Ombouw Bruder L574

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Tjalldeboer, 24 aug 2016.

  1. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Ja, klopt. Ik wacht eerst even af hoe die tandwieltjes van conrad zijn. Ook gelijk wat connectors en transistors besteld voor de verlichting.
     
  2. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Tandwieltjes zijn binnen. Deze passen wel. Alleen is de diameter ook al goed, dus ik moet nu even kijken of het gat ook netjes in het midden zit.
    Afgelopen dagen bezig geweest met verlichting.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Werken jullie trouwens met een losse accu voor de ontvanger? Die zou ook mooi gebruikt kunnen worden voor de verlichting? Hoeveel volt zijn die accu's? 5V?
    Mvg
     
    Cor, Tug.NL en Saxxon vinden dit leuk.
  3. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Mooi project Tjalling.:thumbsup::thumbsup:
    Er zijn rijregelaars die een BEC uitgang hebben, de BEC geeft zo'n 6 volt stroom.
    De uitgang is speciaal bedoeld voor ontvangers en scheelt je een extra accu.
    Zelf gebruik ik de Thor 15 HC-S rijregelaar, geschikt voor 7,2 tot 12 volt met een BEC uitgang.
    Succes met verder bouwen.

     
    peter 55 vindt dit leuk.
  4. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    De tandwieltjes moeten wel exact passen, want 0,1mm speling, en de pomp bouwt al geen druk meer op. Je zou is een stuk rond alu o.i.d. een kamertje kunnen draaien waar het tandwieltje precies in past en daar het tandwieltje met loctite in vast zetten (wel een paar uur laten drogen. na het afdraaien even warm stoken, zodat de loctite zacht wordt en het tandwieltje eruit halen.
     
  5. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Thnx Luchard.
    @StefanF: Speling is aardig minder dan 0,1 mm. Stukje foliepapier gaat er net tussen. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat stukje alu. Je bedoelt als hulpstuk om de tandwieltjes af te draaien?
    Mvg
    [​IMG]
     
  6. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ja precies, dan kan je het tandwieltje zuiver zonder slingeren inspannen.
     
  7. kha

    kha

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Amersfoort
    Voor de BEC uit de rijregelaar moet je wel opletten hoeveel stroom die kunnen leveren. Een paar ledjes zal wel gaan maar maak het niet te bond. Er zijn ook losse BECs voor maar een paar euro en die kan je meestal omschakelen tussen 5 en 6 volt afhankelijk van wat je nodig hebt. Dergelijke losse BECs leveren minimaal 2A eb je kunt ze vaak op alle accu soorten aansluiten. Ik gebruik ze op 3S en dus 11,1V. Er zijn ook veel losse BECs die 4S lipo 14,8V aankunnen.
     
  8. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Oke. Ik wil ook een 3S accu gaan gebruiken. Dan zal ik eens kijken om een losse BEC
     
  9. kha

    kha

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Amersfoort
    Erg leuk. Ik ben zelf ook bezig met het maken van vergelijkbare hydrauliek alleen ligt mijn tempo nog veel lager door tijdgebrek. Ik ga dit zeker volgen. Momenteel begonnen met een overdrukventiel. Heb je daar al over nagedacht? Ik ben benieuwd naar jouw ideeën daarover.
     
  10. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Ja, ik wil in het ventielenblok een overdrukventiel zetten. Ik wil dit gewoon met een veertje en een kogeltje doen. Hoe ik het precies ga uitvoeren weet ik nog niet. Als ik dat uitgedacht/getekend heb, zet ik het hier wel op het forum
     
    kha vindt dit leuk.
  11. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Motor en regelaar voor de aandrijving van het pompje is binnen. Het is een Cobra 2217, 950kv.
    [​IMG]
    Ondertussen ben ik bezig met de tandwielen voor het pompje. Dat vordert gestaag.

    Ik hoop trouwens zaterdag ook in Ede langs te komen, om wat van jullie bouwwerken te bewonderen.
     
  12. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Hier eindelijk weer een update.
    Ik heb afgelopen tijd vrijwel geen tijd gehad voor modelbouw, vanwege een verhuizing. Er lagen een heel aantal klussen te wachten die voorrang kregen.
    Afgelopen tijd toch alles weer bij elkaar gezocht en verder gegaan.
    Tandwieltjes passen eindelijk netjes in het pompje. Ik hoop binnenkort de koppeling met de motor te maken, dan maar hopen dat het pompje druk levert.
     
  13. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Afgelopen week heeft het pompje de eerste olie rond gepompt. Toen bleek dat er iets teveel speling zat tussen tandwielen en deksel. Ik heb de behuizing van de pomp ietsje afgedraaid, en gister leverde het pompje voor het eerst druk. Ik heb helaas geen goede drukmeter, dus ik weet nog niet precies hoeveel druk het pompje levert.
    20180207_211923.jpg
     
    Tug.NL, VOLVO FH 16 750, Cor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Vanavond twee houders gemaakt voor de DC gearmotoren. Komen later in de witte buis gemonteerd
    20180219_213111.jpg 20180219_213039.jpg 20180219_210107.jpg
     
    Cor, arm1948 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  15. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Vanavond weer een stapje gemaakt.
    Ik zat er al een poosje mee hoe ik de gleuf voor de o-ring moest maken in het dekseltje van de pomp. Ik heb namelijk geen verdeeltafel oid.
    Hier heb ik wat op bedacht:
    Ik heb een stripje aluminium genomen, en daar een gaatje in gemaakt. Ook twee gaatjes met schroefdraad, om het werkstukje op te klemmen.
    Ander stuk aluminium in de klem, ook een gaatje er in, paspen door beide gaatjes, en hoppa, ik kan draaien om de gewenste plek.
    Frees van 1,5 in de kop, voorzichtig vasthouden en draaien. Dit werkte
    1 kant klaar, nu andere kant nog. Daarna de twee rechte stukjes frezen.
    Niet echt professioneel, maar ik ben er happy mee.
    IMG-20180309-WA0036.jpg IMG-20180309-WA0035.jpg IMG-20180309-WA0037.jpg
     
    luchard, arm1948 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  16. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    wat ik mij afvraag is welke machines jij gebruikt gelet op de nauwkeurigheid die je nodig hebt om ventielen en pomp te gaan maken. ventielen heb ik geprobeerd maar verliezen druk, pomp heb ik ook ga ff een verslag er van zetten
    johan
     
  17. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Ik gebruik een Hobbymat BFE-65 freesbankje en een Scintilla Scinta/Lesto draaibank. Nauwkeurigheid probeer ik te halen door de manier van aanmaken. Ook probeer ik in het ontwerp rekening te houden met de beperkingen die ik heb met aanmaken. Als mijn ventielen niet blijken te werken, ga ik waarschijnlijk schuifventielen maken, daar kun je rubber gebruiken als afdichting ipv metaal op metaal.
     
  18. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Ik dacht EVEN de 2e groef te frezen. Helaas. Tijdens het frezen was de boorkop losgeraakt, en zakte steeds dieper de groef in. Voordat ik het door had, was hij te diep. Dom, maar helaas.
    Terwijl het werkstukje naar me lacht, begin ik vrolijk opnieuw.
    Gelukkig heb ik de groef in het deksel gemaakt, en niet in de behuizing van de pomp zelf
    20180312_212642.jpg
     
  19. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Update:
    Afgelopen tijd weer bezig geweest met het pompje. Groef gefreesd, en getest. Het bleek dat de tandwielen net nog iets boven de behuizing uitstaken. Als ik het deksel strak vastzette, draaide het pompje niet meer.
    Ik durfde er niet meer af te frezen, omdat ik dan weer speling zou krijgen. Ik heb dit opgelost met een tip die ik kreeg van StefanF op het hydrauliek draadje op dit forum.
    Ik heb een busje polijstpasta gekocht (gewoon voor de auto), en heb dit in het pompje gestopt. Pomje laten draaien, en deksel steeds strakker aandraaien. Dat werkte. Ik zit nu op een krappe 15 bar druk. Dat is bij ongeveer 2300 toeren. Hier heb ik genoeg aan, dus nu verder naar de ventielen.
    20180423_211756.jpg
     
  20. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Oh dat ziet er netjes uit.
    Ik had mischien even moeten vermelden dat je geen schuurpasta in je pompje moet doen, omdat dan ook de tandwielen slijten en erger nog je speling tussen de tandflanken en het huis te groot worden.
    Wat je wel had kunnen doen is de tandwielen monteren en dan de tandwielen met schuurpaste op een vlakke plaat gelijk schuurt met het huisje. Daarna demonteren en goed schoonmaken.
    Als het om een paar honderste gaat, dan kun je ook het deksel losjes op de pomp schroeven en tijdens het inlopen steeds iets vaster draaien.
     
    CobaltBlue vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina