North American F-86E Sabre

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Tadango, 1 jul 2017.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    S C H I T T E R E N D ! ! ! !
     
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Wat een prachtige kist ! echt heel mooi om te zien.

    Mvg,

    Bart
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het wordt de standaard beginnerskist op Nederlandse velden.

    Erg mooi geworden :worship: :thumbsup:
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren zijn er 5 vluchten gemaakt. Met een flinke wind iets cross wordt hij toch iets wiebelig op rol. De gyro is ingesteld om dat de compenseren maar de wind zakte daarna weg, dus nog niets getest. Landingen met uitrollen van 15 meter zijn wel erg bijzonder :) Ook met flaps en een paar tikjes gas komt hij echt stapvoets voorbij. Met 4bft moet hij stil kunnen hangen tegen de wind in denk ik :)
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
  6. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Mooi Herman..prachtig realistisch gevlogen!
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt. Dit was gewoon even rustig rond tuffen voor de camera. Normaal vlieg ik er een hele andere demo mee :) Daar komt ook wel een video van.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Zo, das toch niet normaal man !
     
  9. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Dat zag er fantastisch uit; zowel het model, als de vlucht en ook de omgeving. :thumbsup:
     
  10. nickos

    nickos

    Lid geworden:
    22 mei 2003
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    Heemskerk
    Heel gaaf, mooie vlucht met een mooi toestel
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Met harde wind, zeker cross, is vol flaps te veel in de landing. Deze video laat dat goed zien :)

     
    Santman vindt dit leuk.
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nice! Ik heb deze kist in Tsjechiƫ een week lang dagelijks van dichtbij mogen bewonderen, vliegt even mooi als hij eruit ziet!
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Meestal zijn foto's alleen mooi bij goed licht. Toch zit er af en toe iets heel bruikbaars bij tijdens de schemering :)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2018
  14. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Schitterend plaatje, werkelijk fantastisch.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Na een weekje in de zon was duidelijk dat printen met PLA geen optie is voor grotere cockpit onderdelen met dunne wanden. De HUD en spiegel zijn enorm vervormd. Het plastic krimpt..... Voor nu blijft het nog even zitten omdat printen met beter materiaal nog lastig gaat zonder behuizing om de printer (volgende project). Ook had ik de krachten van de airflow door de romp langs de cockpit onderschat en is 2x het midden stuk van de cockpit losgetrokken. De bevestiging van het midden stuk is nu aangepast zodat deze geborgd zit in de richting van de luchtstroom. Dit was wat lastiger ivm het snel moeten kunnen verwijderen in dezelfde richting als de luchtstroom :) Door een uitsparing voorin kan deze nu van boven af worden geplaatst zodat deze in de richting van de luchtstroom geborgd blijft. Daarnaast verdwenen de hele kleine knopjes (de zwarte laag laat los van de abs plaat) en zijn deze vervangen door een drupje verf hier en daar. Lijken ook net lampjes dan.
     
  16. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Een koolstof framepje maken ter versteviging, waarop je het cosmetisch geprinte deel vormvast kunt bevestigen?
    Dat zal waarschijnlijk lichter en sterker te construeren zijn, dan op een andere manier/materialen printen.
    Hoe dan ook..je zal het weer prina optimaliseren.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Koolstof? Veeeeel te zwaar ;) De spiegel is ook niet echt op die manier te verstevigen. De HUD zou op die manier wel kunnen, maar die krimpt aan de bovenkant want de onderkant zit op een plaat die niet krimpt geplakt. De plaat trekt nu krom. Wil carbon niet kromtrekken moet dat best dik worden lijkt me (1mm?). Ander plastic wat minder krimpt in de zon is de beste optie. Ik heb het wel liggen maar lekker printen lukt nog niet :)
     
  18. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Niet massief maken natuurlijk..gewoon 1mm bij 3 of 5 mm koolstof liggertjes. Weegt niets en buigen amper.
    Daarop bevestig je dus je lichtgewicht geprinte delen.
    Wedden dat er niets vervormd?
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Dat kunnen we een keer proberen. Anders de carbon als liggers in de hud verlijmen. Toch gaat het vervormen en bobbelen.....
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    Hier is mooi een openstaand punt te zien: De neusdeur. Ik denk dat het komt door de luchtdruk in de romp voorin. De intake zit wel over de deur heen maar toch lijkt er nog teveel druk te zijn. Tijd om de deur via een veer dicht te houden denk ik. Eens kijken of dat lukt zonder de deur servo teveel te laten werken. De hoofd deuren zitten best aardig en laat ik zo.

    Dan was er nog een ander leuk probleem in de laatste vlucht: Low battery warnings bij het zette van flaps. De kist ging ook flink duiken (blijft neutraal met flaps) wat betekend dat de hoogte servo's het niet meer aan kunnen. Helaas miste ik net 1 waarde in de logs maar er was wel te zien dat 1 accu flink inzakte. De andere niet, dus het zou moeten blijven werken zou je denken. Maar goed, rustig blijven, gas terug, rustig poten uit en langzaam de flaps opbouwen terwijl de snelheid eruit ging en hij lande net als anders. Er ging 2200 mAh in beide LiOns dus beide accu's / regel units werkten prima. Blijkbaar is dat dus het maximum wat je uit de 3150 Ion's kan halen.
     

Deel Deze Pagina