interesse in het heli vliegen merkbaar lager

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Gipsy, 30 sep 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Electromotoren die mechanisch falen zijn zeldzaam, en veel electroheli's hebben de ontvangervoeding via de ESC lopen.
    Het is dus maar een relatief klein percentage van de gevallen, waarin je nog in staat bent uberhaupt nog te sturen...
     
  2. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    655
    Locatie:
    breda
    Meeste die wat harder 3d vliegen, of zuinig op hun heli zijn hebben wel een secundaire voeding. Optiguards, lipo of nimh pakket.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ongetwijfeld....
     
  4. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Oefent hier niemand auto's??
    Naast dat het gewoon cool is om ze te doen.. zeker de een na de ander, heeft het me menig heli gered zowel nitro als elektro. Ik moedig dan ook iedereen aan ze onder de knie te krijgen. Net zo belangrijk als nose in kunnen hoveren
     
  5. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    dubbelpost.. excuus
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2018
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    En wat is het belang van nose in kunnen hoveren? Is in mijn optiek geen prio 1. Vlieg dan ook gewoon sport en schaal. Kan het wel, maar meer omdat het leuk is om te doen.

    Autorotaties heb ik nooit echt geoefend, tot het moment dat de motor ( gelukkig op een goede hoogte en locatie) afsloeg. Daarna direct een aantal geoefend. Ook best gaaf om te doen.
     
  7. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Ik combineer al m'n vluchten met autorotaties. Nog altijd meer fun dan 8jes vliegen :D
     
    helihenk vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik lach me een krul in mijn lul! Ik doe al 36 jaar zonder (zowel nose in, als AR), en crash uitermate zelden....

    Het belang van zowel Nose in al AR, is precies even groot als je wens om het te kunnen...
    Net zo belangrijk ongeveer, als Swahili kunnen spreken: Als je het kunt en je bent in Swaziland, heb je er plezier van.
    Maar niemand gaat "per ongeluk" naar Swaziland, dus nodig heb je het niet....

    Voor jou.... en daar is niks mis mee, maar je moet JOUW fun niet verwarren met die van een ander... Dat bepaal jij niet.
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik ben niet zo'n lefgozer qua vliegen haha. Vlieg meer op safe. Zowel heli als m'n vleugel schaalmodellen.

    Laat ik dat met deze maar niet proberen... [​IMG]
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ach. iedereen zn lol.
    daar is het hobby voor.

    al vlieg je 300 uur per jaar in hoover, tail in.
    als jij dat leuk vind. moet jij dat weten.

    In de regel zie je dat een beetje nose in vliegen nodig is in het leerproces, omdat mensen de kluts kwijtraken tijdens het vliegen van een standaard rondje.
    Maar nogmaals. iedereen zn lol
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het rare is, dat ik dat WEL kan.... zolang het vooruit gaat, is er niks aan de hand. Zodra het stil hangt, is dat over.... krijg het er ondanks verwoed oefenen niet in... Heb het maar opgegeven, want er is letterlijk nul komma nul noodzaak voor....
    Ben er heel vroeger, toen de gyro's nog niet zo goed waren en een heli wel eens onverwachts 180 graden draaiden (als je met de staart in de wind hooverde) een paar keer om tegen de vlakte gegaan, maar toen kon ik uberhaupt nog niet echt vliegen.
    Ik was er al heel snel achter, dat de staart weer naar je toe draaien beter werkt om crashes te voorkomen, dan moeizaam leren nose-in te hoveren...

    In mijn optiek is "nose in leren om crashes te voorkomen" net zo iets als een lamp indraaien door jezelf rond te draaien in plaats van je pols te gebruiken.

    Neemt niet weg dat het een leuke vaardigheid is, die je "flight envelope" sterk vergroot. Dat ontken ik niet. Maar de uitspraak dat "het noodzakelijk is" om veilig te vliegen wekt bij mij altijd wat irritatie op.

    Aan de andere kant draait mijn vliegschool al minstens 15 jaar op precies die uitspraak, want een groot deel van de aanwas (minstens de helft) komt uit mensen die gefrustreerd zijn doordat ze aangepraat is dat ze nose in moeten kunnen vliegen, gefrustreerd zijn doordat hun heli (door een "club-expert") ingesteld is op -15 tot +15 pitch terwijl ze daar helemaal niet op zitten te wachten, etc etc...
    Die mensen hoef ik meestal helemaal niet zo heel veel te leren: alleen maar hun heli opnieuw af te stellen, en die dwang-gedachte uit hun hoofd te praten, en paar kleine aanwijzingen geven over hoe je naar een heli moet kijken, hoe je moet sturen, en waar je op moet letten, en dan zijn ze opeens helemaal blij en hebben weer plezier in de hobby.... :D

    Je hoort mij niet zeggen dat aerobatics of 3D vliegen "verkeerd" is. Ik vind het weinig met helivliegen van doen hebben, maar ja, kunstrijden en marathon schaatsen hebben ook weinig met elkaar te maken, anders dan het ijs en de ijzers.
    Het zou wat wezen als Rintje Ritsma destijds van zijn ouders te horen gekregen had dat er geen andere schaatsen bestaan dan hockey schaatsen....
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  12. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Ik ga ook niemand vertellen hoe het moet en wat ze wel en niet moeten kunnen.. ieder zn ding uiteraard.
    Is maar net hoe je het opvat. Ook niet mijn bedoeling om er een bepaalde discussie mee te starten.

    Maar beginnende heli vliegers adviseer ik altijd eerst je orientaties onder de knie krijgen. Nose in is daar 1 van.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Nose in hoveren is training voor gevordenen, is trouwens prima te oefenen met een goedkoop droontje !
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat moet je dus niet doen, tenzij je een "min of meer vast percentage" van de beginners mateloos wilt frustreren.
    Het is gewoon domweg niet iedereen gegeven, of je nu beginner bent of niet, net zo goed als dat de een goed in talen is en een ander goed in wiskunde, de een goed in balsporten is, de ander goed in wielrennen enzovoorts enzovoorts…

    Ik vlieg nu 36 jaar heli, heb ruw geschat in de afgelopen 15 jaar dik over de 2000 vlieguren gemaakt, en ben absoluut geen beginner meer. En toch is het mij, ondanks meerdere verschillende methodes (waaronder simulator, drone, gestabiliseerde indoor heli's, en ook "tien fouten hoog in het echie"), nooit gelukt om het écht onder de knie te krijgen, en vooruitgang zit er ook niet meer in.
    Met een MCPXje in de huiskamer gaat het enigszins, en met moeite, 10, 15 seconden, en dan is de koek op.
    Anderen vliegen binnen een jaar nose in en doen daarna de hele dag niet anders.
    Ik vlieg daarentegen moeiteloos achter elkaar 5 of 10 accu's leeg met een ongestabiliseerde multiblade 450 in windkracht 5, en dat kan ook niet iedereen.

    Precies! Laat iemand éérst zijn volledige zelfvertrouwen krijgen. Begin daarna pas aan nose in, of wat voor fratsen dan ook.
    En als het lukt is dat prachtig, maar als het niet lukt, dan komt er gewoon een punt waar je er mee moet stoppen.

    En DAT is de kern van mijn betoog: Praat geen mensen aan "dat het moet, of noodzakelijk is" want dat is het niet en je vergalt er voor de ongelukkigen die het nu eenmaal niet in de vingers gaan krijgen, wel tussen neus en lippen door een hobby mee.
    Presenteer het naar je leerlingen als een optie, niet als een "veiligheidsvergrotend iets" want dat is het domweg niet.
     
  15. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Je moet mij ook niet zien als iemand die bepaalde dingen bij beginners opdringt.
    Ik kan alleen maar adviseren hoe het beste te beginnen maar vraag dan ook wat ze willen kunnen. 99% procent van het heli vliegen moeten ze toch zelf leren.
    Opstijgen kan iedereen wel, goed landen is de kunst. Ik hou me verder liever bezig met hulp met bouw en setup.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ikzelf geef ook regelmatig les, om tot een brevet te komen.
    de leerlingen ga ik tijdens de lessen niet vermoeien met nose in training.
    tijdens de lessen doen we gewoon ervaring op, en doen we de brevetfiguren.

    dat werkt wat vlotter naar een brevet toe.
    en er zijn zat mensen die vinden hoover zat.

    maar er zijn er ook voldoende die na hun brevet loopings etc willen doen.
    of andere spannende dingen.
    Dan is het wel een beetje handig als je de orientaties onder de knie hebt.
    bij het uitproberen van figuren, kom je nog wel eens anders uit het figuur dan je op voorhand in gedachten had..
    en dan moet je niet al te lang nodig hebben om je volgende correctie te plannen.

    maar, ieder zn ding:D
    alles op zijn tijd.
    alles op volgorde, eerst lopen, dan pas rennen
     
  17. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Bij mij is het meer de bedoeling dat men dan wat meer comfortabeler vliegen en dat ze de heli op kunnen vangen
    mochten ze in een figuur terecht komen dat ze bevriezen.. en dat merk ik het meeste als men nose in komt te vliegen.
    Maar ik hamer daar niet op en laat meestal de mensen hun gang gaan met wat in hun comfort zone past. Ik ken er die alleen 8jes vliegen en daar tevreden mee zijn.
    Dan ga ik niet aandringen anders te doen. Daarentegen ligt de gemiddelde leeftijd wel wat hoger onder onze clubleden.

    Jammer genoeg weinig vliegers rond mijn eigen leeftijd.. daarin zie ik wel dat de interesse in het heli vliegen inderdaad merkbaar lager is
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Je ziet het bij ervaren vleugelvliegerts die gaan helivliegen. Het zijn dan beginners die snel geneigd zijn rond te gaan vliegen, want dat geeft hun rust. Zodra de heli onbedoeld stil komt te hangen gaat het mis. Voor die doelgroep is extra hovertraining juist goed.
     

Deel Deze Pagina