Ik ben lid van een modelbouw vereniging en we hebben 4 bootjes in de vaart waar kinderen met kunnen varen. Nu hadden we er altijd een Graupner 600 - 7,2 speed motoren met 30A Graupner vaarregelaar, we varen dit setje met 2x 6V-4,5A loodaccu’s dus 6V - 9A. Maar ze vreten stroom 1-2 uur met een set accu’s. We zijn over gestapt op brushless motoren ook van Graupner .CT300Z met ontvanger bstelnr 7734, daar het stroomverbruik aanzienlijk minder is. Probleem: Als we met 1 bootje varen geen probleem, maar zodra ik een andere zender aanschakeld, gaat bij voluit varen het naar 20-30 sec mis, de vaarregelaar geeft dan een error (rood lampje), waarna we de gas knuppel weer in de neutraal stand moeten zetten om daarna weer gas te geven althans voor 20-30 sec. In de handleiding staat onder error dat hij het signaal kwijt is. Nu varen we met 2,4GHz zenders, niet de allerduurste zoals jullie zullen begrijpen (ongev 50 euro). Mijn vermoeden is als we een 2e zender aanzetten ze andere frequentie gaan zoeken, en dit blijven doen, elke 20-30 sec ? Vandaar dit error’s op de vaarregelaar. Of heeft iemand een ander idee, om dit probleem te verhelpen ?
Beste. Misschien wel zo handig om merk en type zender te vermelden. Toch heel erg vreemd verhaal aangaande 2,4GHz, omdat je zender en ontvanger met elkaar bind? groet Hans
Zender Modelcaft door ZuidwegH geplaatst op 21 jun 2018 om 07:12 We hebben zenders van Modelcraft Motor en ontvanger door ZuidwegH geplaatst op 21 jun 2018 om 07:07 De Graupner brushless motoren, Je moet met de vaarregelaar eerst een keus maken heli/vliegtuig/auto/boot. Daarna met de gasknuppel volta’s vooruit, middenstand en achteruit instellen, wat al een probleem op zich is. Door het BEC systeem gaat alles eerst door de vaarregelaar, misschien is deze heel erg gevoelig, en met frequentie wisselingen. Door de gasknuppel weer in de middenstand te zetten reset je het systeem? Misschien een los accu voor de ontvanger ?
Beste De brushless control op de foto lijkt mij een ESC (Electronic Speed control) !?!?! waar is je ontvanger die bij de zender hoort? Plaats is 1 foto van je complete setup. kon wel vinden bij Conrad dat de pistoolzender van modelcraft een gebruiker hetzelfde provbleem ervaarde als jij. zie ook https://www.conrad.nl/p/modelcraft-gt32-rc-pistoolzender-24-ghz-aa-518420 Modelracer 23. september 2016 Mooi vormgegeven stuurzender Ik was heel enthousiast over deze zender, omdat hij heel veel mogelijkheden heeft en er mooi uitziet voor een gunstige prijs. Alles werkt , maar hij is absoluut niet geschikt voor het race circuit van wege zijn beperkte bereik en gevoeligheid voor andere zenders in de buurt, b.v. drones en andere modelauto's in een wedstrijdsituatie. Jammer! mvg Hans
Ik denk dat je gelijk heb, heb een Graupner zender van een oude heli gebruikt en deze heeft geen problemen. Hoeveel zender ik ook aanzet hij lijkt er geen last van te hebben. Totaal beeld door ZuidwegH geplaatst op 21 jun 2018 om 09:08 Binnenkant boot door ZuidwegH geplaatst op 21 jun 2018 om 09:07
Die 2 loodaccu's staan parallel? 6v is misschien een beetje laag om de BEC in de esc goed te laten werken? Als het voorheen met een andere motor/esc wel goed gewerkt heeft zou ik het daarin zoeken.. Misschien kan je de spannings onstabiliteit oplossen met een zgn glitch buster, dit is niets meer dan een elko van een redelijke waarde (1000uF) op de + en - van een servokanaal.
Je hebt blijkbaar een slechte zender gekocht. Deze is dus goedkoop maar ook een miskoop. Het verlies van de verbinding zou nooit mogen gebeuren.
ESC = Electronic Speed Control. Geen Electronic Servo Control. In simpel nederlands: gewoon een regelaar geschikt voor borstelloze motoren. Die het overigens prima doet: ik heb er ook een paar in gebruik. Zonder problemen.
Hoi Zie post 6. De accu's staan parallel zo te zien op de foto. Spanning is max 6 volt. De spec's van de regelaar op de foto te zien is minimaal 7,2 volt tot 15 volt. Onder belasting zal de spanning inderdaad lager zijn wat problemen met je ontvanger geeft. Blijkbaar is de Graupner zender/ontvanger daar dus niet gevoelig voor maar je modelcraft dus wel. Denk als je de accu's serie zet,12 volt je misschien dan geen probleem hebt met je modelcraft! Misschien beter overstap op Lipos, zou 3S aanraden capaciteit afhankelijk van je vaartijd (2200-5000) groet Hans en inderdaad SPEED control, aangepast.
Accus in serie schakelen en zo gebruik maken van 12 volt, gaat niet zomaar. De stroom door de motoren en de ESC wordt dan maar liefst 4 maal zo hoog. Grote kans dat zowel de motor als de ESC in rook op gaat...
Ik heb ook al een geprobeerd met MiHi 7,4V-4500A te varen, maar geen verschil. Ik vermoed dat het toch iets te maken heeft met de kwaliteit van de Zender/ontvanger. Maar om nu 4 nieuwe zenders te kopen wordt een iet wat dure aangelegenheid. Zoals Tadango al aangaf als we met 1 zender varen geen probleem. Het klopt dat we varen met parallel geschakelde accu’s dus 6V-4,5Ax 2 = 6V -9A Wat raar is dat we deze problemen niet hadden met de reguliere motoren, misschien zijn de vaarregelaar minder gevoelig op fluctuaties. Ik denk dat ik ze maar terug ombouw, jammer, want we konden nu haast 1 dag varen op 1 set accu’s. Maar in ieder geval bedank voor alle adviezen.
Je kan eens testen of het wel werkt met een ontvangeraccu i.p.v. een ESC met BEC. In de stekker van de ESC naar de ontvanger de rode draad losnemen en isoleren. Dan werkt de BEC voeding naar de ontvanger niet meer. Vervolgen op een vrije servo-aansluiting op de ontvanger een ontvangeraccu van 4,8 volt, 4 Ni-** cellen, aansluiten. Heb je geen vrije servo-aansluitingen meer op de ontvanger dan een Y-kabel gebruiken.
... Dat is een groot verschil in vaartijd en stroomverbruik, niet verklaarbaar door het verschil in rendement tussen borstelmotoren en borstelloze motoren. Er moet ook iets anders (grondig) veranderd zijn: lagere spanning, lagere Kv, lichtere prop? Better not cut the red wire, you may need it again in another plane.
En dat geldt voor zowel brushed als brushless motoren. Minor changes in setup (and lousy specifications!) can have surprisingly considerable/huge effects. E.g. doubling voltage will four(2²)fold current, doubling Kv will eight(2³)fold current, and doubling prop diameter will sixteen(2⁴)fold current. Motorcurrent is proportional to pitch¹, voltage², Kv³ and diameter⁴. Power-drawn is proportional to pitch¹, voltage³, Kv³ and diameter⁴.