Robbe Blue star

Discussie in 'Speedboten' gestart door Arno Borgers, 18 aug 2018.

  1. Arno Borgers

    Arno Borgers

    Lid geworden:
    10 mei 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Valkenswaard
    Beste Forumleden,

    Een tijd geleden heb ik de Robbe blue star aangeschaft, dit is een middel lengte speedboot (94cm). https://www.kehrer-modellbau.de/fragen-und-antworten/bauberichte/robbe-blue-star-i

    Deze wordt aangedreven door een KMB jet 28 https://www.kehrer-modellbau.de/kmb-jet28/antriebe/kmb-jet28-rev.-3-nach-riva-calzoni en de motor is een oude brushed Graupner speed race 700 bb https://www.graupner.de/SPEED-700-RACE-9-6-V/6318/. Hierin wil ik graag een brushless motor inplaatsen?

    Na enige research ben ik er al achter gekomen dat ik een adapter flange moet komen om zo deze motor goed te kunnen monteren. https://www.kehrer-modellbau.de/zub...fuer-motoren-mit-25-mm-oder-30-mm-lochabstand

    Nu is mijn vraag omdat ik totaal niet in de wereld ben van de brushless motoren, welke motor is hier nu voor geschikt? Ik zie dat de Jet drive een totaal wattage van 800w mag ontvangen.. volgens mij is dit niet verschikkelijk veel?

    Alvast bedankt voor de reacties!
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arno,

    KMB heeft een mooi staatje op de site waar die 800W genoemd wordt:
    bis 20.000 U/min (zugelassenes Maximum für JET28): Motoren mit Leistung dauerhaft >= 800 Watt
    Zellenzahl und Motor-KV; grobes Strom-Ziel bei vollem Schub
    • 3S: KV <= 1800; I ~ 75 A
    • 4S: KV <= 1350; I ~ 55 A
    • 5S: KV <= 1080; I ~ 44 A
    Die 800W is het minimum dat de motor moet kunnen leveren zonder thermisch in de problemen te komen bij langer runs, voor de huidige borstelloze motoren geen enkel probleem.
    Welke motor Kv je moet hebben, hangt af van het Voltage waarop je wilt gaan varen, waarbij een hoger aantal cellen gunstiger is voor de opgenomen stroom

    Welk type motor je neemt, outrunner of inrunner, hangt af van de regelaar en hoe gevoelig je wilt kunnen regelen; de meeste inrunners lopen nogal abrupt aan, héél langzaam draaien is met de meeste regelaars een illusie, maar ja, wie wil nu kruipen met een snel jacht?

    Een 700 motor heeft een diameter van 45 mm, plus een koelspiraal van 4 mm dunwandige buis, kom je op 53 mm, ik ga er van uit dat je zoveel ruimte hebt voor de borstelloze motor inclusief koelmantel (in het geval van een inrunner).

    Als je ons laat weten op welk voltage je wilt gaan varen, dan kunnen wij wel suggesties doen voor geschikte motoren.

    Vraagje, heb je de boot al opgebouwd?
    De vaareigenschappen uit de doos en opgebouwd volgens de Bauanleitung schijnen erbarmelijk te zijn als je Werner Fischer mag geloven:
    https://www.kehrer-modellbau.de/fra...blue-star-aus-der-sicht-eines-endverbrauchers
    Werner Fischer kennende, een enorm ervaren bootje bouwer, zou ik de wijzigingen die hij voorstelt, meenemen bij de opbouw.

    Zo voer het exemplaar dat 'ie onder handen heeft genomen (o.a. het plaatsen van een spray rail en het weg plamuren van de deuken voor de spiegel in de bodem):


    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2018
  3. Arno Borgers

    Arno Borgers

    Lid geworden:
    10 mei 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Valkenswaard
    Beste Pompebled,

    Ten eerste bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie! Ik ben vanmiddag nog even naar de lokale modelbouwwinkel geweest om wat advies te innen en deze kwam met het advies om deze motor er in te bouwen.
    https://yuki-model.de/TSUNAMI-PRO-SEAKING-BL-motor-IL4074-2000KV Wat zijn jullie gedachtes hierover?

    Even betreft de vragen van Pompebled, geen idee op hoeveel voltage ik wil gaan varen aangezien ik nog NiMH batterij heb zal ik toch nieuwe moet aanschaffen, dus dit staat nog open. Ja ik heb deze boot al gebouwd en inderdaad de vaareigenschappen zijn niet al te best maar dat komt vooral door de jet aandrijving. Ik heb zelf met de trims gespeeld en een paar extra lijnen aan de onderkant gemaakt. Hier wat foto's:[​IMG] [​IMG]
    Hoe kan ik de waterkoeling het beste doen? Ik zelf dacht namelijk zo iets; https://static.rcgroups.net/forums/attachments/1/2/3/4/0/a8583636-69-111111.jpg
     
  4. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Een 4074 heb je niet nodig voor deze jet.
    Ik vaarde met een 3665mm inrunner met 2190 kv op 3s , meer toeren heeft geen zin. Ik had er eerst een 3650 motor met 1800kv op 3s maar dat was slaapverwekkend traag, is echt af te raden.
    Die motoren hadden ruim voldoende power, een 4074 is een paar maatjes te groot.
    Zoek een motor met voldoende lange motoras want anders ga je de meegeleverde koppeling niet kunnen gebruiken als je die tussenflens ook nog eens moet gebruiken .
     
  5. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Waarom heb je die stripjes eronder geplakt? Bij een scherpe bocht zal de het nu moeilijker water aanzuigen omdat die strip in de weg zit.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arno,

    Zoals Ben al zei, is een 4074 -2000Kv overkill en leg je je gelijk vast wat voltage betreft (4S in dit geval).
    De Yuki is een goede motor maar in je link véél te duur, ik heb 'm voor €70,00 gezien, never mind, zoiets heb je niet nodig.

    Je aanpassingen aan de romp vallen in de categorie 'Verschlimmbesserung', die strips maken het eerder erger dan beter.

    De trimvlakken zo steil naar beneden is ook foute boel, zo druk je de neus naar beneden en loopt de boot véél te nat, wat onnoemelijk veel stroom vraagt.
    Goed beschouwd heb je helemaal geen remkleppen nodig, als de rompvorm aangepast is.

    De eenvoudigste aanpassingen (volgens Werner) zijn sprayrails langs de overgang tussen bodem en zijkant, zodat het water niet meer langs de zijden omhoog kan kruipen en het weghalen/vol plamuren van de rondingen op de overgang tussen bodem en spiegel.
    Ook de plaats van de accuschaal is veel te ver naar voren, twee packs aan weerszijden achterin zouden voor een betere trim moeten zorgen.

    De waterkoeling vanaf de jet is de aangewezen manier.

    Een mogelijke motor is deze op 4S: https://www.tomtop.com/p-rm7258.html

    Regelaar: https://www.tomtop.com/p-rm3964.html

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina