Rc paramotor in nederland?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door RC-PPG, 20 jul 2015.

  1. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Interessante en waardevolle info!

    Hoe hangt de gondel nu het best? Neus ietsje omhoog of ietsje naar omlaag?

    En hoe "stijgt" een scherm?
     
  2. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    De propcirkel ongeveer haaks tov de grond als ie hangt.
    Een trike heeft het voorwiel iets hoger staan als de achterwielen.

    Een scherm stijgt door gas te geven.
    Een klassiek hoogteroer zul je bij een paramotor niet vinden.
     
  3. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Met mijn vraag over het stijgen bedoel ik:

    Stijg je het best met het scherm vlak of heeft het een hoek nodig? (Aanvalsboord hoger)

    En zou graag te weten komen of je als je moet kiezen tussen neus gondel 5° omhoog of 5° omlaag , wat je dan best kiest. Of misschien maakt het niet zoveel uit.
    Mij lijkt het dat ie beter wat naar beneden wijst zodat je bij volgas het scherm extra aantrekt en zo snelheid wint met als gevolg meer lift en dus gaat stijgen.
    Maar Opale schrijft voor om de neus 5° omhoog te hangen. Zou hier graag de reden voor kennen.
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2018
  4. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Omdat je scherm met twee d-sluitingen aan de aan je gondel bevestigd is kan de gondel geen krachten op het scherm overdragen door middel van het voor of achterover kantelen.
    De enigste krachten die je met de gondel op je scherm uitoefent zijn het gewicht van de gondel en de aandrijfkracht van je motor.
    Al het andere wordt door de lijnen ontkoppeld.
    Geef je gas, dan beweegt de gondel zich voorwaarts, de weerstand van het scherm tegen de lucht wordt groter en die gaat dus iets achterover hangen.
    Dit betekend een grotere instelhoek en dus meer lift.
    Alles met mate want zodra je te veel gas geeft gaat het scherm te ver achterover en zal in een stall overgaan, en dus is dan de lift weg.
    Gas dicht betekend een reductie in je voorwaartse kracht, je scherm komt recht boven je gondel te hangen en het geheel zal dalen want met gas dicht wordt er immer geen energie meer in het systeem gebracht.
     
  5. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Bedankt!
    Heldere uitleg. Maakt dus meteen dat het minder belangrijk is of de gondel nu ietsje voor- of achterover hangt.
    Gas dosering is the key!

    En niet-stijgen heeft dan te maken met ofwel te grote instelhoek van het scherm (te veel power) ofwel te weinig (relatieve) snelheid. Juist?
    Wat dan wil zeggen dat met te veel wind op kop, je zal stijgen terwijl je achteruit vliegt tov. de grond. Juist?

    Of natuurlijk met te korte remlijnen vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2018
  6. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Nope, als het te hard waait krijgen de meesten de neiging om meer gas te geven want je wilt niet ergens in de struiken of bomen eindigen.
    Het eindresultaat is meestal dat het toch gebeurd.
    Waait het harder dan dat je scherm eigenlijk aankan, blijf dan zo laag mogelijk en probeer met zo weinig mogelijk gas voor de wind te blijven.
    Je scherm krijgt de hoogste snelheid wanneer je geen gas geeft.
    De Oxy 1.0 is een licht en klein schermpje en kan maar weinig wind aan.
     
  7. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Dat had ik al door van de Oxy 1.0
    Had ik misschien beter de Hacker Free of Opale Power 1.1 gekocht...

    Nu, ik ga wat experimenteren met de oxy 1.0. Was vooral gekocht om iets compact mee op reis te kunnen nemen.

    Volgende scherm is de Opale spiral 1.4.
    Daar wil ik met bedienbare speedbar leren mee vliegen.

    Ik vind het paramotor vliegen een heel leuke en interessante tak van de rc hobby. Maar info is schaars, net als andere piloten hier in België.
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2018
  8. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    De Swift van Airc2fly (Cefics) is een betere keus.
    Later dit jaar komt de "Sir Edmund" uit die is helemaal het einde.
     
  9. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ga ik zeker eens bekijken.

    Wat zijn jou bevindingen over de Opale Pulse 1.4 en power 1.1?
     
  10. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik heb de power 1.1 van Opale. Prima scherm die met wat meer wind te vliegen is. En is wat beter acro mee te vliegen. Alles heeft zijn grenzen natuurlijk.
    Ik heb ook de hybrid. 1.8 en die is weer heerlijk in de thermiek. De nieuwe camo schijnt weer iets beter te zijn.
    De oxy 0,5 is buiten alleen te gebruiken bij weinig wind. Maar het gaat.
     
  11. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Het is echt wel scherm en gewichtsafhankelijk heb ik al gemerkt. Mijn Hacker Arcus met trike vliegt beter bij wat wind. Windstil vliegt ie minder vind ik.

    Blijft vooral veel zelf zoeken en experimenteren. Soms kom je een andere paramotor vlieger tegen en die geeft dan ook zijn ervaringen en tips door. Soms helpt dat heel veel. Soms krijg je ook meer vliegtuig tips. Zoals "sterkere motor monteren" of "grotere schroef".
     
