Profiel stabilo Graupner Mini Nimbus

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hans V, 24 mrt 2018.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Deadband in een profiel wil zeggen dat je een deel van de polaire hebt waar bij de zelfde invalshoek de lift twee waarden kan hebben afhankelijk of je van de 'hoge' kant af komt of van de 'lage'kant.
    Het is dus niet zo dat je één liftwaarde houdt in een kleine range van invalshoeken, in dat geval zou je gedacht correct zijn, maar je moet de deadband van je profiel optellen bij de speling van je aansturing én de deadband van je servo.
    Een goed profiel kiezen én een spelingsvrije aansturing én een goede servo zijn bij pendelhoogteroeren van belang.
     
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Hallo Vincent,

    Wat jij hiermee bedoelt te zeggen is dat de servo bijvoorbeeld een 5de microseconde geen puls geeft tot dat er een grotere puls gevraagd wordt en de servo dan pas erop reageert? Wat ik begrijp is dat een "dead band" eerder bedoeld is om de servo zichzelf niet teveel te laten corrigeren (belasten) in zijn neutraalstand totdat er een hogere puls wordt verstuurd naar de servo bijvoorbeeld voor een bewuste uitslag van het stabilo.

    1]. Inderdaad is het niet makkelijk om het stabilo speling vrij te krijgen mede door de bevestiging van de wip waar het stabilo op vast geschroefd zit. Maar deze bevestiging komt bij meerdere modellen voor van Graupner voor o.a. bij de Cirrus 75. Wat het meest moeilijke is om eruit te halen is als er te veel ruimte tussen de wip en het kielvlak zit waardoor het stabilo (wip) gaat kantelen en dat is er lastig uit te halen. En de metalen bout waarmee de wip op het kielvlak zit vastgeschroefd te strak aandraaien resulteert in een stroef lopende wip en daar heeft de servo natuurlijk weer problemen mee.

    Geloof het of niet, maar ik heb er voor gekozen om voor het aansturen van het stabilo en het richtingsroer te gaan voor de originele aansturing, dit is met een balsa lat van 8X8 mm en dus niet met plastic stuurstangen en de speling valt reuze mee.

    2]. De eerste handstart gebeurd meestal met geknepen billen maar dat hebben de meeste vliegers die hun maiden maken met een modelvliegtuig. Het voordeel van een pendel hoogteroer is dat dit iets makkelijker is af te stellen dan bijvoorbeeld het vaste hoogteroer zoals bij de ASK-13 van Dirk. En als het zwaartepunt correct is dan kost het niet veel moeite om de invalshoek van het stabilo goed afstellen, dit is in principe nul graden en met het oog is dat redelijk goed af te stellen.

    Ikzelf ben (was) een modelvlieger die een model altijd goed probeert te observeren tijdens de vlucht en afhankelijk van de weersomstandigheden en wanneer het nodig is ook bij trimt of het model corrigeert onder het vliegen. Er is maar één ideale omstandigheid voor een modelvliegtuig en dat is binnen vliegen. Er is in de regel als je geen mooi weer vlieger bent altijd wel sprake van een verstoring in de buitenlucht en die een modelvliegtuig ook in zekere mate zal beïnvloeden.

    Ik heb vroeger honderden starts gemaakt met de Mini Nimbus en dat ik daarom wederom gekozen heb voor de Mini Nimbus komt omdat het een hele fijne zwever is die je absoluut niet gelijk afstraft als iets niet goed is afgesteld. Om eerlijk te zijn heb ik er in het verleden met plezier er flink mee lopen raggen. En als deze Mini Nimbus ooit zou crashen dan is het door een bouwfout, technische storing of een stuurfout. ;)
     
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit beide is absoluut waar @Rick NL. Maar ik denk dat het ook sterk afhankelijk is van het type model en hoe het ergens op reageert en zeker ook hoe het model gevlogen wil en kan worden.
    Met de Nimbus is het meer steken naar de plaats waar de thermiek zit en dan goed draaien dan dat je hem uitmelkt om zolang mogelijk te vliegen per vlucht. De Nimbus komt juist tot zijn recht als er wat wind staat en dan is de werking van het stabilo essentieel anders ben je zo beneden.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik denk dat hoe een model reageert JUIST wordt bepaald door de aan- of afwezigheid van die deadband, en niet andersom.
    Die deadband reageert hetzelfde als een (forse) hysterese op je hoogte servo. Komend van up geven, terug naar nul, blijft er een beetje up bestaan, ondanks dat het H-roer wel exact op nul staat. Andersom idem, alleen dan down ....
    En ook je vliegt keurig op H-roer = nul, je vliegt door een werveling heen, staart wordt opgetild en je gaat dus wat sneller vliegen, werveling voorbij, stabilo gaat corrigeren, maar niet tot nul. Er blijft wat down ...

    Exact wat Rick vertelde. Houdt ook mijn ervaring in gedachten: met alleen een ander stabilo-profiel lijkt er een compleet andere vleugel op de kist te zitten. Zelfs omstanders reageerden met de opmerking dat hij een betere glijhoek had. Zo duidelijk was het ...
     
  5. OOOVincentOOO

    OOOVincentOOO

    Lid geworden:
    24 feb 2014
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Maastricht
    Ik heb nog geen tijd gehad om alles te lezen!

    Ik bedoelde eigenlijk de dode ruimte bij de naca0011 40%. De groene lijn in de grafiekjes wat pagina's terug.

    Ik dacht alleen maar dat deze eigenschap ook voordelen kan hebben bij speling in pendel roer en initiële afstelling hoogte roer. Dan reageerde het toestel niet zo fel.

    Voor optimale prestaties is natuurlijk een ander topic. Daar zullen uiteraard andere profielen beter zijn.

    Ik bedoelde het als interessante vraag meer niet! ☺
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Voel je niet schuldig! Vragen stellen en/of aangeven wat je van een verhaal denkt op te pikken is altijd beter dan doen voorkomen alsof je het begrijpt.
    Zoiets als: de domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.

    De gein is, dat ik dat ooit ook dacht, totdat je eens met een tool als XFLR5 gaat spelen. :confused:
    Niet dat het ene of andere profiel niet uitmaakt, maar de vleugelvorm, grootte van staartboom en stabilo/kielvlak maken al gauw (meer dan) de helft van de performance uit. :eek:
     
    OOOVincentOOO vindt dit leuk.
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Een profiel met een deadband, speling in de aansturing en/of speling in de servo is voor geen enkel toestel fijn, hoe je ook vliegt, wat je ook vliegt.
    Wel is het voor de ene situatie erger dan voor een andere.

    Vergelijk het maar met een auto met een flinke speling in het stuur, bij een oldtimer waar je een heel rustig tuf-ritje maakt is het hooguit vervelend (misschien 'charmant' voor de liefhebber) maar wanneer je gewoon je auto wilt gebruiken is het heel lastig of soms gevaarlijk. Om maar niet te denken van een F1 auto door de straten van Monaco.
     
    OOOVincentOOO vindt dit leuk.
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik ben blij met deze discussie en de aanvullende opmerkingen van een ieder. Ik zet nu even mijn visie uiteen en misschien iets te uitgebreid maar het is nu eenmaal niet met een paar korte zinnen toe te lichten. Het originele stabilo daarvan was het profiel zo verknald dat ik bij voorbaat al kon weten dat dit stabilo de vliegeigenschappen sterk zou gaan beïnvloeden, en daarom heb ik er voor gekozen om een nieuw stabilo te bouwen. Onder meer lift dan boven dus gaat de staart omhoog zeker als je meer snelheid gaat maken.

    Op de sleepmeeting bij Katwoude zag ik een hele mooie Arcus vliegen waarvan het vliegbeeld ontzettend mooi was. Voor 99% zullen alle roeraansluitingen speling vrij zijn geweest maar toch blijft dit model ook reageren op de atmosferische omstandigheden en zal je daar als piloot ook op moeten reageren door het model te corrigeren. Met een ander model en stabiloprofiel wat zich minder goed corrigeert en zich in dezelfde atmosferische omstandigheden bevindt zal de piloot wel iets drukker zijn met het corrigeren van zijn zwever maar zolang als het model vliegbaar is, zo wat? :)
    Zolang de piloot de ins and outs van zijn model kent kan hij zijn model ook onder controle houden mits het maar binnen het acceptabele blijft qua vliegbeeld en zijn geniet-factor.

    En om dan bij het gedrag van auto's te blijven, als je een flinke windvlaag krijgt van opzij dan zal ene type voertuig daar anders op reageren dan een ander voertuig afhankelijk van het ontwerp. Toch passen de autofabrikanten het type model wat gevoeliger is voor zijwind niet aan omdat je mag verwachten dat je als bestuurder daar rekening mee gaat houden tenzij het voertuig compleet onbestuurbaar wordt en daardoor een gevaar op de weg is.

    Bij het ontwerpen van een bijvoorbeeld een F3B, F3J, Fj5 of F3 RES model en waar goede prestatie veel belangrijker zijn, daar zal men veel eerder naar de goede prestatie gaan kijken van een profiel. Tenslotte wil je met de weinige hoogte die je nog hebt nog even willen doordraaien op een belletje op lage hoogte, met de Nimbus zal ik echt niet op 5 meter hoogte nog naar een thermische luchtlaag gaan zoeken. Ik heb weleens een bel opgepakt op 1.20mtr tijdens de landing maar dat gebeurde met een Flamingo I van Multiplex die ik ook vertrouwde en door en door kon wat zijn vliegeigenschappen betreft.

    Zou ik de mogelijkheid hebben gehad om een servo in het kielvlak van de Mini Nimbus in te bouwen voor het hoogteroer dan had ik zeker voor die oplossing gekozen omdat je zo de speling enorm kan beperken. Waarom heb ik dan niet gekozen voor plastic stuurstangen? Voor het verlijmen van de plastic stuurstangen in de romp kan je de (oude) epoxy niet goed ontvetten of schuren en het risico bestaat dat er bij een harde landing de lijm los laat en je vliegdag erop zit. Ik heb Sullivan stuurkabels gekocht maar iemand vertelde mij dat deze gevoelig waren voor temperatuur verschillen (rek en krimp) en dat je dus constant loopt bij te trimmen afhankelijk van de dag waarop je vliegt of eerder gevlogen hebt. Ik heb dit bij andere modelbouwvliegers nog niet kunnen nachecken en men adviseerde mij wel om koolstofbuis in te bouwen. Het fijne mede gezien het formaat van de Nimbus is dat een handstart mogelijk is en je zo wanneer het nodig is nog wat aanpassing kan doen voor dat je gaat vliegen.

    Wat de ervaring van @DirkSchipper betreft en dat een ander profiel de vliegeigenschappen van zijn model enorm verbeterde geeft aan dat het profiel wat eerder gebruikt is totaal niet voldeed. Bij de Mini Nimbus speelt dit euvel naar mijn mening nogmaals minder. Maar dit neemt niet weg dat je door wat aanpassingen de vliegeigenschappen zeker voor de elektro versie dit nog verder kan verbeteren. Ook gezien het feit dat ik een zender in me handen heb en het model dus kan corrigeren anders dan bij een vrijevlucht zwever waar men wel zal kiezen voor een goed stabiloprofiel omdat het veel belangrijker is dat het model zichzelf wel goed corrigeert op het hoogteroer.

