Bouw van een stoomtrein op rupsen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Daniel /stoomy, 11 feb 2018.

  1. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    ga ik vanavond proberen aankomende week nachtdienst dus kan dan een hoop proberen
     
  2. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Oef, nachtdienst.... Nooit een fan van geweest.

    Ik ben benieuwd.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    .........
     
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    ?
     
  5. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    denk dat ik morgen een moer op mijn vliegwiel hecht dan kan ik een moment sleutel erop zetten
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.543
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Omdat ik verwacht, dat het moment ver boven de 200Nm komt, kan je het beste een moer sleutelwijdte M18, 27mm, of nog groter M24, 36mm gebruiken.

    Waarom? De besproken cilinder 60 mm bij 8 bar en een slag van 100 levert maar volgens mijn berekening, 111Nm(11kgm)
    Grofweg bij een overzet verhouding 1:14(zonder rekening te houden met interne verliezen door frictie) een aandrijfkracht van ongeveer 150kg.

    Zie :
    www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-een-stoomtrein-op-rupsen.257431/page-10
    Bericht : #196

    Vergeten te vermelden: Deze moer hoeft niet op de mm nauwkeurig geplaatst te worden.
    De foutmarge in de berekening is groter dan de eventuele meetfout.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2018
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Ik heb een beetje vergelijkings materiaal opgezocht voor zover dat mogelijk is.

    En kwam dit tegen:
    http://www.steamtractionworld.com/burrell4SC.htm

    Een 1:3 stoomtrekker, 1 cilinder, 70mm zuiger kan volgens de folder met gemak 3 ton trekken. Maximale werkdruk 8 bar. Eigen gewicht 500kg.

    Dan lijkt mij dat Daniel's model wellicht iets zwaarder is, maar als zo'n 1 cilinder met gemak 3 ton kan trekken, dan moet Daniel's model met 2 60mm zuigers toch ook wel in beweging moeten komen?
     
  8. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    zou dit werken? 2 kleinere cilinders aan iedere kant zodat je meer de kracht verdeeld FB_IMG_1535420132039.jpg
    en elke kant 1 op 90 °zodat je 2 cilinders heb om te starten
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2018
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Dat is waar ik al te hele tijd van uit ga.
    2 cilinders met de krukken op 90 graden.
    Maar ook met 2 cilinders, er is er altijd maar 1 die goed staat om op gang te komen.

    Met 1 cilinder heb je een vliegwiel nodig, deze wordt met de hand in de goede aanzet stand gezet bij model stoom trekkers.
     
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Nu ik je tekst zo lees, heb ik je misschien verkeerd begrepen.
    Je vraagt of 2 cilinders aan elke kant een optie is?
    De foto die je er bij plaatst is van een cilinder blok voor een locomotief met binnenliggend drijfwerk (tussen de frame platen).

    Ik zou het niet doen:
    - je moet alles 4x maken ipv 2x.
    - de krukpen wordt erg lang, geeft grote krachten op het deel dat het verst uitsteekt.
    - je raakt alle ruimte kwijt voor de omkeerbeweging.
     
  11. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    okee dat gaan we niet doen dan
    was even aan het brainstormen
     
  12. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Geeft niet, dat houd de creativiteit op gang.
     
  13. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    okee ben druk bezig om de ketting van de rups aftemaken. alles te borgen en plaatjes erop te lassen. de sprocketwiel ook goed op de as vastgekregen met de juiste borgen. daarna wil ik het moment bepalen ,want ik denk dat de dan de juiste weerstand hebt /krijgt . heb hem wel al getest zonder platen en mijn dochter van 8 kreeg hem al makkelijk in beweging dus ik heb goeie hoop dat het moment niet hoog ligt
     
    Roy.nl vindt dit leuk.
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Er komt nog wel een ketel op, leidingwerk, appendages, water/kolen voorraad.

    Maar als het nu al niet al te zwaar gaat.....
    Er is hoop.
     
    Daniel /stoomy vindt dit leuk.
  15. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    eerste ketting is helemaal af nu bezig met de 2de 20180904_145337.jpg 20180904_140146.jpg
     
    Bert V vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.543
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Heb jij ervaring met rupsloopwerken?
    De schalm(opening tussen de schalmen op het voorwiel), die de grond gaat raken wordt beschermd door de opstaande rand van de vorige schalm. :worship:
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lijkt me vreselijk dit soort massaproductie.
    Ik heb ooit oude drainagemachines "gedemonteerd" met gas en zuurstof en 10 kilo hamers.
    Nooit op "opstaande randen" gelet.
    Voor in het veld hadden ze slipkammen die je op een track/schalm kon steken, die moesten er dan wel af voordat hij op de dieplader kon.
    Geen idee eigenlijk of er voor de lange stukken een looprichting op die tracks zit.
    Je moet immers ook achteruit kunnen zonder dat alles vastloopt, doordat vuil dan wel naar binnen kruipt.
    Het lijkt er op dat je vooruit de schalm die er het laatste bijkomt op de grond, boven de reeds liggende wordt gedraaid.
    Je looprichting zou dan goed zijn.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    @Roel van Essen
    Is er een (fundamenteel) verschil tussen werk- en tank-tracks en hun schalmen?
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Werktracks zijn meer smalle ketting met platen er op
    Tanktracks zijn gewoon erg brede kettingen met nokken voor de geleiding, terwijl de kettingen hier aan de buitenzijdes wordt aangedreven.
    Heb je bij werktracks maar 1 sprokketwiel, bij tanktracks zijn dat 2 sprokketwielen per aandrijfwiel.

    Schermafbeelding 2018-09-06 om 21.05.20.jpg

    Schermafbeelding 2018-09-06 om 21.05.46.jpg

    Schermafbeelding 2018-09-06 om 21.07.01.jpg

    Schermafbeelding 2018-09-06 om 21.07.22.jpg

    Schermafbeelding 2018-09-06 om 21.08.11.jpg

    Schermafbeelding 2018-09-06 om 21.08.26.jpg
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2018
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  20. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Daniel,

    Mocht je er om verlegen zijn: ik heb nog een stapel stalen tandwielen liggen , grove dikkertjes met ik dacht 18 tanden . Zeker 12 stuks nieuwe , nog zonder bevestiging oid.

    Je zal ze maar net nodig hebben... .

    Monsterdiesel
     
    Daniel /stoomy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina