MZ-24 Gasknuppel - Remkleppen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Hans V, 2 jun 2018.

  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik zit een beetje te worstelen met het toekennen van deze functie op mijn Graupner MZ-24 zender, waar gaat het om en wat wil ik? :)

    Ik heb een Mini Nimbus in een elektro uitvoering met de gasregeling en rolroeren op de linker knuppel (mode 2) met de Graupner 33760 Brushless Control als controller..

    Nu was/ben ik gewend om de remkleppen ook aan de linker knuppel toe te kennen maar die is nu bezet voor het gas. Ik kan de remkleppen op de switch S1 of S5 (3 standen) zetten en dan kiezen voor remkleppen dicht, 45 graden of 90 graden open maar het heeft mijn voorkeur om de remkleppen ook traploos aan te sturen. Voor de proportionele draaiknop DV1 of DV2 kies ik liever niet omdat je dan de linker stuurknuppel waar ook de rolroeren op zitten helemaal los zal moet laten en tijdens een landing is dat niet echt prettig.

    Wat ik me afvraag is of het mogelijk is om het zo te programmeren dat ik met bijvoorbeeld de schakelaar S6 die 2 standen heeft de Brushless control in stand 1 in te schakelen maar de remklep servo die op een ander kanaal zit uitgeschakeld blijft en dan in stand 2 de remklep servo te activeren en de Brushless control uit te schakelen zodat gas geven geen enkel effect heeft op de controller?

    Ik heb de handleiding al diverse keren doorgelezen maar ik weet niet onder welke functie ik dit zou kunnen programmeren en testen. Misschien dat iemand bij de goede kant op kan sturen?
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb geen ervaring met Graupner zenders, maar met mijn Multiplex zender kon ik vlieg fases toewijzen aan een schakelaar. Daarmee kun je echt doen wat je wil
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik gebruikte als je geen moderne zender heb een mixer.
    Wel deed ik dan altijd gas dicht is ook kleppen dicht.
    Als je dan je gas dicht heb blijven je kleppen ook dicht als je inschakelt.
    Luchtverstoorders moeten met een knuppel bedient kunnen worden vind ik.
     
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Wat is er mis met een slider voor je kleppen?

    Twee functies toewijzen aan een element is vragen om moeilijkheden is stress situaties.

    Just my 2ct
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2018
  5. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Hoi Rhelie,

    Wat ik zo begrepen heb lijkt de programmering van o.a. de Graupner MZ Hott zenders enigszins op die van Futaba maar met Multiplex zal het niet zo veel verschillen.
    Fases kan ik ook instellen en bij een andere zwever is het toewijzen van extra functies van de rolroeren en de 4 flaps via een mixer en een schakelaar wel gelukt om zo verschillende uitslagen te creëren via de schakelaar maar dat ging vanuit het rolroeren menu samen met wat uitleg via de handleiding. :)

    Inderdaad horen remkleppen bedient te worden met de knuppel maar dat is met het gas eigenlijk niet anders. De MZ-24 heeft vrij veel mogelijkheden en ook vele mixers aan boord maar te samen met al die andere instellingen is het best wel complex hoe alles te koppelen is. Laat staan dat deze zwever mijn flat screen tv invliegt door een programmeer foutje. :)

    Theoretisch zou ik dus de 2 servo's moeten toewijzen aan de gasknuppel en koppelen aan een mixer, een fase moet aanmaken die weer gekoppeld is aan een schakelaar waarna ik de servo uitslag kan gaan bepalen met wat wel en niet mag afhankelijk van de stand van de schakelaar.
     
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Om de remkleppen aan een slider te koppelen zie ik als onhandig @PH-SVV omdat als je de slider wilt bedienen ik mijn stuurknuppel geheel los moet laten. En een slider is ook niet voorhanden op deze zender wel 4 proportionele draaiknoppen. En moet je dan een snelle correctie doen met de rolroeren bijvoorbeeld door turbulentie tijdens de landing dan kon ik weleens te laat zijn. Het hoogteroer koppel ik ook nooit aan een mixer als ik de remkleppen gebruik want ikzelf ben dan de mixer. ;)

    Eenmalig een schakelaar overhalen voordat je de landing inzet is voor mij gezien dus veel praktischer en veiliger. Eigenlijk wil ik de remkleppen gewoon netjes kunnen regelen om zo met een geslaagde landing te eindigen. Butterfly is ook niet mogelijk omdat de Mini Nimbus geen flaps heeft. Ik kan nog wel overwegen om een anker uit te gooien als ik te ver door vlieg. LOL
     
  7. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ah, ik heb de MZ24pro die heeft sliders vandaar de verwarring.

    Toegegeven dat ik de kleppen liever ook op de knuppel heb.

    De motor komt minder nauwkeurig dan de kleppen, deze zet ik doorgaans op de veerbelaste schakelaar met een extra failsafe schakelaar of een slider als het zo uitkomt.
     
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Geeft niet @PH-SVV men kan ook niet alles weten.

    Dat zal voor elke vlieger verschillend zijn maar het is fraaier als je de hoogte en de landingssnelheid goed gedoseerd met de remkleppen eruit kan halen in plaats van maar 2 standen voor de remkleppen.

    Ik zat ook te overwegen om eventueel op de motor te remmen maar dit heeft niet echt mijn voorkeur want een landing met een zwever is voor mij een kwestie van mooi en stil binnen komen glijden. Ik ben er net wel even mee bezig geweest met het instellen van een fase maar ik zit nu zelf in een fase dat wat slaap belangrijker is. :)

    Als het niet lukt om dit via een fase te programmeren dan zal ik ook naar een compromis moeten gaan zoeken eventueel zoals jij het opgelost hebt.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2018
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    In de handleiding kwam ik net dit tegen onder DR/Expo:

    Ziet er hoopvol uit om daar morgen wat meer mee te gaan experimenteren. Misschien heb ik helemaal geen remkleppen nodig bij zijn 2de maiden en komt de Mini Nimbus weer net zoals de vorige keer gewoon rechtstandig naar beneden. Als dat gebeurd dan kan ik mijn programmeer onkunde de schuld geven. :)
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2018
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Verdorie zit ik net de handleiding te lezen en schreef ik eerder dat de MZ-14 geen slider heeft, op de achterzijde zitten 2 schuifregelaars (SL1 en SL2) die redelijk goed zijn te bedienen zonder de stuurknuppel los te laten. :) Ik heb me de voorgaande periode eigenlijk veel meer geconcentreerd op het bouwen en nu pas ga ik me verdiepen in het menu en de instellingen en soms lees je over bepaalde dingen te snel heen, immers grote stappen gauw thuis maar vraag je me wat ik onderweg gezien heb dan is het bar weinig. Nu moet ik gaan bepalen hoe ik de diverse functies ga toepassen en er zijn mogelijkheden zat.

    Het configureren van het gas en de remkleppen op één stick blijf ik onderzoeken en inmiddels zijn er twee fases aangemaakt via een schakelaar en nu maar naar de mixer om daar uit te zoeken wat er mogelijk. Mocht er toch nog iemand meelezen die weet hoe je middels een bepaalde setting 1 van de 2 kanalen kan uitzetten en daarna kan switchen via een schakelaar dan hoor ik het graag.
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb geen antwoord op je vraag maar net als Sander vlieg ik NOOIT met gas en remkleppen op dezelfde stick. Dat gaat vroeg of laat heel erg fout. Een beetje alsof je maar één pedaal in je auto hebt om gas te geven en te remmen, en dat je dat met een schakelaar moet selecteren.....

    Eigenlijk iedereen die ik ken vliegt elektrozwevers met gas op een verende- of driestandenschakelaar, en de remkleppen op de stick.
    Je hoeft alleen maar gas te geven om te klimmen, daarna zet je de motor uit en ben je een zwever.
     
  12. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik weet dat ik een uitzonderlijk instelling in mijn gedachte heb @PH_AJH, maar als ik doormiddel van een 2 standen schakelaar de ene functie uitschakel en dan alleen de andere functie actief is zie ik de combinatie van motor aan en de remkleppen uit op één stick en omgekeerd niet echt als problematisch want beide functies worden in de regel gebruikt op dezelfde stick. Het grootste risico zou ik zelf zijn als ik de schakelaar zou vergeten om te zetten. En die kans is redelijk aanwezig als ik al vergeet dat er 2 schuifregelaars onder de zender zitten. :) Ik kan me wel voor mijn kop slaan want toen ik de zender aanschafte heb ik er nog mee zitten spelen maar na 9 maanden niet echt met de zender bezig te zijn geweest was ik dit compleet vergeten.

    Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit om zowel het gas en de remkleppen gedoseerd te gebruiken maar zou ik voor een schakelaar gaan dan wel voor een 3 standen schakelaar met motor uit, half gas en vol gas maar nog liever voor die schuifregelaar want het voordeel daarvan is dat mocht je dan iets te kort komen voor een landing op een klein veld je niet meteen vol gas geeft. Maar dat is voor iedereen een persoonlijke instelling en hoe je het gewend bent om er mee om te gaan. Misschien maak ik het te complex voor mezelf en is het gewoon gaan met die banaan. ;)

    Momenteel zit ik in een fase van 'droog vliegen' en die moet ik misschien ook uit zetten. :) :)
     
  13. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Standaard programmeersituatie bij o.a. Graupner dus niet bepaald uitzonderlijk.
    Handig is een tweede maar het gaat meer afhangen van wat je gewend bent.
    Ben je al lange tijd aan iets anders gewend dan zal het zoals Arjen al schreef in 9 van de 10 gevallen uitdraaien op een drama met schade.

    Ik heb op mijn MZ-24 gas op de linker ratel staan en butterfly op de knuppel.
    Is bij de MZ ontzettend simpel in te stellen door gas op een andere ontvangeruitgang te zetten (eentje bedoeld voor een batterij aansluiting bijv.).

    Je moet er wel rekening mee houden (mocht het van toepassing zijn) dat indien je een pult gebruikt voor de MZ je nog maar heel beroerd bij die schuifregelaars kunt komen. (Vraag me maar niet hoe ik daar achter bent gekomen :D)
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het is ook zeker geen bindend voorschrift, meer mijn persoonlijke jarenlange ervaring met dit dilemma. In de F5J speelt dit voor iedereen, en ook daar heb ik (vrijwel) nooit gezien dat die functies gecombineerd werden. Dat heeft een reden :) Maar het staat je vrij het op jouw manier te doen.
    Realiseer je alleen dat als je je vergist dat altijd op een beroerd moment merkbaar wordt.
    Bijvoorbeeld: tijdens een landing die verkeerd dreigt te gaan en je moet gas geven (maar trekt dan dus kleppen), of bij het testen van je remkleppen als je model op tafel ligt (en ineens gaat je motor dan draaien)
     
    PH-SVV en toostbeek vinden dit leuk.
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Graupner schrijft voor om de regelaar op ingang 1 van de ontvanger aan te sluiten en je kan hem dan achteraf softwarematig aan een andere stick/schakelaar koppelen. Wat ik mooi zou vinden en willen willen is dan via een andere schakelaar de servo van de remkleppen in te schakelen zonder dat dit de motorstop beïnvloed maar dat wordt eigenlijk al te omslachtig en verhoogt het risico op bedieningsfouten (2 schakelaars gebruiken). Maar ik zit niet in een wedstrijdmode en vlieg dus redelijk ontspannen met tijd om het een en ander in te stellen (mag ik hopen).

    Eventueel kan ik dan er nog wel voor kiezen om de motorstop aan een schakelaar koppelen in het menu. Maar omdat ik vroeger gewend was om in het geval van nood gewoon het gas dicht te trekken en zal ik daar eerder voor kiezen dan een schakelaar om te zetten. Hoe ouder we worden hoe minder we open staan voor veranderingen juist omdat ik op die oude gewoontes terugval. :)

    Bj het droog testen heb ik gemerkt dat ik de schuifregelaar best wel goed kan bedienen zonder dat ik de rolroerenstick los moet laten dus dit valt eigenlijk wel mee. Bij de 3 standen schakelaar links boven vraagt het om meer vingervlugheid en handigheid. Maar inderdaad het is maar wat je gewend bent.

    Het elektrovliegen is nieuw voor mij en dus ook het instellen op deze mooie zender, dus elk advies is welkom.
     
  16. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Een drama wil ik inderdaad ook niet gezien wat er nu al aan Euro's en werk in zit en anders kon ik dat geld ook vanaf de Dom uitstrooien, dan vliegt het ook (weg). :)
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik hoor en lees liever ook de ervaringen van andere want iedereen zoekt naar de beste settingen of programmering die bij hem en het model past. Mijn idee is niet eens zo'n complexe situatie want het afstellen van mixers in combinatie met extra toevoegingen voor het hoogteroer/flaps/speedstand etc. is ook niet niks. Ben je eenmaal in de lucht en iets klopt er niet dan kan je theoretisch ook niks meer veranderen.

    Ik kan deze waarschuwing zeer waarderen want vele zijn mij al voorgegaan en ik heb dit in het verleden ook genoeg meegemaakt en al doende leert men al zijn het dure lessen. :) Inderdaad het zal 20 keer goed gaan en dan hoeft het maar één keer fout te gaan zoals dat de motor plotseling gaat draaien en dit is iets wat je buiten op de grond ook niet wil hebben zeker niet als je vingers in de buurt van de prop zitten.

    Maar ik zal (denk ik) er geen probleem mee hebben dat ik tijdens een landing de motor niet meer kan gebruiken, juist daarom geef ik meer prioriteit aan de remkleppen en zo heb ik altijd gevlogen alleen is dit 30 jaar geleden. Alleen zit het zo nog in mijn herinneringen, de praktijk zal het waar moeten maken wat er nog over is van mijn oude vliegervaringen.

    Ik heb wel een elektrolier maar dat vraagt om minimaal 100 meter ruimte die niet zo makkelijk te vinden is in de randstad en elektro is dan een uitkomst maar vraagt meer perfectie van een goede landing omdat het terrein vaak toch wat kleiner is.
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Vandaag de 2de maiden van de Mini Nimbus achter de rug en voor het eerst gevlogen met het gas op de schuifregelaar linksonder en dat ging eigenlijk perfect. Enkele doorstarts gemaakt met de motor en de regelaar is heel gemakkelijk te vinden en ook te bedienen, dus deze configuratie houd ik zo.

    Bedankt voor het meedenken.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2018
  19. rotormania

    rotormania

    Lid geworden:
    18 jun 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    roterdam
    op kanaal 1 master en slave maken
    master is remkleppen slave is motor
    schakelaar er tussen logische functie
    schakelaar uit is motor functie
    schakelaar aan motor functie naar 5% naar wat je zelf fijn vind en vol proportioneel op de knuppel.
    gr martin
     
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Hallo Martin,

    Deze oplossing bewaar ik want dit is waardevol om het te weten hoe ik die extra functies kan programmeren in de toekomst. Maar zoals het nu werkt, via die schuifregelaar daar ben ik al tevreden mee.
     

Deel Deze Pagina