Keuze 8s of 10s in Big lift

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Turbodesk, 26 jul 2018.

  1. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Ik heb een zeer mooie Big Lift overgenomen van een clublid. Deze kist is voorzien van een elektro setup.

    Motor is een Turnigy Rotomax 1.40
    ESC is een Dpower 150A
    Prop is een 19x10

    Clublid heeft deze kist gevlogen met 2x 4s 5000mah lipo`s in serie.
    8 a 9 minuten vliegtijd. Genoeg power volgens hem.

    Omdat ik toch accu`s moet aanschaffen denk ik er over om 2x 5s 5000mah te gaan gebruiken.

    Ik ben niet zo goed in het uitrekenen van de cijfertjes.
    Kan iemand vertellen wat het verschil gaat zijn?
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    dat je in ieder geval een kleinere prop met meer toeren gaat draaien.
    Theoretisch zou je langer kunnen vliegen, maar meestal gebruik je het extra vermogen ook gewoon.
    ik denk dat met die 19x10 de motor niet aan zijn max zit,
    maar gebruik een watt-meter om dit af te stemmen zoat je niet boven de max stroom uitkomt
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Wat wil je bereiken met de inzet van 2x 5S ipv 2x 4S Als je weet welk doel je er me wilt bereiken valt er beter te overwegen.

    groet,

    Erik
     
  4. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Misschien is dat efficiënter. Langer kunnen vliegen. Meer power.
    In de toekomst er mee kunnen slepen?

    Misschien dat iemand kan vertellen wat het verschil in trekkracht is?
     
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Met een BigLift op 6S kun je ook al slepen, enkel geen zwever van 20kg.
    Je moet het uiteindelijk zelf weten maar 12S in een BL zou ook kunnen echter meer cellen geeft ook meer gewicht.
    Het heeft ook geen nut (en leuk is het ook niet i.m.h.o.) om met een overpowered model te vliegen.
    Dus bedenk nog eens goed wat je er mee wilt doen, wat voor zwevers op je vereniging vliegen (6m glasbakken van 15kg of bijv. juist 3mtr Old timers van 3 kg).
     
  6. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Deze motor kan niet draaien op 6s. Het is of 8s of 10s.

    Als ik de reviews lees op hk over deze motor, draaien ze bijjna allemaal op 10s met een 20x10 prop.

    Ik zou graag goed advies willen hebben over de ideale setup met deze motor.
    Dus welke prop maat met welke lipo accu.
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    als iedereen draait met 10S en 20x10 prop, waarom twijfel je dan?
    dat moet voor jou toch ook werken dan?
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is de Kv-waarde van de motor?

    Je toerental zal willen toenemen met factor (5s/4s) = 1,25.

    Motorstroom is evenredig met kwadraat van spanning, daardoor zal in dit scenario de stroom toenemen met factor (10s/8s)² = 1,25² = 1,5, 50% meer. Doorgaans zijn componenenten (accu, regelaar, motor) niet gedimensioneerd voor zo'n toename.

    Kleine wijzigingen kunnen grote invloed hebben, want:
    Opgenomen stroom is rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning², Kv³ en diameter⁴.
    Opgenomen vermogen rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning³, Kv³ en diameter⁴.

    Calculators hebben in het gunstigste geval een nauwkeurigheid van 10%. Mits de invoer goed is. Want net als voor alle software geldt ook voor calculators: troep in, troep uit.
    E-flight calculators, prop- & motor-databases (compilation) - RCG

    Dus na het berekenen van een nieuwe of gewijzigde setup altijd de stroom controleren met een watt-meter. Want kleine wijzigen/vergissingen kunnen fikse invloed op motorstroom en -temperatuur hebben.

    Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow :( ;)
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2018
  9. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Hallo Ron,

    Turnigy Rotomax 1.40
    Spec.
    Battery: 8~10 Cell / 29.6~37V
    RPM: 228kv
    Max current: 75A
    Watts: 2775w
    No load current: 37V/1.25A
    Internal resistance: 0.029 ohm
    Pole Count: 24
    Weight: 715g
    Diameter of shaft: 8mm


    Ik zou graag willen weten wat de meest efficiënte setup is met deze motor?
    Is bijvoorbeeld 8s of 10 s met een specifieke propmaat beter?


    De kist zelf weegt een 5,5 kg.
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2018
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Waarom de meest efficiente setup ? Je vliegt met een kist met veel weerstand? wat wil je bereiken?

    over het algemeen, lagere stroom is minder verliezen, dus met hogere spanning en zelfde vermogen heb je minder stroom, langere vliegtijd, minder warmte...

    gewoon 10S erin, beetje gewicht kan geen kwaad, whattmeter er tussen, 20x10 of 19x12 prop erop, 70-80Amps volgas, no problem

    de 19x12 vergeleken met de 20x10 zorgt voor genoeg vliegsnelheid bij lager vermogen/toerental
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met de electro set-up ga ik me niet bemoeien...

    Maar ik kijk een beetje raar op van de propellermaten die hier genoemd worden.
    Volgens mij draai je daar behoorlijk inefficiënt mee.
    Als ik kijk dat mijn Big Lift met een 18 x 6W al moeiteloos een veilige kruissnelheid aan kan houden met 4500 tot 5000 toeren, maar bij vol gas (7800 toeren op de grond) statisch al ruim 6 kilo trekkracht heeft (en nagenoeg verticaal wegklimt), dan heb ik zo het gevoel dat je bij de lage vliegsnelheden die een Big Lift nu eenmaal maar heeft, voornamelijk veel vermogen in turbulentie omzet met een propeller met 10" spoed.
    En het lijkt me, dat je met een sleper trekkracht wilt, geen snelheid.....
     
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Slepen is blijkbaar een optie voor ooit later begreep ik.
     
  13. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Bedankt voor de reacties. Dit is dus precies wat ik bedoel. Kijk ik neem een kist over van iemand met een bepaald type motor en prop, dat wil niet zeggen dat die setup efficiënt is.

    En dat er op de site van hk reacties staan bij de rotomax motor die overtuigd zijn van een bepaalde prop maat. Dat zijn geen Big lift kisten.

    Ik plaats niet zomaar hier een vraag. Er is zeer veel ervaring hier op het forum aanwezig.

    En wat ik precies wil is dat die kist zo efficiënt mogelijk vliegt. Als ik met bv met 8s 5 minuten langer kan vliegen dan met 10s lipo`s dan is dat mooi meegenomen. Even als voorbeeld.

    Slepen heb ik nog nooit gedaan, ga ik misschien nog wel eens doen. Zit ook geen sleephaak op.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een verwachting waar niks zinnigs over te zeggen valt, zonder een heleboel extra informatie.
    Met 10S zal de zelfde motor veel meer toeren willen draaien. Als je daar je propkeuze niet op aanpast, vlieg je minder lang want dan gaat de motor (veel) meer vermogen vragen.
    Als je uitgaat van dezelfde cel capaciteit, heb je met 10S meer energie bij je en zou je dus langer kunnen vliegen, ware het niet dat door de hogere spanning, het makkelijker is energie te verkwisten omdat je meer vermogen tot je beschikking hebt.

    Accuspanning op zich is niet zo heel belangrijk, tenzij er een groot verschil is in prijs van de regelaar, of de hoeveelheid koper die je in je kist wilt spijkeren om al die ampères door te jagen.
    Zolang je propeller maar aangepast is aan de combinatie kV/accuspanning, zal er niet heel veel verschil zitten in de vliegduur, tussen 8S 5000 mAh en 10S 4000 mAh (zelfde hoeveelheid energie). Wel iets, maar verwaarloosbaar.

    Niet als negatief commentaar bedoeld, maar: Ik weet niet waar dat heen moet, maar dan praat je over plm 3 kW (4,2 pk) in een Big Lift, en dat is écht idioot overdreven voor een kist die met 1,5 kW al ruim bemeten is en met ongeveer 700 tot 1000 W al meer dan goed vliegt.

    En nu ga ik mij toch even bemoeien met de set-up, want vluchtig naar de gegevens kijkend zie ik dat die motor op 10S ruwweg 8500 toeren wil draaien, en statisch zou bijvoorbeeld een gewone APC 19 x 10 dus al 3200 W opnemen, en dat gaat reeds het opgegeven max van 2775W te boven.
    19 x 12 of 20 x 10 gaat zelfs al richting de 3,8 a 4 kW.

    Is maar heel ruw en met de natte vinger uitgewerkt, en in de lucht neemt dat opgenomen vermogen redelijk af, dus het zal echt niet onmiddellijk verbranden, maar persoonlijk begrijp ik dit soort adviezen niet, als het om een simpele Big Lift gaat, wat bepaald geen aerobatics kist is, niet hard wil, en je kunt ook niet "verticaler dan verticaal"....

    Geloof me, met een 18 x 6W doet die Big Lift OOK reeds verticaal, en daalt het maximum vermogen naar rond de 2000W (50A op 10S om en nabij) maar schat ik zo in dat je als je gewoon een rustige kruisvlucht aanhoud, je op 10S 5000 mAh toch minstens 20 minuten zou moeten kunnen vliegen met heel ruime reserve want je gaat dan maar in de buurt van de 10A trekken.
    10S 5000 mAh zal ongeveer 1,5 kilo wegen, dus dan komt je vlieggewicht uit op 7 kilo, en dat is heel acceptabel.

    Kortom, als ik jou was, zou ik die rare 19 x 10 er rap afhalen en er iets rustigers op zetten qua spoed.
     
  15. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Dat is een beetje waar ik heen wilde gaan. Ik heb een sleper met een 80mm motor, goed voor 5kW op bijna 10 kg vlieggewicht. Zo'n 90-95A op 12S beschikbaar maar voor losse kruisvlucht heb ik maar 11-16A in gebruik. Allemaal leuk en aardig maar het stukje gasstand om mee te spelen bij de landing is ook maar een paar millimeter.

    Maar goed, TS heeft feitelijk enkel de vraag: Heb ik er voordeel bij om op 10S te gaan vliegen?
    Ik denk het niet. Mijn verwachting is dat een BL op 8S al straf is.
    En bij zwaardere accu's (10S) heb je ook meer vermogen nodig om het hogere gewicht in de lucht te krijgen.
    Ik zou eerder kijken naar evt. accu's met meer capaciteit of eerst de juiste / meest optimale prop te zoeken voor 8S.
    Ik zou je graag een antwoord willen geven als: nu vlieg je op 8S bij prop XX x X XX minuten en bij 10S bij prop YY x Y vlieg je YY minuten maar ik weet dit niet.
    Of nog beter; If it ain't broke, don't fix.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op 8S zal die 19 x 10 best wel aardig uitkomen: net rond de 2 kW en 8 kilo trekkracht ook, maar voor kruisvlucht zal de stroom zo naar de 12 a 13A lopen en dat scheelt serieus vliegtijd. met 5000 mAh haal je de 20 minuten wellicht nog nét, maar op z'n wenkbrauwen. Maar vermogen heb je nog zat.
     
  17. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Wat ik begreep van diegene waar ik de kist van over heb genomen is dat hij maar net 10 minuten vliegtijd heeft met 8s 5000mah accu.
    Als ik dan met 10s 5000mah en een prop van 18x6 bijna het dubbele zou kunnen halen dan weet ik het wel.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Al het andere aan de kant geschoven, weet ik uit ervarting dat als je 8000 toeren statisch kunt draaien met een APC 18 x 6 Wideblade, dat je dan PLENTY vermogen hebt, ook voor een kist met 7 kilo vliegklaar gewicht.
    Qua snelheid zit er niet heel veel in, qua trekkracht meer dan genoeg.
    (de jongens bij mij op de club, die met een Zenoah en 18 x 8 vliegen winnen het op snelheid, maar niet op klimvermogen).

    De vermogens en belangrijker, de stroomsterktes blijven daarmee ook ruim binnen de limieten van je motor, en dat betekent dat de boel ook met zekerheid lang heel blijft.
    Je kunt ook met goedkopere (lagere C-waarde) LiPo's toe: 25C is meer dan voldoende.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ten eerste, je kan absoluut geen vergelijking maken tussen brandstof en electro.

    Ten tweede, als ik de specs bekijk van de motor en even doorreken dan is 10S de oplossing.
    Je zit met 10S op ongeveer 7500 rpm, met een 20x10 prop heb je genoeg trekkracht om eventueel 10 a 12 kilo slepers omhoog te sleuren en je maximale vliegsnelheid ligt tegen de 100 km/u.
    Het verhaal dat ik hier lees dat 10S zwaarder is is onzin, je kan bij 10S kleinere accu's gebruiken dan bij 8S.
    Het gaat om vermogen (volt x ampere=watt) en vliegtijd.
    Als dat vermogen gelijk blijft dan gaat bij een lagere spanning je stroom omhoog (ampere) dus zou je grotere accu's nodig hebben voor hetzelfde vermogen en vliegtijd.

    Dus gewoon op 10S met een goede (xoar of fiala) prop, dan heb je er het meest profijt van.

    GJ
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat is dat nu weer voor onzin? Natuurlijk kun je dat wel, als je het maar op de goede manier doet:
    Zelfde prop en zelfde toerental=>zelfde vermogen. Zo plain and simple is het. Het maakt die prop geen fluit uit, of hij door plofjes of door magneetvelden aangedreven wordt.
    Het enige wat je niet kunt vergelijken is dat met brandstof " het is wat het is", en bij electro kun je de boel volledig naar je hand zetten.

    Daarnaast focus je je weer eens totaal NIET op wat de OP wil (lange vliegtijd, HEEEEEL mischien in de toekomst wat licht sleepwerk) en knal je gelijk door naar je eigen preferenties, om 10 of 12 kilo slepers " omhoog te sleuren" of tegen de 100 km/u te vliegen, iets waar een Big Lift totaal niet voor bedoeld is, en ook helemaal niet prettig bij vliegt.

    En weet je? Als je een 8S 5000 mAh pakket naast een 10S 4000 mAh pakket legt, zul je zien dat ze bijna op de gram af evenveel wegen, en dus maakt het in dat opzicht geen fluit uit.
     

Deel Deze Pagina