ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat kon op mijn vorige (35 MHz) zender ook al. Je kunt eerder stellen dat je wel een HEEL oude zender moet hebben als dat niet kan ...
    Echter ... daarmee verlies je resolutie (nauwkeurigheid) in het gebied dat je verkleind qua uitslag. In dit geval 'down'. En juist daar is precisie nodig, want naarmate je dichter bij nul-lift komt wordt het effect 0,x gr uitslag verandering groter ...
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Kan jouw zender ook voor die 2 aparte hoogteroer servo's een mooie aparte curve maken?
    ;)

    De mijne kan het wel maar dat is nu net het laatste wat ik zou willen. :D
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Wel als ik er een intelligente V-kabel van Merz tussen zet. :)

    Die ga ik nu voor de (mechanische) remkleppen gebruiken. :thumbsup:


    jan.
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Pak het nou gelijk goed aan, ga geen halve maatregelen nemen en eigenwijs zijn.
    Maak het gelijk goed in orde, je hebt er dan veel meer plezier van.

    Onderstaande foto’s even om een beeld te geven hoe je vrij eenvoudig het zelf kan fabriceren. ( foto’s even geleend van een clubgenoot, dit is een ri aansturing)

    4C08AF63-15AC-4DBF-A368-234A8EB46EA1.jpeg E0D36711-4357-4803-9CC3-A725325F6610.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2018
    jve en PH_AJH vinden dit leuk.
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Precies...je stopt er zoveel tijd en energie in om hem naar jouw maatstaven goed te krijgen. Dan moet je niet hier ineens bochten af gaan snijden, daar ga je echt spijt van krijgen.
    Maar goed, het is jouw kist.
     
    jve en J.B vinden dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Ik dacht gistermiddag nog eens na over die aansturing, en dacht: een kogelscharnier (?) ipv. een gewone kwiklink: dat zou ook al veel helpen.

    Maak ik thuis de mail open: blijkt vw4style (onbewust?) dezelfde idee te hebben gehad! :)

    Vwb. de bewegingsruimte van de 'kwiklink': op de eerste foto's van post #249 is te zien dat er nog plm. 4 mm van de buitenbuis af kan.

    Tevens is zo'n kogelkwiklink plm. 5 mm korter dan een gewone kwiklink, dus dat scheelt ook alweer in het naar achteren verplaatsen van de ruderhorn.

    Ik ga het toch eerst maar eens proberen met de bestaande configuratie van de buitenkabel in de romp . . .


    jan.
     
  7. Jeroen L.

    Jeroen L.

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Belgie
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Ja, zou ook nog kunnen . . .

    Ik had net vanmiddag bij Krikke twee wat steviger (metalen) uitvoeringen van die 'kogelkwiklink' gekocht, fiets ik naar huis, en ja hoor, (het denken staat nooit stil), briljante ingeving!

    Als ik toch die twee roerhelften met elkaar verbindt: waarom dan niet vanuit het midden van die verbinding een 'roerhevel' in de romp laten zakken, en die met een lange stootstang aansturen?

    Gaatje in de romp maken . . .

    20181013_184037_1539454077398_resized.jpg


    En hier is al mooi te zien waar die stootstang door het spant moet, dat de carbon staven van de vleugelbevestiging op z'n plek houdt.

    20181013_184241_1539454079812_resized.jpg

    Nou is alleen de vraag: kan ik het zo maken, dat ik de stootstang, terwijl die aan de hevel zit, door dat gat achterin de romp kan friemelen, en voorin door dat spant krijg?

    Of proberen door het gat heen, een kwiklink aan het uiteinde van de stootstang, aan de hevel van de verbinder bevestigen?

    We gaan het zien . . .

    Tips zijn welkom!


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2018
    Hans V vindt dit leuk.
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zorg dat de stootstang goed geleid wordt achter in de romp dicht bij de aansluiting met het stabilo. Hij mag niet naar boven of beneden kunnen, en ook niet naar links of rechts.
    Aan het einde van de stootstang lijm je een kogellink in de stootstang. Gat naar boven.
    Vanuit het stabilo gaat een stift naar beneden, met aan het uiteinde een stuk stalen staaf die exact in het gat in de kogel van de kogellink valt. Zorg dat die voldoende doorsteekt, minimaal 10, beter 15 mm.
    Nu kun je je stabilo gewoon monteren en demonteren met 2 schroeven. Stift steekt in de kogellink, en je hebt een perfecte aansturing.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je bedoelt, zoals dat al ruim een halve eeuw bij F2B kunstvluchtmodellen gebruikelijk is?;) (incl. instelmogelijkheid):
    [​IMG]
    OK, die snipper multiplex met wat balsa hoort daar niet, maar zoiets gebeurt nu eenmaal spontaan als je -heel slordig:oops:- met het kielvlak door het gras vliegt....:eek:o_O:D
    Is allang weer gerepareerd (boven asfalt laat je dat wel uit je hoofd :rofl:):
    [​IMG]
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Exact.

    Maar dan wat lichter.

    De methode die Dirk beschrijft is natuurlijk veel eleganter, maar nu (bijna) niet meer te realiseren. :(

    Als je een romp van begin af aan opbouwt (bij voorkeur uit balsa) en weet dat je het zo wilt gaan doen, oké, maar nu . . . :hammer:

    20181014_115213_resized.jpg

    Friemel dat er maar eens net jes in!

    (Gelukkig zit er wel een mooi balkje ingeharst, waar de inslagmoer in zit.) :thumbsup:

    Dus ik wou maar gewoon voor de stootstang (carbon?) met top-kwiklink gaan. :)

    Met spelingvrij gat in een pertinax oid. hevel.


    jan.
     
  12. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Goed idee, deze plastic bowdenkabeltjes lijken mij ook veel te fragiel voor zo.n maat stabilo.
    Je zou nog even naar mijn moswey draadje kunnen kijken. Ik heb er een automatische hoogteroeraansluiting ingemaakt. Best simpel en ongeveer als in een echte k13 denk ik.
    Tjarko
     
    aurectar vindt dit leuk.
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    upload_2018-10-15_10-1-44.jpeg

    Niks boven een stevige stuurstang voor het hoogteroer.
    Jan, ik raad dit aan voor jou ASK 13.
    Want met al wat lichter is neem je een optie op aanmaakhout en daar wordt niemand blij van.
    Spijt komt dan nadien.
    Voor het richtingsroer volstaan 2 draadjes geweven carbon visdraad 10kg of meer.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2018
    serge pot vindt dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Iets dergelijks wil ik ook gebruiken (maar dan holle carbon staaf).


    jan.
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Bijna.
    Een stuurstang waarbij de kracht door het hart gaat, dus met een klein dubbel knikje in het staaldraad is beter.

    Verder is het beter de servo in de richting van de krachten te monteren, dus 90 graden gedraaid. Dan worden de krachten op de servo bevestigingen beter (met een langere basis) opgenomen.
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Kun je dat tekenen?

    En waarom heet dat dan 'door het hart'?


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Stootstang.png
    Door het hart wil zeggen dat de cylinder van de stootstang precies in het verlengde ligt van de cylinder van het staaldraad.
    Niet getekend is de omwikkeling, net zoals je zelf al gedaan hebt.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kweenie hoor... Maar over het algemeen zijn de meeste RC modellen zwaarder gebouwd dan F2B kisten. En dit houdt toch bij hoeken (= 1/4 of 2/3 loop) met een radius van een meter of 3 bij 90 kmh.
    Hopla!:
    [​IMG]
    Dit is ook met een carbon buis en aan beide zijden een haaks stukje 3 mm met aan de roerkant opgesneden M3 t.b.v. de lock nut.
    Aan de kant waar de stang in de flaphorn haakt, kan deze er na de montage van de vleugel niet meer uitvallen (sleufgat in de naastgelegen rompspant).
    Bovendien drukt de G kracht, zodra de kist vliegt, de stang in het nylonaansluitblok van de flaphorn.
    Nu vlieg jij -hoop ik;)- natuurlijk ook wel eens rechts om, maar je verbinding met de servo zit semi permanent, dus dat blijft wel zitten....
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2018
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Ik wist niet dat je dat zo (zoals getekend) bedoelde . . .

    (Dacht dat je de bekende 'Z' bedoelde.)

    Dat was Aurectar! ;)

    Ik hoop morgenavond het stabilo onder handen te kunnen nemen . . .


    jan.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Richtingsroer ingelijmd, laten we eens kijken of . . .

    Ja hoor!

    20181016_215245_resized.jpg


    Achteraanzicht.

    En hij zit al (muur-)vast . . .

    Kreun.


    jan.
     

Deel Deze Pagina