Mijn eerste GR130

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door MadRay66, 24 mrt 2012.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hmmm, ik zou bijna tempted zijn ze te gebruiken. Kooien en hoge toeren gaan vaak niet samen maar ze schrijven hier een limiet van 300.000 rpm?? Da's best hoog. Voor initieele starts zou ik het zéker niet doen, teveel onzekere variabelen zoals Tadango ook al vermelde.
    Als je een draaiende motor hebt zou je het eens kunnen testen maar geen enkele garantie, een setje compressor en turbinewiel zijn zo kapot en dan is het de besparing weer niet waard geweest.

    Trouwens, voor je eerste testen kun je ook evt gewone stalen lagers gebruiken, C3 met kunstof kooi tot max. 90.000 toeren en metalen kooi tot max 80.000 toeren en maximaal 20 runs per setje. Zo kun je wat goedkoper de eerste "shake-downs" doen zonder het gevaar bij een vastloper gelijk je dure lagers te verliezen. Loopt het eenmaal goed en koel ga je over op andere lagers. Vroeger niets anders gedaan, heb zelfs nog met stalen lagers gevlogen bij 110.000 toeren...hoewel ik dat nu niet meer durf! :D

    Groetjes,
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Komt vooral omdat je toestellen nu wat meer waard worden denk ik. De motor kennis wordt alleen maar beter en met een goede compressor zou je een hoop koellucht door de tunnel kunnen jagen.

    Ach, grw's hebben zich bewezen en werken prima. Wil niet zeggen dat er niet veel beters is maar de prijs is wel zo laag dat ik er vraagtekens bij zet. Ik heb ook 1 keer goedkope kleinere lagers gehad met ook kleine witte kogels en die waren direct kapot.
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dito, JM precision lagers....:( nooit meer!

    Grt,
     
  4. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Lagers

    Heren,

    hartelijk dank voor jullie snelle reactie en duidelijke antwoorden.

    De planning is duidelijk: eerste trials met traditionele lagers tot max. 80k en pas daarna experimenteren. Voor daadwerkelijk vliegen komen eigenlijk alleen GRW lagers in aanmerking, tenzij experimenten met andere lagers minimaal gelijkwaardige resultaten opleveren.

    Verdere voortgang: dit weekend de as tunnel maken. Foto's volgen dan zondag.
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Ray, effe een upje ;). Ben benieuwd of je al iets verder bent?

    Groetjes,
    Gerald
     
  6. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Updaten, sorteren of...

    Hoi Gerald,
    Helaas nog niet verder gekomen. Afgelopen zomer verhuisd, met bijbehorende flinke verbouwing (muurtjes slopen, badkamer vernieuwen, vloeren egaliseren etcetera). Nu nog bezig met laatste afwerking klusjes en daarna nog de garage als bouwhek inrichten. Maar de draaibank staat al wel op z'n plaats (alleen nog ingebouwd tussen de verhuisdozen). Ik denk nog een maandje of 2-3 nodig te hebben voordat ik weer wat aan de motor kan werken. Maar uitstel is zeker geen afstel ! Gewoon een kwestie van geduld en een lange adem. Komt allemaal goed.

    Groetjes, Raymond
     
  7. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Ha, 2-3 maanden zei de gek :hammer:, blijkt dus 2-3 jaar te zijn geworden :rofl:. Maar goed, na 3 jaar "Funkstille", dan toch eindelijk maar weer eens in het toetsenbord kruipen en wat van me laten horen. Is zo stil op dit deel van het forum, ...forum, ...forum... (was zeker een echo..).
    Eerst maar eens even losse eindjes wegwerken uit mijn vorige posts:
    - De astunnel was klaar (nadruk op was..) maar blijkbaar heb ik de doorn waarop ik hem had gekrompen toch te groot gemaakt aangezien de astunnel er niet meer van af wilde. Zelfs niet bij 300 gr.C ! Helaas is dat uiteindelijk een gevalletje rond archief geworden. Die moet dus nog een keertje over.
    - De voorkant van de verbrandingskamer is nu wel gelukt nadat ik een soort van aandrukring gemaakt heb die het dunne RVS over bijna het hele oppervlak ondersteund. Net, opstaand randje geforceerd aan binnen- en buitenrand.
    [​IMG]

    - De puntlas tang, waar ik al jaren tegenaan hikte, is eindelijk klaar.
    [​IMG]

    Nu kon ik dus ook pas het las apparaat (zie eerdere posts) controleren en het werkt geweldig! De naad van de buitenwand van de verbrandingskamer vandaag gelast en dat ging als een tierelier. Ziet er heel goed uit. Op wat restmateriaal de doorlassing gecontroleerd en dat was dik in orde.
    [​IMG] [​IMG]

    Waar ik nu echter nog mee zit is, als ik de verbrandingskamer in elkaar zet, kom ik met de lastang niet bij het voorste deksel.
    [​IMG]

    De enige optie die ik zie is het deksel "achterste voren" te monteren zodat ik van "buitenaf" de zaak kan dichtlassen.
    [​IMG] [​IMG]

    Ideen, meningen hierover ?

    Helaas nog geen inconel tubes van de juiste maat kunnen scoren voor de verdamperbuisjes, dus als iemand suggesties heeft...graag.
    Wat is er trouwens op tegen om deze buisjes ook van RVS 316 te maken, net als de rest van de verbrandingskamer ??? Daar kan ik namenlijk wel gemakkelijk aan komen.

    Ik ga proberen toch weer wat regelmatiger aan deze motor te werken en er hier verslag van te doen. Dus, tot binnenkort maar weer.
     
    Berto vindt dit leuk.
  8. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ik heb dunnere lastangen gemaakt
    Met een heel kort puntje
    Zo kon ik helemaal voorin komen
     
  9. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Lijkt inderdaad enige optie. Die "achterste voren" uitvoering ben ik namenlijk niet echt gecharmeerd van.
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Ray, leuk je weer bezig te zien, maakt niet uit dat het wat langer duurt. Ik hier heb ik ook een langzame periode van inmiddels 2 jaar, hopelijk na de zomer wat meer actie na verhuizing!

    Onderdelen zien er netjes uit! Makkelijkste optie is inderdaad om simpelweg kortere las bitjes te maken hoewel omkeren ook een leuk experiment is. Waarschijnlijk heb je het op de foto ook al gezien maar je hebt de deksels verkeert om! (wellicht enkel voor de foto...?) de achterste open ring met stick gaten horen bij de grote koelgaten. :cool:

    Wat betreft de sticks, je kan voor de eerste runs inderdaad ook rvs gebruiken, doe ik ook vaak maar na een aantal stevige power runs gaan ze toch verbranden. Als je veel gaat draaien zal je toch inconel moeten hebben. Ik bestelde ze vroeger wel eens bij Wren maar die zijn failliet geweest, ik weet niet of het na de doorstart nog te krijgen is....ik weet trouwens niet eens of ze nog in business zijn.... Je kan andere turbine fabrikanten eens aanschrijven, wie weet. Andere optie is om bij de sloop oude elektrische ovens te zoeken. De warmte elementen zijn meestal 6mm en goed uit te hollen, is ook inconel en gratis! Ik heb er twee GR180's mee voorzien en draaien er nog steeds mee.

    Grt
     
  11. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Gerald, ik was er al niet zeker van of de deksels goed zaten (snel even in elkaar geschoven voor de foto) maar bij het herlezen van jou posts kwam ik er al snel achter dankzij foto's van jou. Ik ga toch nieuwe laspuntjes maken. Is uiteindelijk de beste oplossing. Zoals de ontwerper van de Spitfire al zei: "If it looks right, it flies right" en dat omgekeerde deksel "doesn't look right....".
    Voor de sticks probeer ik eerst dan toch maar inconel te regelen, heb misschien wat opties achter de hand. Ik heb wel een oud verwarmingselement uit een grillplaat, maar dit is 7,8mm, dus te groot. Heb jij er wellicht wat aan voor je GR250 :thumbsup: ?
    Dit succes met het puntlassen heeft me weer nieuwe motivatie en energie gegeven om de bouw weer op te pakken. Eens kijken of we hem voor het einde van het jaar aan het draaien hebben :weetnie:
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Mijn eigen GR130 onlangs gereviseerd en voorzien van kerostart voor een nieuw projectje:

    [​IMG]
     
  14. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er weer mooi uit Gerald. Al miste die compressor uit de link een flinke hap uit een blad..:eek:
    Maar eh..ik zie vier brandstof aansluitingen hier: start, hoofdtoevoer, smering en ...naverbrander ??:p
    Qua sticks wilde ik me eigenlijk aan je oorspronkelijke ontwerp houden, 6 st. 6 mm of is 12 toch beter ?

    Gr. Raymond
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    6 sticks gaat werken maar ik raad aan om 12 te gebruiken. Dit geeft een stabielere luchtaanvoer voor de verbranding. Ze hoeven dan niet perse alle 12 brandstof voorziening te hebben, als je al een 6 naalds brandstofring hebt kan dat prima werken. Moet je deze nog maken zou ik ook hier gelijk voor een 12 naalds ring gaan.

    Naverbrander ha ha ha, I wish! De buitenste aansluiting is voor de keroburner, de andere 3 voor de brander ring, olie smering en gasstart aansluiting die nu overtollig is.

    Grt,
     
  16. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Ahhh, niet gerealiseerd dat deze is omgebouwd van gas naar kerostart. Al zou naverbrander inderdaad wel leuk zijn...:rolleyes:

    Ik heb brandstofring al gemaakt met 6 naalden met de aansluiting precies tussen 2 naalden in. 11 Naalden lijkt mij niet verstandig ivm ongelijkmatige warmteinvoer. Houd hem dus voorlopig op 6. Als ik me eens verveel kan ik altijd nog een nieuwe maken met 12.
     
  17. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Het blijft toch een leerproject...vallen en opstaan dus.
    Vorig weekend de verdampersticks gezaagd (oude grillplaat uit de kringloopwinkel gesloopt) en gisteren het lasrandje aan gevormd. Na wat experimenteren de ideale manier gevonden, maar kan het video bestand niet uploaden. Ik krijg de foutmelding "..niet toegestane extensie". Ik heb geprobeerd met een AVI en een MP4 bestand, maar beide geven dezelfde melding. Iemand die hier kan helpen ??
    Anyway, het gaat dus heel gemakkelijk door het verdamperpijpje in de draaibank te zetten en dan met behulp van een penuitdrijver te forceren. Daarna de verdamperpijpjes aan het achterdeksel van de verbranderkamer gelast.....en daar ging het mis. Door een slippertje met de puntlastang een vlamboog getrokken en daardoor een gat gebrand in het verdamperpijpje. Tja, zo leer je. Een nieuwe maken dus. Maar met de oefening van gisteren gaat die zeker goed worden.

    Lasfout - 1.jpg

    Lasfout - 2.jpg
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Zo heb ik ze ook wel eens gehad, sh*t happens! Soms kan het de moeite zijn om te kijken of het te repareren valt voor de sake of experimenting. Je zou bv een sleeve (dunne buis) kunnen draaien en er over schuiven en vast lassen met paar puntjes. Of voorzichtig los slijpen en kijken of het nog een keer gaat met een nieuwe pijp. Of een vormpje maken van dun 0.2mm rvs plaat en er over lassen. Het zou normaal gesproken in die hoek niet zo heet moeten worden. (als je een normale koele motor hebt.

    Maar als je materiaal zat hebt is opnieuw maken misschien de beste optie.

    Grt,
     
  19. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Ik heb het hard gesoldeerd en dat gaat prima .
     
  20. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren, bedankt voor de tips. Aangezien ik niet dik in het materiaal zit, ga ik proberen dit pijpje te vervangen door een nieuwe (eerst ff nog een grilplaat op de kop tikken :rolleyes:). Helemaal opnieuw maken kan dan altijd nog.
    Het blijkt nu dat er nog twee kleine gaatjes zijn ontstaan bij het puntlassen, ongeveer 0.5 mm diameter, die zal ik met hardsoldeer dicht maken. Hopelijk heb ik dan alsnog een bruikbaar achterdeksel.
    Het voordeksel van de verbrandingskamer is wel mooi geworden:

    Verbrandingskamer front.jpg

    Nadat het achterdeksel in de mantel is gelast, ga ik dit voordeksel dan op z'n plek hardsolderen (tip van Ger Kovacs, thanks :thumbsup:)
    Dus met een beetje mazzel, over een paar dagen een complete verbrandingskamer. Een 30W gloeistift is ook al besteld en onderweg en volgende week wordt er een freesbankje aangeschaft, dus die motor moet dit jaar dan eindelijk maar eens klaar :cool:
     

Deel Deze Pagina