Ik durf het geen restauratie te noemen, want dat zou betekenen dat ik voor een 100% resultaat ga. Mijn doel is om van de drie afgeragde modellen, die bij een grote partij zaten, weer minimaal 1 goede runner te maken. Technisch moet het wel goed zijn, optisch ga ik voor acceptabel. Wat heb ik: Een lelijke, incomplete Super Sabre Een lelijke, incomplete Boomerang Een acceptabele, bijna complete Super Sabre. Ik heb het idee dat de Boomerang er nog 1 van de eerste generatie is. In de 2008 (en 2017) rerelease zijn namelijk kleine wijzigingen doorgevoerd die dit chassis niet heeft. Zo is de re-re voorzien van kogellagers bij de differentiëlen, deze heeft echter de originele kunststof (!!) glijlagers met een sluitringetje er tegenaan. Van de Super Sabre is (zo ver ik weet) geen rerelease uitgebracht. Alle drie hebben ze de nodige actie gezien en daarom is het plastic op diverse plaatsen opgelapt en/of van onbekende schroeven voorzien. Dankzij de re-re van de Boomerang zou het niet al te lastig moeten zijn om eventueel nog aan onderdelen te komen. Omdat de Super Sabre wat minder gangbaar is dan de Boomerang ga ik proberen die samen te stellen uit deze drie. Stap 1 is in gang gezet: alles uit elkaar halen, schoonmaken en inventariseren wat er nog heel is.
Ziet er allemaal behoorlijk volledig uit, op de elektro en een voorbumper na, ik zou voor minstens een Boomerang en 1 Super Sabre gaan!
ziet er inderdaad eigenlijk nog allemaal redelijk goed uit. Zoals het vaak is: maak idd eerst ene. Dan denk je: die andere moet ook wel lukken. En uiteindelijk zoek je er een extra 2dehands wrak bij om de 3de ook maar volledig te maken omdat het anders spijtig is. Of resterende onderdelen verkopen, levert budget op voor de eerste (2) .
Ik heb al erg veel ingescheurde draagarmen in mijn handen gehad. De eerste zal nog niet eens lukken zonder extra investeringen. Ik denk dat als ik er 2 wil laten rijden ik beter een re-re Boomerang kan kopen. Maar goed, we gaan het zien. 2 liggen er al uit elkaar, de 3e moet nog.
Nummer drie ligt eindelijk ook uit elkaar. Daarbij zag ik gelukkig niet zo heel veel gescheurde onderdelen. Ik heb goede hoop dat 1 nette Super Sabre moet lukken. Voor het tweede chassis ga ik kijken hoeveel extra onderdelen ik nodig ga hebben. Iemand nog een goede tip voor het lijmen van dit oude kunststof? Misschien kan ik enkele onderdelen dan nog redden.
Dat zal wellicht PA of PP zijn. Helaas zijn deze niet te lijmen. Indien het ABS is, wat ik betwijfel, dan kun je lijmen met hardplastic lijm. Hoe dan ook kun je altijd proberen in in de scheuren secondelijm te doen. Maar wss zonder veel nut. Maar proberen is altijd beter dan niets.
Ik heb ook niet het idee dat het ABS is. Het plastic voelt een stuk harder en breekbaarder dan de de modernere, ABS chassis.
Op basis van de handleidingen concludeer ik dat alle drie de chassis van de eerste generatie zijn. Het zijn dus echt de originele 58055 Boomerang en 58066 Super Sabres. Één van de wijzigingen voor de 58418 re-re Boomerang zit in de tandwielkasten. Hier zijn een kunststof opvulring en een metalen drukringetje (veredelde sluitring) vervangen door een druk-kogellager. Dit lager zat in geen enkele van de drie chassis die ik heb. Onderstaande plaatjes staan op volgorde van chassisnummer: Boomerang, Super Sabre en re-re Boomerang. Bij de laatste zijn de kunststof ring (E10) en de drukring (BW2 bij de Super Sabre) vervangen door het druklager. Nu nog even bedenken of ik bij de revisie voor de oorspronkelijke oplossing ga of dat ik toch de re-re upgrade erin zet. Aan de ene kant vind ik het wel een idee om het oorspronkelijke concept te behouden voor deze originele chassis (veel zal ik er toch niet mee rijden). Aan de andere kant ben ik wel van plan alle andere glijlagers te vervangen door kogellagers....
ABS kun je lijmen met aceton, en anders neem je (Bison) epoxylijm voor kunststof. Ja kan ook een malletje maken van de plastic delen en dan nieuwe delen gieten met epoxy. Succes! Leuk project!
epoxylijm houdt bij zoiets nauwelijks. 1 schok en weer gebarsten. En om af te gieten moet je echt naar de high end polyurethanen gaan. Gieten in epoxy veel te bros voor dit soort dingen. Ik heb het nog gedaan in allerlei mengsels en probeersels (voor mijn job), maar kwam niet in de buurt van de originele spuitgietstukken. En draagarmen zijn niet zo eenvoudig vanwege de doorlopende gaten enz.
Het gietsel kun je versterken met glasvezel. Doen ze ook met ABS, bij behuizingen van elektrisch gereedschap. En 3d-printen is ook nog een optie. Nylon, of polycarbonaat. Gaten kun je achteraf boren.
3D printen is bij deze wel nuttig. Probeer maar eens glasvezel toe te voegen bij giethars. Je vergelijkt spuitgieten van thermoplasten met 2 component gietharsen. Niet doen. En ABS wordt niet versterkt met glasvezel denk ik, dat zal eerder met nylon en aanverwanten gebeuren.
Dat gebeurt met nylon inderdaad. Ik vergelijk niets hoor, ik zeg alleen dat je glasvezel kan toevoegen aan je gietsel.
Dankzij de re-release van de Boomerang zal het vinden van nieuwe chassisdelen geen probleem zijn. Het resultaat van de demontage: veel bakjes met onderdelen. Gisteren ben ik begonnen met de her-bouw. Bij de eerste stappen bleek al dat er maar 1 goede achterste tandwielkast bij zat. De andere twee waren op hetzelfde punt ingescheurd bij een schroefgat (onderdeel G4 op bovenstaande plaatjes). Waarschijnlijk een zwak punt in het ontwerp. Bij het zoeken van de benodigde onderdelen in de bakjes heb ik nog heel wat delen afgekeurd want krom, afgebroken en/of ingescheurd. Maar goed, dat mag de pret niet drukken. Dus na een tijdje was er een begin van een Super Sabre.
Een luxe dat je keuze hebt om 1 volledige te maken. Is leuk werken, tenzij je echt 1 onderdeel niet kunt vervangen. Ook al meerdere keren gedaan. Ik volg hoor.