  12. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi,
    Vanmiddag eindelijk gelukt met de Spiral 2.4 en Lucas van Opale te vliegen. Eerder deze week was ik in de bomen beland omdat de stuurlijnen te slap stonden en niets deden. Alles opnieuw bekeken en vandaag ging het redelijk goed al was er iets te veel wind. Maar het ''werpen" ging goed en hij stuurde goed naat links en rechts.

    Piet (rcppg) nog bedankt voor de heldere uitleg. Vooral het verder naar voren leggen van de uiteinden van de vleugel heb ik veel aan gehad.

    Zoals het er nu uitziet heb ik de Hybrid 3.0 en de Spiral 2.4 goed vliegend. Ik hoop dat ik binnenkort een filmpje kan uploaden van laatstgenoemde.

    Groetjes, Erik.

    IMG_20180720_150710.jpg
     
  13. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Top, Eric!
     
  14. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Gefeliciteerd Eric, vliegen met de Spiral 2.4 is niet direct de makkelijkste opgave.
    Fijn om te horen dat mij instructies goed zijn aangekomen.
    Voor nog meer tips en trucs:
    22 en 23 September in Boxmeer tijdens ons RC-paraglider treffen.
     
  15. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi,
    Het staat al in mijn agenda. Ik hoop dat we dan ook nog genoeg mooi weer hebben dat weekend en dat het niet op is.

    Groetjes, Erik.
     
  16. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Het is dan wel eerder "RC paramotor in België" maar toch:

    Gisteren 5 lipo's leeggevlogen met de Oxy 1.0 en backpack XS.
    Vliegklaar met 3S 2800mAh lipo weegt deze 600 gram.
    Ik hang er momenteel standaard al 300 gram bij zodat ik op 900 gram vliegklaar gewicht kom.

    Met de remleidingen zo'n 4cm langer en zonder wind vloog de Oxy 1.0 erg goed. Klimt goed, stuurt correct, zweeft mooi. Zelfs nog wat (avond)thermiek gevonden.

    Bij het klimmen (op motor) moet ik wel wat rechts sturen om de linkse torque tegen te gaan. Met goed 50% motorvermogen klimt de paramotor al goed, hoogte houden kan makkelijk met 20-25% vermogen.
    Bij de zweefvlucht merk ik nog een kleine afwijking naar links. Ook moet ik in glijvlucht wat meer rechtse imput geven om die bocht te maken dan bij links. Ik ga de rechter remlijn nog 0,5 cm inkorten.
    Een zweefvlucht van een 100m terug naar de grond duurt zo'n 2 minuten.

    Na het laden van de lipo's merk ik dat 12min motor geven, er zo'n 1400mAh terug in de lipo gaat. Dus 16min motor bij windstil en 900 gram is zeker haalbaar.
    Met 12min motor kon ik toch al ruim 18min vliegen.
    Waarbij de focus niet steeds lag op het zweven, dus langere vluchten zijn zeker mogelijk.
    Ik merk ook dat de Oxy 1.0 ook in een krappe omgeving, dicht bij de grond, mooi en leuk kan gevlogen worden. Wat indoor ook haalbaar maakt. Al ben ik niet dadelijk een grote indoor fan, het schept wel perspectieven.

    Ben erg tevreden over deze Oxy 1.0. Nu eens kijken wat ik er allemaal uit kan halen.
     
  17. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Vliegt er trouwens nog iemand met de Hacker Bullix trike?
    Ik zou hiermee graag vanop de grond willen starten maar dat lukt gewoon niet. Start is vanop gras. Hij krijgt niet genoeg snelheid en dan plots gaat het scherm scheef (Arcus) of de trike wijkt te veel af voor het scherm.

    Wanneer we de trike gooien (wel stevig lopen!) lukt het wel.

    Ik vlieg met een 10x5, op een Hacker A30-12M met een 3S lipo. Wat in vlucht prima werkt, alleen die grondstart lukt niet...
     
  18. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Grondstart met de Bullix en andere trikes gaat vaak alleen goed als er genoeg wind staat.
    Met die kleine wieltjes en een scherm wat er in eerste instantie achter aan sleept krijg je nooit genoeg snelheid.
     
  19. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi,
    Ik vlieg ooket de Bullix, zelfde motor enz en 3 cellen van 5000mAh. Ik neem hem altijd mee als ik in het voorseizoen aan zee benben vlieg dan bij eb vanaf het harde zand uiteraard met weinig wind. Nooit een probleem. Op de club vanaf het gras hetzelfde als jij.
    Nu kreeg ik laatst een tip dat het met 4 cellen wel zou moeten lukken. Echter dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik houd jou op de hoogte.
     
  20. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    4 cellen heb ik nog niet geprobeerd. Vlieg de Bullix met Arcus scherm steeds met 3S 4000 of 5000 mAh. Heb nog wel een 4S liggen. Moet ik eens testen!

    Nog speciale tips voor de grondstart met een trike?
    Op een Duits YouTube filmpje kon ik al horen dat je best het scherm al wat omhoog houdt en gerust wat mag sturen met je scherm tijdens de takeoff roll om het geheel wat stabiel te houden.

    Wat wind zal zeker helpen. De set vliegt ook beter met wat wind heb ik al gemerkt. Dus een rijdende takeoff zal zeker baat hebben bij wind. Goede tip!
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2018

Deel Deze Pagina