Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Dat ga je met een zuigerveertje en een stukje schuurpapier niet meer redden. Zoals die motor door de carterontluchting staat te blazen duidt op een totaal versleten zuiger en cilinder. Een gezonde motor zou de weerstand van de lengte van de slang die je daar gebruikt maar nauwelijks overwinnen. Ooit houdt het op...:(

    Groet,
    Sam
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat is dus het aparte: zuiger en cylinder zijn absolúút NIET "totaal versleten".... De zuiger vertoont over het grootste deel van zijn oppervlak zelfs geen tekenen van wandcontact, en de voering heeft niet eens een zichtbare stootrand of zichtbare krassen/loopsporen.

    Er zijn momenten waarbij de zuigerveer in een bepaald onregelmatig patroon afdicht en collapst, en weer afdicht. Doet ie alleen rond stationair. Daarboven dicht de veer gewoon goed af. Ik heb dat geprobeerd op video vast te leggen, maar het is te onregelmatig, als het gebeurde en ik pakte de camera, was het al weer weg.... Het indompelen van het slangetje in water léék het verschijnsel wat uit te lokken, vandaar dat ik het zo gefilmd heb.

    De zuigerveer heeft (in elk geval zoals hij weer in elkaar gegaan is) over ongeveer 90% van de omtrek een glad belopen uiterlijk, en alleen waar hij vast gezeten heeft in de groef, ziet het loopvlak van de veer er een beetje uit als grijs gietijzer (wat niet wil zeggen dat de veer van grijs gietijzer gemaakt is, alleen maar dat het er "ongeveer zo uitziet").

    Ik denk wel, dat deze veer niet meer te redden is, maar gezien dat de zuiger alleen op de randjes wat contactsporen laat zien (die overigens heel goed veroorzaakt kunnen zijn door ronddraaien toen hij nog "vast zat") geloof ik niet dat de boel versleten is.


    De rest van de conditie van de motor (koolaanslag op de kleppen, en dergelijke) doen ook niet vermoeden dat deze motor heel erg veel looptijd heeft. Niet "maar een paar uurtjes", dat niet, maar zeker ook geen "honderden uren en op de draad versleten". Nokkenas zag er uit als vrijwel nieuw, te oordelen naar de loopvlakken van zowel de nokken als de tandflanken van de schuine vertanding. Ook het feit dat de motor bij op de hand ronddraaien, en bij starten, gewoon een héél goede compressie vertoont, en de motor zich met vrij grote regelmaat met één slag laat starten op de hand, doen mij niet denken aan een op de draad versleten motor of zuigerveer.

    Kan goed zijn, dat ik met het los werken van de veer onbedoeld de spanning in de veer veranderd heb, want ik heb ongewild toch best wel veel kracht moeten zetten.

    EDIT: het zou echter kunnen, dat bij het "gangbaar maken" de zuiger wat vervormd is geraakt (het hemd is eigenlijk maar érg filigraan), en dat die nu wat kantelt. Dat zou een verlies van afdichting kunnen veroorzaken/verklaren.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2018
  3. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Het hoeft er ook niet versleten uit te zien terwijl het dat toch kan zijn. Maar dat kun je allemaal meten, hoe onrond de cilinder is t.o.v. de zuiger kun je makkelijk meten met eenvoudig gereedschap. De zuigerveer (slotspeling) is nog het eenvoudigst te meten. Ook het (gedeeltelijk) ontbreken van hoonsporen of verglaasde sporen zijn een indicatie.
    Ik bedoel eigenlijk dat als er een nieuwe bus met zuiger te verkrijgen zijn dat dat een goede optie is om een betrouwbare (volgens mij het belangrijkste) motor te verkrijgen met een goede levensduur.
    Natuurlijk zal een nieuwe zuigerveer helpen, maar hoelang?

    Groet,
    Sam
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... helaas heb ik geen spullen om de onrondheid te meten, en nieuwe onderdelen kunnen een probleem zijn (volgens Jan "Beton" zouden de ASP voering, zuiger en veer moeten passen, maar daar heb ik nog geen bevestiging van).
    Slotspeling meten, tsja, ik wil die veer niet van de zuiger trekken zonder een reserve veer te hebben, voor het geval dat, dus ook dat zit er even niet in.
    Blijft eigenlijk alleen over dat we een zuigerveer laten maken.

    Voorlopig kom ik daar nog niet verder mee, dus. Er schijnt wel nog precies zo'n motor "in de pijplijn" te zitten voor de eigenaar van deze motor, dus dan moeten we daar maar eens in rondneuzen, kijken of we uit twee motoren één kunnen samenstellen.

    Ik blijf er een beetje een hard hoofd in hebben dat de motor daadwerkelijk versleten zou zijn, gezien dat we vermoeden dat het model eentje uit de serie van modellen is geweest die ooit voor de KLM is gebouwd (ik kan daar alleen weinig over vinden buiten een korte verwijzing op de website van Phantasy in Blue EDIT: voor zover ik kan achterhalen was dit "Operatie "schaal" '94)), en vermoedelijk maar heel weinig gevlogen heeft. Het model waar hij vanaf komt is nu eenmaal niet een model waar je iedere zondag fijn een middagje mee gaat vliegen.

    Voorlopig moet ik het er mee doen, dat de motor is zoals hij is...
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2018
    Jonkje vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het "irritante" eraan, is dat ik vanmorgen een "voorlopige" curve in de carburateur geslepen heb, en bij de testruns deed de motor het perfect, startte letterlijk vanaf koud met de eerste slag, en de zuigerveer bleef gewoon op alle toerentallen zijn werk doen.
    Ik heb geprobeerd die collaps te provoceren door de carterventilatie af te sluiten met de vinger (in het vorige filmpje ging dan onmiddellijk de veer plat) maar niks, noppes, nada, bleef gewoon doorlopen.

    Verklaren kan ik dat niet.

    Maar hier is zoals hij nu loopt:

    Voor de argeloze kijker zal er mischien niet heel veel verschil te zien zijn met eerdere video's, maar je merkt het vooral aan hoe de motor het gashendel volgt, en dat hij door de hele range geen rijke en arme plekken vertoont, en je geen moeite hoeft te doen om hem aan het lopen te houden, of een stabiel toerental te laten draaien... (M.a.w: je merkt het verschil als je zelf de hand op het gashendel hebt...)

    Ik heb toptoerentallen gezien van 7500 en pieken van 7700, wat betekent dat er in de orde van grootte van 1,1 a 1,2 pk uitkomt, en dat vind ik helemaal niet zo heel erg slecht....
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2018
    Beton, MicropropSport en Jonkje vinden dit leuk.
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Dat ziet er veelbelovend uit Bert! Fantastisch gedaan. Nu is het helaas nog steeds wachten op dat vervloekte pakketje uit de UK!!
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je mag hem vanavond (vanmiddag ben ik niet thuis) wel op komen halen, kun je de ontsteking zo lang wel lenen. Dan kun je tenminste verder....
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat slaat mooi aan zeg! Klinkt indrukwekkend!
    gr Bas
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij start inderdaad fantastisch! Vanmiddag een paar uurtje met rust gelaten, tankje op gevuld, twee slagen geprimed, en opnieuw in één klap raak, lopen en niet weer uitgaan.

    Vandaar dat het me slecht aan wil dat hij versleten zou zijn (niet dat ik het verwerp als onzin, ik vind het gewoon moeilijk te beoordelen...).

    Wat ik wél duidelijk zie, nu ik wat langer draai, en de olie uit de carterdrain opvang, is dat er een inloop-proces gaande is. De olie is grijzig/zwartig, duidelijker nog dan bij de motor van Bart (de vorige klantenmotor) en daarvan wíst ik dat hij nog moest inlopen...

    EDIT: de motor ligt weer bij zijn eigenaar, eerst maar eens vlieguren maken. Maar uiteraard, bij de laatste demonstratie voor ik hem van de testbank schroefde, "verzoop" ik hem, en kon ik handstarten wat ik wilde, maar hij ging niet....
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2018
  10. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Bert, vraagje: waar haal je de benzine bestendige O-ringetjes voor de HS en LS voor de carberateur vandaan? Bijvoorbaat dank voor antwoord. Een Saito benzine FG fan.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb mijn ringen bij www.technirub.nl vandaan.
    Je moet "Viton" ringen hebben, ik gebruik hardheid 80 shore en dat werkt goed.
    Maten moet je zelf meten, en dat kan soms wat lastig zijn.

    Maar als je losse O-ringen bestelt, is het nauwelijks goedkoper dan origineel, denk ik.
    Ik heb de mijne per 100 besteld en dan kosten ze ongeveer 40 cent per stuk incl verzending.
     
  12. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Durf het bijna niet te vragen heb nog een OS max 120 liggen die ik zou willen ombouwen, onsteking e.d. heb ik al.
    2 o-ring setjes voor 5E incl. verzending is dat mogelijk? Gr. ReNe.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor, als dat hetzelfde type motor is als wat ik de afgelopen week op de bank gehad heb, dan heb ik die ringetjes liggen.
    PB je adres maar even, dan regelen we dat wel en gaan ze morgen op de post.

