DC Wh of Ah metertjes

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ARG, 25 apr 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met "normaal gesproken" bedoel ik, zolang de gebruiker er geen spijkers of schroeven doorheen prikt.


    Nee, dat gaat niet want dan heb je toch de kans dat 1 van die cellen er mee stopt en de boel onderbreekt.
    Nu kunnen de mannen die batterijen moeten plaatsen en vervangen voor noodstroomsystemen met 30 kilo zware loodcellen slepen, soms wel 400 stuks.
    Als het met lifepo zou kunnen zouden ze dat meteen doen maar tot op een jaar geleden was de mening van de ontwerpers van AEG dat dat niet betrouwbaar genoeg was.

    Wij hebben nooit cellen geplet maar wel mishandeld bij laden en ontladen tijdens het modelvliegen.
    En omdat ze in een lesvliegtuig zaten knalden ze ook wel eens de grond in, alles zonder problemen.

    Ik blijf erbij dat zekeringdraad overbodig is.
    Niemand gebruikt dat tussen de cellen.

    Je zegt dat je lippen hebt laten spotwelden.
    Wat heb je dan voor cellen?
    Toen ik een paar honderd A123 cellen bestelde heb ik er ook lippen op laten puntlassen maar op de "normale" maat cellen zitten schroefverbinders.

    De firma NKON ken ik niet, lijkt mij een bedrijf voor consumenten en daar betaal je altijd teveel.
    Het makkelijkst is dingen kopen uit China of als je het in de EU wilt kopen dan is er een enorm bedrijf in Tjechie.
    Die geven ook trainingen over batterijen en toepassingen.
    https://www.ev-power.eu/

    En anders in Duitsland, deze leveren de Headway cellen met verbinders maar ook platte lifepo cellen met metalen of kunststof behuizingen.
    http://www.faktor.de/batterien-einzelzellen/

    GJ
     
  2. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Als één van die (bijvoorbeeld) 5P geschakelde cellen in een van de 130S setjes ermee kapt (maar niet kortsluit) dan blijven er nog 4 cellen over die nog gewoon doorgaan zou ik denken, zij het met iets minder vermogen en capaciteit. Maar hoe dat precies uitpakt in een noodstroomvoorziening weet ik niet.

    Heter/Enerpower 26650 3400mAh - 10.2A LiFePo4

    Ze zijn wel enigszins bekend in de zaklampen wereld (daar ken ik ze van) en ook bij vapers, maar inderdaad wel gericht op consumenten. Prijzen vallen nochtans wel mee volgens mij.

    Wel iets meer kans op fakes wellicht.

    Had ik misschien ook naar moeten kijken dan, maar ze zijn nu al (lang) besteld dus ik zal het nu met deze moeten doen. Bedankt voor alle info.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, die P had ik over het hoofd gezien.
    Ja, als je er een parallelset naast zet dan kan het maar vaak zetten ze loodaccu's ook al parallel neer.

    Je hebt dus vrij kleine cellen, 3400 mAh.
    Volgens mij moet je bij dat soort cellen (26650) uitkijken dat je de soldeerlip niet verdraaid omdat je anders wel sluiting krijgt over de lip en behuizing.
    Dat was ook zo bij A123 cellen.

    Wat betreft fakes uit China.
    Bijna alles wordt in China gemaakt, dus ook de dingen die zogenaamd "duits" zijn.
    Sommige systemen die AEG verkocht als duitse noodstroomsystemen werden in Shenzhen ontwikkeld en geproduceerd.
    En dan mocht ik er naartoe om de chinezen wijs te maken dat het wel mogelijk moet zijn om onderdelen te vervangen (dus geen wegwerpprodukt) en om de software te veranderen naar iets wat ook voor westerlingen logisch is.

    Als je zoontje nou lekker rondtoert in zijn auto en alles werkt dan zou ik toch eens gaan kijken naar grote cellen, 10aH of meer.
    Dan kan ie uren rijden op 1 set batterijen en je zou die accu dan ook nog als starthulp voor je eigen hulp kunnen gebruiken.

    Succes!!

    GJ
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik ben gelukkig niet de enige in dit draadje die dat doet, en al snellezende (of geïndoctrineerd?) serie-schakeling aan neemt.
     
  5. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Het zijn er wel 20 en in 4S 5P configuratie levert dat toch nog 17Ah op. Aangezien het hele systeem is gezekerd op 5A hoop ik daar eigenlijk toch zeker zo'n 2 a 2,5 uur mee te kunnen rijden. Oorspronkelijke zat er 7Ah in (2x7Ah 6V gel in serie) en daar reed het ding oorspronkelijk naar schatting rond de 30-40 minuten mee op vlak terrein. In ieder geval kan ik met die Wattsmeter strak eindelijk eens zien hoeveel dat ding verbruikt, ook heuvel op.

    Bedankt voor de tip. Ik was eigenlijk van plan de lip over de zijkant te vouwen om ze daar allemaal op een stuk koperstrip vast te solderen, en dan misschien het hele pakket nog in krimpkous verpakken. Ik had eigenlijk ook batteryspacers besteld maar het zijn er sowieso te weinig dus misschien laat ik dat zitten.

    Oh absoluut, ik had niet de illusie dat wat ik hier aan elektronica koop niet voor 99% of meer uit China komt. Zowel de originelen als de clones of fakes komen uit China, in sommige gevallen misschien zelfs (deels) uit dezelfde fabriek. Maar bij clones en fakes wordt er toch vaak nog verder op kosten bespaard en laten ze soms domweg onderdelen helemaal weg of vervangen ze in het beste geval door goedkopere, krapper of ondergedimensioneerde.

    Werkelijk alles wordt daar (van elkaar) nagemaakt, niet alleen complete produkten maaar ook onderdelen zoals IC's, flashgeheugen, USB sticks en ook Lithium batterijen en opladers (ik weet dat in ieder geval XTar en SkyRC opladers ook als 'clone' te koop zijn). Als je zelf koopt via Amazon of AlieExpress kun je eigenlijk niet garanderen dat je een origineel koopt en geen onveilige clone. Bij een goede, bonafide webshop die goede vaste leranciers heeft aldaar wordt die kans denk ik alweer iets groter.

    Bedankt. Mocht 17Ah toch niet genoeg zijn dan kijk ik wel weer verder.
     
  6. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Overigens is een volgende projectje misschien wel het vervangen van de motoren. Het ding maakt best wel wat herrie en ik vermoed dat dat de motoren zelf zijn, of is het waarschijnlijk dat de overbrenging (vertraging) dat veroorzaakt? Zou vervangen door brushless veel schelen?

    Zou ook niet erg zijn als ik hem dan meteen nog wat kan opvoeren, hij mag best nog wel iets harder, zeker als hij wat ouder wordt. Alleen vervelend dat de stuur-elektronica waarschijnlijk niet goed overweg kan met een hogere spanning.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De auto's die ik verkocht heb (met Mabuchi 540 motoren en kunststof vertraging) maakten herrie uit de vertraging, de motoren hoor je vrijwel niet.
    Maar wat zit er dan voor stuur electronica want wat ik ken is gewoon een schakelaar die de motor in en uit schakelt en een omkeerschakelaar voor achteruit.
    We hebben in de winkel voor de lol wel eens 24 Volt op de motoren gezet, ging prima en hij liep een stuk harder.
    Hoe dan ook is een brushless motor vaak wel efficienter dan een ding met koolborstels.

    GJ
     
  8. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Is daar dan nog iets aan te doen (voor een redelijke prijs) of moeten we dat dan maar accepteren?

    Deze heeft een complete afstandbediening en ook 'soft-start' zodat ie altijd langzaam optrekt. Verder maakt het volgens mij ook uit hoever je het gaspedaal intrapt. Via de afstandbediening en twee toetsen op het dashboard in de auto kun je ook nog eens kiezen uit drie maximaalsnelheden. Er zit in ieder geval een MOSFET in die de stroom naar de motoren regelt. Er zitten twee relays in die volgens mij gebruikt worden om de richting te kiezen.

    Voor de afstandbesturing van het stuur wordt nog een apart motordriver IC gebruikt.

    Ik zou dat er misschien allemaal uit kunnen slopen als hij wat ouder is en alles direct aansluiten maar tot nu toe ben ik toch erg blij dat ik hem op afstand kan laten stoppen en bijsturen. Ik blijft nog steeds heel dichtbij voor het geval de afstandbediening het laat afweten maar voor het voorkomen van kleine botsinkjes is het erg handig.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Goede smering?

    Wat betreft de spanning, je kan kijken of je de stuurelectronica en motorsturing kan scheiden.
    De stuurelectronica kan je achter een 7812 of zo zetten en dan de rest direct vanaf de accu's voeden.


    GJ
     
  10. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Waarmee smeer je dan zoiets en hoe? Heb inderdaad de indruk dat het kunststof is overigens. Een snelle Google levert dit op:

    Het autotootje is een stuk luidruchtiger dan sommige van die mini-scootmobieltjes die je wel eens ziet rijden of hoverboards, elektrische steps e.d. Die zoeven bijna geruisloos voorbij op een veel hogere snelheid en zijn, de berijder meegerekend, volgens mij net zo zwaar.

    Ik denk dat dat op zich wel moeten kunnen inderdaad. Voor de aandrijving is het misschien zo simpel als het loshalen van de source van de MOSFET en daar dan die hogere directe spanning op zetten en kijken of de drain inderdaad alleen direct naar de aandrijfmotoren gaat. Maar die motor voor het stuur heeft ook 12V nodig en ik weet niet hoeveel ampere die nodig heeft om fatsoenlijk te werken en die wordt apart aangestuurd door een motordriver IC. Anders misschien een LM1085 ipv een 7812 voor dat deel.

