Multiplex SkyCat brushless

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Niel, 12 nov 2018.

  1. Niel

    Niel

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    België
    Multiplex SkyCat.jpg
    Beste,

    Ik ben recent terug begonnen met modelbouwvliegen (na een aantal jaar stil te liggen) en heb mijn oude Multiplex SkyCat van onder het stof gehaald.
    Het leeg gewicht (enkel de servo's zitten er nog in momenteel, zonder landingsgestel) is 640g.
    Aandrijving was vroeger een Multiplex Permax 680 met 3:1 gearbox op NiMH cellen (8) van 3600mAh, met 12x8 prop.
    Totaal vlieggewicht weet ik niet meer, maar de vliegtijd was maar een 7tal minuten denk ik.
    Qua landingsgestel denk ik er aan om deze te kopen:
    https://hobbyking.com/en_us/carbon-fiber-landing-gear-15cc-size.html?wrh_pdp=3&___store=en_us
    Ik zou graag overstappen op Lipo's en een brushless moto, om een lager vlieggewicht te hebben en ook (halfopen) langer te kunnen vliegen.
    Heeft er iemand een goed voorstel van een goeie combinatie motor, reglaar, lipo en prop aub? Ik ben niet meer op de hoogte van wat de degelijke merken (prijs/kwaliteit) momenteel zijn ed.

    Groeten,
    Niel
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Leuk!n Oude toestelletjes doen het dikwijls prima op een modernere setup

    Deze lijkt het alvast goed te doen:


    Mogelijks ga je wat moeten aanpassen om de LiPo ver genoeg naar voren te krijgen want de oude aandrijving was dikwijls een pak zwaarder (CG redenen)

    Ik zou gaan voor een normale 3S of lichte 4S setup

    Zomaar eventjes iets voorgesteld (als het dan toch bvb een HK motor moet zijn)

    SK3 3536 kv=1050 met een 3S 3200-4000 mAh LiPo met een 10x6 tot 11x7 prop.

    De 10x6 zal al goed vliegen, de 11x7 eigenlijk al wat teveel power denk ik om leuk te zijn.

    Ik vloog deze setup op een 1400 mm Calmato ST (met een 11x7) en dat was ruim voldoende.

    Denk dat dat landingsgestelletje alvast te groot is.... 550 mm breedte voor een toestelletje van een goeie meter?
     
  3. Niel

    Niel

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    België
    Dag Dries,

    Bedankt voor de info.

    Ik zou dan voor volgende set-up gaan:
    * landingsgestel: https://hobbyking.com/en_us/carbon-fiber-landing-gear-for-yak-50e.html?___store=en_us
    * akku: https://hobbyking.com/en_us/turnigy...le-eflb32003s30.html?wrh_pdp=3&___store=en_us
    * motor controller: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-plush-60amp-speed-controller.html?___store=en_us
    * motor: https://hobbyking.com/en_us/turnigy...brushless-outrunner-motor.html?___store=en_us
    * prop 10x6: https://hobbyking.com/en_us/master-airscrew-propeller-10x6-1pc-1.html?___store=en_us
    * prop 11x7: https://hobbyking.com/en_us/master-airscrew-propeller-11x7-1pc-1.html?___store=en_us

    Dan kan ik nog zien wat't leukste vliegt qua prop.
    Totaal gewicht zou dan ongeveer 1.2kg voor 500watt motor zijn ~400watt/kg.

    Als er nog tips zijn, of goede/slechte ervaringen met deze spullen, hoor ik het graag :)

    Groeten,
    Niel
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    SK3 3536 1050 KV max 350 W 500 W dat is goed voor 10 sec HK overdrijft altijd met het motor vermogen.
    Vuistregel gewicht motor X 3 anders rook
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Calculators hebben in het gunstigste geval een nauwkeurigheid van 10%. Mits de invoer goed is. Want net als voor alle software geldt ook voor calculators: troep in, troep uit.
    E-flight calculators, prop- & motor-databases (compilation) - RCG


    Dus na het berekenen van een nieuwe of gewijzigde setup altijd de stroom controleren met een watt-meter. Want kleine wijzigen/vergissingen kunnen fikse invloed op motorstroom en -temperatuur hebben.

    Without a watt-meter you are in the dark.
    Until something starts to glow :( ;)
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Jongens, jongens.....

    ik heb een seizoen enorm veel vluchten gedaan met die bewuste Calmato 1400 ST met die motor, met een 3S 3700 en een 11x7.
    De kist zijn landingsgestel afgevlogen, volle snelheid tegen een paal, de vleugel gebroken tijdens het landen. Hij had enorm veel oorlogswonden, heb er zoveel van geleerd van dat kistje.
    Maar een hete motor? Neen, die zat er niet bij...

    Die setup werkt

    Persoonlijk denk ik dat voor die SkyCat een 11x7 wat te hevig zal zijn en ga je met een 10x6 plezanter vliegen en heel mooie vliegtijden halen (met wat gemengd gebruik rond de 8 a 10 minuten)
     
  7. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Ik ben de eigenaar van de skycat in het filmpje. Ik ben even gaan kijken, er staat een APCe 10x7 op.
    De setup bevalt mij heel goed, en volgens de specs kan er een grotere schroef op. De motor wordt ook helemaal niet heet.
    Wat zwaartepunt betreft. Ik heb de lipo's helemaal vanvoor in de neus zo ligt goed volgens het boekje. Op het filmpje zie je dat hij wat op zijn staart hangt (1m40.. 1m50).
    Later heb ik eens met 20gr lood op de neus gevlogen. Toen vloog hij beter.
    Ik heb nog een andere skycat met een 1000kv motor en die vloog op 8,4 Nimh. klimt 45°

    Als je op 4cellen gaat vliegen zou niet hoger dan 1000kv gaan. Of je moest voor een dikke esc gaan, bij mij zit er een 42Amp van simprop in.
    De 3S setup, die je voorsteld lijkt me wel te kunnen.
    Ik heb de orginele motorsteun moeten verstevigen met glasvezel en epoxy. Tijdens een test in de living is het 3mm triplex afgescheurd en motor en schroef zijn enkele meters verder door de raam gegaan.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  8. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    en al gevlogen ?
     

Deel Deze Pagina