    Ten overvloede: hou rekening met vermogensverlies, EN het feit dat je daarbovenop sowiso wat rustiger aan moet doen (niet continue vol gas jagen).

    Ik zie je PB-tje wel tegemoet.

    PS: het zijn uitsluitend de ringen voor de naalden... de O-ring voor de carburateur-hals heb ik tot nog toe bij geen enkele motor hoeven vervangen (wat geen garantie is dat het niet ooit nodig is, maar tot nog toe nog niet).
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Volg het mooie project(en) nog steeds,ga er ook eens aan denken om straks een motor misschien om te bouwen
    Zou een OS 50 SX-H ook om te bouwen zijn?????zomaar uit interesse,(voor als straks mijn Methanol voorraad op is in Isla:()
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor.... alleen om dat in een heli werkend te krijgen gaat best wel voeten in aarde krijgen, en je toch wel serieus beperken in vermogen en vooral in het benutten van "continue volgas"....
    Mogelijkerwijs moet je de originele carburateur vervangen voor een meer "standaard" carb (zo eentje met een schuine groef in de gasklep), want het werkingsprincipe van die OS carburaturs leent zich niet echt om eens lekker in te gaan zitten dremelen.
    Het is niet iets wat ik zou doen, tenminste, niet met die motor.

    Maar het gaat absoluut. Het is maar net hoeveel moeite je er in wilt stoppen. Het heeft mij een jaar gekost om de boel zo ver te krijgen dat ik een tank achter elkaar kon leegvliegen (wat dan wel weer gelijk 40 minuten vliegtijd was, dat dan weer wel... :D)

    Zou je die SX-H op een vliegtuig willen gaan gebruiken, dan zou het wel eens een redelijk fluitje van een cent kunnen blijken te zijn....
     
    jjdehaan en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik verwacht bij een heli stevige koelproblemen...
    Daarnaast ligt het ook nog een beetje aan je vliegstijl.. Vlieg je regelmatig "stevig" door, verlies je misschien net teveel vermogen.
    om van de warmte nog maar niet te spreken.

    @jjdehaan : Ik dacht dat jij een 700 met benzinetuf bij je had voor daar?
    eventueel heb je ook nog ombouwsets, om een 15cc benzine in een trex 600 te frommelen...
     
  17. rolf

    rolf

    Lid geworden:
    9 jun 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noorwegen
    No offence, zou toch niet fysiek op die plek gaan zitten en het gas opentrekken..............als om wat voor reden de propeller het begeeft. :eek:
    (ben erg op veiligheid ge-triggerd, zal wel door mijn werk komen.)

    Maar een leuk engineering topic, volg het met belangstelling. :thumbsup:
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een gloeiplug-viertakt zou ik een stuk voorzichtiger mee zijn.... maar op benzine is het ontwikkelde vermogen lager, en dus heeft de prop (die voor methanol gerekend is) grotere reserves qua sterkte. Daarnaast is de kans op detoneren en losslaan van de prop gewoon letterlijk nul.

    Ik heb er in elk geval weinig moeite mee (en ik ben over het algemeen behoorlijk veiligheids-gericht, maar ik probeer toch wel te scheiden tussen werkelijke veiligheid en schijnveiligheid).
     
    MicropropSport en Huey vinden dit leuk.
  19. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Klopt @Student ik heb idd een 700 omgebouwd met een Zenoah 30CC
    MAAR ik heb ook nog een trex600 staan en die vliegt op Methanol en dat is daar schaars of helemaal niet goed verkrijgbaar!!dus vandaar de gedachte(heb 25Ltr staan en als dat op iso_O)
    Misschien gaat er wel een OS 15GT600 ingepakt worden om mee te nemen,deze past ook redelijkerwijs...….maarja eerst eens daar komen en de boel mee te kunnen nemen

    Thanks
    Jeroen
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien, aangezien waar jij naar toe gaat dichter bij de US ligt dan bij Europa, China of Japan, kun je eens kijken naar Audacity helicopters (www.audacitymodels.com). Dat schijnen bere-degelijke dingen te zijn, en hun 600 frame is ontworpen om eventueel een .90 motor te herbergen als je dat zou willen. Een OS 15 cc benzinemotor zou dan serieus tot de mogelijkheden gaan horen. Want benzine gaat wel in die kleine maten, maar je moet gewoon niet teveel vermogen vragen. Wil je dat wel, dan zul je dus een heel grote motor moeten gebruiken.

    Volgens mij zou dat het ideale recept zijn om voldoende vermogen voor een 600 te hebben, en toch een betrouwbaar lopende benzinemotor.
     
    jjdehaan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina