FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

  1. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Ben aan het "spelen" geslagen! Toch nog het volgende:

    - Bij de "Mixer", bij het toewijzen van bv. Ele (van CH6 aan CH2) kan ik verschillende "ELE"'s kiezen... Welke eigenlijk?
    - Bij een dubbeldekker met 4x Ail.? Toch maar bij "Input" 1 kanaal maken en (bij Mixer) 3 CH's op aansluiten?
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Als je in "mixer" het channel kiest wat je wil bewerken, kies je edit. Daar zie je ook weer de input, laat deze knipperen en beweeg de stick van je hoogte roer. Deze dan bevestiggen, waarna ze niet meer knippert. (er zijn meer methode, maar dit is de eenvoudigste)

    Ja. 1x input aileron en daar dan 4 servo-channels aan koppelen in mixer. Afstellen van de servo's in output etc.
     
    Helron vindt dit leuk.
  3. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hier wat pics.
    Heb t idee dat er iets niet klopt. CH1 is aileron; CH2 is elevator
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • mixer2.jpg
      mixer2.jpg
      Bestandsgrootte:
      86,8 KB
      Weergaven:
      169
    • mixer1.jpg
      mixer1.jpg
      Bestandsgrootte:
      93,4 KB
      Weergaven:
      139
  4. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Oeps... ik kan kiezen??? Bij gewoon rustig bewegen krijg ik 1optie bij totale uitslag, een ander!(>C)
     
  5. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Het eerste teken is een "knuppelteken"...
     
  6. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Wellicht zijn beide goed?
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Het knuppelteken gebruiken werkt het eenvoudigst.
     
  8. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Ben nu bij m'n dubbeldekker en daar geeft hij wel maar 1 optie aan!!!!!!!
     
  9. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Wat klopt er niet???
    Bij m'n ene kist heb ik opties bij de andere niet!!
    Een software probleem???
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    In ieder geval geen softwareprobleem. Al weet ik even niet waar het aan ligt.
    Inplaats van met de stick de keuze te maken (tijdens het knipperen) kun je ook gewoon bladeren (keuze wiel voor Horus of + & - voor Taranis) in de lijst van opties. Daar moet je de optie knuppel ook weer tegen komen.
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Kijk ook even bij inputs of ail, ele etc wel in de lijst staan. Standaard wel, maar je kunt ze er uit halen (en weer toevoegen, net als elke schakelaar, knop etc)
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik zie dat de DR /EXP bij de mixer ingebouwd wordt. Het is een betere optie om dit altijd bij de inputs te doen en de input te gebruiken bij de mixers. Op deze manier heb je met 2 hoogte / rolroeren de DR / EXPO maar op 1 plek gemaakt. Beter als je iets wil wijzigen later.
     
    Helron vindt dit leuk.
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Juust, als je het knuppelteken in de mixer kiest passeer je de volledige input. Als je een input definieert moet je ook die input als source kiezen in de mixer, en niet de ruwe knuppeldata.

    Als iets invloed heeft op de gehele input (expo/dual rates enz) kun je deze het beste in de inputs programmeren, als iets enkel invloed heeft op de beweging van 1 servo kun je deze beter in de mixer programmeren (ail differentiatie bijvoorbeeld)

    Moet binnenkort mijn f5j bak opnieuw programmeren en zal daar eens een filmpje van maken.
     
    Helron vindt dit leuk.
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Dat zeg ik dus :) Het hele input menu wordt hier niet gebruikt. Dat hoeft niet, maar is wel makkelijke voor sommige modellen.
     
    Helron vindt dit leuk.
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Haha je antwoord kwam te snel, ik had mijn post nog aangepast. Wat je zegt klopt geheel
     
    Darknoor vindt dit leuk.
  16. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Vroeg me al af, waarom ik moet gaan "mixen" als ik alles gewoon in Input kan zetten!
    Nu begrijp ik dat het met de Mix minder "werk" is! Je kopieert (koppelt) eigenlijk in de Mix, andere kanalen aan een kanaal!
    Klopt dit?
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ja de mixer zorgt voor de koppeling van een input aan een kanaal. Tevens als je meerdere kanalen of meerdere inputs met elkaar wilt laten samenwerken doe je dit in de mixer. En dus manipulatie aan losse kanalen.. ook in de mixer
     
    Helron vindt dit leuk.
  18. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    In je foto: kanaal 3 en 4 gebruiken een input, kanaal 1 en 2 gebruiken ruwe knuppeldata en slaat dus de input over.

    Overigens KUN je dus een model programmeren alleen in de mixer, en de inputs buiten beschouwing laten. Het is alleen een heel stuk overzichtelijker als je de inputs wel goed gebruikt.
     
  20. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Graag!!!
     
    frans46 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina