Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ook....
    Altijd al zo geweest, maar er zijn mensen die hardnekkig die troep blijven gebruiken....

    Dan moeten we strak plannen: Als jij zo snel mogelijk die ontsteking regelt, en een ander tankje...Ik denk dat 6 oz (180 ml) voldoende is, als ik kijk naar dat mijn Boxer rustig vliegend bijna 40 minuten kan doen op een kwart liter).
    Een opvang tankje lijkt me niet nodig, deze motor is niet voorzien van uitlaat-druk (en gezien de te verwachten rustige vliegstijl lijkt me dat ook niet nodig). Regel jij dat, dan ga ik proberen vanmiddag nog lagers te bestellen (vooropgesteld dat ik ze er uit krijg....). Wie weet kan hij dan nog voor volgend weekend zijn eerste klapjes geven....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Update: op de zuigerveer na, die hardnekkig vast blijft zitten (en ik durf niet veel kracht te zetten, want vermoedelijk lastig aan te komen) is de motor nu volledig uit elkaar en gangbaar. Één lager reeds in huis (neuslager) maar het hoofdlager was niet in C3 klasse op voorraad... :(
    Met wat geluk Dinsdag alles in huis, en dan kan hij in elkaar en gestart worden.
    Voorbereidend werk is de carburateur checken en aanpassen, en alvast de magneet voor de ontsteking plaatsen. Dat kunnen we morgenavond wel doen.
    Ik hoop morgen ook toe te komen aan het riggen van een geschikt tankje om de motor van Bart te testen onder uitlaatdruk, en als die goed is kan die motor ook weer terug naar zijn eigenaar. Dat hoop ik uiterlijk Maandag voor elkaar te hebben.

    EDIT: rond half zeven vanavond beliefde het meneer zuigerveer om van zijn plek te komen...
    We hebben dus weer een verzameling onderdelen die gezamenlijk een functionele motor vormen....
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2018
    Jonkje vindt dit leuk.
  3. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Erg mooi motor!
    Een van de aparte OS viertakten.
    Ik heb er ook een paar liggen.
    Inderdaad kan het erg lastig zijn om de pistonpen er uit te halen. Als er al wat slijtage is dan lukt het inderdaad om hem over de kruktap heen te forceren.
    Wat als vaker gelukt is is om een kleine priem te gebruiken die erg taps is waardoor deze enigszins blijft hangen. Het kunststof dopje is er dan al uit. Die gaat meestal wel.
    Ook een boortje er in lijmen met seconde lijm wilt wel eens lukken.
    Maar het blijft een uitdaging.
    En goed warm maken! Ik leg ze in de oven tot grote afschuw van mijn vrouw.

    Overigen passen de zuiger zuigerveer en cilinder bus van een ASP 120 viertakt ook. Ze zien er ook exact hetzelfde uit. Met die open stukken in de zuiger.
    Alleen moet je de piston pen dan wat inkorten want die kan er maar aan een kant in bij ASP.
    Ik meen me ook te herinneren dat de cilinderbus van de ASP iets hoger was maar dat weet ik niet meer zeker. Het is al weer even geleden....
    Die onderdelen waren toen bij HK erg goedkoop.

    Jan
     
  4. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Helemaal mee eens alhoewel ik het nog steeds gebruik voor oude motoren en diesels.
    Aan de andere kant zijn dit meestal de beste motoren die je kan vinden. Helemaal bruin van de wonderolie.
    Het conserveert namelijk wel er goed is mijn ervaring.
    Wat er onderuit komt is meestal nog heel netjes mits het op de juiste manier schoon gemaakt wordt.
    Een glimmende motor die 10 jaar heeft gelegen zit ook vaak vast maar dan door roest.
    Dan toch liever dit.

    Blijft het aluminium trouwens mooi licht in de vloeistof?
    Het vervelend van aluminium is dat het zomaar donker uitslaat en dat is zonde. Wat functionaliteit maakt het niet uit maar mooi is het niet.

    Jan
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb het ding opgestookt tot 150 graden en toen kreeg ik een héél klein beetje beweging in de pen, alleen e verkeerde kant uit: ik kan namelijk wel hard duwen, maar ik kreeg totaal geen vat op de pen, ook niet met een linkse tap o.i.d... Dus er uit trekken was gewoon volkomen onmogelijk. Ook nadat ik de zuiger uit de motor had, moest ik extreem veel kracht gebruiken (met een hete zuiger) om de pen er uit te drukken. Dan moet je echt denken aan dat ik er met mijn volle gewicht op leunde....
    Ik heb wat kracht moeten zetten om dat drijfstang oog over de pen te krijgen, maar daar ben ik op zich niet zo bang voor, men zegt dat voor benzine een iets grotere lagerspeling alleen maar gunstig is... :D

    Kijk... DAT is mooi nieuws! Dat betekent dat die motor nog heel lang draaiend gehouden kan worden.

    Klopt, maar die oude motoren maken vaak gebruik van materiaalcombinaties die zich uitsluitend goed met wonderolie laten smeren. Voor dergelijke motoren gebruik ik ook nog wonderolie.

    Geheel correct, maar dat is dan toch echt je eigen fout, en volkomen voorkoombaar. Vast zitten door opgedroogde wonderolie is dat niet (anders dan het verwijderen van die wonderolie, maar dat is nogal wiedus :D). Maar het is inderdaad een feit, dat ALS het je lukt om die opgedroogde meuk te verwijderen, dat er dan wel onaangetast materiaal onder vandaan komt.

    Ik had daar over gelezen, en ik was er bang voor, maar gelukkig is dat niet gebeurd. Eerder een beetje lichtgrijzer.
    Ik heb overigens alle onderdelen na de antivries direct onder de hete kraan afgespoeld/geborsteld, en daarna even vlug met de remmenreiniger er overheen om het water er af te krijgen, en ook direct OF terug de antivries in als het nog niet schoongenoeg was, OF direct doorverwijzen naar een bak met schone motorolie (helemaal ondergedompeld).

    De bedoeling is om hem nat van de olie te assembleren, en dan alleen de buitenkant met een niet al te schrale ontvetter te behandelen.

    Als hij straks op benzine loopt, zal roest in elk geval geen probleem meer zijn.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2018
    Jonkje vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een ander dingetje wat me tijdens het uit elkaar halen opviel, was dat er een verticale verkleurde baan in de cylinder zit. Je voelt er niks van, is glad, maar verkleurd, bijna alsof er iets chemisch langs heeft staan lekken. Deze baan bleek precies overeen te komen met de plek waar de zuigerveer vast zat in de sponning, en precies op die plek ziet het loopvlak van de zuigerveer er ook wat anders uit. wat matter dan de rest van de ring, die glanzend is.

    Mijn gedachte is dat de motor nog heeft gelopen met een reeds vastzittende zuigerveer (heel lang geleden dus, en het zou me weinig verbazen dat dit aanleiding is geweest om de motor op de plank te leggen wegens "loopt niet goed"), en dat de verkleuring in de voering het gevolg is van blow-by.
    Op de zuiger is verder niks te zien.

    Mijn gedachte is om de voering met watervast korrel 600 o.i.d. lichtjes te honen, en ook de zuigerveer even met het loopvlak heel licht langs een schuurpapiertje te halen, en dan de voering een kwart slag gedraaid terug te zetten, zodat het geheel weer op nieuw kan inlopen.

    Honen van de voering heb ik wel vaker gedaan, een zuigerveer opruwen niet. Zijn er mensen die hier gedachten bij hebben? Het is fijn te weten dat ASP onderdelen passen, maar toch wilde ik proberen de motor zo origineel mogelijk te houden... Nog niet eens om de kosten, maar omdat het verschil tussen de onderdelenprijs en de prijs van een nieuwe alternatieve motor anders erg snel erg klein wordt... (eigenlijk zijn dat toch wel de kosten, maar dan anders).
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    We blijven wat "hink-stap-sprongen", even weer een stapje terug naar de motor van Bart, waarvan ik denk, dat die nu wel klaar is.



    Ik vind hem eigenlijk wel mooi genoeg lopen zo, hij blijft voor langere tijd stabiel stationair lopen (testduur 15 minuten), pakt ook daarna alleszins goed op (behalve als je het gas té snel open ramt, maar lang leve de servo-slowdown), wil prachtig laag draaien ondanks een houten prop, en het vermogen is wellicht nog niet helemaal je van het, maar een goede 1,3 pk, waarvan ik eigenlijk verwacht dat het in de loop der tijd nog stijgt tot tegen de 1,5 pk.

