Ward Het vliegwiel komt van Bengs https://www.bengs-modellbau.de/material/schwungraeder/gussschwungrad-140mm Diameter is 140 mm , vrij klein dus. Het model heeft ook maar een cilinderinhoud van 6,5cc. De tekeningen en bouwbeschrijving verschijnen binnen afzienbare tijd in het tijdschrift "onder stoom" Dit was een prototype om te kijken dat er eventueel fouten in de tekeningen stonden. Dirk
Dirk, Bedankt voor je info. De bobine die je gebruikt komt die ook bij Bengs vandaan? Ik las in OS en vernam dat de tekeningen en bouwbeschrijving nog enge tijd op zich laat wachten in verband met het overlijden van Johan en Gerrit. Ik was al begonnen en werkte vanuit de schetsten van Johan en foto's van zijn model, en ik sprak hem maandelijks. Ook had ik maten en gegevens verkregen van originelen D2, 3"s die ik aantrof in de Nuenen Stationaire Motorshow. Binnenkort ga ik beginnen met het honen van de cilinder en het pas maken van de zuiger. Dit heb ik nog nooit eerder gedaan heb jij nog tips & trucs voor mij? De onderstaande foto's zijn van mijn model in aanbouw. Ward
Ward Honen van de cilinder doe ik met een verstelbare doren en hééél fijn slijppoeder. De zuiger heb ik van aluminium gemaakt. Zuigerveren leverden wel wat problemen op . Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd , op een mal spannen met voorspanning en dan afdraaien. Een andere manier : op de juiste diameter draaien en dan breken. Daarna opgespannen op een doren en uitgloeien .Allebei met wisselend succes. Ik zie dat je een bougie met 10 mm draad gebruikt hebt , een 1/4 duim werkt het ook. Mijn bobijnen bestel ik bij.http://www.gsparkplug.com/universal-6v-12v-ignition-coil-points-or-cdi-replaces-lu45149-lu45150.html Dirk
Dirk, Bedankt voor de tips & trucs, wat vindt je van dit type slijppasta http://tinyurl.com/y7bjr8l6 ? Ik dacht aan middel en fijn. Goede tip de zuiger van aluminium veel makkelijker te bewerken dan gietijzer, de zuigerveren dat zal ik moeten ervaren. Ik had op aanraden van Johan een bougie M10F gebruikt net als het origineel, maar nu ik het zie, vind ik de 1/4 inch uitvoering veel mooier. Waar haal die vandaan, ik kan ze niet vinden. Groeten, Ward
Ward Die slijppasta is te grof , zelfs de fijne. Deze voldoet prima :https://www.hbm-machines.com/produc...lijstpastaset-met-diamantpoeder?sqr=polisten& Helaas momenteel uitverkocht. Bougies met 1/4 schroefdraad zijn op ebay makkelijk te vinden.https://www.benl.ebay.be/itm/New-Rc...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m1438.l2649 Ook de tappen 1/4X32 zijn er te vinden voor weinig geld ( in China uiteraard ) Dirk
Ward Ik ben trouwens aan een andere motor van Johan van Zanten bezig. Nog véél werk aan ,maar de grote stukken zijn klaar. Dirk
Dirk, Bedankt voor alle informatie. Nu heb ik een idee welke korrel grote ik moet gaan gebruiken voor het honen van de cilinder. Tot welke ruwheid, of anders gezegd hoe glad hoon je de cilinderwand? Heb je daar een foto van? Ik heb nog een 40-urige werkweek dus het bouwen gaat nog niet zo snel bij mij. Maar elk nadeel heeft ook een voordeel mijn werkgever heeft een goed uitgeruste instrumentmakerij en het lenen van gereedschap is daar geen probleem en daar maak ik dankbaar gebruik van als ik b.v. een bijzondere tap nodig heb. Maar helaas ze hebben geen hoonmachine. Groeten, Ward
Dirk, ziet erg goed uit! Ik ben erg benieuwd wat het eindresultaat wordt. Ik herken de motor wel, ik zal het even moeten opzoeken, maar ik dacht dat de originele motor van Johan opgebouwd was van messing plaat & zilversolderen. Maar zo te zien gebruik jij een gegoten fundatie en motorblok. Heb je thuis een mogelijkheid dat je kan gieten? Groeten, Ward
Ward Helaas gieten zit er niet in. Maar bij het verschijnen van het artikel werden er een 10 tal gietstukken gemaakt door Henk Kaan. Die waren allemaal snel verkocht en onlangs heb ik er nog een set extra laten gieten via Henk. Wat het honen betreft , met een het fijnste slijppoeder zie je geen enkel kras(je) meer . Spiegelglad , het lijkt verchroomd. Dirk
Ward Neen , zo ver is hij nog niet. Ondertussen nog wel leidingen en ander kleinigheden gemaakt , maar ik heb ook nog ander werk met mijn tweede hobby. ( antieke modelvliegtuigen) Dirk
Ondertussen de koeltrog en de gereedschapskist gemaakt. De koeling gebeurd door het water over de gaas te laten lopen hierdoor daalt de temperatuur. Blijkbaar is dit voldoende voor dit soort motor. Veel warmte wordt er toch niet opgewekt bij een "hit en miss" motor , zeker als hij geen arbeid moet leveren. Nog enkele onderdelen te maken en we kunnen proefdraaien. Dirk