Goede beginners rc heli

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 120134, 1 jul 2018.

  1. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    hallo,
    Ik zat laatst eens te kijken op internet naar rc helicopters en de Align T-rex helicopters spraken mij erg aan. Nu wil ik graag een Align T-rex helicopter kopen, een nieuwe zender met ontvanger en een acculader. Welk formaat T-rex is het mooiste, ik vind zon grote wel mooi alleen ik heb het liefst wel 1 die een beetje handzaam is, ik heb geen auto en (nog) geen rijbewijs. Ik weet dat er een koffer wordt verkocht voor de T-rex 450. Nou vind ik de T-rex 470LM zelf wel een mooi formaat, alleen is die wel wat langer, 750mm. Nu zag ik op bol.com een weekendtas van Travelz met de afmetingen 102x42x55 cm. Zou hier eventueel een rc helicopter in kunnen voor transport? En wat is een goede zender? Ik heb een paar jaar geleden mijn spektrum dx6i weggedaan, ik zou wel eens een Graupner of een Futaba willen. Wat is een mooi formaat heli om mee te leren die ook nog wat uitbreidmogelijkheden heeft kwa stunts, als je wat meer wil dat je dan niet gelijk een nieuwe heli hoeft aan te schaffen. Ik vond de Align T-rex 500 of 550 ook mooi alleen zijn die aardig aan de maat, die zijn wat lastiger te transporteren. Ook zijn er verschillende versies, de Combo, de Super combo, de Top super combo. Ze verschillen erg in prijs en ik kan nauwelijks verschil zien. Ze hebben allemaal een brushless motor, een esc en servos. Er is voor alle modellen, een zender, een ontvanger, een accu en een pitch meter nodig.
     
  2. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Tja wat is een goede beginners helicopter, heb je al ervaring met modelhelicopters?.
    En hoeveel wil je uitgeven, want geld gaat het kosten, als je denkt dit kan ik wel alleen ,begin er dan niet aan want een helicopter heb je zo kapot.
    Zou eerst eens kijken of er bij jou in de buurt een modelbouw club zit waar je advies kunt vragen.
    Zelf ben ik met een 700 begonnen maar dan onder begeleiding van een instructeur.
    Heb zelf diverse formaten helicopters van 450 tot 700 , maar vind een kleine helicopter zenuwachtiger dan zo'n grootte.
    Maar ja als je zoals jij geen transport middel tot de beschikking hebt word zoiets al moeilijk en zou ik voor een 450 tot maximaal 550 kiezen.
    Ja en zenders de 1e vind dit de beste en de andere zweert bij iets anders.
    Zelf heb ik futaba, en daar heb je ook weer verschil in ,wil je een handzender of een pultzender?.
    Die keuze moet je zelf maken.
    Groetjes René
     
  3. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    En hoe transporteren de meeste mensen zulke grote helicopters zoals de 700?
     
  4. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    De meeste met een auto, maar zoals ik al had gezegd ,zal dat in jou situatie wat moeilijk worden.
    Ga eens bij de R.C.M.A kijken in Assen daar zijn ook wel heli vliegers.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    gewoon, in de koffer van de auto ;)
    soms zie je wel eens mensen die grote heli's in een tas stoppen, maar veruit de meesten vervoeren hem zonder tassen of koffers.

    Zelf heb ik een 450 en 600 nitro.
    de 450 had ik altijd in een koffer zitten, waar ook de zender in kon. en na wat snijwerk, konden ook de accu's mee.
    dus.. koffer.. alles erin.. en kan op de bagagedrager. eventueel.

    Wel even opletten, de "originele" koffers zijn vaak gemaakt op de wat oudere type 450 heli's. die zijn wat korter, vanaf de punt van de kap tot de staart.
    beetje jammer als je een mooie koffer hebt, maar je net 2 cm teveel heli hebt :D

    Houdt wel rekening met het punt dat helivliegen erg moeilijk is.
    er zijn erg weinig mensen die het zichzelf aan kunnen leren. veruit de meesten die het "zelf" proberen, stoppen er snel mee..
    want, iedere fout = schade.
    je kan niet half repareren, want dat crasht de heli vlot weer.
    en dat ben je vlot zat..

    beste is om via een club te leren vliegen.
    dan sluiten ze een zender aan op jouw zender, en kan iemand de controle overnemen als het mis gaat.
    er kan altijd iets fout gaan.. het is nu eenmaal techniek, en mensenwerk.
    maar het scheelt je makkelijk 10 of meer crashes.

    op een club kunnen ze je ook veel beter adviseren over welke spullen je moet hebben.
    het is prachtig als jij bv een graupner zender koopt, maar als niemand graupner heeft in die club, kan ook niemand je helpen..
    er kan niet gekoppeld worden, en instellingen veranderen wordt ook spannend.
    iedere zender is anders, en ze werken ook echt heel anders.
     
  6. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    Ik dacht dat helivliegen juist makkelijker zou zijn als bijvoorbeeld een edf jet, zon impeller jet die heel hard gaan. Ik dacht omdat een heli mooi recht kan blijven hangen en een jet of ander vliegtuig altijd een voorwaartse snelheid heeft omdat hij anders stalled.
     
  7. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    Dus er zijn wel mensen die grote heli's in tassen stoppen? Zijn dit dan speciaal op maat gemaakte tassen/koffers? Of gewoon hele grote tassen die je overal koopt in een winkel? Een beetje een redelijk trex is zo meer dan 1 meter lang, dan heb je wel een behoorlijke tas nodig?
     
  8. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Heli vliegen is moeilijker dan vliegen met een vaste vleugel(vliegtuig dus).
    En ja er zijn voor bijna elk formaat helicopters wel een tas te koop ook voor een 700 wel.
    Denk er niet te lichtzinnig over want het gaat je veel heli's en geld kosten als je het zelf denkt te proberen.
    Net zoals Student zegt ga in formeren ,schaf dan maar pas wat aan ,anders kun je er soms helemaal niets mee op de club.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  10. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    Oke dankuwel,
    Ik ga binnenkort naar een club in de buurt. Hebt u een link voor die tassen? Want ik ben benieuwd hoe een tas voor een 700 eruit ziet.
     
  11. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    Wat maakt een heli moeilijker dan een vaste vleugel? Ik heb zelf ooit een robbe L-39 edf jet gehad, van FOAM. Ik vind het wel mooier dat die rc heli's zoals de Align T-rex niet schuim maar plastic en aluminium is.
     
  12. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Beste beschrijving vind ik: Neem een glazen plaat in je handen, leg er een knikker op. Hou de knikker nu mooi in het midden.
    Maw: een heli is zeer onstabiel, je moet altijd bijsturen.

    Ook tijdens het vliegen, een heli kan net als een vliegtuig vooruit. Maar ook achteruit en zijwaarts.

    Je kan een heli ook niet zomaar effe laten vliegen en even rondkijken. Zoals je met heel wat vliegtuigen wel kunt. Nee, bij een heli moet je constant geconcentreerd vliegen. Te vergelijken met steeds snel en laag vliegen met een edf jet. Moet je je ook blijven op concentreren.

    Nu, ik ben met rc gestart met heli's. Had nadien bij mijn eerste vliegtuig vlucht ook wel de bedenking : "oei, dat gaat altijd vooruit, ik kan niet stilhangen"
    Maar geloof me, heli's zijn véél moeilijker dan vliegtuigen.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    lullig gezegd, maar een heli is gewoon echt geen vliegtuig...
    een vliegtuig gaat gewoon altijd 1 kant op. vooruit.
    ook simpel, als je even wegkijkt, weet je waar hij heen gaat.

    een heli gaat letterlijk alle kanten op.
    je moet dit leren.. ook vooral formaat correctie, en op tijd zijn.

    ander punt:
    een vliegtuig kan je wel eens een foutje vergeven. foute landing, kapotte servo: kan allemaal nog vrij goed aflopen.
    een heli is in de regel gewoon altijd schade.
    Denk er in ieder geval niet licht over..
    Het is niet onmogelijk (zeker niet), maar er gaat meestal wel ff stevig wat lessen doorheen voor iemand een heli een beetje gericht kan hooveren.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Daarnaast is een helikopter vliegen een ding, een helikopter vliegend houden en onderhouden is ook wat.
    Stel : je maakt een stuurfoutje en hij lazert om met 2000 toertjes op de kop. Dan kun je denken, ach, een setje bladen en een tandwiel, maar dan heb je het mis. Je hebt echt wel een technische knobbel nodig om zo`n machine luchtwaardig te houden.
     
  15. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    Oke,
    Ik zie trouwens dat Align Trex veel standaard modellen heeft zoals de 250,450, 500,550,600 en 700 etc. Maar ze hebben ook veel aangepaste versies zoals een 550x dominator die dan weer langer is dan de normale 550. Ik zie dat veel tassen die Align verkoopt voor de standaard versie is en niet de nieuwere/langere.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Gewoon naar de maat tas kijken.
    Een 550 past doorgaans echt wel in de tas van de 600.

    En je zal zien: de meeste mensen hebben geen tas om de heli
     
  17. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    De meeste mensen hebben een auto en die heb ik helaas niet. Dan vind ik zon tas wel handig.
     
  18. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hoe ga je dan een helicopter vervoeren, als je geen auto hebt ,mag je wel een aanhanger achter de fiets of brommer maken anders is het niet te doen, i.v.m beschadiging en dergelijke.
    Vast houden in de hand op de fiets is geen optie daarvoor is een 550 of 600 formaat toch net te groot(onhandig) .
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo’n tas is alleen een tas.
    Kun je niet achterop de fiets zetten en hopen dat de heli heel blijft.
    Heli’s zijn kwetsbaar.
    Moet zelf staan. Vrij van dingen. Geen snelbinder erover.

    Als je zo’n heli op de fiets mee wil gaan nemen, zul je echt iets van een kist of aanhanger moeten bouwen...
     
  20. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    voor mijn kleinere heli's gebruik ik een tas (Oxy2 en Gaui X3)
    Zo kan het ook ;-) maar normaliter ga ik met de auto


    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina