Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als er op die brokstukken nog een bruikbare gasklep zit, zou ik zéér geïnteresseerd zijn....
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helaas ook de carburateur heeft een zware klap gehad. Het vliegtuig is neergestort en op de steunpoot van een bouwlift geklapt. Tegen een stalen balk dus. Cilinder afgebroken, voorhuis met krukas afgebroken, de carburateur naar achteren geklapt en afgebroken. Zelfs de cilinderkop is min of meer ovaal. :rolleyes:
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar is de gasklep nog goed? Zit het heveltje nog goed vast aan de gasklep? Want dat is het enige probleem met mijn exemplaar, dat dat heveltje op een of andere manier losgekomen is (vermoedelijk door proberen de vastzittende gasklep los te forceren, maar het was al zo toen ik hem kreeg).
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Sorry, ook niet, het heveltje is afgebroken en niet terug gevonden op de plaats des onheils.
    Maar ik meen me te herinneren dat ik wel eens zo'n heveltje vast gesoldeerd heb bij één van onze clubleden. Het is allemaal staal dus met beleid en een stevige soldeerbout zou dat te doen moeten zijn.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is inderdaad een optie, al zie ik voorlopig nog niet hoe ik de opgedroogde wonderolie werkelijk goed kan verwijderen....
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Lang dippen in methanol... daarna de koelvloeistof treatment zonder rubbers...
    Op een dag is het wonderschoon
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben al met zowel koelvloeistof als remmenreiniger in de weer geweest, ik zal nog eens een paar aceton-badjes proberen. Maar dat komt later wel, eerst wat meer tijd besteden aan de heli zelf...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wat ook goed werkt is een poosje laten weken in een sopje van biotex, als dat nog bestaat tenminste. Het nadeel is wel dat alles donker grijs wordt. Goed afspoelen en drogen is belangrijk en weer invetten anders gaat alles snel roesten.
     
  9. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    Aangekoekte wonderolie verwijderd me met de onderdelen te koken in koelvloeistof.
    Oud conserven potje op een campingvuurtje buiten 20 tal minuten laten pruttelen.
    mvg
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb een frituurpan vol met dat spul, en het staat gerust de halve dag op 80 graden, maar als het écht aangekoekt is, lost het niet op hoor...
     
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Ultrasoon badje geven :D
    Voor
    Jef's Webra Vuil.jpg
    En na
    Jef's Webra Proper.JPG

    Groeten Jef
     
  12. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    Bij mij werkt het prima,moet wel koken !
    Misschien zijn er verschillende soorten koelvloeistoffen ( ijzer/aluminium).
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ze hebben mij altijd verteld dat het beslist NIET mag koken...
     
  14. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    @ Jef,
    Welk product gebruikt u?
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En inderdaad kogellagers niet in ultrasoon bad stoppen. De kogeltjes hameren 'putjes' in de kogelbanen.
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Kogeltjes in een ultrasoon bad?
    Voor zover mij bekend zit er vloeistof in een ultrasoon bad en geen kogeltjes.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D in kogellagers zitten wél kogeltjes (hint: ze heten kogellagers ;) ) en kogellagers gaan inderdaad kapot van een ultrasoonbad
     
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Tickopur R33
    Tickopur R33.jpg
    Groeten Jef
     
    MicropropSport en kaapstander vinden dit leuk.
  19. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    bedankt!
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... de dompelaar gaat bij mij wel op de frituur stand 160 tot 170...
    Gebruik ik onaangelengde koelvloeistof. Dat werkte toen uitstekend.

    Kan je nog een zeer korte ets ronde doen in fosforzuur... je moet het echter heel goed in de gaten houden,
    eerst wordt het licht, daarna slaat het donker.
    Testen op schroot voor de timing en spoelen met water
    Groet Bas
     

Deel Deze Pagina