    Het eerste wat ik gedaan heb na het inbouwen van de balsa trek en duwstang voor het hoogteroer is een streepje zetten op het kielvlak om te kijken of er na wat roeruitslagen de servo en de wip netjes terugkwamen en ook heb ik het stabilo vastgehouden en wat stuuruitslagen gegeven om te kijken of het balsa niet te veel ging buigen, precies waar @Rick NL op doelt omdat speling totaal niet prettig is om te vliegen. Als dit alles naar tevredenheid werkt dan kan hij als hij helemaal klaar is zijn maiden gaan maken en dan maar zien of deze Nimbus weer net zo vliegt als die van vroeger. :)

    Resumerend wil ik de thermiek versie enigszins standaard houden en met de elektro versie verder gaan experimenteren wat het stabilo betreft omdat daar mede door het extra gewicht het stabiloprofiel wel van een groter belang zou kunnen zijn. Maar ik zie me zelf ook nog eens als de grootste storende factor want een Robbe Terra reageerde toch anders dan de modernere Graupner MZ24 en dat moet ik eerst onder de knie zien te krijgen door weer veel te gaan vliegen om zo het fingerspitzengefühl weer terug zien te krijgen.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik denk dat je een aantal denkfouten maakt:
    1. Een goed (beter) stabilo-profiel corrigeert niet voor onrustige lucht, wel zullen de gevolgen van een werveling of windvlaag sneller gecorrigeerd worden.
    2. Vwb. het auto-voorbeeld: als een auto door zijwindvlagen zodanig reageert dat het een gevaar op de weg wordt, hoeft de fabrikant zelf niet eens na te denken over herziening. Dan wordt het model (alsnog achteraf) afgekeurd, en zit hij met een onverkoopbaar ontwerp ...
    3. waarom denk jij dat voor F3B .... RES modelen perfomance belangrijker is. Als er geen wedstrijd mee gevlogen wordt, dan boeit dat toch niet?! Toch vlieg ik graag mijn Xplorer. Juist omdat hij zo goed en makkelijk vliegt (en niet na 1-2 min. weer beneden is).
    4. plastik stuurstangen - handstart - vooraf afstellen. Het probleem is: je model ligt even op de grond (meestal bij mooi weer) en wordt warm. Stuurstangen zetten uit ==> trimmen. Dan vlieg je en de boel koelt af ==> weer trimmen. Geland, slokje gedronken, we gaan weer vliegen ==> trimmen :mad: enzovoort enzovoort
    Bowdenkabel met stalen binnen trek/duwstang, carbon buis, balsa staaf, pul-pul-systeem: allemaal beter.
    5. dat je corrigeert (kunt corrigeren) met je zender wil je niet dat nodig is. Sturen is extra hoogteverlies (dat nog bovenop de verliezen door slechte zelf-correctie door het stabilo komt).
    6. Of die trek-duw-stang netjes terugkomt is één, twee is of hij dat ook doet bij enige tegenwerking (belasting/aerodynamische krachten).
    7. thermiek-versie standaard en de nadere met beter stabilo-profiel: Ik mijn vliegmode thermiek vlieg ik én met kleinere uitslagen, én met extra negatieve exponentieel. JUIST omdat je dan heel nauwkeurig en subtiel wilt kunnen sturen. Het boeit mij niet als ik steek of wat (acro) aan het dollen ben, of ik dan 10-20 km/u harder of langzamer vlieg, of de bocht wat ruimer/steiler is of niet. Ik ben toch bezig versnelt hoogte af te bouwen ...

    Ik hoop dat je dit niet als een 'aanval' ziet.
     
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Wees maar niet bang @DirkSchipper dat ik jouw waardevolle bijdrage als een aanval zal gaan zien, ik denk alleen dat jouw visie en mijn eisen aan een bestaand model onderling wat verschillen. :)
    Vergeet alleen niet dat ik met de vraag kwam "weet iemand misschien het exacte profiel voor het stabilo?". De verdere discussie is gewoon heel interessant omdat dit veel kennis oplevert voor mij en andere zeker na een periode van afwezig te zijn geweest en heerlijk dat mensen hun kennis hier ook willen delen.

    De meeste modelvliegers willen een model wat voorspelbaar vliegt en dat is niet meer dan logisch. Maar een zwever kan nog van zo'n goede kwaliteit zijn, over goede vliegeigenschappen beschikken en perfect gebouwd zijn maar niet iedereen kan er ook uit halen wat er mogelijk zou zijn met dat model. Je moet eigenlijk naar elkaar toe groeien waardoor er onderling een goede vriendschap ontstaat. Dit komt er op neer dat je het model zoveel mogelijk zelf moet laten vliegen maar ook verteld wat het moet doen maar ook wat het uiteindelijk kan, alles afhankelijk wat je uiteindelijke doel is.

    Toen ik tijdens een te korte periode met de F3B en landelijke thermiekwedstrijden meevloog toen kon ik pas echt mijn vliegkwaliteiten en de eigenschappen van mijn eerste 2de hands gekochte F3B zwever afzetten tegenover die van de andere (ervaren) deelnemers en ik kan je vertellen dat je tijdens elke wedstrijd nog veel leert ook al vloog ik al jaren. En als je niet in de top 10 eindigde ging je haastig opzoek naar verbeteringen en dat waren verbeteringen aan je model maar ook de controle die jezelf hebt over het model. Perfectie was het sleutelwoord en het doel maar tijdens sommige wedstrijden heb ik menig vlieger hun model zien repareren na een crash en ze vlogen daarna vrolijk verder ook al was het model aerodynamisch flink toegetakeld en ze behaalden gewoon hun punten. Secondenlijm was toen net in opkomst en daar werd ook gretig gebruik van gemaakt, mooie tijden waren dat trouwens, het leek wel op een pitstop zoals in de formule I.

    Een bestelbusje dat goedgekeurd is voor op de weg maar toch gevoelig is voor de wind wordt ook niet omgebouwd naar een Porsche. Met andere woorden zou ik nu zelf een zwever gaan ontwerpen dan zou ik wel al die verbeteringen meenemen zoals een ander profiel voor het stabilo. Nu is het een Mini Nimbus met zijn goede en minder goede eigenschappen maar hij is nu eenmaal zo geboren. :)

    Ik heb dat ook nog overwogen om o.a. stalen stuurstangen te gebruiken maar in de Mini Nimbus lopen de stuurstangen door tot onder het instrumentenpaneel waar de servo's zitten voor het richting en hoogteroer. Maar als je er nog een beetje schaalcockpit wil gaan inbouwen dan werkt dit dus niet echt mee en zal je naar een compromis moeten gaan zoeken. Zo kan het natuurlijk ook zie de derde foto] maar hier koos ik dus bewust niet voor om het zo te doen. Ik had wel veel hogere eisen hoe ik het allemaal wilde in gaan bouwen maar financieel gezien moet het ook wel leuk blijven, €20,00 voor een plaatje vliegtuigtriplex?

    Ik begrijp jouw intentie om zo min mogelijk roeruitslag te geven om zo geen weerstand te creëren, terwijl ik iemand ben die laat ik het zo zeggen 'sportief vliegt' al kost het hoogte maar waar het voor mij van belang is dat ik de zwever op de plek krijg waar ik denk dat de thermiek is te vinden al kost dat in eerste instantie hoogte en gaat het misschien ten kostte van de vluchttijd. Soms doe je het goed en soms doe je het niet goed en mis je de thermiekbel. Natuurlijk kan ik ook genieten van een stabiele vlucht maar dat is voor mij meer iets voor de mooie zomeravond zonder dat je een doel hebt. Dan is het ook echt genieten als een zwever perfect glijdt

    Ik heb ook enkele aanpassingen in mijn zender gedaan om bepaalde uitslagen te beperken, de roeruitslag doseren of de differentiatie van de rolroeren. Deed je dit vroeger mechanisch nu werkt het software matig ook heel mooi. Maar ik wil uiteindelijk wel diegene zijn die middels de stuurknuppel zelf bepaald welke uitslag ik geef aan een roer, een beetje stoeien met het model zal mij geen kwaad doen. :)
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen

Deel Deze Pagina