5000 nihm accu laadvraag (boot gerlateerd)

Discussie in 'Speedboten' gestart door tom1972, 15 aug 2018.

  1. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    Ik heb sinds kort een accu pack van 5000 mah voor mijn ontvanger a6 volt.nu heb ik oude robbe laders waar ik hartstikke over Te spreken Ben overigens.ik laad alle accu.s nu op 180 mah.echter is dat voor mijn 5000mah geen optie want dat duurt Dan een eeuwigheid om Te laden op180 mah.ik heb wel nog een 600 mah laadpunt erop zitten maar is dat wijs om deze 600mah Te gebruiken.ik bedoel zou dat mijn accu niet vernielen.want naar mijn idee ramt die 600 de accu in 8.3 uur vol en op de 180 zou dat veel Langer duren.wat is wijs.hoor graag wat Te doen.ps ...ik bereken laadtijd altijd mah gedeelt door laadstroom is laadtijd
    Bijv. 5000 mah:bijv.600mah is8.3 uur laadtijd.
    Gr tom
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2018
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
  3. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    Hallo Jan.zoiets is het inderdaad zo een pakket.Ik heb alleen geen 5ah op mijn lader zitten om Te laden.mijn max is de600mah.
    Dat zijn nog oude laders van robbe.wellicht Ken je die wel.je hebt op een rijtje van die ingangen. 60...80...100 ..180. En 600.die ladertjes zeg maar.de5ah heb ik niet.is Dan de 600de beste optie in dit geval?
    Dank voor he reactie Jan.grt tom
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  4. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    Oja...het accupack heb ik laten maken bij beste Peter van hangar modelbouw in kampen die ik een ieder van harte kan aanbevelen trouwens.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tom, Normaal is de laadtijd voor een Nimh accu 14 uur x 1/10 van de capaciteit (14 uur bij 500 mA). Bij 600 mA kom je op een kleine 12 uur uit (5000:600x1,4=11,67). De 600 mA doet de accu geen kwaad. Dat rammen valt wel mee dus. Als het te hard gaat wordt de accu heet, dus voel af en toe maar eens. Succes ermee! Eén van mijn schepen heeft een 12 Volts 4000 mAh accu en daarvoor heb ik met een diode en een 0,45 A (fiets)lampje een soortgelijke laadvoorziening gebouwd. Wordt gevoed door een 18 Volts adapter. Laden duurt daarmee 12 uur. Werkt al 40 jaar naar tevredenheid. Gr. Klaas.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    600 mA is voor zo'n accu geen probleem.
    Als hij toch warm wordt (wat ik me nauwelijks kan voorstellen) kun je het laden desnoods een uurtje onderbreken en daarna weer verder laden.
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  7. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    Dank u beiden voor de duidelijke informatie.
    Ik durf de accu nu wel aan aan de lader te zetten.ik ga die aan de 600mah zetten.
    Ook nog dank voor je laadtijd tip klaas.die ga ik even noteren.ik had mijn rc box inhoud getest met een 6volt accu pack 2300mah.daar gingen de stuurservoos heel erg raar van doen.het begon met dat de ene servo later begon te draaien.daarna begonnen ze beiden geheel ongecontroleerd te draaien.toen op aanraden van een mede forum gebruiker een 5000mah geleend.probleem opgelost.werkte hartstikke mooi en rustig.
    Toen heeft heer peter een hagelnieuw pack gemaakt.das deze.prachtig.grt Tom
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  8. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Dat kan niet aan het verschil in mah gelegen hebben hoor! echt niet
    Misschien dat je nu een andere spanning hebt?ander pakket totaal kapot, niet voldoende opgeladen ?

    Waarom een ontvangeraccu van 5000mah? Hangen daar twintig servo's aan , ga je 24 uur continu varen?
    Is echt wel waanzinnig veel voor een rx pakket , heb je trouwens geen esc met bec?

    We laden vroeger Nicd accu's voor de rc auto's op een half uurtje vol, stonden dan wel goed warm , gingen vlot het ganse seizoen mee ... Dus laden met 600mah voor een 5000mah pack is 2x niks , eigenlijk moet je met hogere stromen laten om de delta-piek groter te maken waar een goede lader op afslaat zodat je laadt tot het pack vol is....maar het soort lader dat je nu gebruikt detecteert die delta-piek niet
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2018
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    Moguhh beste ben.het 5000mah pack is voor de f1tunnel.ik had zelf geen 5000pakket.ik had er een geleend en toen was het in orde.daarna met die wetenschap heb ik er een laten maken.aangezien dat pakket niet goedkoop was wilde ik via het forum mijzelf er van verzekeren dat ik het juist oplaad zodat het heel blijft.weet zelf zeer weinig van electronica.vandaar.de servoos zijn wel zeer flinke jongens overigens.het zijn oa.2 flinke 20kg servoos.die heb ik als ik het goed zeg parralel geschakeld.die hebben kennelijk heel wat stroom nodig.ik heb goede ervaringen met 2 stuurservo.s.vandaar de keuze.grt Tom
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  10. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Ok, nu wordt het duidelijk
    Je moet dus niet op een grammetje kijken als dat voor die blauwe F1 boot is!
    Zeer mooi gebouwd trouwens!

    Zou je toch aanraden een betere lader te kopen , graupner 14plus of zoiets. Dan kan je dat pack perfect laden met een hogere stroom , nu laadt je "blind".
    Je weet niet hoe leeg je pack is wanneer je begint te laden , laadt dan x aantal uur maar weet ook niet of het dan echt vol is....gevaarlijk
    Lader met delta piek afslag heeft u nodig, komen regelmatig tweedehands voorbij voor geen geld.



    Mvg

    Nogmaals : zeer mooi gebouwd
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De capaciteit van een accu geeft, eenvoudig gezegd. aan hoeveel "elektriciteit" er in de accu kan worden opgeslagen.Dit is vergelijkbaar met de inhoud van een benzinetank. Als een auto met een benzinetank met een inhoud van 30 liter niet rijdt, dan zal deze met een tank van 80 liter ook niet rijden...
    Dat je met een tank van 80 liter in een auto verder kan rijden dan met een tank van 40 liter, zal duidelijk zijn.

    De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in mAh. Dat is stroom gedurende tijd. Jouw accu met een capaciteit van 5000 mAh kan in theorie gedurende één uur 5000 mA leveren, gedurende 2 uur 2500 mA , gedurende 0,5 uur 10000 mA enzovoort. De accucapaciteit gedeeld door de stroomsterkte geeft de tijd dat de accu deze stroom kan leveren.

    Stroomsterkte wordt uitgedrukt in ampère (A) of de 1000 maal kleinere waarde milliampère (mA). Op je lader staat dat deze kan laden met bij voorbeeld 500 mA. Laadstroom word uitgedrukt in mA. Niet in mAh. Dat is de capaciteit van de accu (of de geladen hoeveelheid "elektriciteit".

    Je accu heeft voor een ontvanger accu een enorme capaciteit. Dat is eigenlijk nergens voor nodig, ook al worden er twee sterke servo's op aangesloten. De servostekkers op de ontvanger zijn bestand tegen een stroomsterkte van rond de 5 ampère en de servo's verbruiken die stroom beslist niet continue.

    Laden van de accu kan prima met 500 mA. Het laden van een lege accu zal 14 tot 16 uur duren. Ook een gedeeltelijk ontladen accu kan je in 14 tot 16 uur laden. De laadstroom is ten opzichte van de capaciteit zo laag dat schade door overladen is uitgesloten. De accu zal tijdens het laatproces niet warmer worden dan handwarm.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2018
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hallo Tom, als we elkaar binnenkort toch ‘s live spreken neem ik wel een pakket mee wat wss meer op de situatie is toegespitst. 5Ah NiMh en een lader die geen delta-piek registreert... dat is onder par.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je laadt dan met een stroom van 180mA, niet mAh.

    Het gebruik van mAh hier is onjuist. moet mA zijn. Dat kan tot dure/gevaarlijke vergissingen leiden. Het fundamentele verschil tussen stroom (in A) en capaciteit (in Ah) is belangrijk, met name wanneer we hier gaan praten over met welke stroom accu's geladen en ontladen worden. Miscommunicatie en er kan iets in de hens gaan.

    A·h is de meeteenheid van capaciteit, A is eenheid van stroom, het verschil is erg belangrijk.
    Als je dat niet goed in de vingers hebt/krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis :(

    Verdiep je even grondig in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds
    A (ampère, stroom)
    en anderzijds
    A·h (ampère gedurende een hour, capaciteit, lading)

    wikipedia...ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
    versus
    wikipedia...ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een hour, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')

    edit: *&&^#%$!!! @N.P.S. was me voor.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij nieuwe NiMH cellen zijn de elektroden nog niet goed geformeerd, daardoor treden delta-pieken (veel) te vroeg op, waardoor de lader denkt dat de accu al vol is.
    Eerst een paar kaar gedurende 14-16uur met 0,1C laden (in onderhavige geval is dat 0,1A = 100mA) zodat de elektroden kunnen formeren. Die stroom is zo laag dat helemaal geen delta-piek optreedt. Lader zal dan ook nooit stoppen maar bij deze stroom is overladen geen ramp, als je het maar niet dagen achtereen doet.
    En vervolgens door gewoon gebruik telkens ontladen.

    'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
    • Modelbouw FAQ's
      → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
      → De Nikkel-Metaalhydride accu
      en ook
      → Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, die gewoon veilig laden met 0,1C, RvS)
     
  15. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    Pracht informatie.dat klopt ja .ik zag het staan inderdaad. Ma.ik ga de informatie goed lezen.ik had wel een prachtige lader.die was van multiplex.ik had ook die bom.de mijne was van flightpower.en ik wl niet decadent zijn maar die was ook (oeps) 5000mah.die prachtige 7,4volt accu had ik nodig om een elektronische ontsteking van van stroom te voorzien.ook daarbij een eerste klas balancer van Robbe.ik scheet zo in me van die lippo accu dat ak ter naar keek al bang van werd.je kent dat wel ,dan gaat je adamsappeltje ff heen en weer.haha.enf....accu en ook lader verkocht voor een veeeeeeeels telage prijs uiteraard grrrrr.en toen de lader wegegeven.niezo slim achteraf .kon er ook nihm accu s mee laden.echter werd dat nihm pakket te fors voor dat bootje .ik heb toen toch moeten besluiten om af te stappen van die prachtconstructie.het is een prachtsysteem zo een elec.ontsteking met apparte voeding.ben overgestapt op ontsteking zonder accu voeding.tjaa zeg het eerlijk.echt lippo angst.ga zeker graag eens even informeren welks een lader dan eens te bekijken.hebben jullie tips daarvoor.ga zeker voor de tip van lagere laadstroom 100mah.ik kom er nog ff op terug.ga nu maar slapen.welterusten allemaal grt Tom
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik had een eerder bericht van mij gekopieerd zonder aan te passen, in jouw geval moet dit 500mA zijn.

    Je weet toch wat ze zeggen over mannen die opscheppen over de grootte van hun accu? :D

    Ik ben het even kwijt, welke merk/type lader gebruik je nu?
     
  17. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    Hallo ron.in mijn geval wordt het dan 600 ma.ik heb nu twee laders
    Een om mijn ontvanger accu op te laden en een zelfde tweede lader voor de zender accu. ik heb van robbe de unicharger 6
    Nummer;8500.heb ik al lang maar nooit iets mis gegaan.gelukkig.grt Tom
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wanneer je met 0,1C laadt, kan er niets mis gaan met NiMH.
    En laden met 500 i.p.v. 600milli-ampère is ook goed.

    De Unicharger kan niet volgens de delta-peak methode laden.
     
  19. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    Wat Is dan eigenlijk de delta piek methode
    Ron?.eeeeeigenlijk wil ik een keer kijken naar een andere lader.maar ja welke.liefst zou ik dan zoals ik nu doe maar twee laders nodig heb hebben in een apparaat.dat ik dan en zender en ontvanger accu tegelijkertijd kan laden met ook liefst instelbare keuze voor laadstroom voor beiden apart in te stellen.heb je/jullie aanbevelingen qua lader aanschaf. Grt Tom
     
  20. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    Ps heb enkel 600 en veel lagere laadstroom mogelijkheden.heb nu mijn accuutjes op 180 ma.
    S,avonds zet ik de accuus aan de laders en in de morgen haal ik ze eraf.gek zeggen maar nooit een enkel probleem of storing gehad.
     

Deel Deze Pagina