    Vraag me wel af tot welk voltage (of eigenlijk amperage) de huidige motoren het trekken. Heb ook wel wat verhalen op Internet gezien van mensen die de spanning verdubbelden van dit soort autootjes (maar dan volgens mij zonder zo'n controller circuitje erin) waarna de motoren al na korte tijd doorbrandden.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stroom wil dan vervier(4)voudigen, opgenomen vermogen acht(8)voudig, uitgebreider beschreven in bericht #8. Klemspanning zakt in en weerstandsverliezen nemen wat toe, dus die getallen worden niet helemaal gehaald.

    Regio/provincie/woonplaats
    Het kan ook zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.

    Conversaties versus profielposts
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die berichten zijn openbaar op jouw @XXXXX profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

    Notificaties/meldingen
    Voor privébericht/conversaties kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. berichten niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik neem aan dat het pinion op de motor metaal (messing) is en de rest kunststof.
    Ik heb iets van PTFE grease, stinkt een uur in de wind en zit in een spuit die je in een kitspuit moet zetten, het is vrij dik..
    Daar smeerde ik delen van mijn kart mee en ik heb ook de schakelstangen van mijn auto daarmee gesmeerd.
    Alles werd soepeler en stiller.
    Het mooiste en stilste zou een snaaraandrijving zijn maar dan zou ik er ook meteen grote borstelloze motoren opzetten.
    Je kan dan je sturing niet meer gebruiken dus dat wordt een enorme verbouwing.
    Dan is het misschien handiger om te wachten tot hij wat ouder is (of nu alvast heel langzaam gaan bouwen) en dan een minikart frame te kopen en dat op electro te bouwen of gewoon de 60cc motor te gebruiken.

    Max Verstappen zoekt opvolgers....
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2018
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor het opstarten van een borstelloze motor is meer intellugensie (firmware) nodig dan voor het opstarten van een prop. Of sensored brushless gebruiken.
    Voor borstelloze regelaars zou je op dit e-traction forum kunnen zoeken/vragen.
    www.endless-sphere.com
     
  14. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Voor mijzelf als bookmark en voor wie hier toevallig komt via Google: er blijkt ook een forum te zijn specifiek over dit onderwerp:

    http://forum.modifiedpowerwheels.com/

    Er is ook een bedrijf in Amerika dat specifiek voor dit soort auto's een controller upgrade van 12V naar 24V aanbiedt:

    http://eastcoastpowerup.com/24v_Best_Choice

    De getoonde originele controller die deze vervangt is identiek aan wat in mijn auto zit:
    [​IMG]


    Is met $119 wel erg duur vergeleken met zelf een beetje hobbyen maar ja je krijgt er dan ook een kant-en-klare oplossing voor, al is het dan zonder afstandbediening want die doet het met hun upgrade niet meer. Heeft dan wel nog steeds een soft-start.

    Kennelijk zijn er wel modellen waar motoren in zitten die flink wat meer kunnen hebben dan 12V. Aan de andere kant schrijft er iemand op het forum met problemen met Gearbox gears melting :)

    Ik kan nu niet bij de foto's die ik gemaakt heb van de binnenkant, zal ze maandag eens posten.
     
  15. ARG

    ARG

    Lid geworden:
    24 apr 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Foto's van het printje en de binnenkant van de auto. IC rechtsonder is een RZ7889 motor driver voor het stuur. De twee 16-pin IC's rechtsboven zijn helemaal blanco (meest rechter is duidelijk voor de afstandbediening gezien de antenne ernaast). Relays zijn Sanyou SARM-S-112D4. In deze versie van de datasheet is Vmax 130% van nominaal, in een andere versie van de datasheet stond 110%. Links de FET. Foto van de componentzijde is helaas een beetje bewogen.
    PCB front - small.jpg PCB back (spiegelbeeld) - small.jpg PCB back (spiegelbeeld + componenten) - small.jpg binnenkant 1.jpg binnenkant 2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Wat zul jij een hekel hebben aan jezelf ;-)
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ben je mal?
    Ron is een voorbeeld voor elktrofielen.
    Ik zou hem zelfs heel graag eens electronen willen zien tellen.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Heb ik al gedaan Erwin, er gaan 6.000.000.000.000.000.000 elektronen in één ampère·seconde. Tel maar na.
    En Niek, hoe verdien jij je hobbycentjes ook al weer? ;)
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beter tellen Ron, het zijn er 6.241.506.000.000.000.000.... Plus of min een heel klein beetje, ik kan er een paar gemist hebben.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    π = e = √10 = 3
     

Deel Deze Pagina