Graupner Eco Manta project

Discussie in 'Speedboten' gestart door dominosteen, 30 sep 2018.

  1. dominosteen

    dominosteen

    Lid geworden:
    30 sep 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Omg .Utrecht
    hallo MBF leden :

    Ik ben in het bezit van een grauper Eco Manta , deze is voorzien van een borstel motor en idem regelbaar .
    De kantelkamer is nog niet gebouwd of werkzaam gemaakt.

    Nu heb ik wat vraagjes waar ik een beetje de goede richting ingeduwd moet worden , ik heb al wat beeldmateriaal gezien op jijbuis , en is wel het 1 en ander duidelijk maar ik wil toch eerst nog wat meer info hebben voordat ik verder gaat .
    De vragen waar mee ik “zit” :

    Kantelkamer : gaten voor de waterinlaat , waar moeten die ongeveer komen ?, en hoeveel gaten ?, of maakt het niet uit waar en hoeveel ?. Nee ik zie niet de gaten/openingen die bij het trekken van de romp te zien zijn ,omdat de romp is overgespoten .
    Motorisch : welke motor /sec combo qua diameter motor en KV’s vaart goed op 2S ?

    De vorige eigenaar heeft nog al grof de esc bevestigt in de romp , door waarschijnlijk , hot glue te gebruiken , hoe kan je dat het beste weg halen zonder de romp te beschadigen ?, warm maken dmv föhn of soldeerbout ?, of. Is er nog een andere manier ?.


    Alvast bedankt , gr Rob
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2018
  2. dominosteen

    dominosteen

    Lid geworden:
    30 sep 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Omg .Utrecht
    hier wat plaatjes :

    [​IMG]
     
  3. dominosteen

    dominosteen

    Lid geworden:
    30 sep 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Omg .Utrecht
    de ESC die vast gelijmd zit :

    CIMG5010.JPG CIMG5011.JPG

    CIMG5010.JPG CIMG5011.JPG CIMG5013.JPG CIMG5014.JPG CIMG5015.JPG CIMG5016.JPG
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Afvoer van koelwater helemaal aan de bovenkant van de motor, aanvoer aan de onderkant. Anders kans dat luchtbellen blijven 'hangen', en daarmee slechtere koeling.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Het is een koelspiraal, Ron, geen koelmantel, in en uitlaat positie maakt niks uit.

    Groeten, Jan.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rob,

    Dat is een redelijk zooi in de romp met de hotmelt, in plaats van warmte (wat het weer vloeibaar zal maken) zou ik zoveel mogelijk koud wegsteken, zonder door de (dunne) romp te gaan.
    Wat je ook kunt proberen is vervolgend de hele hande in de diepvries te leggen en te proberen of de lijm in één keer los wil breken, ook hier weer gepast geweld gebruiken, de romp is maar dun..

    Op de foto zie ik een flexas, die in een rechte schroefaskoker verdwijnt, wat is de gedachte daar achter, vraag ik me af...?

    Als je de Bauanleitung er bij hebt, dan zie je dat de ontluvhtingsgaten links achter op de vleugel moeten komen tegen de vloedkamer wand aan.
    Vóór aan de vloedkamer komt aan de onderzijde een kleiner gaatje zodat de lucht kan ontwijken zodra de boot op z'n dak ligt.

    In de spiegel komt een gat (of sleuf) waardoor de kantelkamer leeg loopt zodra je gas geeft.

    Groeten, Jan.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zoveel mogelijk lijm verwijderen en vervolgens hete draad, of gereedschap, ter hand nemen?
    Regelaar zelf gebruiken om lijm te verwarmen?
     
  8. dominosteen

    dominosteen

    Lid geworden:
    30 sep 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Omg .Utrecht
    Hai Jan ,

    De Bauanleitung heb ik erbij , en idd er staan op de linker vleugel een aantal ovalen getekend , neem aan dat dat de gaten moeten worden voor de vloedkamer , en het "loos" gat als de boot vaart ?.

    Maakt nog uit om deze hetzelfde te maken als de Bauanleitung of kan je ook gewoon een aantal ronde gaten boren , bv diameter 10 of 12mm in 1 lijn achter elkaar beetje zoals de ovalen worden aangegeven ?,denk dat het gat van de kantelkamer waar het water uitstroomt wel redelijk kritisch is .

    Heb je nog een tip qua motor en regelaar combi ?, denk dat ik de motorsteun kan verstevigen met een carbon plaatje ?, of is dat niet nodig met een brushless setup ?
    gr Rob
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rob,

    Het formaat van de gaten is belangrijker dan het feit of ze rond of ovaal zijn, de uitstroomopening zou ik zo dicht mogelijk tegen de vloedkamerwand en de bodem maken, zodat ook al het water er uit kan en er niks achterblijft, minder gewicht is meer snelheid.

    Ik heb nooit ECO gevaren, voor motor advies zou je beter ESH vaarders kunnen vragen, zoals BJ en regerend Nederlands kampioen Marcel D, beide forumleden hier.

    Groeten, Jan.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. BJ

    BJ

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Hengelo Ov
    De gaten voor de kantelkamer kun je precies maken zoals op de bouwtekening, zo heb ik ze toen ook gemaakt. De loos kanaal heb ik iets groter gemaakt voor zover dan nog kon. En wat extra loodjes om de kantelkamer ook écht te laten werken, aangezien deze eco nog stamt uit de NiMH tijdperk dus de lichtere lipo zal de Manta niet meer doen keren. Dat zul je t.z.t. even moeten uittesten hoeveel er voor nodig is.
    Ik heb de romp van binnen nog voorzien van een extra laagje epoxy en glasvezel (daar waar je tenminste nog bij komt), de 4 mm as heb ik vervangen door een H&M direct as. De standaard as is een graupner starre as met zo'n klein flexdeel aan de voorkant. Het liep ook niet echt soepel, vandaar de omwisseling voor een betere as. De motorsteun heb ik zo gelaten, maar wel extra vastgelijmd met hars en glasvezel.
    De Eco Manta heb ik toen gevaren met een kleine bl motor 28 mm motor (2845 type) met 3600 KV op 2s, en dat ging aardig van zijn plek en is het ook nog redelijk goed bevaarbaar! Voor wedstrijden bleek deze niet echt geschikt, maar voor de fun en de look is het een perfecte boot! Verder zou ik nog poolnoodles her en der in de romp doen voor zover dat nog kan (in de boeg kan zeker nog wel een en ander in), mocht er iets gebeuren dan zal deze niet gauw zinken bij pech of aanvaring met iets.

    Groet BJ
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2018
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Hotglue kun je prima wegsteken/snijden met een scalpel of een (nieuw!!) afbreekmesje. Eventueel het proces wat makkelijker maken door de Esc wat te verwarmen met een föhn. Gebruik dan voor de temperatuursbepaling je hand; de luchtstroom moet niet dusdanig heet zijn dat het AU doet... de verwarming zorgt ervoor dat je wat minder kracht hoeft te zetten met het mes. Zodoende is het risico voor de romp kleiner.

    Als je er een andere motor inzet, dan zal het huidige motorschot uiteraard moeten wijken. Ik kan niet zien hoe dat nu exact vast zit, maar als dat me epoxy gedaan is, moet je héél voorzichtig werken. Als je de motor en het schot laat zitten dan zou ik 'm sowieso versterken, met een stukje dubbelzijdig printplaat bijvoorbeeld.

    Zorg dat het afvoerkanaal uit de kantelkamer op één lijn zit met in ieder geval het laagste stuk van de rompbodem. Dan komt al het water er tenminste uit.
     
  13. dominosteen

    dominosteen

    Lid geworden:
    30 sep 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Omg .Utrecht
    Bedankt mannen voor de informatie !, hier kan ik wat mee .
    Inmiddels heb een stuk van de bauanleitung gekopieerd , het stuk voor de gaten kantelkamer , en ga dit als een template op de romp plakken om zo goed mogelijk de openingen maken .

    Ook ben ik voorzichtig met een afbreekmes te werk gegaan , en heb zo langzaam de ESC los gekregen , alleen de hotglue die is achter gebleven moet nog worden verwijdert .
    Door de tips van BJ , heb ik een 2845 3900Kv motor op het oog ,https://hobbyking.com/nl_nl/2848sl-3900kv-brushless-inrunner-watercooled.html, met een 60A ESC https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...roof-speed-controller-with-water-cooling.html .
    De flow manier van het water is eerst door de motor en dan terug via de esc naar de uitlaat ?
    De huidige motorsteun zit wel verlijmd aan de romp , maar lijkt minimaal te zijn verlijmd, dus hier nog maar wat verstevigen , en volgens de schuifmaat is kleinste hart-op-hart maat 20mm , dus dat gaat wel met de beoogde motor , kan helaas niet zo vinden wat de diameter van de bevestiging gaten zijn van de beoogde motor.(2845-3900kv)

    gr Rob

    Nog wat foto's van de situatie in de romp , motorsteun

    CIMG5022.JPG CIMG5020.JPG CIMG5019.JPG CIMG5018.JPG CIMG5017.JPG
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rob,

    De motor waar je naar linkt is een tweepool, minder koppel dan een vergelijkbare vierpool motor.

    BJ had het over 3600Kv op 2S (7,4V) dat is 26640 toeren onbelast, rond de 24000 toeren onder last.
    Met een 3900Kv motor ga je daar fors overheen en ligt cavitatie op de loer, je hebt dan ook een metaalprop nodig want de Graupner K serie wil nog wel eens een blad verliezen bij die toerentallen...
    Alternatieven zijn de Turnigy serie Ø28xx motoren, vierpool motoren met méér koppel:
    Bijvoorbeeld: https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-xk2845-3650kv-brushless-inrunner.html
    Uiteraard met een waterkoelmantel.
    Of deze op 3S (lager stroomverbruik): https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-xk2845-2750kv-brushless-inrunner.html

    Montage gaten hebben een hartafstand van 19 mm, de 500 motor heeft een hartafstand van 25 mm, in de motorsteun zitten beide.

    Een goedkopere regelaar is deze:
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbyking-50a-boat-esc-4a-ubec.html
    Dit zijn Flycolor regelaars met een HK sticker, werken uitstekend.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2018
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vermindert een metalen prop de cavitatie ook Jan, betere bladvorm?, of gaat het alleen om de sterkte in dit geval?
     
  16. dominosteen

    dominosteen

    Lid geworden:
    30 sep 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Omg .Utrecht
    Hai Jan

    Ai, dat was dus verkeerd gedacht van mij , dan ga ik voor de motor die BJ en Jij adviseren. Ik zit alleen te kijken naar de ESC , is de gelinkte ESC niet te licht (50A) voor de 2845 3650Kv motor?,ik lees bij de specs van de motor dat hij maximaal 48A kan vragen ,en ik heb waarschijnlijk ook een programmeer kaart nodig voor de ESC ?

    gr Rob
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Even voor jouw begrip, waarom heb je een motor gekozen die hoger toerental per volt wil draaien?

    Even voor jouw begrip, waarom heb je een motor gekozen die hoger toerental per volt wil draaien?

    De Kv motorconstante zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte van de motor. Zowel een motortje van slechts 100watt vermogen als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv parameter hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Motor Kv (in rpm per volt) betreft willen, motor-stroom (in ampère) en motor-vermogen (in watt) betreffen kunnen ...
    1. Willen
      Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien (Kv = rpm_onbelast / spanning).
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen (stroom = koppel × Kv).
    3. Kunnen
      De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgt minimale accu-capaciteit (capaciteit (in Ah) = stroom (in A) × tijd (in hour)).
    Elektromotoren willen toerental constant houden, hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren willen het toerental constant houden.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2018
  18. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Mocht je wat motoren, props etc willen proberen, of hulp bij het afstellen nodig hebben.....ik woon in Amersfoort aan het water en kan achter het huis testen....heb alle gangbare eco props wel op voorraad :) en diverse motoren/regelaars liggen. Denk dat jouw romp niet teveel koppel kan gebruiken overigens. De hoek van de as is ook dusdanig dat ik vrees dat de romp gaat springen bij iets teveel toeren........ eventueel kunnen we hier ter plekke een nieuwe as maken (met 2 mm verenstaal) en die er onder een andere hoek inzetten dan. De Manta is nl niet echt bedoeld voor brushless aandrijving als je hem bouwt conform de bouwbeschrijving.
     
  19. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    En ik......heb geen verstand van electro.
    Wil enkel reageren op dat koel element dat verlijmt zit.
    Ik zou die zelf niet opwarmen.dat is wel een beetje tricky.je kent vast wel die kleine ijzerzaagbeugels. Het zaag bladje haal je er af en dan zaag je.m zo koud achter dat koelblokje langs eraf.als je precies zaagt moet dat prima lukken.weet je ook zeker dat je niks vervormd door verwarmen.succes .komt wel goed.grt Tom
     
  20. dominosteen

    dominosteen

    Lid geworden:
    30 sep 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Omg .Utrecht
    Hai Marcel ,

    Mooi aanbod :beer:, wordt zeker gewaardeerd . Nu ben ik niet van plan om er hard mee te gaan varen , maar de huidige motor ,was volgens de vorige eigenaar , zo goed als op , dus er moet een andere motor in .
    Ik had al wat filmpjes zitten te bekijken en was het "wippen" van de romp al opgevallen bij lage snelheid , ben er van bewust dat het geen snelheids monster is , maar was gevallen voor het model van de romp .

    Leerzaam is het voor mij om alles zo veel mogelijk zelf te doen , en dat is ook weer een leuke kant.

    De as zal denk ik toch eerst vervangen moet worden , wat BJ ook al eerder opperde, omdat de huidige is een stuk star maar gaat later over naar flexibel wat weer naar de koppeling van de motor as gaat .Nu was mij opgevallen dat juist daar er veel speling zat, ik kan namelijk de as heen en weer bewegen axiaal ,meer ovaal vormige beweging, maar misschien hoort dit wel zo te zijn bij dit type as.
    Zal geen haast hebben om de Manta volgende week varend te hebben, wordt een leuk projektje voor in de winter , maar zal zeker nog wel wat tips en trucs vragen over bv het vervangen van de as e.d .
    Maar al wijs met de geboden adviezen door een ieder :yes:

    to be continued
     

Deel Deze Pagina