motor gaat uit tussen 70-100% trottle

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door tracker06, 2 aug 2018.

  1. tracker06

    tracker06

    Lid geworden:
    29 okt 2017
    Berichten:
    30
    Locatie:
    nederland, omgeving eindhoven
    setup:
    frsky 4channel ppm receiver (fr-4ch)
    hobbyking 3A 1S brushed ESC (2.75V cutoff)
    1S 380/500mAh 25C lipo's
    brushed coreless motor (6mm en 8.5mm)

    Ik ben bezig met een micro Flying Wing.
    Echter gaat de motor steeds uit bij een trottle ongeveer boven 70%

    Bij sommige lipo's houd deze het een paar seconden vol op 100%
    Bij andere Lipo's stopt deze eerder en valt zelf de receiver uit.

    Ik heb 4 oudere lipo's en een nieuwe lipo geprobeerd --> geen verschil
    Ook heb ik getest met een 6mm en 8,5mm brushed coreless motor.
    De 6mm motor houd het iets langer vol.

    Waar kan dit aan liggen?

    20180802_170146.jpg
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welke oorzaken heb je zelf al uit kunnen sluiten?

    Wat is de stroom bij volgas?
    Wat is de spanning en spanningsval bij volgas?
    Wat is de Kv waarde (in rpm/volt) van de motoren?
    Prop-pitch en diameter?
    Waarom coreless motoren en die Kv waarde gekozen?

    Opgenomen stroom is rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning², Kv³ en diameter⁴.
    Opgenomen vermogen rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning³, Kv³ en diameter⁴.
     
  3. tracker06

    tracker06

    Lid geworden:
    29 okt 2017
    Berichten:
    30
    Locatie:
    nederland, omgeving eindhoven
    hallo ron,

    ik heb een multimeter maar daarmee lukt het niet om het wattage te meten (en geeft een te hoog voltage aan, dus gebruik ik een lipo voltage tester).
    het nominale voltage van de lipo's is 4.00V en zakt naar 3.80V wanneer ik volgas geef, wanneer het voltage onder 3.80V komt gaat de lipo tester uit (alarm staat op 2.70V) en de motor blijft (bij de goede lipo's) draaien.
    het zijn 28000rpm motoren, kunnen alleen 1S.
    de props zijn de standaard micro props van 65mm.
    dat zijn de enige motoren van die grote.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Twee "wilde" ideeën:
    Stroomverbruik is hoger dan de ESC aan kan, de beveiliging van de ESC grijpt in en stopt de motor.
    Spanning van de Li-Po zakt zodanig in dat de ontvanger er mee stopt.

    Door spanning- en stroommeting is dit te controleren.

    Als ik dit soort motortje zie, worden ze met een tandwielvertragng gebruikt. Dat zorgt voor een hoog motortoerental en een lage stroomsterkte.

    Met een multimeter kan je geen vermogen, (Watt) meten. Belangrijk is het meten van de stroomsterkte. De meter wordt dan ingesteld op 10 of 20 ampère (gebruikelijke meetwaarden voor universeelmeters). De meter wordt aangesloten IN het stroomcircuit. Dus rode draad van de ESC naar de motor onderbreken en de plus van de meter aansluiten op de rode draad naar de ESC en de min van de meter op de rode draad naar de motor. Niet de bij de meter meegeleverde meetkabels gebruiken. Die hebben te veel weerstand. Maak zelf zo kort mogelijke meetsnoeren of nog beter, zet aan de onderbroken rode draad twee bananenstekkers. Door de verhoudingsgewijs hoge weerstand van de universeelmeter zal de aangegeven waarde aan de lage kant zijn.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2018
  5. tracker06

    tracker06

    Lid geworden:
    29 okt 2017
    Berichten:
    30
    Locatie:
    nederland, omgeving eindhoven
    er staat op de website (banggood) waar ik ze heb gekocht dat het maximale amperage 250mA is en de ESC is 3A.
    van de accu's is raar want de nieuwe lipo kan 9.4 ampere aan (C-rating*amperage)
    en deze motoren worden meestal voor micro quads gebruikt
     
  6. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Kun je iets specifieker zijn over de ontvanger? De meeste ontvangers hebben minimaal 3.3V-3.5V nodig, zoniet gaat ie in reset.

    Hoe heb je de ontvanger aangesloten? Met een 1S accu is een ESC helemaal niet nodig (integendeel zelfs - de ESC zorgt alleen voor onnodige spanningsval richting RX)
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Je bent even in de war met BEC (Battery Eliminator Circuit). DIe regelt de spanning voor de ontvanger & servo's.
    De ESC (Electronic Speed Controller) stuurt de motor aan.
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat de lipo 9,4 ampere kan leveren, wil niet zeggen dat deze die ook levert. Het is de verbruiker die de stroomsterkte bepaalt en de Lipo levert de gevraagde waarde.

    Zo werken de stopcontacten thuis ook. Sluit je een wasmachine aan, dan is de stroomsterkte ruim 10 ampere. Sluit je op dat zelfde stopcontact een LEDlamp aan dan is de stroomsterkte enkele 10tallen milliamperes.

    Zou de stroomsterkte eers eens meten. Zie mijn vorige bericht.

    Als de motortjes 28000 toeren moeten draaien, dan haal je dat nooit al je de propeller direct op de as monteert. Gevolg: de motor draait met een veel te laag toerental en de stroomsterkte loopt enorm op.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2018
  9. tracker06

    tracker06

    Lid geworden:
    29 okt 2017
    Berichten:
    30
    Locatie:
    nederland, omgeving eindhoven
    ik bedoel dat hij dat kan leveren.
     
  10. tracker06

    tracker06

    Lid geworden:
    29 okt 2017
    Berichten:
    30
    Locatie:
    nederland, omgeving eindhoven
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Meten is weten... De rest is raden.
     
  12. tracker06

    tracker06

    Lid geworden:
    29 okt 2017
    Berichten:
    30
    Locatie:
    nederland, omgeving eindhoven
    De motoren en lipo's komen van een drone (hubsan x4).
    Waarop 1 lipo 4 motoren stroom levert.

    Dus de enige aanpassing zijn de receiver en de ESC.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Waren de propellers op de drone rechtstreeks op de motoren geplaatst of zat er een vertraging tussen.
     
  14. tracker06

    tracker06

    Lid geworden:
    29 okt 2017
    Berichten:
    30
    Locatie:
    nederland, omgeving eindhoven
    rechtstreeks op de motor
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    En je gebruikt nu precies dezelfde propellers?
     
  16. tracker06

    tracker06

    Lid geworden:
    29 okt 2017
    Berichten:
    30
    Locatie:
    nederland, omgeving eindhoven
    ja
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zou dan toch eigenlijk moeten werken...
     
  18. tracker06

    tracker06

    Lid geworden:
    29 okt 2017
    Berichten:
    30
    Locatie:
    nederland, omgeving eindhoven
    dat dacht ik dus ook

    (kan ook de temp. zijn met dit weer;))
     
  19. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Accu 3,7 Volt. Ontvangers stoppen (voor zover ik weet) bij 3,3 Volt.
    Dus bij 0,4 Volt minder. Wellicht zit daar de oorzaak?
    Ontvanger zo kort mogelijk op de accu aansluiten.
    Dus op bv 1 cm van de accu de draden naar de ESC en ontvanger afsplitsen, dat geeft de minste verliezen in spanning.
    Wat zijn de werkspecificaties van de andere ontvanger? Werkt die nog bij lagere voltages?
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De temperatuur kan het niet zijn, als jij de regelaar nog gewoon in je hand kan houden is hij nog niet heet.
    Ik doe zomaar een wilde gok.... komt ie uit een drone met zo'n moederbord waar alles op zit?
    Misschien, en het is een wilde gok, gebruikt die andere pulstijden.
    Om uit te sluiten dat het de zender/ontvanger is kan je er even een servo op aansluiten en dan kijken of die wel een volledige uitslag (bijna 180 graden) maakt.

    Om uit te sluiten dat het de lipo is kan je het motortje direct op de lipo aansluiten, wel goed vasthouden en letten op de draairichting.
    Maak de lipo leeg tot 3.2 Volt en kijk of je ontvanger nog werkt.

    Als dat allemaal werkt is het gewoon de ESC.

    GJ
     

Deel Deze Pagina