1/35 Lend-lease Vosper

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door reinaart, 30 nov 2014.

  1. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    419
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo Arjan,

    Ik zou willen weten waar jij die Oerlikon kanonnen vandaan hebt. Ik zou deze willen gaan gebruiken op mijn usa mtb
    in de schaal 1: 20 bij een lengte van 125 cm .
    Albertmobiel
     
  2. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  3. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Ik heb ook meerder malen "wapens" laten printen bij hen. Inderdaad prijzig, maar van zeer goede kwaliteit. Bovendien heb ik het geluk dat ze in mijn woonplaats Eindhoven zijn gezeteld, dus ik kan ze zelf ophalen als ze geprint zijn.

    Groeten,
    Willie.
     
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb de radar mast aangepast omdat de Italeri antenne er heel anders uitziet dan die op MTB 378. De Italeri pe antenne onderdelen zijn sowieso onbruikbaar omdat ze niet 3 dimensioneel zijn en erg kwetsbaar.

    [​IMG]

    Heb in China resin hoofdjes besteld om de Italeri figuren wat op te leuken. De commandant is inmiddels gereed voor beschildering :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,


    Arjan
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Misschien een rare vraag. Kijkend naar de uitlaten zie ik in de haakse bocht een klep. Is die bedoeld om bij sluipvaart de uitlaatgassen onder water af te kunnen voeren en zo het geluid te beperken? Gr. Klaas.
     
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Klaas, dat klopt helemaal. De Amerikaanse boten met dit systeem waren een stuk stiller dan de Britse Vospers. Voor grotere snelheid/meer toeren moesten de kleppen wel open gezet worden en dan was er dus aanzienlijk meer herrie. Dit systeem werd ook toegepast bij de Amerikaanse Elco PT boten. Eigenlijk waren de in Amerika gebouwde Vospers beter dan de Britse, ze waren lichter en het ontwerp was zo aangepast dat de motoren veel beter toegankelijk waren voor onderhoud en revisie. Bij Britse Vospers kostte het vervangen van een motor erg veel tijd en energie. Lieutenant George Philip Henry James, de Britse commandant van MTB 378, was vol lof over de in Amerika gebouwde Vospers en radar systemen. Er staat op de IWM site een interview met de man maar dat is helaas niet meer online te beluisteren.

    Groet,

    Arjan
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Bedankt voor de toelichting. Gr. Klaas.
     
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Vandaag een begin gemaakt met het beschilderen van de commandant, moet nog wel wat bijgewerkt worden :

    [​IMG]


    Arjan
     
    Marc w vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Komt al leven in, maar zeg wel tegen de commandant dat hij het kinbandje van zijn pet gebruikt! ;) Gr. Klaas.
     
    reinaart vindt dit leuk.
  10. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een update van mijn vorderingen. Ik zal de figuren nog een keer wat bijwerken maar veel beter wordt het niet :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Marc w, renetl50 en sjouke vinden dit leuk.
  11. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    380
    Locatie:
    Maassluis
    Prachtig Arjan!!
     
  12. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank Maurice, en ook de andere heren voor hun morele ondersteuning. Hoewel de Vosper nog niet helemaal af is ga ik aan een ander project beginnen. Het ziet er niet naar uit dat Italeri zijn aangekondigde 1/35 Higgins PT boat nog binnenkort gaat uitbrengen dus heb ik mijn tweede 1/35 Elco PT boat (de late versie) vorige week besteld. Ik wil een boot bouwen van PT Squadron 35 dat in Engeland gestationeerd was en ook actief geweest is aan de Franse kust in 1944. De boten waren in grijstinten geschilderd hetgeen me ook beter bevalt dan het groen van de boten in de Pacific . PT 513 hoorde bij Ron 35 maar ik denk dat ik PT 515 ga bouwen vanwege de foto met de jeep op het voordek :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Laatste foto is gemaakt in de haven van Cherbourg of Portsmouth.

    Groet,

    Arjan
     
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Gisteren voor het eerst met mijn Vosper gevaren, de motortjes maken meer herrie dan mijn andere brushless motortjes (zien ook wat anders uit) en de gewichtsverdeling was niet perfect (boeg lag wat te diep). Geen geweldige foto :

    [​IMG]

    Heb vandaag een stuk uit het motorschot gehaald om de lipo verder naar achteren te kunnen schuiven. Heb de motorschotten nu met styreen driehoeken verstevigd. Verder toch nog maar weer circa 20 gram overtollig plastic verwijderd (o.a. de erg dikke vloer van het stuurhuis).

    [​IMG]
    [​IMG]

    Bootje ligt nu inmiddels een fractie onder de waterlijn :

    [​IMG]

    Arjan
     
    Marc w vindt dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Om te beoordelen waar het vreemde geluid vandaan komt zou ik de motoren even zonder koppeling laten draaien. Kun je gelijk voelen of de schroefas soepel draait. Zou om te beginnen de boutjes in de motorfundatie wat los te draaien en dan luisterenen of het geluid verandert. Zo ja, dan staat er spanning op de koppeling. Dan boutjes wat verder los en de motor wat kantelen en of verschuiven. Je merkt vanzelf of er verbetering is. Eventueel een vulling (speld of spaantje) tussen fundatie en motorschot om motor en schroefas in één lijn te krijgen. Sleufgaten in het schot is ook nog een optie. Het lijkt net of er in de BB koppeling een knikje zit. In principe moeten de vierkante blokjes in de koppeling los liggen. Heb je geen passende stukjes slang? Romarin heeft van die zwarte dingen van ongeveer 4 cm lang. Moet met die kleine schroefjes sterk genoeg zijn. En anders dubbele kruiskoppelingen, maar dat maakt de boel wel wat zwaarder. Bedenk opeens dat de motorschotten misschien iets te verzetten zijn. Moeten niet al te vast zitten natuurlijk. Uitlijnen tot minimaal lawaai en fixeren met Tesa kleefpads (kauwgom kan ook) en dan definitief met 2K-lijm. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2019
  15. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt voor de suggesties Klaas. Misschien zou het aan de motortjes zelf kunnen liggen, die zijn handmatig (los van de schroefassen) veel minder soepel rond te draaien dan mijn andere motortjes. Het lijkt haast of hier veel sterkere magneten in zitten.

    Groet,

    Arjan
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Het kan ook aan de motor liggen, o.a. het aantal magneten t.o.v. de spoelen. Ik heb ook een 750 kv motortje dat nogal rauw loopt. Die is door zijn sterke magneten ook zwaarder met de hand te draaien. Is op een lager toerental weer prima regelbaar, dus laat ik het maar zo. Staat met dual rate terug geregeld naar 30 %. Zit wel een dubbele kruiskoppeling achter want de 28 mm motor staat 10 mm boven onderkant van het schroefraam, waarin een 30 mm schroef. Maar soms kan het niet anders. Kijk maar hoeveel "winst" er nog te halen is. Komt ongetwijfeld de snelheid en slijtage ten goede. Gr. Klaas.

    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000257&aid=71445&lang=nl
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Cogging kan nog meer oorzaken hebben. Om het goed te beoordelen moet de motor los van de regelaar. Anders kan de regelaar de motor kortsluiten, connectors mogen elkaar dus ook niet raken. De motor gedraagt zich dan als kortgesloten generator, zeer sterke remwerking.

    Cogging, the magnetic bumps you feel when cranking the shaft by hand, or the lack of cogging, says nothing about motor power, efficiency, iron type/grade, quality, magnet strength or quality, max.current, max. power, Kv (=1/Kt), Rm, Io. Too many motor design variables effect cogging.

    Cogging depends a.o. on number of magnetpoles versus statorpoles (calculate cogging steps), magnet strength, distance and consistancy between magnets, magnet (mis)alignment/placement, magnetshape etc.
    This effect can be put to good use:
    Reluctance_motor (wikipedia)

    Don't forget to disconnect motor(s) from ESC when checking for magnetic cogging, and don't let the connectors touch. Otherwise the ESC may short the motor wires (depending on ESC type/make, yes/no power), thus causing the motor to act as a shorted generator → brake action (e.g. when you want to stop a prop in a glider).
    Crank the motorshaft with your fingers with wires connected and motorwires shorted, you'll feel the difference.

     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2019
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt heren voor de feedback ! Ik zal nog eens proberen of ik iets aan de inbreuk op de zondagsrust kan doen maar ik betwijfel dat. Dit waren ook eigenlijk de enige motortjes die me qua gewicht (20 gram) en bruikbaarheid voor 10A regelaars geschikt leken voor het Vosper bootje. Motortjes zelf en regelaars bleven bij het varen koel dus wat dat betreft geen enkel probleem.

    Groet,

    Arjan
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Arjan, je bouwt heel erg mooi.
    Kijk echter niet zo kritisch of het model te diep licht. Een iets dieper liggend model is vaak stabieler. Boeg te diep? Dan je accu verder naar achteren.
    Ik had in mijn Vosper in het achterschip een ABS-box gemaakt die vol lag met afgeschoten 4,5mm kogels van m'n luchtbuks.
    Dat scheelde behoorlijk m.b.t. stabiliteit, ook in de bochten.
     
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Roel. Extra gewicht heeft zeker een voordeel bij bochten/scherp sturen, maar het grote voordeel van een boot die minder diep ligt is dat je dan ook minder gauw last van buiswater hebt. Ik heb gemerkt dat als je het dek droog wilt houden bij de Vosper het van belang is om de boeg wat uit het water te krijgen (door relatief veel gas te geven en goede gewichtsverdeling) .

    Groet,

    Arjan
     

Deel Deze Pagina