klimt best netjes en onder een mooie hoek weg. Eenmaal boven motor uit en uitzweven. Bij zweven geen enkel probleem om wat bij te sturen zolang de bocht lekker ruim is. Met motor aan en vlak vliegen gaat het echter alle kanten op.
    Duidelijk geen RC kist .

    Ons veld ligt tussen bomen en niet super ruim dus sturen is soms noodzakelijk. Met de wind die er stond was het best turbulent. Model werd soms duidelijk weggezet. Helpt waarschijnlijk ook niet. Verder proberen bij veel minder wind.

    Ombouwen naar RC is eenvoudig mogelijk maar niet de bedoeling. Even zoeken naar een instelling waarbij redelijk gestuurd kan worden zodat het model minimaal op het (ons) veld geploft kan worden.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2018
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bijna vergeten.
    IMG_20180505_192621848.jpg
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    inktjet is niet watervast...dus...waar ga je ze mee lakken?
     
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Heb je op doorzichtig of witte decal geprint?
    Doorzichtig is enkel te gebruiken op een witte ondergrond. Bij de vleugels zou het dan kunnen lukken.
    Als er op witte decal geprint is moet het héél precies langs de tekening uitgesneden worden.
    Ik gebruik soms "motip" blanke lak om te sealen. Eenmaal de decal op zijn plaats gebracht en na het drogen nog een laagje lak aanbrengen.
     
  18. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ze zijn gespoten met Motip acryl.
    In het logo zit geen wit dus heb ik ze op de Clear variant geprint.
    Ondergrond moet dus egaal en bij voorkeur licht van kleur zijn.
     
  19. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Amersfoort
    Wat bij het vliegen van de Cardinal ook een rol speelt, is de V stelling. Deze is voor stabiliteit bij VV ontworpen. Een RC kist, die je (veel) wilt sturen, heeft maar de helft van de V stelling nodig. Dit staat ook op menige tekening uit de jaren '60 van VV sportmodellen die konden worden gemodificeerd voor RC. Wat je volgens mij aan het doen bent met een groter kielvlak, is de V stelling compenseren. Persoonlijk zou ik liever het model zo origineel mogelijk houden, en dus gaan voor verminderde V stelling.
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Een groter kielvlak/roer geeft kan op inspiralen..
    V- stelling verminderen ziet Henk helemaal goed echter is veel werk.

    Wat je kunt doen is ZWP naar voren...dan weer proberen ( vliegsnelheid is nu iets hoger..desnoods later ook nog de vleugelinstelhoek verkleinen ( bij VV gaat met een verder voorlijk ZWP juist de instelhoek groter...maar dat ter zijde) en nu is de vliegsnelheid en stabiliteit nog weer wat groter....dus even nog niet aan stab profiel en kielvlak/roer afmetingen gaan sleutelen.
     

Deel Deze Pagina