Q's Bird of Time

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 30 aug 2018.

  1. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Dat zijn mooie gewichten om mee te rekenen, bedankt!

    Ik had al wat zitten rekenen op rcplanes wat voor aandrijving het zou kunnen zijn:
    23D591C3-B504-4917-9839-A2BCE6FB2A39.png

    Een static thrust van bijna 1kg zou dan met een 2830 toch in ieder geval voldoende moeten zijn. Het gewicht van de combi is dan een dikke 300gr wat ook niet te veel zou moeten zijn. Hopelijk kom ik dan op iets van 1500gr.

    Ben benieuwd. De spanten staan in middels, morgen er maar es wat beplanking tegenaan zetten.

    Gr Q
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Zwaartepunt is geen exact punt! Met de twee maten proberen ze om de range aan te geven waartussen je veilig kunt schuiven. In de bouwbeschrijving staat dat je doormiddel van schuiven het juiste punt moet bepalen. Zit je erg ver naar voren dan wordt de snelheid erg laag en haalt hij de gewenste glijhoek niet ga je daarentegen te ver naar achteren dan gaat hij snel vliegen en wordt overdreven gevoelig op het hoogteroer. Hoe zoek je dan dat juiste punt op? Een goede manier is een gewichtje van bv. 50 gram met plakband op de romp te plakken dusdanig dat het zwaartepunt binnen de range zit. Bij mooi rustig weer maak je een handstartje en kijk je hoe hij zweeft, probeer dit even zonder iets aan te passen een paar keer achter elkaar. Dan verplaats je dit gewichtje zeg 5cm naar voren en maak weer de handstartjes, herhaal dit proces net zolang tot hij slechter/korter zweeft en ga dan langzaam naar achteren met dit gewichtje tot hij goed uitzweeft en voor jouw gevoel ook lekker vliegt. En ja dit is tijdrovend, kan je een middag kosten, maar hierna word je wel beloont met een fijn vliegend toestel wat ook goede prestaties levert.
     
  3. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Goede methode!
     
  4. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Zolang het maar geen Heineken was was het al lang oké, maar met een viltje van een goede belgische tripel vloog hij toch net dat ietsje beter
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Dit zwabberig vliegbeeld weerhield me van dit toestel te bouwen.
    Daarom viel mijn keuze op de Aquila van airtronics.
    Ook een kist uit die periode maar met een veeeeeeeeeeeeeeeel mooier en beter vliegbeeld.
    Het uitzicht van de BOT heeft iets maar daar stopt het.
    Er mee vliegen is heel wat minder.
    Je merkt het, ik ben geen BOT fan.
     
  6. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Duidelijk idd
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Inhakend op Aurectar... soms kan het voldoende zijn de EWD (instelhoekverschil) te verkleinen om zo’n klassieker wat prettiger te laten vliegen.
     
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Bij een BOT pas je door het verplaatsen van het zwaartepunt automatisch het instelhoek verschil aan;), bij een ver voorliggend zwaartepunt stel je het pendelhoogteroer naar beneden en krijg je dus een groot instelhoek verschil. Wat het vliegen aangaat vind ik het nog steeds een fijn toestel, hoe eerlijk dit is weet ik niet want dit is eigenlijk mijn eerste echte zwever.
     
  9. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ach, wil je snel vliegen moet je gewoon een andere kist kiezen. Wil je echter lekker ronddobberen en genieten van het prachtige silhouet, dan is de BOT een genot om mee te vliegen.

    Het is een gemodificeerd clark y profiel geloof ik. Dus lekker veel lift bij lagere snelheden. Geen racer en minder geschikt om even snel door te prikken.
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Een Bot is altijd een mooie verschijning maar ergens is er een probleem bij dit toestel.
    De verklaring is heel simpel.
    De geometrie van de vleugel zorgt voor dwarsinstabiliteit.
    Ik verklaar nader.
    Het lateraal punt van de vleugelhelft ligt te ver van de romp.
    Bij deze krijg je een tamelijk groot hefboom effect.
    Bij de minste turbulentie gaat het toestel schommelen (zwabberen).
    Dit heb je veel minder bij toestellen als vb: Amigo, Oly 2 of een Aquila. om een paar gekende voorbeelden te noemen.
     
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    In werkelijkheid zie je dit dus ook, laatst met vrij veel onrustige wind gevlogen en dan is het lastig om hem netjes in het gareel te houden.
     
  12. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Lekker spannend vliegen is het altijd. Zeker laag bij de grond met turbulentie of cross wind landingen
     
  13. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Tsja, ik bouw de BoT met name omdat ik em prachtig vind. Daar zijn we het dan ook allemaal over eens: prachtige verschijning

    Ik neem graag van je aan dat het andere toestel een stuk beter vliegt en een moderne zwever ongetwijfeld nog veeel beter dan dat!

    Maar het zwaberrige vind ik bij het zweven eigenlijk helemaal niet onprettig. Ik heb een park-flyer-je gebouwd als semi zwever. Een AliExpress Red Swan. Alles van af gesloopt en met Japans papier bespannen. Nog geen 350gr met toch een dikke 1,2m span.

    Ik ga zeker niet beweren dat dat toestel goed zweeft. Geen thermiek = 1m/s daling. Vallen als een baksteen naar met thermiek gaat ie als een blaadje de hoogte in.

    Gaat ie zwabberen tijdens het vliegen dan zit ik gelijk in de thermiek zo bleek met wat telemetry. Dus rondje vliegen en bij zwabberen tijd voor het inzetten van een bocht.

    Zou dat met de BoT ook zo zijn dan lijkt me dit niet nadelig voor mij althans.

    Je verklaring is trouwens top: betekend dus dat de wing tips goed licht gemaakt moeten worden?! Of iig hoe lichter hoe beter?

    Bedankt voor je input @aurectar

    ====

    Profiel is idd volgens artikel een Clark met een andere neus zodat ie juist iets minder lift geeft en harder wil vliegen.

    Kan het zijn dat velen de kist wat te langzaam vliegen misschien en dat ie dan wat lastig wordt?! Werd al wel aangegeven ook zo lijkt het..

    ====

    Inmiddels schiet de romp mooi op. Binnenkort wel wat fotootjes!

    Gr Q
     
  14. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Het zwabberige bij de BOT moet je niet te letterlijk nemen. Ja, als hij langzaam vliegt is hij met turbulentie en zijwind wat beweeglijk, maar met wat meer tempo zijn de bochten en cirkels echt wel gracieus te noemen.

    Ik denk genoeg gesteggeld over vliegbeeld etc. Het wordt weer tijd voor wat mooie bouwfoto’s
     
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ja tijd voor weer wat vooruitgang. Inmiddels zijn de spanten gezet en met liggers verlijmd. Beplanking is nu aan de beurt. Inmiddels onderkant en 1 zijkant vast.
    5D9271FB-43F5-40C0-A00C-7CAF59096ACB.jpeg 51F8C8DE-1CDE-4C12-9969-87F7FF325D6F.jpeg 771AF29A-C0FC-463C-95D1-8CE79BB35DA4.jpeg C0A24D71-82FE-44DC-B03F-E9AA4CEEDC85.jpeg
    Stijfheid lijkt prima te worden, hier was ik een week geleden nog wat onzeker over. Waren zorgen voor Nix gelukkig!

    De bevestiging voor de elastieken nog wat verstevigd aan beide zijden zodat de moment werking goed opgevangen wordt.
    5F14B649-48D6-4F20-B8C3-4B2160DC2645.jpeg DA7416C3-4EF6-4B62-B9C4-8934C32538F5.jpeg AD6C75BD-3849-43FE-9322-922D30A77A1C.jpeg

    Het motorschot is met 2 graden domp en ook zijwaardstelling gezet. Over de zijwaard was ik me niet helemaal zeker. Dacht misschien 1 graad. Maar goed als dat zo is dan staat ie nogsteeds 1 graad verkeerd, enkel andersom :hammer:

    C82B1E71-2BD3-40DC-BE61-64EB5E3BE6E7.jpeg 13C99ED6-E946-4AB1-87E0-CCD45E428382.jpeg

    Van de week zal ik weinig tijd hebben, maar doel is nu de Servos in de staart te prutsen. Waarom?: nou ja de tekening zegt dat et zwaartepunt goed uit zal komen op die manier en ik heb een hekel aan stuurkabels.

    Tis echter wel een gevalletje van Fries "it kin net". Een mooie uitdaging die ik wil aangaan :D

    Daarna kan de rest vd beplanking erop, neusje afmaken en dan gaat het hard richting bouw v.d. Vleugel.

    Cheers Q
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Merlin64 en TheNorb vinden dit leuk.
  16. Merlin64

    Merlin64

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Riethoven
    Hallo,

    Ziet er superstrak uit allemaal, hulde daarvoor :thumbsup:

    Hier ben ik echt benieuwd hoe je uitkomt met je zwaartepunt.

    Rob.
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je maakt een grote fout , altijd met hout links en recht samen beplanken, anders heb je bij de minste wijziging in vochtgehalte van de omgeving een kromme romp.
    Staat dat zo in de handleiding ?
     
    aurectar vindt dit leuk.
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ai @ISOLA2 daar heb ik niet aan gedacht. Ik klus in de woonomgeving en had niet het idee dat dit een effect zou hebben. Bij de vorige vliegtuigen heb ik hier gelukkig niets van gemerkt, dus ik gok dat we een behoorlijk constante luchtvochtigheid hebben :kwijl:. Althans dat hoop ik dan maar want deze romp is een stuk smaller en dus zeker gevoeliger voor torderen.

    Wel zet ik de beplanking er met veel klemmen en gewichten op om zeker te stellen dat ie recht blijft. De tafel is geslepen steen, dus rechter kan haast niet ;-). We gaan het merken; tis nu al te laat...

    Groet Q
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Het zijn juist die heel smalle rompen die geweldig gevoelig zijn , goed vast klemmen en je hout samen met de half afgewerkte romp bewaren.
    Succes
     
    aurectar vindt dit leuk.
  20. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    De Servos zijn binnen gekomen:

    3EDD19F0-5BA6-4142-B1D5-A0DC69B59252.jpeg FC8EF78C-2F51-48A0-B89B-B266024240CF.jpeg

    Het zijn de nieuwste micro's van Bluebird. Nu wordt en is Bluebird geassocieerd met HK, maar deze nieuwe servos kon ik na consult met Bluebird zelf enkel in de UK kopen (hyperflight.co.uk). In mijn optiek zijn het juweeltjes met volledig alu behuizing, metalen gears en HV aansturing. Ze wegen haast Nix en zijn enorm sterk. Helaas waren ze echter niet HK chippo :-(.

    Hoogteroer ga ik via stang direct aan Servo in de romp (proberen) monteren. Zoals al gezegd is dat een mogelijke "kin net". #wishmeluck

    C1C32D16-983B-4CE6-84B6-55DBE8D8E4F0.jpeg 564FD378-1990-462F-8F82-B520550D6455.jpeg 4D804A56-2801-41A7-BB3F-5D26C1FC1561.jpeg 717555AD-8FC8-4A93-A8A0-15AB289937C2.jpeg

    Maar goed als het lukt dan denk ik een mooie gewicht besparing verkregen te hebben tov dikke Servos, stalen kabels etc..

    Op de foto zijn de liggers verzwakt, maar 0,4mm triplex is in aantocht op deze locaties. Sollte ja kein Problem sein :)

    Gruß Q
     

Deel Deze Pagina