    Zoals ik het nu gezien heb, draait hij ongeveer 7500 toeren op een houten Menz 17 x 6, wat zich dus vertaalt in ongeveer 1,3 pk, een stuwdruk van 4,8 kilo (zonder vliegtuig), en ik denk dat daar wel een leuk stuntkistje mee te vliegen zal zijn.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Plopperdeplop! Ding draait top! :)

    Klopt als een bus! Zuigerveren moet je rustig losmasseren... soms een beetje porren met een dunne stiknaald... met veel veel synthetische motor olie (5W40) en WD40... en een lekker deuntje uit een luidsprekertje...
    Thermische verkleuring...heeft ie idd met vast zittende zuigerveer gedraaid. Meestal draait het dan brak... compressieloos. maar met de elektrische slinger aangewaaid... loopt het dan toch...
    iets beroerd... en zo dus maar kort ingezet... verkleuring geen schade...
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2018
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank! Hoop dat de eigenaar er net zo tevreden mee gaat zijn....

    Dat hoop ik ook.... Ik heb alleen een beetje hoofdbrekens over of die veer weer een beetje fatsoenlijk wil settlen…. Het is precies in het "midden" van de veer, waar de aanlegdruk het geringst is.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even een tussenstandje van Merlijn zijn restauratie-projectje:

    IMG_20180528_104413.jpg

    De volledige motor na zijn schoonmaakbeurt, alleen de krukas lagers ontbreken.

    De carburateur is nog onaangeraakt, dat is een projectje op zich, maar ook dat komt wel goed.
     
    MicropropSport en Jonkje vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De carburateur was nogal even een priegelwerkje om schoon te krijgen, maar het is gelukt: Gasklep beweegt weer soepel, O-ring van zowel HS als LS sproeier vervangen voor een benzinebestendige ring, slangnippel is met loctite ingelijmd, en het ding is weer van binnen en van buiten zo schoon als ik hem kriijgen kon.

    IMG_20180528_221843.jpg

    Hij is nog niet "getuned" voor benzine, daarvoor wil ik eerst de motor lopend hebben.
     
    MicropropSport en Jonkje vinden dit leuk.
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Wat kan ik zeggen... Fantastisch werk Bert Ben echt heel benieuwd hoe het blokje straks loopt. Kunnen we in het najaar lekker cheap (qua brandstof verbruik) samen door het luchtruim pruttelen.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben ook heel benieuwd.... Heb ondertussen de propmeenemer van een magneet en merkjes voorzien. Helaas heb ik door een onbenulligheidje het timingsmerkje op 29 graden gezet, in plaats van 28. Maar daar is in de praktijk goed genoeg mee te leven.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De foto's zijn wat optimistischer dan de werkelijkheid (de flits maakt dat het aluminium er wel érg blinkend uitziet) maar toch al met al geheel niet ontevreden.

    De motor ging soepel in elkaar, en vertoont tot mijn verrassing en opluchting (ik maakte me wat zorgen over de zuigerveer) een beestachtige compressie.
    Nieuwe krukas lagers, en weer helemaal brandschoon van binnen.
    na reiningen 1.jpg

    na reinigen 2.jpg

    Het wachten is nu op de ontsteking, en de verwachting is dat 15 minuten nadat ik die in handen heb, hij zijn eerste klapjes wel zal maken.
    Uiteraard gaat daar een filmpje van komen....
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  15. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Nou vanmiddag stond dezelfde doos thuis weer op mij te wachten :banana:



    Hierin de OS FS120 die ik twee weken geleden aan Brutus had opgestuurd. Na wat vraagjes via een conversatie met Brutus bood hij me aan om deze (bijna nieuwe) motor om te bouwen naar vonkontsteking.

    Dus de noodzakelijke spulletjes besteld ( "vonkendoosje", bougie-tje, killswitch) en opgestuurd.Om vervolgens de volgende dag dit filmpje al opgestuurd te krijgen:

    Nou was ik al blij verrast door de enorm behulpzame en geduldige schriftelijke uitleg op mijn eerdere vragen, maar de snelheid waarmee Brutus aan de gang ging was fenomenaal; vrijwel dagelijkse updates met de vorderingen, filmpjes, uitleg, noem maar op, dit overtrof mijn verwachtingen en heerlijk om meegesleept te worden door het enthousiasme en kennis van hem.

    Vervolgens de doos openmaken. Een nieuwe motor met een nieuwe gebruiksaanwijzijng :) :

    IMG_3679.jpg

    En daar istie dan. Dezelfde maar volgens Bert dus een andere, NIEUWE motor:

    IMG_3680.jpg (sorry had de foto even moeten draaien)

    Aan mij nu de taak om hier te melden wat mijn ervaringen zijn. De bedoeling is om hem op een (redelijk kleine.....) Protech Christen Eagle te zetten, een kistje welke ik kort geleden van een ander forum lid heb overgenomen. De bouwbeschrijving van het kistje geeft aan dat er maximaal een 1.20 viertakt op mag, dat heeft de bouwer van de kist dan ook gekozen. De kist en motor zijn nieuw en hebben nog niet gevlogen, en hij zal dus zijn maiden krijgen met een benzine- ipv. methanol viertakter. Overigens denk ik dat ik nu (voorlopig) de enige ben met een viertakt benzine op het veld!

    Wat moet er nog gebeuren:

    - motor weer monteren, even kijken of ik een aluminium exemplaar kan vinden om zoveel mogelijk warmte af te kunnen voeren
    - Huidige methanoltank voorzien voor een benzinebestendige afdichting (al besteld)
    - Siliconeslang vervangen voor Tygon
    - crap-tankje fabriceren
    - klepsmering fabriceren
    -uitvinden hoe ik een halve seconde servovertraging op het gas in mijn zender kan programmeren (kan zeker, is een Taranis met OpenTX) maar dat zal zo gefixt zijn. (alhoewel ik hem nog niet helemaal in de vingers heb)

    De uitgebreide beschrijving (zie foto) die Bert erbij gedaan heeft, laat niets te wensen over; craptank, carterventilatie, klepsmering, afstelling, noem maar op; aan alles is gedacht. Aan mij nu de taak om zo snel mogelijk aan de gang te gaan. Zou ik nu een week vakantie nemen dan vliegt het volgende week wel, maar met mijn werk, kinderen, etc. zal het wat langer duren ben ik bang. Ik wil er graag snel mee gaan vliegen dus de vrije uurtjes die ik heb ga ik er mee aan de gang. Ik ga mijn best doen! Zodra ik vorderingen begin te maken dan zal ik dat hier delen.

    Bert, alvast duizend maal dank voor je tijd die je er hebt in gestoken, ik ga mijn best doen er een succesverhaal van te maken! Tot snel!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    brutus vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is supersimpel: in de "mixer" pagina het gaskanaal selecteren en editen, helemaal rechtsonder zie je "slow up" en "slow down". Hier mee stel je de looptijd van de servo in. Ik heb deze waarde zelf ongeveer rond de 0,5 voor "up". Down maakt niet veel uit.
    Gewoon op nul beginnen, als je last hebt van inhouden bij plotseling gasgeven, de waarde in kleine stapjes verhogen, tot de motor soepel accelereert.
     
    Huey vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En even weer een berichtje tussendoor: de Boxer heeft zijn draaiurenteller naar de 15 uur gewerkt (Wat inclusief de tijd op de testbank "ongeveer 20 uur" betekent), en dat houd in dat het weer tijd was om de klepspeling te controleren.
    Waren er de vorige keer (bij 10 uur op de teller) nog twee kleppen die wat aandacht behoefden, beide op de linker cylinder (http://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/page-55#post-3885187) dit keer was het er maar één, de inlaatklep van de bakboordscylinder.

    De boel begint dus duidelijk te stabiliseren.
    Wel heel opvallend dat het de inlaatklep is die er het langst over doet....

    Maar als je er over nadenkt, het betekent dat de stuurboordscylinder dus al 10 uur gedraaid heeft zonder merkbare verandering van de klepspeling, en dat vind ik toch ergens best wel indrukwekkend....
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En in tussentijd, in volle vaart verder met het "frituur-wonder":

     
    verfbrander vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oude beestje is zo te zien geen vermogens-wonder, maar ik heb toch de 1 pk in zicht zien komen (6950 toeren met een grijze Graupner 15 x 8).
    Continue 4500 toeren levert in elk geval al geen problemen op, maar heel apart, zodra het toerental onder de 2000 toeren komt, is het net alsof er een afsluiter open gezet word, en gaat de zuigerveer blazen als een dolle.... Hopen dat dat nog wat beter inloopt.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen lijkt het er toch sterk op dat de zuigerveer niet helemaal 100% jofel is, en het is maar de vraag of dat nog bijtrekt....



    Bij lage toerentallen verliest de veer soms zijn aanlig-druk, en begint dan hevig te lekken.
    Er is al een mailtje naar Just Engines onderweg, om na te vragen of de zuigerveren van ASP inderdaad compatibel zijn.
    Zo niet, dan moeten we er eentje laten maken, denk ik....
     
    Demaic vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina