Te oordelen aan de naam van de video blijft het in balans met een gyroscoop. Spoorbreedte is een heikele vraag. Half-0 (helft van de spoorstaven) dekt de lading niet. Knap gemaakt! Gr. Klaas. https://en.wikipedia.org/wiki/Gyrocar
DEZE link gaat direkt over de gyrotrein (gevonden via de link van k-k). Niet dat ik nu begrijp hoe je dat zou kunnen namaken, maar Dirk schijnt het voor elkaar te hebben
Enkel een gyro is niet voldoende , er zit ook een mechaniek in die er voor zorgt dat de locomotief zich " afzet" tegen de as van de gyro. In deze zit een enkelvoudige gyro , daardoor kan hij enkel rechter bochten maken , of "een flauwe" linker. Stilstaan kan ook.Wil je beide bochten maken moeten er twee inzitten die in tegengestelde richting draaien. In "Onder stoom" heb ik ooit een artikel over de werking geschreven , als er interesse is wil ik het wel opzoeken. Dirk
Ja graag! Sinds ik jouw filmpje gezien had heb ik me suf gezocht naar artikelen over gyro-monorails, maar er wordt daarin alleen genoemd dat er nog een "servo" (in de ruimste zin) aan te pas komt. Hoe dat dan werkt wordt nergens duidelijk gemaakt. DIT is ook een leuk artikel over het onderwerp. Max.
Max Het is nog even zoeken zijn naar dat artikel , maar hier alvast een filmpje van YouTube waar je kan zien hoe het werkt. Dit is trouwens het filmpje waar ik de mosterd gehaald heb.. Met dank aan meneer Sato om de kap er even af te halen op het einde van de opname . Met een servo en een paar microschakelaars werkt het ook , die van mij is echter op basis van wrijving. Als de loc kantelt beweegt de gyro as naar voor , respectievelijk naar achter. Steeds 90 graden ten opzichte van de rijrichting Via een paar stangen kantelt dan de beugel iets. De as van de gyro komt tegen een zijde van die beugel en wordt dan ,niet terug ,maar nog verder geduwd ( met een rubber slangetje op de as ) waardoor er een kracht optreed die de loc terug recht duwt. Kantelt hij naar de andere kant gebeurt hetzelfde maar in spiegelbeeld. De verbinding loc - beugel mag niet star zijn, er moet een zekere souplesse zijn. Vandaar het stelschroefje aan de zijkant. Héél belangrijk is de weerstand en wrijving van het rubber op de as met de beugel. In de link die je vermeld zie je hetzelfde principe . De assen liggen hier horizontaal en komen tegen (banaanvormige ) platen die er net onder liggen. Hierop rollen de assen dan een stukje verder waardoor de gyro zich verplaatst en de loc opnieuw recht komt te staan. Hopelijk is een en ander duidelijk. Dirk
Dirk, ik krijg er mijn hersens niet omheen. Als je er voor voelt mag je het mij nog een keer verduidelijken: Dit lijkt in tegenspraak, en ik meen ook van gyro's te weten dat, bij verdraaiing van de draai-as in een bepaalde richting er een moment in een richting haaks daarop ontstaat. Dus als ik het geheel om de lengteas kantel zou ik verwachten dat de gyro-as naar voren of naar achteren kantelt, dus NIET 90 graden t.o.v. de rijrichting maar juist IN de rijrichting? Welke beugel bedoel je nu, die waar de gyrotol in gelagerd is? Of die waar een sleuf in zit? En welke stangen zijn dat, ik zie een soort pen-en-sleuf koppeling vlak bij het stelschroefje, maar ik kan niet bedenken hoe dat werkt? Max.
Max Uiteraard is het 90° , de loc kantelt links-rechts en de gyro naar voor of achter. Als die gyro naar voor -achter kantelt beweegt de beugel links rechts. De gyro is boven en onder het vliegwiel gelagerd. De motor hangt onderaan. Het rubber darmpje over de as zit bovenaan tussen de beugel met ongeveer 1 mm speling. Ik heb die van mij ook maar gemaakt met behulp van het filmpje , tekeningen of schetsen had ik niet, nog steeds niet trouwens. De stangen zijn inderdaad die pen en sleuf verbinding. Dirk
Max Net nog een filmpje geplaatst op YouTube , nu moet het duidelijk zijn. Niet op de rommel letten , ik was toen nog aan het experimenteren met vliegwielen en rubberdarmpjes. Dirk
Hallo Dirk, Ik probeer nog steeds het mechanisme helemaal te begrijpen. Als ik je uitleg en jouw filmpje goed interpreteer gaat het als volgt: De lok raakt uit balans en begint (in het filmpje) naar je toe om te vallen. Door die beweging gaat de bovenkant van de gyro-as naar rechts bewegen. Via de koppeling tussen het stangetje met de ovale sleuf bij de stelschroef en de arm van de grote overlangse beugel wordt deze laatste naar je toe gekanteld. Daardoor raakt het einde van de gyro-as de zijkant en omdat daar een (van boven gezien) linksom draaiend "darmpje" omheen zit (zoals jij dat noemt) wringt dat de gyro-as nog verder naar rechts, nog verder dan de stand die de gyro in zou nemen als er geen wrijving was. Daardoor ontstaat er weer een koppel dat de kantelbeweging van de lok tegenwerkt, waardoor de lok zich weer opricht. Doordat de lok zich opricht beweegt de gyro-as zich ook weer naar links, met een vertraging doordat de ontstane kracht in die richting eerst de wrijving van het draaiende darmpje moet overwinnen. Zodra dat het geval is beweegt de as naar links, en via het stangenmechanisme wordt het darmpje ook weer gelost van de beugel zodat er een evenwicht ontstaat (of een kleine oscillatie zoals in jouw filmpje te zien is, kun je dat er ook uitkrijgen?). Als ik het goed zie is het korte armpje met de ovale sleuf met wrijving aan de gyro-beugel bevestigd, instelbaar met het stelschroefje, klopt dat? Is het bovenstaande verhaal een beetje in lijn met jouw waarnemingen? Ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurd als je het stelschroefje strakker of juist minder strak aandraait. Max.
Ik volg dit ook...leuk dit. Probeer het ook te snappen. Filmpjes diverse keren bekeken, maar kom er nog niet uit.
Max Het stelschoefje drukt zoals je ziet op een plaatje . Hiertussen zitten twee rubber ringetjes dat voor wrijving zorgt. Dat plaatje dient enkel om twee ringen te kunnen gebruiken, hierdoor is het oppervlak dubbel zo groot. Hoe strakker het stelschroefje ,hoe sterker de beugel tegen het darmpje gedrukt wordt. Het gevolg is dat de schommelingen korter worden m.a.w. de frequentie verhoogt. Heel het geheel berust op wrijving van dat darmpje. Het gevolg daarvan is dat als die wrijving tussen de linker kant en de rechter kant van de beugel niet exact hetzelfde is ( iets vettiger b.v.b.) , de gyro as na een tijd een stand zou aannemen naar het "einde" van de gleuf in de beugel. En nu komt iets dat ik niet kan verklaren. Als de loc zich voortbeweegt gebeurt dat niet. De as blijft dan steeds in het midden gebied van de beugel. Hij blijft dan (bijna) rechtop staan. Dit kan ook wel bij stilstand , maar dan is de afstelling véél kritischer . Het kan natuurlijk wel , want zoals je ziet op het filmpje waar hij op de draad staat , blijft de motor onderaan mooi in het midden gebied. En euuu , maak je geen zorgen , bij mij ging het ook niet van de eerste keer in. Ik herinner me dat ik de gyro eerst verkeerd liet draaien . Dus de as werd terug geduwd naar zijn oorspronkelijke positie. Gelukkig had ik dat snel door , ook omdat er een pijltje stond op het vliegwiel van meneer Sato zijn loc stond. Op het internet staan vele filmpje van monorails die werken met servo en schakelaars. Een zeker meneer Akubi heeft er heel veel gemaakt.http://www.ne.jp/asahi/beat/non/loco/loco0e.html Blijkbaar zijn er ook tekeningen van , want ik heb ooit een foto gezien van een stuk tekening. Dirk
Ik zie nu pas dat er een paar E boeken te verkrijgen zijn , als iemand zich geroepen voelt om die te downloaden , met de computer kan ik niet goed uit de voeten , misschien iemand anders? Dirk
Ik denk dat dat komt door de bochten in de rail, de lok draait dan om zijn verticale as, en de gyro wordt dan door de centrifugale (centripetale) krachten naar z'n "natuurlijke" stand gedwongen, dus met de as verticaal. Ik zal eens kijken wat ik met die e-boeken kan. Max.
Ik heb de boekjes gedownload en naar Dirk gestuurd. Daar staan inderdaad tekeningen in, maar wel van de versie met elektrische contacten en een gemodificeerde servo om de gyro "door te duwen", in plaats van het darmpje wat tegen een beugel wrijft zoals hier boven beschreven. Persoonlijk vind ik dat laatste een veel elegantere oplossing. Max.
Erg mooie techniek! Ik zou bijna zeggen, haal van de rails, twee bandjes eronder en de weg op. Want feitelijk maakt het niet uit of je er een mono-rail onder hebt, of niet. Of zie ik dat verkeerd?
Eric https://www.stolenhistory.org/threads/gyro-cars-trains-and-monowheels-of-the-early-20th-century.310/ Niks nieuw onder de zon !! Dirk