Is dit een Twister 2?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Pier, 22 sep 2018.

Tags:
  1. Pier

    Pier

    Lid geworden:
    22 sep 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste modelbouwers,

    Ik ben nieuw op dit forum. Enige tijd geleden werd mijn interesse gewekt door DLG's en nu heb ik via Marktplaats een tweedehandse DLG gekocht. Volgens de verkoper is het een Twister 2 van Alex Hoekstra. Omdat DLG compleet nieuw is en ik na redelijk wat zoekwerk op Google nog met een paar vragen zat heb ik mij nu hier geregistreerd in de hoop dat iemand wat licht op de zaken kan schijnen.

    Klopt het dat dit een Twister 2 is?

    Mijn weegschaal zegt dat hij 360 gram is, op het internet lees ik dat hij ongeveer 260 gram zou wegen. Als hij wat zwaarder is gemaakt, waar wordt de ballast dan doorgaans verstopt? Het is nog niet gelukt om de vleugel eraf te halen omdat het kabeltje van de servo's wat strak zit.

    De nicad batterij zit er al jaren in. Weet niet of hij zo geleverd is of niet maar vroeg me af of er een manier was om die eruit te halen zonder de servoplank los te snijden? Die plank zit vastgelijmd en blokkeert het verwijderen van de batterij.

    Touwtjes van richtings- en hoogteroer lijken van een soort garen. Is dat speciaal draad dat zo geleverd is (Dyneema?( of kan ik het beter vervangen door ijzerdraad (of ijzergaren misschien)?

    De scharniertape (weet niet wat voor materiaal het is) van het hoogteroer is gescheurd. Kan ik dat met regulier scharniertape repareren of is dat een doodzonde?

    Als ik hem een mooi kleurtje wil geven (vleugels en cockpit) kan ik dat veilig spuiten? Ik weet niet wat voor materiaal de bekleding van de vleugels is en of dat tegen verf kan.

    Weet niet of de plaatjes het zo doen met url naar dropbox, heb ze ook als attachment erbij gedaan...
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nou moet de wind nog even gaan liggen en dan kan ik het eens gaan uitproberen!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • dlg1.jpg
      dlg1.jpg
      Bestandsgrootte:
      368 KB
      Weergaven:
      530
    • dlg2.jpg
      dlg2.jpg
      Bestandsgrootte:
      306,2 KB
      Weergaven:
      493
    • dlg3.jpg
      dlg3.jpg
      Bestandsgrootte:
      265,4 KB
      Weergaven:
      537
    • dlg4.jpg
      dlg4.jpg
      Bestandsgrootte:
      187,7 KB
      Weergaven:
      495
  2. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    275
    Locatie:
    Veendam
    Pb gestuurd
     
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Deze dlg heb ik een aantal jaren geleden gebouwd. Een jaar of twee terug verkocht. En nu weer een nieuwe eigenaar.
    Leuk om te zien dat het beestje nog leeft.

    Nee, dit is geen Twister 2. De verkoper had het verkeert.
    De vleugel heeft de profielen van de Twister 1. De romp is van een Pools ontwerp, kan even niet zo snel op de naam komen. Pulsar dacht ik. Staartdelen eigen ontwerp met Drela profielen.

    Als het goed is zit er een koker in waarin je ballast kan doen. Maar de vorige eigenaar kan deze eruit hebben gehaald om de ontvanger in te bouwen. ( Ontvanger zat namelijk eerst in de neus)
    Ballast bestond uit een aantal ronde vis loodjes op een verenstalen draad. Ballast werd vastgezet door het omgebogen eind in het gaatje in de Servo plank te steken.
    Met het servoarmpje kom je de draad zekeren. (Zie dat het armpje nu aan de andere kant is gemonteerd om de draadjes vast te zetten)

    Zo te zien is het nog de originele servoplank. Lijkt mij dat de accu er dan wel uit zou moeten kunnen zonder de plank te verwijderen.

    Klopt het zijn dynema stuurdraadjes. Beetje old Skool maar werk nog steeds goed. Natuurlijk kan je ze vervangen door staaldraad/gitaarsnaar. Ijzergaren, niet doen te veel rek.

    Je kan het gescheurde scharnier prima repareren met tape. Materiaal is trouwens kevlar.

    Spuiten van de vleugel of romp zou ik niet doen. Brengt alleen maar meer gewicht en is naast dat het er leuk uitziet verder niets.
    Daarbij is de glas/epoxy laag op de vleugel niet geheel dicht, enigzins poreus en dat geeft geen mooi resultaat.
    Gewoon zo laten.
    De cockpit kap kan je wel gewoon een kleurtje geven.

    Groet

    Frans
     
    crins vindt dit leuk.
  4. Pier

    Pier

    Lid geworden:
    22 sep 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste Frans,

    Bedankt voor het antwoord, leuk om zo achter een geschiedenis van een toestel te komen. Heb overigens ook antwoord gehad van Alex Hoekstra, hij dacht zelf dat de romp van een Twister 1 was, het is natuurlijk moeilijk te herkennen op basis van een paar foto's.

    Jeroen, aan wie je hem verkocht had, had nog een richtingsroer liggen die ik nu van hem overneem. Jeroen dacht overigens weer dat de vleugel van een Twister 2 was.

    Het lijkt er dus op dat ik in de verste verte geen Twister 2 heb gekocht. Dat is verder niet erg want het is een DLG waar ik mee kan oefenen. De batterij die erin zat was 50 gram (4x aaa nimh). Ik zal er een lichtere lipo in zetten en twee nieuwe servo's en dan komt ie waarschijnlijk op 320 gram uit en dat lijkt me prima om het te leren. Als ik eraan 'verslingerd' raak kan ik altijd nog upgraden.

    Groet,
    Pier
     
    heino en Vlcjeroen vinden dit leuk.
  5. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    gezien de fotos zou het niet onverstandig zijn om de ontvanger te wissellen.
    Ar6100 is parkflyer ontvanger en heeft geen voldoende ontvangst als je een bel hebt en een beetje ver weg gaat.
     
    crins vindt dit leuk.
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Notificaties/meldingen
    Voor privébericht/conversaties/discussies kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. antwoorden in discussie niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een reactie/privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over

    Conversaties versus profielposts
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
    Of je start een conversatie/PB door rechtsboven op een pagina te klikken op Postvak In → Conversaties → Start Nieuwe Conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die berichten zijn openbaar op jouw @Vicjeroen profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.
     
    Vlcjeroen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina