Large scale RAF SE5a

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 10 aug 2009.

  1. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Henk
    Bij da hout soldeer werk heb je een perfect vloeimiddel gebruikt , ziet er heeeeeeeeeeel strak uit . Prachtmodel van Ralf is terug een prijs winner .
    Well done !!!!
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Nou je kleindochter heeft gelijk Henk :thumbsup:
    Ik ben diep onder de indruk van je kunsten om deze kist weer in oude staat te herstellen
    Je mag trots zijn op je werk en dat ben ik stiekum ook een beetje ;) :beer:

    Groeten, Ralf
     
    Énke Blériot en verfbrander vinden dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Uitrichten van de vleugels en wat landingsdraden bijmaken

    Ralf welke strut hoort waar? Een groen gemarkeerde en een rood gemarkeerde...rood =rechts? en moeten de markeringen onder of boven? Heb nu rood op rechts ( vanuit de cockpit gezien) en de markeringen onder 100_6871.JPG
     
    E.hof vindt dit leuk.
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Kleuren boven. Groen links, rood rechts. Precies tegengesteld aan de scheepvaart :rolleyes:
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  5. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Deze kist ziet er weer top uit:thumbsup:
    Je hebt goed werk verricht, diepe buiging.

    Grt John
     
  6. Rie Janssen

    Rie Janssen

    Lid geworden:
    6 sep 2005
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Panningen
    Weer prachtig
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben gisteren gestopt met het borgen...beter gezegd niet aan begonnen. er zijn problemen met de stabiliteit van de vleugel ophanging..de spandraden zijn niet in staat de vleugels goed aan te leggen

    De positie van de spandraden werk prima indien de vleugels bij de wortel vast zouden zitten...nu niet..ze kunnen wiebelen dus..ben borgpennen aan het maken welke door de ( houten) vleugelpennen gaan.
    Vanavond een nieuwe poging alle spandraden te spannen en de zaak uit te richten
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Wrappen

    Zo...we gaan hier verder met uitrichten en borgen van spanners..

    Eerst het wakkelen van de vleugels...ze konden ondanks de gespannen draden toch nog wat naar voren en achteren...dus de aansluiting aan de romp wakkelde.

    Derhalve borgpennen door de romp en door de houten vleugelpennen. Aangezien de romp wanddikte niet volstaat voor een goede opvang van de pen zitten er aan de binnenkant van de romp ( ter plaatse van de vleugelpen) nu multiplex blokjes gelijmd waar de borgpennen door gaan...Zit nu als een huis.. Dit zijn tijdelijke pennen...moet nog iets verzinnen om een dergelijke pen te borgen..
    100_6891.JPG

    Dan eenvoudig uitrichten. De cabana staat waterpas ( had ik dus al tov de romp uitgericht) en met een lat is het dan een fluitje van een cent om de vleugels gelijk te krijgen... natuurlijk goed in de gaten houden dat de tippen de juiste tipverdraaiing krijgen wanneer dat van toepassing is..heb hier één op het oog gedaan met een haartje hogere achterlijst.

    100_6899.JPG




    En dan de spanners borgen...dubbele rechte draad met 4 windingen wrap. Een wat stugge draad gebruikt want het uiteinde van de wrap heeft geen krul...
    - door het gat
    - beide naar een uiteinde
    - één kant klein stukje terug (moet onder de wrap komen)
    - andere kant terug en 4 wraps
    - dan de andere zijde van de spanner.
    100_6906.JPG

    Naast de borgpennen door de vleugelpaspennen zijn de landingdraden zwaarder uitgevoerd...de kist moet nu ook negatieve figuren aankunnen.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2018
    Jonkje, crins en Ecstacy vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Reparatie gereed


    De laatste klusjes zijn geklaard..

    Het nieuwe systeem met stuurdraden naar de hoogte roeren....
    100_6915.JPG


    Alle panelen aan de onderzijde weer in nieuwstaat gebracht...
    100_6916.JPG


    De kist kan nu weer in de verkoop....nee hoor...echt niet!!

    Ralf...ik hoop dat we samen kunnen vliegen ( jij met de B.E.2 en ik met de SE 5a) een weekje of 3 vóór de Dawn Patrol en wel in het weekend van 14 t/m 16 juni tijdens het TFA clubweekend in Vught. (nadere info volgt tzt via het TFA topic).

    Hiermee zijn we aan het einde gekomen van de reparatie en kan de kist weer de lucht in. Allemaal bedankt voor de belangstelling en tot in een ander topic.

    Groet,

    Henk
     
    Bart83, Ecstacy, RTrider en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Mooi en goed werk , Henk.
    Gaan we de mooie kist van Ralf toch weer zien vliegen.

    Ton
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  11. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Prachtig werk!! En leuk te lezen dat jullie komend jaar weer naar ons mooie veld in Vught komen!! Heb het maar direct in de agenda gezet. Neem ik mijn Pup en de Tiger Moth mee!
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina